Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

BloodyIdiot

Medlem
Jag har i flera år varit intresserad av foto och Photoshop, men det är inte förns nu som jag har haft råd att köpa en Digital System Kamera.

Jag köpte alltså Nikon D7000 (18-105 objektiv), men jag har bristande kunskaper inom fototekniken.
Jag har försökt läsa användarhandboken men den är tjock som en bibel,och därför kom jag ingenstans där.
Så jag undrar därför om jag kan få lite enkla råd så jag lätt kan komma igång?

Jag försökte också igår fota rinnande vatten,
men jag tyckte inte riktigt att jag fick till skärpan. Tips?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har i flera år varit intresserad av foto och Photoshop, men det är inte förns nu som jag har haft råd att köpa en Digital System Kamera.

Jag köpte alltså Nikon D7000 (18-105 objektiv), men jag har bristande kunskaper inom fototekniken.
Jag har försökt läsa användarhandboken men den är tjock som en bibel,och därför kom jag ingenstans där. Så jag undrar därför om jag kan få lite enkla råd så jag lätt kan komma igång?
Hej!

Det som ofta gör det svårt att ge råd kring att komma igång är att man inte ens riktigt vet var man skall börja :)

Om jag skulle ge generella tips så skulle det bli ungefär så här:

1) Börja med att se på bilder du gillar som andra tagit. Försök ta något liknande och när det inte blir som du tänkt (det blir det sällan i början) fundera själv på vad det var som kan ha gått snett och ställ frågor så som du gör nu - frågar man aldrig lär man sig aldrig :) Förklara vad det är för bild du är ute efter och försök förklara på vilket sätt din bild skiljer sig från det du ville uppnå. Lite som du gjort nu, men gärna utförligare. En slående sak med fotografi är att det finns väldigt många olika rätt sätt att ta en bild (och ännu fler fel sätt)

2. Prova, experimentera, prova igen. Det roliga med digitalfoto är att man kan hålla på med "gör om, gör rätt" utan att det behöver bli speciellt dyrt. Om du är nyfiken på en viss inställning i kameran. Prova att ta en bild, ändra inställningen (till exempel bländaren eller tiden) prova att ta en ny bild, ändra igen osv.

3) Envisas med användarhandboken. Vartefter du börjar lära dig saker blir den allt mer begriplig och den innehåller mycket information. Se den som ett uppslagsverk att leta efter speciella saker i, mer än en bok man sträckläser. Den är ju strängt taget inte till för att lära ut fotografi, utan för att förklara hur en viss kamera fungerar.

4. Läs frågetrådar här på Fotosidan, även om mycket kommer att kännas rätt obegripligt så klarnar det efterhand. En stor fördel med att läsa andras frågor och svar att man lär sig ställa effektivare frågor själv :)

Jag försökte också igår fota rinnande vatten,
men jag tyckte inte riktigt att jag fick till skärpan. Tips?
Hur ville du att bilden av det rinnande vattnet skulle se ut? Var det en bäck eller vatten ur en kran? Försök beskriva vad det var du var ute efter att fånga och på vilket sätt du tycker att det inte blev som du tänkt.

Prova att skala ned bilden i datorn så den är 400 pixlar bred (beroende på din datorvana kan det vara en nog så intressant utmaning bara att tolka det jag just skrev :). Här i forumet kan du sedan lägga in den nedskalade bilden i ditt foruminlägg med hjälp av knappen "Hantera bifogade filer" en bit nedanför. Då blir det lättare att beskriva vad du inte gillar med den så andra förstår och för andra att komma med konkreta råd.
 

BloodyIdiot

Medlem
Jag har spenderat såå många år på att spana in bilder från diverse fotografer, så jag vet vad jag vill uppnå med oj vad svårt det är när man inte riktigt förstår inställningarna fullt ut!
Jag tycker mest det bara är bokstäver och siffror! :p
Oftast förstår jag beskrivningarna, men sen får jag ändå inte till det riktigt...

Det här med kort eller lång tid har jag super svårt att få till rätt.
Även vitbalansen och ljuset i bilderna.
På auto går det jätte enkelt, men jag vill bli bättre på att använda det manuella i kamran.

Hur ville du att bilden av det rinnande vattnet skulle se ut? Var det en bäck eller vatten ur en kran? Försök beskriva vad det var du var ute efter att fånga och på vilket sätt du tycker att det inte blev som du tänkt.

Prova att skala ned bilden i datorn så den är 400 pixlar bred (beroende på din datorvana kan det vara en nog så intressant utmaning bara att tolka det jag just skrev :). Här i forumet kan du sedan lägga in den nedskalade bilden i ditt foruminlägg med hjälp av knappen "Hantera bifogade filer" en bit nedanför. Då blir det lättare att beskriva vad du inte gillar med den så andra förstår och för andra att komma med konkreta råd.
Jag var ute vid vattnet och där rann det som en bäck från all snö som smällt, så jag försökte få till så dropparna som "studsar" blev tydliga, men det blev mest bara streck eller suddigt.
Jag fick inte heller till något djup i bilden...
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har spenderat såå många år på att spana in bilder från diverse fotografer, så jag vet vad jag vill uppnå med oj vad svårt det är när man inte riktigt förstår inställningarna fullt ut!
Jag tycker mest det bara är bokstäver och siffror! :p
Det är det ju strängt taget oxå :)

Oftast förstår jag beskrivningarna, men sen får jag ändå inte till det riktigt...
Det som tar tid är ofta att så att säga bygga upp någons slags halvt omedveten tabell i huvudet med saker som "bländar jag ned ett par steg så blir det mer sådär" eller "i motljus brukar jag behöva underexponera minst ett steg".

I varje ny fotosituation är man ju barn på nytt, men samtidigt går det lättare och lättare att lära eftersom man har fotograferat liknande saker förut och (hoppningsvis) lärt sig av det.

Det här med kort eller lång tid har jag super svårt att få till rätt.
Även vitbalansen och ljuset i bilderna.
Bägge är saker som alla brottas med, jag har fotat i bra många år och fortfarande provar jag mig ofta fram i nya situationer. Vissa saker lär man sig utantill vartefter (tex i mitt fall att jag brukar kunna panorera med hockeyspelare och få hyfsat många ok bilder på runt 1/80 - 1/125).

På auto går det jätte enkelt, men jag vill bli bättre på att använda det manuella i kamran.
Rätt tänkt. Det är ju en stor poängen med systemkameran, att inte ta de bilder som en ingenjör hos Nikon har försökt gissa att man är ute efter utan de man verkligen är ute efter.

Jag var ute vid vattnet och där rann det som en bäck från all snö som smällt, så jag försökte få till så dropparna som "studsar" blev tydliga, men det blev mest bara streck eller suddigt.
Jag fick inte heller till något djup i bilden...
Det är svårt att få rinnande och studsande vatten att se levande ut, ofta vill man ha en väldigt fin balansgång mellan ett fryst ögonblick (mycket kort tid) och lite oskärpa (längre tid) så det blir just lite liv i det hela. Skall jag döma efter din bild här finns det några problem med att fånga flygande droppar:
1) Du har möjligen kört på lite för lång tid så dropparna blir lite för utsuddade
2) Vill man få droppar i luften att synas är det bra att hitta någon slags motljus som då reflekteras i dropparna och får dem att synas. Den här bilden är väl lite sisådär (men jag gillar killens min :), här lyfter motljuset fram dropparna
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1401518&target=_blank
3) Ett annat sätt att få droppar att synas är att komponera så de i alla fall kommer mot en så mörk bakgrund som möjligt, här är ett exempel på det och där den mörka bakgrunden (det strömmande vattnet) dessutom har rörelseoskärpa
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1006236&target=_blank
4) Sist men inte minst, och det är du antagligen väl medveten om, men en grej med systemkameror är att de lämnar ifrån sig lite "halvfärdiga" bilder, i alla fall när man inte kör något motivprogram. Tanken är att kameran skall vara lite rädd om bilderna så de verkligen går att efterbearbeta. Jag tog och laddade ned din bild, justerade lite snabbt (i Lightroom), jag vet inte om det alls är det här du är ute efter, men jag tror det blev lite mer sting i bilden nu
 

Bilagor

Herr_Berg

Aktiv medlem
Mitt tips är att faktiskt läsa instruktionsboken från pärm till pärm och göra precis allt som står där, kan verka drygt men det är extremt nyttigt och man lär sig faktiskt precis hur ens kamera fungerar.
 

BloodyIdiot

Medlem
Det ska jag prova nästa gång! :)
Jag ska nämligen ut imorgon igen, så då ska jag tänka på dina tips! :)

4) Sist men inte minst, och det är du antagligen väl medveten om, men en grej med systemkameror är att de lämnar ifrån sig lite "halvfärdiga" bilder, i alla fall när man inte kör något motivprogram. Tanken är att kameran skall vara lite rädd om bilderna så de verkligen går att efterbearbeta. Jag tog och laddade ned din bild, justerade lite snabbt (i Lightroom), jag vet inte om det alls är det här du är ute efter, men jag tror det blev lite mer sting i bilden nu
Alldeles rätt tänkt!
Jag efterarbetar alltid bilderna i ps så jag får fram det jag är ute efter
(lag upp orginalet för att det lättare skulle synas vad jag menade).

Jag vet inte riktigt om det var något mer jag tänkte på, men du har varit till riktigt stor hjälp! :)

Jag har lagt ut lite bilder på min sida, så nu hoppas jag bara på att bli bättre!
Tack ännu en gång! :)
 

risse

Aktiv medlem
hej

Tror att felet med din vattenbild är att du har skakningsoskärpa. Du behöver ett stadigt stativ för att ta bilder med lång slutartid.

Bilder av forsande vatten: Ställ in kameran på A-läget. Vrid på ratten tills du får den minsta bländaren (högt f-nummer, t ex f22). Välj ett lågt ISO, t ex 100. Komponera bilden (använd ett stadigt stativ), fokusera och tryck på knappen. Klart.
 

dumbo

Aktiv medlem
Just vad gäller slutartid för rörligt vatten så beror det ju lite på vilken typ av vatten/rörelse det handlar om och vad för resultat man vill uppnå. Rent generellt tycker jag att 1/5-1/6 är en bra utgångstid. Det ger lite sådär lagom rörelseoskärpa så att vattnet blir "levande" men inte helt utsmetat. Därifrån kan man ju experimentera sig fram till vad man gillar och vad som passar i vilka situationer.

Jag har tyvärr inte så mycket exempel på "väldigt korta" tider där man verkligen fryser rörelsen (iaf inte lätttillgänligt) men nedan är exempel på "halvlånga" till "rätt långa". För att frysa dropparna så att de blir skarpa vill man nog har en 1/250-1/500 eller kortare slutartider. För vissa typer av bilder kan man ju även använda blixt för att frysa dropparna. Så om du i ditt exempel hade velat har dropparna tydligare skulle du använt en kortare slutartid. För att uppnå det kanske du behöver öppna bländaren och/eller öka ISO-talet och kanske kommer du att märka att ljuset ändå inte helt räcker till, iaf om det inte är såligt ute.

Ang. att få till ljuset i bilderna, som du nämnde i samband med vitbalansen, så har det ju inte särskilt mycket med varesig kameran eller dess inställningar att göra, utan det handlar om att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt och att "se ljuset" (se de två nedersta bilderna för hur stor skillnad tidpunkten kan göra för "samma bild"). Sedan man man, såklart, i viss mån styra ljuset själv med blixtar och reflexskärmar och sånt, men vad gäller naturfoto är ju möjligheterna till det något begränsade.

Exempel på 1/3:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono05.jpg

1/5:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/misc/waves02.jpg

1/8:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono06.jpg

4s:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/hunneberg02.jpg

30s:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/faaroe01.jpg

2min:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/saeroe02.jpg


http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/svartedalen08.jpg

http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/svartedalen03.jpg
 

BloodyIdiot

Medlem
Just vad gäller slutartid för rörligt vatten så beror det ju lite på vilken typ av vatten/rörelse det handlar om och vad för resultat man vill uppnå. Rent generellt tycker jag att 1/5-1/6 är en bra utgångstid. Det ger lite sådär lagom rörelseoskärpa så att vattnet blir "levande" men inte helt utsmetat. Därifrån kan man ju experimentera sig fram till vad man gillar och vad som passar i vilka situationer.

Jag har tyvärr inte så mycket exempel på "väldigt korta" tider där man verkligen fryser rörelsen (iaf inte lätttillgänligt) men nedan är exempel på "halvlånga" till "rätt långa". För att frysa dropparna så att de blir skarpa vill man nog har en 1/250-1/500 eller kortare slutartider. För vissa typer av bilder kan man ju även använda blixt för att frysa dropparna. Så om du i ditt exempel hade velat har dropparna tydligare skulle du använt en kortare slutartid. För att uppnå det kanske du behöver öppna bländaren och/eller öka ISO-talet och kanske kommer du att märka att ljuset ändå inte helt räcker till, iaf om det inte är såligt ute.
]
Riktigt härliga bilder du länkade måste jag säga! Vem är fotografen?

Jag ska anteckna lite och sen gå ut och prova mig fram.
Tack för de bra tipsen! Alltid lika behövligt. :)
 

Sonja L

Medlem
Jag har själv haft Nikon. Först en D60 nu D7000.
Till skillnad från dig tycker jag att deras instruktionsböcker är mycket bra. Det gäller bara att inte förskräckas av all information. Ta till dig en information åt taget. Undrar du t.ex. över något om slutartiden. Slå upp slutartider i slutet , där blir du hänvisad till vilka sidor som tar upp detta.
På det viset kan du koncentrera dig bara på det. Jobba vidare så och snart är du expert på att använda instruktionsboken. För mig har det fungerar bra.
Är du osäker på vad du ska välja för inställningar (bländare,slutare,Iso,vitbalands,fokus m.m.) ta då först ett kort med kamerans allternativ. Skall du t.ex. ta kort på landskap,ställ i kameran på landskap o ta kortet. Kolla sedan kamerans inställningar för att på det sättet få en uppfattning om lämpliga inställningar när du skall börja jobba lite mer manuellt. När jag var väldigt ny på fotografering hjälpte det mig faktiskt mycket.
Det är inte meningen att du skall kopiera kamerans inställning, men du lär dig mycket om hur fototeknink fungerar.
Hoppas att du blir lite hjälpt av detta.
 

dumbo

Aktiv medlem
Riktigt härliga bilder du länkade måste jag säga! Vem är fotografen?

Jag ska anteckna lite och sen gå ut och prova mig fram.
Tack för de bra tipsen! Alltid lika behövligt. :)
Det är jag som är fotografen. Tycker det är bäst att använda egna bilder (om man har) som exempel, eftersom man då kan svara på eventuella följdfrågor tex.
Hur som helst är det kul att du gillar dem. :)
 
ANNONS