Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyright-information

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Angående copyright inställningarna man kan göra i kameran, är det nån vitts att använda det eller gör jag fel. Jag har fyllt i "Artist" och "Copyright", men sedan när jag högerklickar på bilden (i Windows) och där till exempel väljer Egenskaper och på fliken Information, så är det ju bara att editera eller ta bort informationen och klicka på OK för spara.

Fattar inte vitsen riktigt om det inte är svårare än så här att manipulera informationen eller helt ta bort det. Kan man på annat bättre sätt "märka" eller spara information i bilderna med hjälp av kameran? I EXIF datan eller nåt och som gör det lite svårare att manipulera informationen?

Ni fotografer kanske inte sparar eller använder den funktionen i kameran och kanske typisk en nybörjare ;)
 

Walle

Aktiv medlem
Edit: Jag läste mitt inlägg och noterade att tonen kan uppfattas som kort, men det är absolut inte min mening :)

Vill man skydda sina bilder så har en copyright-tag absolut noll verkan. Den är inte på något sätt ämnad att vara ett skydd. Meningen med den är att en eventuell kund som hittar bilden via internet ska ha en chans att finna ut vem som har tagit bilden.

Vill du skydda, vilket det låter som, så är det vattenstämplar som du ska satsa på. En vattenstämpel modifierar den faktiskta bilden på ett sådant sätt att din information finns i de faktiskta pixlarna. Dock syns det inte för ögat. Vattenstämplarna motstår beskärning och rätt så kraftig bildbehandling. Sen finns det då tjänster för att söka rätt på bilder på nätet som innehåller vattenstämpeln, på så vis kan man upptäcka olovlig publicering av ens bilder på nätet.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Vattenstämpel lät klart intressant. Hur fixar man det eller vilka program kan fixa det?
 

ND300

Avslutat medlemskap
D300

SETUP MENU --> Copyright information

"Artist" är väl samma som "Authors" här skulle jag tro eller åtminstone visar Windows det på;

Höger klick på biden --> Egenskaper --> fliken information.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du har nog blandat ihop begreppen lite. Copywrite och Copy protection är inte alls samma sak. Även om copy protection i ca 98.3% av alla fall implementeras pga copywrite.

/Karl
 

goneaway

Aktiv medlem
Du har nog blandat ihop begreppen lite. Copywrite och Copy protection är inte alls samma sak. Även om copy protection i ca 98.3% av alla fall implementeras pga copywrite.

/Karl
Du har nog blandat ihop begreppen lite, då andra talar om Copyright, alltså upphovsrätt tycks du hänvisa till Copywrite, som förmodligen är kopieringsskydd.

/Hänvisningspolisen ?
 

Stina.D

Aktiv medlem
Det är olagligt att ta bort eller ändra copyrightuppgiterna i en bild. Och du har copyrigt på dina bilder även om du inte lägger in något i fälten eller om någon tar bort dem. Vattenstämpel gör det lite lättare att bevisa att det är din bild, men har du raw-filen så är det också ett bra bevis.
 

j777

Aktiv medlem
Vill man verkligen bevisa att man tagit en bild och kör Canon så tror jag man kan använda OSK-E3 Original Data Security Utility. Med den ska man kunna spåra en bild till kamerans serienummer.
 

Walle

Aktiv medlem
Vill man verkligen bevisa att man tagit en bild och kör Canon så tror jag man kan använda OSK-E3 Original Data Security Utility. Med den ska man kunna spåra en bild till kamerans serienummer.
Ja, den är jättebra om man har en 1Ds MkIII eller 1D MkIII. Det är altså ett speciellt system som kan användas inom t.ex. brottsplatsundersökningar, och andra brancher där behov kan finnas att visa att bilderna är omanipulerade.

Falumas sa:
Du har nog blandat ihop begreppen lite. Copywrite och Copy protection är inte alls samma sak. Även om copy protection i ca 98.3% av alla fall implementeras pga copywrite.

/Karl
Copywrite har ingenting med upphovsrätt att göra. Du tänker på Copyright. Copywriting handlar om att skriva säljande texter.
 
Senast ändrad:

xylencr3w

Ny medlem
Vattenstämpel till bilder i Photoshop

Vattenstämpel lät klart intressant. Hur fixar man det eller vilka program kan fixa det?
Jag gör vattenstämplar i Photoshop, man skapar en ny bild med vit bakgrund på t.ex 200x400 px använder svart text. Går in i menyn under Redigera och väljer Definiera pensel, skriver in vad den ska heta, klart. Du hittar sedan den längst ner bland penslarna. Jag brukar sänka Opaciteten till runt 60-65% och använder svart eller vit färg på penseln beroende på vad penseln ska placeras på bilden.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag gör vattenstämplar i Photoshop, man skapar en ny bild med vit bakgrund på t.ex 200x400 px använder svart text. Går in i menyn under Redigera och väljer Definiera pensel, skriver in vad den ska heta, klart. Du hittar sedan den längst ner bland penslarna. Jag brukar sänka Opaciteten till runt 60-65% och använder svart eller vit färg på penseln beroende på vad penseln ska placeras på bilden.
Det är inte en vattenstämpel! Det är bara ett smidigt sätt att få sin logga/whatever på bilden.

En vattenstämpel är information som bäddas in i bildens pixlar för att senare kunna läsas ur, t.ex. upphovsman, o.s.v.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Fattar inte vitsen riktigt om det inte är svårare än så här att manipulera informationen eller helt ta bort det. Kan man på annat bättre sätt "märka" eller spara information i bilderna med hjälp av kameran? I EXIF datan eller nåt och som gör det lite svårare att manipulera informationen?
Som någon skrev i tråden tidigare så är EXIF-infon (där den infon du anger i kameran faktiskt hamnar) mer ett sätt att skicka med information om bilden, inte ett sätt att skydda den. Eftersom bilden är en digital fil så kan den ändras. JPEG har ingen kryptering som behöver "knäckas" och EXIF-informationen ligger helt oskyddad. Men "vitsen med den" som du uttrycker det är att skicka med massor av nyttig information om bilden såsom t ex var den är tagen, när den togs och vad/vem den föreställer.

På vissa proffskameror finns möjlighet att bevisa att ett foto kommer från en speciell kamera och (tror jag) att fotot är omanipulerat men det kräver oftast att man köper ett tilläggspaket. Så på din kamera är det antagligen inte möjligt.

Det finns inget sätt du kan skydda dina bilder mot att bli kopierade om du lägger dem på nätet eller på annat sätt gör dem tillgängliga digitalt för andra. Vet inte om det var detta du var orolig för men om en användare kan se bilden så kan denne också spara en kopia.

Vad många gör är att på ett eller annat sätt göra bilden "oattraktiv" att kopiera. Vanliga metoder är att bara ha en lågupplöst version, att göra en ram kring bilden där man skriver sitt namn eller det mer extrema: Lägga in en text rätt över bilden. Texten mitt i bilden är väl det mest störande både för folk som bara vill kolla på din bild och på en eventuell bildtjuv. Att lägga en ram med namn runt bilden är inte lika störande för en betraktare men det gör att en bildtjuv enkelt kan klippa bort ramen. Som du ser finns inget klockrent sätt att skydda sig mot att folk kopierar dina bilder.

Digital (osynlig) vattenmärkning innebär att själva bildinformationen dvs pixelvärdena förändras med hjälp av ett program i datorn innan bilden sprids. Förändringen syns inte för blotta ögat men ett datorprogram kan läsa ut informationen igen. Algoritmerna som används är mer eller mindre robusta men ska klara normal bildbehandling, beskärning, rotation etc. Vissa klarar utskrift och inscanning. detta är fortfarande dock inget kopieringsskydd, bara ett sätt att bevisa att det är din bild (eller iallafall att du la ditt vattenstämpeln ;-) ).

Om du är intresserad av digital vattenmärkning tror jag digimarc är bland de större och de har hållit på länge, förr fick man t o m en gratislicens:

https://www.digimarc.com/
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
EU-valet visar att det är alltfler som anser det lämpligt att förfoga över andras arbetsprestationer utan att betala. Upphovsrätt och copyright vill man tydligen inte respektera. Denna attityd ökar risken med att lägga ut bilder på nätet. Om du skall undgå att få dina bilder stulna bör man nog, som David Berg föreslår, förändra/försämra/märka dem så att de är onjutbara eller hart när omöjliga att tyda.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
EU-valet visar att det är alltfler som anser det lämpligt att förfoga över andras arbetsprestationer utan att betala. Upphovsrätt och copyright vill man tydligen inte respektera. Denna attityd ökar risken med att lägga ut bilder på nätet. Om du skall undgå att få dina bilder stulna bör man nog, som David Berg föreslår, förändra/försämra/märka dem så att de är onjutbara eller hart när omöjliga att tyda.
ne... det eu-valet visade var att många svenskar inte tycker det ok att bli straffad utan rättegång, att få all sin kommunikation avlyssnad utan brottsmisstanke, att få sin postition registrerad vid alla tidpunkter, m.m.

fasst det är klart, de är bara korkade snyltande snorungar... vi ska givetvis ha dödsstraff för alla upphovsrättsbrott... (utan rättegång givetvis, vi vill ju inte ge de där brottslingarna en chans att komma undan)
för helt seriöst, vem skulle välja demokratiska värderingar och rättigheter före nåt så essentiellt som privat olaglig användning av upphövsrättsskyddat material
 

PeterWem

Aktiv medlem
På tal om eu-valet. Jag var i Danmark under nationaldagen, och när vi tittade på flickvännens mobil fick vi ut vilka gator vi promenerade på. En mobil utan GPS. Fungerar pejlingen så pass bra i Danmark?
 

iSolen.se

Guest
ne... det eu-valet visade var att många svenskar inte tycker det ok att bli straffad utan rättegång, att få all sin kommunikation avlyssnad utan brottsmisstanke, att få sin postition registrerad vid alla tidpunkter, m.m.

fasst det är klart, de är bara korkade snyltande snorungar... vi ska givetvis ha dödsstraff för alla upphovsrättsbrott... (utan rättegång givetvis, vi vill ju inte ge de där brottslingarna en chans att komma undan)
för helt seriöst, vem skulle välja demokratiska värderingar och rättigheter före nåt så essentiellt som privat olaglig användning av upphövsrättsskyddat material
Problemet är att den illegala nedladdningen blivit så vanlig att den i praktiken hotar en hel industri, en STOR industri. Laglöseheten blev utbredd och ha pågått så länge att knäppt nog här i Sverige är många tycker det vara en RÄTT att ladda ner.

Hur ska man få stopp för nedladdningen utom via ISP? Jag gillar inte heller metoderna och jag som inte laddar ner riskerar att bli avlyssnad bara för att undomar härintill inte vill betala för sin mediakonsumtion.

Om förövarna tänkte efter bara en sekund eller två skulle de inse att de skadar Sverige, dels genom att förstöra vårt rykte och dels genom att det blir svårare för oss att producera mediainnehåll. Sverige kommer förlora ekonomiskt eftersom vi är nettoexportörer av media.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Problemet är att den illegala nedladdningen blivit så vanlig att den i praktiken hotar en hel industri, en STOR industri. Laglöseheten blev utbredd och ha pågått så länge att knäppt nog här i Sverige är många tycker det vara en RÄTT att ladda ner.

Hur ska man få stopp för nedladdningen utom via ISP? Jag gillar inte heller metoderna och jag som inte laddar ner riskerar att bli avlyssnad bara för att undomar härintill inte vill betala för sin mediakonsumtion.

Om förövarna tänkte efter bara en sekund eller två skulle de inse att de skadar Sverige, dels genom att förstöra vårt rykte och dels genom att det blir svårare för oss att producera mediainnehåll. Sverige kommer förlora ekonomiskt eftersom vi är nettoexportörer av media.
Ännu har inte spelindustrin försvunnit, och den har kopierats tidigare än när jag spelade mina första spel 1992.
 

iSolen.se

Guest
Ännu har inte spelindustrin försvunnit, och den har kopierats tidigare än när jag spelade mina första spel 1992.
Spelmarknaden har ju varit i extrem tillväxt och består till stor del av konsolspel som inte är lika lätta att kopiera/ladda ner samt att det finns massor med kopieringsskydd.

Men visst vore det tråkigt om vår starka spelindustri tvingas att lägga ner. Massa roliga jobb som förvinner.
 
ANNONS