Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glappande fel i Canon EOS 1d MI

Produkter
(logga in för att koppla)

deeejvid

Ny medlem
Hej!

Jag är sedan några månader tillbaka nybliven digitalfotograf och förälskad i min "pansarvagn" EOS 1d.

Dessvärre har den nu börjat strula lite och jag skulle gärna vilja ha lite tips på eventuell felavhjälpning.

Kameran "glappar", det fungerar utmärkt att slå på och av den, fotografera och vrida på tids- eller bländarratten. Det som INTE fungerar är autofokus samt de olika inställningarna man kan göra (som ISO, funktionsläge (mode)), få igång displayen eller ens gå in i menyn.

Det luriga är att ovan nämnda inställningar fungerar ibland efter omstart, men bara under en kortare tidsperiod.

För att summera problemet är det enda som fungerar manuellfokusering samt ändring av bländare i det mode/ISO man befinner sig i.

Jag skulle bli väldigt glad om någon har några tips. Batteriet är fulladdat och minneskortet är formaterat. Själv funderar jag på om man kan nollställa all elektronik i kameran, eller lämna in den för någon felsökning?

Har någon i så fall tips på vem som skulle kunna ta sig an kameran för ett vettigt pris någonstans i Skåne?

Tack på förhand! Ni är fantastiska.
Hälsar David Bildtsén, Lund.
 

deeejvid

Ny medlem
Tack för snabbt och trevligt svar! Jag följer upp ditt tips och önskar en fortsatt fin helg till er alla.

Hälsar /david.
 

defiant

Aktiv medlem
kan vara intressant att veta vilken firmaware du har i kameran, ditt fel behöver iten vara "mekaniskt" utan kan beropå mjukvara.
 

deeejvid

Ny medlem
Ominstallation av mjukvara / Fullständig återställning.

Smart tänkt! Eftersom kameran tenderar att fungera en liten stund efter att man genomfört en norsk reset (dvs ta ut batteriet och sätta i det igen).

Efter en koll i menyn står det Firmware 1.4.0 (English), vilket efter en check på Canons hemsidor förefaller vara den senaste.

Kan man på något vis ominstallera mjukvaran i kameran? Eller någon annan fullständig återställning?

Tack! /david.
 

deeejvid

Ny medlem
Jag "uppdaterade" 1.4.0 med densamma, eftersom var den senaste. Jag tänkte att en "ominstallation" kanske skulle fungera. Får se om det leder till någon förbättring och lovar att återkomma om problemet är löst.

Jag har även tagit kontakt med en service i Malmö och ska lämna in den i dagarna, tack även för tips gällande detta!

/david.
 
ANNONS