Annons

Köpråd kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

LensFlare81

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en bra kompaktkamera men är lite villrådig till vad som är bäst att satsa på för mina behov och min budget.

Kameran ska i första hand användas för vardagsfotografering (familjekort) där många kort kommer att tas inomhus i relativt dåligt ljus. Sedan är det såklart ett plus om det finns hyfsad zoom och bra vidvinkel skulle vara trevligt, men inget krav. Kameran kommer inte att användas för att spela in film, så det är inte viktigt med bra filmmöjligheter.

Min budget är lite flytande då jag är så osäker på hur pass mycket som skiljer mellan olika prisklasser och om det då kan vara värt att gå upp en tusenlapp eller två för att få ett rejält lyft i bildkvalitet. Någonstans mellan 2000 - 4000 kr har jag tänkt mig.

Jag har tittat på kameror i lite olika prisnivåer:
Olympus ZX-1 (2000kr)
Panasonic Lumix DMC-LX5 (3000kr)
Fujifilm FinePix X10 (3300kr)

Har även slängt ett öga på FinePix x20 även om den känns lite för dyr för min del. :)

Någon som har testat dessa modeller eller har tips på andra modeller? Alla tips/råd om vad jag bör tänka på mottages varmt!

Med vänlig hälsning
Martin
 

Tokoza

Aktiv medlem
Fujifilm x20 verkar vara riktigt trevlig. Trivdes rätt bra med X10 innan jag gjorde mig av med denna för att finansiera en systemkamera uppdatering. X10 ger fina jpg ut direkt från kameran. En nackdel dock är att det saknas rawberbetningsprogram som ger fullt så fint resultat (bl. a. så blir upplösningen sämre, än då rawfilerna direkt bearbetas i kameran). Med x20 är förhållandet det omvända, så bäst resultat tycks ges då rawfilerna bearbetas utanför kameran. Fujifilm X20 har en annan sensorkonstruktion vilket formodligen också ger bättre dynamikomfång i 12 megapixelläget (x10 ger bl. a. bäst dynamikomfång och isoprestanda i 6 megapixelläget). Sensorn hos fujifilm x20 saknar även lågpassfilter, något som ger skarpare bilder.

Om jag skaffar mig en ny kompakt så blir det förmodligen Fujifilm x20 eller Fujifilm x100s. Har även kikat på Sigma dp3 Merrill pga dess fina sensor och optik, men handhavandemässigt ligger den efter pga 50mm brännvidd på aps-c och andra svårigheter som kan finnas med dessa kompakter från Sigma...
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Tack för input! Jag ska nog titta en vända till på x20.
Har ägt den i knappt en vecka. Fick pröva en x10 på en weekend-resa och blev in love. Men x20 kunde filma 60fps i full HD och har ju lite andra finesser. Och så finns den ju i silver
Jag är väldigt glad att jag köpt den. Första kompaktkameran jag ägt som inte gör att jag känner "fan nu skulle jag haft DSLRen" när jag ser något vackert.
Tror inte du skulle ångra dig.
 

Tokoza

Aktiv medlem
X10 är ju riktigt bra om du nöjer dig med 6 MP och då du inte vill bearbeta bilderna efteråt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
X10 är ju riktigt bra om du nöjer dig med 6 MP och då du inte vill bearbeta bilderna efteråt.

Jag vet inte riktigt var det, stod att TS inte ville efterbehandla. X20 stöds av Lightroom 4.4 med RAW konverterare som Adobe har tagit fram i samarbete med Fuji så det finns skäl att anta att den fungerar OK.

Som jag ser det är det alltid en fördel att spara sina bilder som RAW även om man vanligtvis inte vill göra några större modifieringar. Då har man större möjligheter att fixa eventuella fel i t.ex. vitbalans eller exponering i efterhand. Att bara spara JPEG är ungefär som att man under filmtiden beställt 10x15 kopior och kastat negativen.

X10 är inte dålig, men X20s nyare och bättre sensor utan AA filter, samt den förbätttrade snabbare fasdetekterande autofokusen är mer än väl värda de extra pengarna som X20 kostar
om den på något vis kan klämmas in i budgeten.

Annars är ju alla de kameror TS räknar upp bra val för hans behov och jag tror inte han blir missnöjd oavsett vilken han väljer. Men såsom varande nyast och modernast bland dem är det X20 som är tveklöst bäst, men det är ju en kostnadsfråga.
 

LensFlare81

Ny medlem
Har ägt den i knappt en vecka. Fick pröva en x10 på en weekend-resa och blev in love. Men x20 kunde filma 60fps i full HD och har ju lite andra finesser. Och så finns den ju i silver ��
Jag är väldigt glad att jag köpt den. Första kompaktkameran jag ägt som inte gör att jag känner "fan nu skulle jag haft DSLRen" när jag ser något vackert.
Tror inte du skulle ångra dig.
x20 i silver är grymt snygg! Om det blir en x20 så blir det definitivt en i silver. Man borde väl inte gå så mycket på looks när det gäller en kamera, men i det här fallet är jag såld.
 

LensFlare81

Ny medlem
X10 är ju riktigt bra om du nöjer dig med 6 MP och då du inte vill bearbeta bilderna efteråt.
Jag kommer sannolikt väldigt sällan vara i behov av mer än 6 MP. Men är det en märkbar skillnad för en amatör som mig om jag skulle ta bilder i 12 MP mot 6 MP med en x10? Såg att SIBA sålde den med orginalväskan till för 3490kr, vilket kändes som ett bra pris.

Jag vet inte riktigt var det, stod att TS inte ville efterbehandla. X20 stöds av Lightroom 4.4 med RAW konverterare som Adobe har tagit fram i samarbete med Fuji så det finns skäl att anta att den fungerar OK.

Som jag ser det är det alltid en fördel att spara sina bilder som RAW även om man vanligtvis inte vill göra några större modifieringar. Då har man större möjligheter att fixa eventuella fel i t.ex. vitbalans eller exponering i efterhand. Att bara spara JPEG är ungefär som att man under filmtiden beställt 10x15 kopior och kastat negativen.

X10 är inte dålig, men X20s nyare och bättre sensor utan AA filter, samt den förbätttrade snabbare fasdetekterande autofokusen är mer än väl värda de extra pengarna som X20 kostar
om den på något vis kan klämmas in i budgeten.

Annars är ju alla de kameror TS räknar upp bra val för hans behov och jag tror inte han blir missnöjd oavsett vilken han väljer. Men såsom varande nyast och modernast bland dem är det X20 som är tveklöst bäst, men det är ju en kostnadsfråga.
Tack för bra info!
 

Tokoza

Aktiv medlem
Jag kommer sannolikt väldigt sällan vara i behov av mer än 6 MP. Men är det en märkbar skillnad för en amatör som mig om jag skulle ta bilder i 12 MP mot 6 MP med en x10? Såg att SIBA sålde den med orginalväskan till för 3490kr, vilket kändes som ett bra pris.
Om upplösningen räcker till dig beror ju på var du skall ha bilderna till. Vid stora utskrifter och kraftigare beskärning är det en fördel med fler pixlar. De 6 MP bilder som ges med x10 hade väldigt fin kärpa överlag vilket säkert främst beror på fin optik (samma som hos x20), så bilderna tål en del beskärning trots allt... men förmodligen inte i samma utsräckning som 12 MP bilder från x20... Går att bearbeta raw filer i x10 med fint resultat, vilket jag gjorde eftersom jag ville ha kontoll över vitbalans, kontrast och färgsättning (de två sistnämnda påverkas i hög grad av kamerans olika filmsimuleringslägen).

Har läst att Fujifilm X20 inte är så optimal för de som vill kunna få ut färdiga jpg direkt ur kameran. För att kräma ut mest prestanda ur denna (brus och upplösning) är det bäst att behandla rawfilen själv utanför kameran. För den som vill kunna få bättre bilder (jpg) direkt ur kameran är nog x10 att föredra av dessa idagsläget, om man nu klarar sig med 6 MP. Givetvis går det att använda 12 MP med x10, men då blir bildkvalitén inte riktigt så fin vid högkontrast lägen och vid högre ison. Och ännu så länge saknas fullt stöd för att bearbeta rawfil utanför kameran (x10), vilket gör att bäst resultat fås (bäst upplösning) om rawfilen bearbetas i kameran (då man valt att spara bilder som raw format på minneskortet).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag kommer sannolikt väldigt sällan vara i behov av mer än 6 MP. Men är det en märkbar skillnad för en amatör som mig om jag skulle ta bilder i 12 MP mot 6 MP med en x10? Såg att SIBA sålde den med orginalväskan till för 3490kr, vilket kändes som ett bra pris.

Problemet är bara att förr eller senare kommer man att ta upp kameran och ta den där bilden man faktiskt vill förstora upp och det är inte säkert att man tänker på eller hinner slå till fler Mpixlar när det ögonblicket väl kommer. Hårddisk är billigt idag och det finns ingen anledning att fotgrafera med 6Mpixlar för att det blir för dyrt att lagra.

Sedan finns det ju tillfällen då vi behöver kunna zooma in i bilderna av andra anledningar än beskärning eller stora utskrifter. I eftermiddags hittade jag ett minneskort med flera år gamla bilder, och jag försökte identifiera bilderna genom att titta på gatuskyltar, men namnen försvann i pixeleringen. Hade jag fotograferat med den upplösning mina kameror har idag hade det inte varit några som helst problem att läsa.

Det skadar helt enkelt inte att ha marginalerna på sin sida.
 
ANNONS