Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips vid fotografering på en tillställning / event

Produkter
(logga in för att koppla)

Jutterstrom

Medlem
Hej, Jag har fått en förfrågan genom jobbet att fotografera på en av deras tillställningar /event. Jag har aldrig gjort detta tidigare och skulle gärna vilja ha lite olika tips på hur man ta så bra bilder som möjligt men ändå inte själa uppmärksamhet från själva tillställningen.

Det rör sig om antingen ett frukost- / lunch- eller middagsuppdrag. Är något av dessa lättare / svårare att fota på? Är det något man skall tänka på som man får och inte får göra? Jag har hört att man kan försöka ta många bilder vid ett kortare tillfälle, eller skall man ta bilder hela tiden?

Rummet är ca 50 kvm, och jag skall försöka använda en D700 med 24-70 alt. 70-200. Synpunkter?

Känner ni till något kring ämnet får ni gärna komma med era erfarenheter.
Uppdraget kan resultera till framtida större uppdrag så det vore kul att göra bra ifrån sig.

Tack på förhand
/Henrik
 

Kvitung

Aktiv medlem
Jag skulle använda 24-70 om du vill ha ett rent tekniskt råd.

Ska det hamna som internt på webb eller vad är avsikten?
Fundera på vad bilderna ska förmedla?

Fråga arbetsgivaren om detta.
 

pdahlen

Aktiv medlem
24-70 räcker fint. Det viktigaste är ljuset, men kör du med en D700 så bör du kunna blanda ljuset i rummet snyygt med en blixt mot taket. Titta också noga hur det första bilderna blir så att du inte allt blir fel
 

Jutterstrom

Medlem
Ska det hamna som internt på webb eller vad är avsikten?
Skulle du se olika på hur eller var de skall användas? De kommer nog bara användas internt på webb, men jag blev nyfiken på din fråga. Ser man olika på bilderna beroende på var de kommer användas (webb/print/internt/externt)?

Tack för tidigare bra synpunkter!
 

Jutterstrom

Medlem
24-70 räcker fint. Det viktigaste är ljuset, men kör du med en D700 så bör du kunna blanda ljuset i rummet snyygt med en blixt mot taket. Titta också noga hur det första bilderna blir så att du inte allt blir fel
Hoppas kunna låna D700 som sagt, annars blir det en D200 (som inte har lika stor sensor).
Hur skall jag resonera kring stativ? Skall man ta med det?

Tack för ditt tips!
 

Kvitung

Aktiv medlem
Skulle du se olika på hur eller var de skall användas? De kommer nog bara användas internt på webb, men jag blev nyfiken på din fråga. Ser man olika på bilderna beroende på var de kommer användas (webb/print/internt/externt)?

Tack för tidigare bra synpunkter!
Jo man kan fråga var bilderna kommer hamna, är det till bara internt på webben, så har du större möjlighet att utnyttja ett högre ISO-tal ifall ljuset i lokalen är ( som det brukar vara i såna här sammanhang ) uselt. Jag har fotograferat mycket såna här typer av bilder man kommer till nån lokal där du varken kan studsa blixten i vare sig tak eller vägg. utan då för man höja ISO, ska det bara hamna på web så stör inte bruset allt för mycket.

Men sen har du även innehållet i bilderna du måste fundera på vad vill dina bilder säga?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Brus

Personliga reflektioner:
Brus är även en tillgång, beroende på uttrycket kan brus pga högre ISO ge en särskild känsla. Diffusor på blixten skapar inte sällan slagskuggor, slå blixten i taket... eller varför inte extern blixt (placerad i ex fönstersmygen)? Reflexskärmar kan blända gästerna, alternativt studsa blixtljus. Jag använder bara ett fast ljusstarkt 35mm, det brukar inte vara något problem... såvida inte lokal och bord är väldigt tight. Ljuset från fönster mitt på dagen... kan vara skarpt men tacksamt om du väljer utan blixt, vintermorgon kan vara väldigt mörk... men fungera med riktat blixtljus:)
 

Kvitung

Aktiv medlem
Personliga reflektioner:
Brus är även en tillgång, beroende på uttrycket kan brus pga högre ISO ge en särskild känsla. Diffusor på blixten skapar inte sällan slagskuggor, slå blixten i taket... eller varför inte extern blixt (placerad i ex fönstersmygen)? Reflexskärmar kan blända gästerna, alternativt studsa blixtljus. Jag använder bara ett fast ljusstarkt 35mm, det brukar inte vara något problem... såvida inte lokal och bord är väldigt tight. Ljuset från fönster mitt på dagen... kan vara skarpt men tacksamt om du väljer utan blixt, vintermorgon kan vara väldigt mörk... men fungera med riktat blixtljus:)
Jag kan hålla med,

Det är därför det är bra att fråga hur och vad "uppdragsgivaren" tänkt sig. Jag har fått följande instruktion en gång.

-Det ska vara skarpt och tydligt och inget sånt där konstnärligt foto!!!
 

Jutterstrom

Medlem
Jo man kan fråga var bilderna kommer hamna, är det till bara internt på webben, så har du större möjlighet att utnyttja ett högre ISO-tal ifall ljuset i lokalen är ( som det brukar vara i såna här sammanhang ) uselt. Jag har fotograferat mycket såna här typer av bilder man kommer till nån lokal där du varken kan studsa blixten i vare sig tak eller vägg. utan då för man höja ISO, ska det bara hamna på web så stör inte bruset allt för mycket.
Mycket bra svar. Jag förstår precis vad du menar nu!
 

Jutterstrom

Medlem
24-70 räcker fint. Det viktigaste är ljuset, men kör du med en D700 så bör du kunna blanda ljuset i rummet snyygt med en blixt mot taket. Titta också noga hur det första bilderna blir så att du inte allt blir fel
Som fotograf, skall man agera på något speciellt sätt om det är frukost / lunch / middag? Kanske en svår/konstig fråga, men min tanke är att fånga tillställningen utan att dra åt mig för mycket uppmärksamhet.
 

Svardet

Aktiv medlem
Har aldrig fotat mingel etc. men har jobbat med just events när det är frukost etc.

Det stora problemet är att när mat serveras som inte är mingelmat är att folk sätter sig ned och äter, om det bara är anställda från företaget så är det väl lite enklare att "störa" dem i maten med att fota dem, men om företaget har bjudit in sina kunder och vill dokumentera det hela så är det lite knivigare,

Be om att få ett körschema för eventet (vilket oftast/bör finnas), fråga om det är några specifika tillfällen som är av särskilt av intresse (om någon ska få något diplom, föreläsare etc.), har du riktig tur så har de mingel inplanerat innan/efter så att du kan gå runt och fota utan att folk känner sig störda i maten (vilket kan bli grinigt).. Om de ska till exempel mingla först, ha sedan en kort presentation och sedan middag för att därefter sluta så kan du nog lämna innan de börjar äta till exempel, om jag hade mina kunder med så skulle jag nog inte vilja att de störs i maten med att någon går runt och fotograferar med blixt :) men allt är ju upp till uppdragsgivaren!
 

Jutterstrom

Medlem
Har aldrig fotat mingel etc. men har jobbat med just events när det är frukost etc.

Det stora problemet är att när mat serveras som inte är mingelmat är att folk sätter sig ned och äter, om det bara är anställda från företaget så är det väl lite enklare att "störa" dem i maten med att fota dem, men om företaget har bjudit in sina kunder och vill dokumentera det hela så är det lite knivigare,

Be om att få ett körschema för eventet (vilket oftast/bör finnas), fråga om det är några specifika tillfällen som är av särskilt av intresse (om någon ska få något diplom, föreläsare etc.), har du riktig tur så har de mingel inplanerat innan/efter så att du kan gå runt och fota utan att folk känner sig störda i maten (vilket kan bli grinigt).. Om de ska till exempel mingla först, ha sedan en kort presentation och sedan middag för att därefter sluta så kan du nog lämna innan de börjar äta till exempel, om jag hade mina kunder med så skulle jag nog inte vilja att de störs i maten med att någon går runt och fotograferar med blixt :) men allt är ju upp till uppdragsgivaren!
Tack så mkt för dessa givande tips. Jag känner mig redan mer förberedd inför uppgiften!
 
ANNONS