Annons

Zeiss Ikoflex - Tips, Hjälp och övrigt bra att veta.

Produkter
(logga in för att koppla)

BenjaminR

Medlem
Hej fotosidans analoga kameraexperter och övriga entusiaster!

Kort och gott är berättelsen sådan att jag i dagens händelseförlopp blev given en Zeiss Ikon Ikoflex utav min farfar (identifierat till en Ikoflex IIa).

Jag har ingen praktisk erfarenhet av vare sig analoga systemkameror eller mellanformat osv.
Har förstått att filmen är 6x6 och s.k 120-film.

Filmen som sitter i har suttit i sedan 1983. Det var endast ett fåtal exponeringar tagna med den (7st). Provade att ta 2 exponeringar på vägen hem, stannade till vid ett ställe för pisspaus och tog ett kort på min bror. Samt en tidigare på farfar!

Så, rent tekniskt fungerar den utmärkt. Inga missljud och reglage mm. fungerar.

Jag har ingen tillhörande ljusmätare och mätte ljuset egen egen uppfattning+hjälp från min 1ds och ställde den på samma värden som kameran.


Vart får man tag i film?
Vart framkallar man film? (Min flickväns fd. skola har framkallningsrum och jag kan göra det där, men annars?)
+Tips, Bra att veta och sådant!

Är extremt sugen på att börja använda den och fota och få ut bra kort!

Tackar för all hjälp jag kan få!

vänligen, Benjamin
 

Urr

Aktiv medlem
Grattis till en fin kamera.
Jag föreslår att du kör uteslutande svartvit film i den.
Det du behöver lära dig är att framkalla film. Finns många trådar om det.
Det enda knepiga är att ladda plastspiralerna, särskilt svårt med din typ av film - 120 heter den.
Öva, öva med kasserad film, innan du försöker på riktigt.
Sedan kan du scanna negativen. Eller kopiera traditionellt i mörkrum.
 

BenjaminR

Medlem
Tack så mycket för hjälpen urban!

Vet du vart man kan få tag i film? I synnerhet då, kasserad film.

Misstänker att filmen kostar sina ören!
 

Groth

Aktiv medlem
Film köper du på Photax, Cyberphoto, Scandinavian photo eller Ebay..

120 film är inget ovanligt format och är en film som kommer att finnas kvar länge. Det är den klassiska "mellanformatets" film alltså samma film passar till Hasseblad, Rolleiflex och andra namnkunniga mellisar...

Du borde kunna hitta både ny och gammal film på tradera och Ebay
 

Jimfear

Aktiv medlem
Börja med att köra till exempel Kodaks Tri-X som är en trevlig svartvit film som det finns massor med information om på nätet angående framkallning mm. Om du skall börja framkalla själv (vilket jag skulle rekommendera eftersom du då har full koll på hela förloppet från avtryck till färdig bild) så finns det kemikalier och tillbehör hos Photax. Det är inte alls svårt, tycker personligen att 120-film är lättare att ladda på spiralen än 135-film, men det är väl en smaksak. Ingendera är särskilt knepig hur som helst.

Du kan även försöka kolla efter ett mörkrum som du skulle få låna där alla saker redan finns, då kanske du bara behöver lägga en slant för det material du förbrukar och inte behöver köpa egen framkallningsdosa och kemikalier.
 

Sebjee

Aktiv medlem
Tips är att börja med billig film medans du lär dig hur kameran exponerar och funkar. Beställ billig kinesfilm från ebay, räkna med 20-30kr per rulle och tänk på att man får vad man betalar för :) Har samma modell som du och de första 8 rutorna blev inte exponerade på första filmen jag framkallade.

Här är de få bilder jag har lagt upp på flickr tagna med en Zeiss Ikoflex 855/16 IIa (early)

http://www.flickr.com/photos/23626239@N02/tags/ikoflex/

Filmer är Kodak TMAX TMY (s/v iso400) och Kodak E100VS (dia iso100)

Edit: Ett annat tips är att blända ner till minst f/8 för att få bättre skärpa

Om du har iPhone eller Android telefon så finns det appar som fungerar som ljusmätare. Jag kör "Light Meter" till iPhone men det finns motsvarande till Android.
 
Senast ändrad:

Urr

Aktiv medlem
Själv handlar jag ofta film hos Photax, som har det mesta och som kan svartvitt. Ibland Scandinavian photo eller Cyberphoto. Tri-x är ju den klassiska filmen, men själv här jag för tillfället med Fomas 100 asa film i min Rolleiflex. (Jag har en Ikoflex också men jag hinner inte använda alla mina gamla kameror). När du framkallar så är det ju inte fel att få en lektion av någon som kan detta. Då behöver du kanske inte ens köpa på dig grejer och kemi utan kan betala för den hjälpen första gången. Mörkrumsutrustning säljs ibland till fyndpris på loppisar, om du har några sådana i närheten, på Blocket och Tradera. Vansinnigt att köpa nytt. Kemi, film och papper får du däremot handla från butik för det är grejer som åldras.
 

BenjaminR

Medlem
Ska lämna in första rullen film på framkallning nu på måndag. Spännande! (rullen har dock suttit i sedan 1983)
Ska beställa några rullar Tri-X 400 på måndag också. Riktigt spännande!


Tackar för alla tips hittils, mycket bra å veta!

//Benjamin
 
ANNONS