Annons

Visning av RAW (NEF) efter behandling

Produkter
(logga in för att koppla)

sorkny

Ny medlem
Jag har lite svårt att radera raw-filer efter behandling som jag är oerfaren och ofta vill göra om. Därför söker jag mjukvara med kombinationen enkel hantering/visning (typ irfanview och acdsee), men som också visar de ändringar jag gjort i camera raw. Nämnda program tar ingen hänsyn till utförda redigeringar, och till min förvåning gör inte heller ViewNX detta. Det känns lite onödigt att konvertera massa bilder enbart för att behändigt kunna visa dem i fullskärm när jag ändå har kvar originalen. Förslag?
 

IngNer

Aktiv medlem
Råfilen ska inte röras, det är en princip som gäller alla konverterare. Därför håller varje program som konverterar råfiler en databas som innehåller ändringarna man har gjort. De följer alltså inte med filen, och om man öppnar i ett annat program, eller om man har tappat filen som innehåller instruktioner till programmet, så kommer filen att öppnas i grundläge.

Det sätt jag vet som man kan komma runt det är att konvertera till DNG. I den filen finns ändringarna inbäddade, så att alla program som kan öppna den ska öppna den med parametrarna som man har satt. Om man alltså konverterar till DNG så finns alla rådata kvar, men när man öppnar filen kommer den att visas i det skick som den senast sparades. Fortfarande kan man göra alla ändringar som går att göra ifrån råfilen. DNG ska innehålla alla data som sensorn samlade in, även om de har organiserats i ett annat format.

NEF är inte ett visningsformat. NEF är rådata från sensorn, och hur det visas på skärm är upp till varje program som kan hantera det, och när man stänger, ska programmet inte ändra på någonting i NEF-filen, utan alla redigeringar man gör kan sparas endera i en fil vid sidan av, eller i en databas direkt i programmet. Andra program behöver inte ens se den där filen vid sidan av, utan när man öppnar i ett annat program än det man hade till redigering, kommer filen att vara lika färsk som när den kom ur kameran. För att visa den i Irfanview, bildvisaren eller andra program, exporterar man den till ett bildformat. NEF är inte ett bildformat. NEF är rådata, och det blir en bild först när det konverteras.
 

sorkny

Ny medlem
Min förhoppning var att det fanns ett visningsprogram som kunde ta hänsyn till xml-filen som innehåller de ändringar jag gjort i CameraRaw, just för att slippa konvertera. Du verkar föreslå att jag skall konvertera allt till DNG som jag förstår är ett annat raw-format. Jag har nu fått ett tips om att det jag söker kanske är Adobe Lightroom.
 
ANNONS