Annons

Vad ska jag tänka på vid kallt väder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne B

Aktiv medlem
Jo men det beror på att vi i det här fallet har att göra med absolut lufttäta "burkar". I så fall har vi problem, jämför exempelvis med ett kikarsikte som antingen har ett rent vakum eller är fylld med helium. I en kamera och i en lagom tät glasburk läcker det in tillräckligt med luft av samma "dew point" som omgivande luft att ingen kondens bildas, det vill säga i normalfallet. Skulle kameran varit absolut lufttät skulle vi möjligen få tänka i andra banor.
JB
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Skulle kameran varit absolut lufttät skulle vi möjligen få tänka i andra banor.
JB
Ett vädertätat fast objektiv där man inte använder fokusen förrän kameran blivit kall?

Dessutom krymper ju lyften i kameran när den bli kall så det blir ju snarare inflöde av kall luft än utflöde av varm.
 

gissenkissen

Aktiv medlem
Jag kan ha fel i mitt tänkande men är det inte så att varm luft stiger uppåt, dvs den försöker trånga ur sin inneslutning. Följaktligen är det inte kall luft som försöker tränga in och får den varma luften att kondensera?
Detta resonemang skulle ju innebära att temp.utjämningen sker så långsamt inne i hus och objektiv att fuktutfällningen är försumbar. På varma yttre ytor som kommer i direktkontakt med kall luft vet vi ju effekten med kondens. Obs att detta är enbart spekulationer från min sida eftersom vi inte tycks ha problem när vi rör oss från värme till kyla. Sedan är det ju som någon nämnde att när det är kallt ute eldar vi på och har ofta torrare luft ( kanske 40 % rel.fuktighet) inne och då är ju fuktinnehållet i kameran lågt.

Bara lite funderingar

/rolf
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Luftfuktighet:
Varm luft innehåller mycket mer vatten än kall luft.
Därför bör man göra som någon tidigare skrev, nämnligen:
Då kameran är kall och du skall gå in, träd en plastpåse över kameran utomhus innan du går in och tillslut den så gott det går, gå sedan in och avvakta tills dess kameran har nått inomhustemperaturen, detta kan ta ett par timmar i Svalbard.
Under tiden den tinar kan ni se kondens på plaspåsens utsida men inte på kameran.

Ett kul experiment är att lägga snapsglas i frysen ett par timmar innan maten serveras.
Ta ut dom och kolla, de blir alldeles frostiga av vattenmängden som finns i den varmare luften.

ps, det är gott med en snaps på Svalbard.

Trevlig resa.
 

Janne B

Aktiv medlem
Ett vädertätat fast objektiv där man inte använder fokusen förrän kameran blivit kall?

Dessutom krymper ju lyften i kameran när den bli kall så det blir ju snarare inflöde av kall luft än utflöde av varm.
Jo men det är det jag menar. Kall luft kryper in utifrån med "rätt" luftfuktighet vilket leder till att det inte hinner bildas kondens inne i kameran.
JB
 

ND300

Avslutat medlemskap
Ställ in ett tomglas i frysen får du se om du får kondens någonstans.
JB

Kristallbildning uppstår om du har den i frysen tillräckligt länge. När du sedan tar ut den i värmen smälter kristallerna som i sin tur bildar kondensen / fuktten / vattendroppar.

Har inte testat så det är bara i teorin :p
 

Janne B

Aktiv medlem
Kristallbildning uppstår om du har den i frysen tillräckligt länge. När du sedan tar ut den i värmen smälter kristallerna som i sin tur bildar kondensen / fuktten / vattendroppar.

Har inte testat så det är bara i teorin :p
Kristaller bildas om glaset är fuktigt när du ställer in det, annars inte. Däremot bildas kondens på glaset när du tar ut det på grund av att luften runt glaset kyls av och kondens bildas på glaset. Glaset som sådant är själva "kylmotorn" i sammanhanget och det är den kylda luften vars daggpunkt sänks som avsätter sig som kondens på glaset. Ute i fria världen bildas i stället dimma samt fukt på broar väggar o dyl. Kul att just denna fråga väckte ett sådant intresse. Jag kan säga för den intresserade att detta med kondens är ett stort problem inom flyget där det dimper ned flygplan som under en lång stund befunnit sig i temperaturer kring minus 56 grader och sedan står parkerade i betydligt varmare luft. Den luft som du tränger in och fyller planet kyls ned och det bildas enorma mängder med kondens inom känsliga delar. Gottröra olyckan skedde exempelvis efter det att det bildats klaris på vingen där den ikringliggande luften avkylts och kondensen i detta fall frös till is.
JB
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jo men det är det jag menar. Kall luft kryper in utifrån med "rätt" luftfuktighet vilket leder till att det inte hinner bildas kondens inne i kameran.
JB
Men samma mängd fukt finns ju fortfarande kvar inne i kameran och kondenserar när den varma luften blir kall?

Egentligen en helt meningslös fråga, det finns ju för övrigt inget man kan göra åt det...
 

Poteta

Aktiv medlem
5 inlägg som behandlar TS fråga, 24 som tjafsar om kondens... Kan ni inte skapa en egen tråd om det? Ytterligare en tråd på FS som spårar ur...

Jag har själv haft min kamera ute långa stunder i minusgrader och som skrivits innan kondenstjafset har jag inte märkt något speciellt förutom seg display och kortare batteritid. Ett eller två extrabatterier innanför jackan borde räcka gott. :)
 

Janne B

Aktiv medlem
Men samma mängd fukt finns ju fortfarande kvar inne i kameran och kondenserar när den varma luften blir kall?

Egentligen en helt meningslös fråga, det finns ju för övrigt inget man kan göra åt det...
Jag får hålla med om att detta var en fråga som man inte förväntade sig bli så genomlyst, Grejen är den att den luft som strömmar in är avkyld och torrare. Vore den inte torrare skulle det vara ånga vilket det inte är. När den varma luften i kameran kyls ned byts dem samtidigt i viss mån ut av den torrare och kallare inströmmande luften. Men det är klart, det beror naturligtvis på hur fort luften strömmar in, men i jag tror inte vi skall börja räkna på detta nu utan nöja oss med att konstatera att luften inne i kameran blir avkyld/utbytt i så långsam takt att den inte hinner kondenseras. På samma sätt som den kamera som ligger i plastpåsen, där upptiningen av kameran respektive avkylningen av luften sker tillräckligt långsamt. Nä, nu avslutar jag det här och går och lägger mig. För övrigt tycks jag varit den ende som tyckte att Frank Andersson var sämst i Lets Dance, bara för att koregrafiken var bra så var han stel som en lykstolpe.
JB
 

Twilice

Aktiv medlem
Vi kan väl säga såhär för att vara på säkra sidan. Ha kameran i en väska när du går ut och ha kameran i en väska när du går in.
 

gusga

Ny medlem
Oj, här har det hänt en del sen jag var inloggad senast :)

Tack så mycket för tipsen! Det var precis saker som dessa jag ville få reda på.
Jag återkommer med bilder när jag är hemma igen.

/Gustav
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det roar mig att det finns vuxna människor som lyckats gå ut grundskolan utan att lära sig hur kondensering fungerar.
 

casting

Aktiv medlem
5 inlägg som behandlar TS fråga, 24 som tjafsar om kondens... Kan ni inte skapa en egen tråd om det? Ytterligare en tråd på FS som spårar ur...
Tja, och dessutom någon som måste beklaga sig. I så fall kan vi ju också poängtera att TS grundfråga har avhandlats i ett antal tidigare trådar i forumet. Men skulle man beklaga sig över allt som inte är perfekt på ett forum skulle man inte ha något annat att göra.
Dessutom är väl detta rätt så närliggande ämne. Så blir det i diskussioner, så även IRL.
 

PixWorld

Avslutat medlemskap
Tack

Vi kan väl säga såhär för att vara på säkra sidan. Ha kameran i en väska när du går ut och ha kameran i en väska när du går in.
Tack för ett kort och bra svar!

Jag antar att detta även gäller för mig som fotar med ett "otätat" hus som Nikon D90?
När jag köpte detta på Expert, ville man framhålla att ett köp av detta hur -utan deras 100% drulle-försäkring, skulle garanterat ge ett obrukbart hus, helt utan garantirätt, första gången det tas ut i temperaturer under 0 grader..

Jag vill tro att detta handlar om att de hade för lite avans på huset, och måste få in pengar någon annat. Men diskussionen har tyvärr gjort att jag helst lämnat kameran inne, och det var ju inte meningen..

Om jag vänder på det så här:

Är det någon som fått bestående problem -eller defekt, utrustning pga kondens när kameran används ute/inne i kyla (dvs ej direkt vattenpåslag som regn mm)?

Mvh
/Pix
 

Twilice

Aktiv medlem
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men jag har heller aldrig varit ute riktigt långa tider med kameran utan det har ganska snabbt hamnat i väskan igen. Men en gång var det -25 då fotograferade jag bara en kort stund då men det var dels den jobbiga terrängen och att jag frös osv. (det var på en skidanläggning)

Jag tänkte inte så mycket på att kameran kunde ta -permanent- skada av det kalla vädret. Men jag har också en D90. Men först gick jag en ganska lång bit med kameran i väskan innan jag faktiskt tog upp den och samma sak när jag kom in jag väntade en väldigt lång tid innan jag gick in. Jag tror ett uv-filter eller liknande kan vara bra att ha, jag märkte att jag råkade ta upp det litet tidigt och det blev direkt "helvitt" så jag stoppade snabbt tillbaka allt i väskan igen och väntade en lång stund extra.
 

dumbo

Aktiv medlem
Är det någon som fått bestående problem -eller defekt, utrustning pga kondens när kameran används ute/inne i kyla (dvs ej direkt vattenpåslag som regn mm)?
Jag skulle säga att risken för att man får bestående problem pga kondens är väldigt liten. Det är små mängder vatten det handlar om och vattnet är ganska "rent" eftersom det är utfällning i från luften. Det är alltså ganska liten risk att banor och kontakter och liknande börja ärga. Risken för att små krypströmmar som kan uppstå skulle orsaka permanenta skador är åxå liten, som jag ser det. Kondensen som blir när man tar in kameran utifrån blir ju dessutom på utsidan tills största delen, så för att den ska kunna orsaka nån skada så måste det vara så mycket kondens så att vattnet mer eller mindre rinner in i kameran.
Det finns saker som jag skulle säga innebär en högre risk, som tex att fota vid havet när det blåser, särskilt så med ett hus som inte är väderskyddat.
 
ANNONS