Annons

Ohjälpliga problem med Epson R3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Jag har sedan några månader problem med bläckplumpar på utskrifterna från min Epson R3000. Dessutom bandar utskrifterna ofta och tvingar fram rengöring av skrivhuvudet alltför ofta, ibland efter bara en eller två utskrifter. Och det är sedan fr.a. efter just en rengöring som plumparna kommer. Det är som om överskottsbläck från rengöringen inte torkas bort ordentligt, utan hamnar på papperet i stället. Det blir dyrt, både för extra bläck och papper.
Jag har kollat runt på - mest amerikanska - sidor, och nu fått veta att Epson tydligen har problem med transporten av fotosvart bläck, och att detta problem uppstår även på större modeller - som 3880. Jag har nu läst flera som har exakt samma problem som jag:
- Bandning.
- Vid nozzle check är det problem med den svarta och den gula kanalen, där det uppstår svarta streck i det gula.
- Upprepade krav på dyrbar rengöring.
- Sedan bläckplumpar trots alla dessa insatser.

Någon hade talat med Epson som erkände problemet men inte erbjöd något annat än reparation för tusentals kronor.
R3000 har ju inte ens någon uppsamlingstank för överskottsbläck (som de större modellerna) så frågan är ju vart det är tänkt att ta vägen. Manualen är som vanligt värdelös.
Vissa menar att man kan försöka mixtra med pappersavståndet eller börja mata in papperet framifrån i stället, men det verkar faktiskt vara en konstruktionsmiss i grunden. Jag har dock inte sett några klagomål här på Fotosidan, trots att Epson-skrivarna torde vara de vanligaste bland proffs och avancerade amatörer. Frågade på Scandinavian Photo, men det sade sig aldrig ha hört talas om problemet (!).

Jag hade först börjat fundera på att byta upp mig till en 3880, men om den lider av samma sjuka så får det väl bli en Canon Pro-1 i stället. Har den några kända barnsjukdomar tro?

Har någon annan samma problem som jag, eller förslag på lösning?

mvh / Martin
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har en R3000 och har inte upplevt dina problem ännu. Men det kan också bero på att jag inte skrivit ut så stora mängder ännu, däremot så går det ibland nån månad av stillestånd och trots det så blir första utskriften därefter bra direkt.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

De flesta enklare skrivare ( och även såna som utger sej för att vara
allt annat än enkla ) har ett svart hål, från början nog vitt.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154164
Läs hela länken eller kolla #14.

För min 2100 så får man ofta problem om den står oanvänd några
dagar, jag brukar köra munstycketest varannan dag ( försöker åtminstone )
för att slippa göra en massa rengöringskörningar.

Jag skaffade en spilltank från
http://www.octoink.co.uk/products/Solo-Plus-Waste-Kit.html
fungerar bra, men lite pyssel att montera.


//MW
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan inte påstå att jag ofta har problem med intorkat bläck. Fast visst händer det.
Så ibland är en rengöring nödvändig. Jag har också på senare tid fått problem med färgfläckar uppe i vänstra övre hörnet om man står vänd mot skrivaren.
Verkar hänga ihop med rengöringen och försvinner efter några utskrifter.
Brukar försöka köra ren skrivaren med några vanliga A4 papper lagda i landskapsformat. Det brukar på ett billigt sätt ta hand om färgspillet.
Synd att R3000 skall lida av detta problem. Det är i övrigt en mycket bra skrivare.
 

marwo

Aktiv medlem
Jag har också försökt torka upp överflödigt bläck från skumgummiplattorna i botten på skrivaren, och fr.a. längst till vänster finns en liten platta som tyvärr verkar helt mättad - man kan fylla åtskilliga kleenex med svart bläck. Och om det bara gällde några bläckstänk ibland skulle man kunna leva med det, men detta att det bara verkar vara den foto-svarta patronen ( konstigt nog sällan mattsvart, enligt vad jag kunnat läsa) som släpper ifrån sig en massa bläck som gör mig bekymrad. Liksom att det händer på var och varannan utskrift. Och om bläckplumparna hamnar uppepå bilden så lär det hur som helst knappast bero på bläck i botten på skrivaren.
Troligen har jag otur med en skrivare som börjar krångla på detta sätt redan efter två och ett halvt år, men jag blir minst sagt osäker på att investera i en 3880 om detta är ett speciellt Epson-problem. Någon skrev att Canon har en annan teknik som mer sällan leder till igenkläggade munstycken och inte kräver så mycket rengöring. Får se hur länge jag härdar ut med detta (sitter tyvärr på ett stort lager extra färgpatroner).
 

stefohl

Aktiv medlem
Troligen har jag otur med en skrivare som börjar krångla på detta sätt redan efter två och ett halvt år, men jag blir minst sagt osäker på att investera i en 3880 om detta är ett speciellt Epson-problem. Någon skrev att Canon har en annan teknik som mer sällan leder till igenkläggade munstycken och inte kräver så mycket rengöring. Får se hur länge jag härdar ut med detta (sitter tyvärr på ett stort lager extra färgpatroner).
Canon har en annan teknik, där man har ett överskott av munstycken. När ett munstycke kläggar igen så aktiverar man ett annat. På så sätt kan man arbeta rätt länge innan det blir något problem, men när alla tillgängliga är slut är det dags att byta huvud.

Håll koll på luftfuktigheten runt din skrivare. Jag har en luftfuktare i rummet med skrivarna, som ser till att vi ligger på 60% fuktighet. Det är sällan några problem med nålar som inte fungerar.

Stefan
 

marwo

Aktiv medlem
Canon har en annan teknik, där man har ett överskott av munstycken. När ett munstycke kläggar igen så aktiverar man ett annat. På så sätt kan man arbeta rätt länge innan det blir något problem, men när alla tillgängliga är slut är det dags att byta huvud.

Håll koll på luftfuktigheten runt din skrivare. Jag har en luftfuktare i rummet med skrivarna, som ser till att vi ligger på 60% fuktighet. Det är sällan några problem med nålar som inte fungerar.

Stefan
Hej Stefan ( hade dig som tekniklärare på Fotoskolan 80-81, f.ö.)
Det verkar dock som man kan byta skrivarhuvud själv på Canon-skrivarna när de till slut ger upp. Hade inte varit så dumt nu,
Vad gäller luftfuktare så får det nog bli en diskussion med familjen, om vi ska göra om hela lägenheten till fotolab :), men tack för tipset.
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Stefan
Luftfuktare kan tydligen fungera enligt olika principer. Några förångar vatten, vilket rimligen kräver ganska mycket energi. Andra vibrerar upp små vattenpartiklar, aerosoler. På nätet finns varningar för att luftfuktare kan förorsaka en gråvit beläggning i den lokal där de arbetar. Detta kan förmodligen undvikas om man använder destillerat vatten, vilket dock är långt ifrån gratis.
Jag vore tacksam om du klargör vad slags luftfuktare du använder och vilka dina erfarenheter är.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Stefan ( hade dig som tekniklärare på Fotoskolan 80-81, f.ö.)
Det verkar dock som man kan byta skrivarhuvud själv på Canon-skrivarna när de till slut ger upp. Hade inte varit så dumt nu,
Vad gäller luftfuktare så får det nog bli en diskussion med familjen, om vi ska göra om hela lägenheten till fotolab :), men tack för tipset.
Du kan byta skrivarhuvud själv på Canons skrivare. Luftfuktare mår inte bara skrivare bra av. Den torra vinterluften är ett problem för möbler, växter och människor. Om man inte överdriver fuktigheten är det bara en fördel för familjen också.
 

Smw

Aktiv medlem
Canon har en annan teknik, där man har ett överskott av munstycken. När ett munstycke kläggar igen så aktiverar man ett annat. På så sätt kan man arbeta rätt länge innan det blir något problem, men när alla tillgängliga är slut är det dags att byta huvud.

Håll koll på luftfuktigheten runt din skrivare. Jag har en luftfuktare i rummet med skrivarna, som ser till att vi ligger på 60% fuktighet. Det är sällan några problem med nålar som inte fungerar.

Stefan
Hej !

Finns det ingen regöringsfunktion, eller hur fungerar den ?

//MW
 

stefohl

Aktiv medlem
Stefan
Luftfuktare kan tydligen fungera enligt olika principer. Några förångar vatten, vilket rimligen kräver ganska mycket energi. Andra vibrerar upp små vattenpartiklar, aerosoler. På nätet finns varningar för att luftfuktare kan förorsaka en gråvit beläggning i den lokal där de arbetar. Detta kan förmodligen undvikas om man använder destillerat vatten, vilket dock är långt ifrån gratis.
Jag vore tacksam om du klargör vad slags luftfuktare du använder och vilka dina erfarenheter är.
Det är en enkel modell, där en trumma roterar ner i vatten. Trumman är försedd med ett svampmaterial och det är bara avdunstningen som fuktar rummet. De som förångar vattnet tror jag man slutat med.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ett långt förflutet i att sälja papper till tryckerier runt om i världen. En faktor som påverkar papper lika mycket som människor är luftfuktighet. Båda mår vi bäst vid cirka 50% relativ fuktighet.
Relativ fuktighet är hur mycket fukt luften kan hålla vid en viss temperatur utan att falla ut i form av kondens. Alltså det vi brukar kalla dagg eller dimma.

En kall vinterdag med minus 20 är ofta luftfuktigheten ute runt 90% men när vi värmer upp denna till 20 grader plus har man en relativ fuktighet på cirka 20-30 procent inomhus vid plus 20 grader. Vi människor känner att näsan är torr och att ögonen känns grusiga och slemhinnorna känsliga.

För att öka på den relativa fuktigheten till cirka 60% så krävs stora mängder vatten. I tryckeri lokaler pumpade man in 100 tals liter vatten per timme som förångades och spreds som en dimma i lokalen. Trots detta när vi kallades ut på på reklamationer för att papper och kartong slog sig kunde vi med elektroniska fuktighetsmätare konstatera att den relativa luftfuktigheten låg alldeles för lågt för att papperet skulle vara plant.

Den vattenmängd man skall tillsätta är mycket stor. Behållare på element eller en kokande kastrull räcker inte långt ens i ett litet rum.

Dessutom varnar byggindustrin för att fukten kan gå igenom diffusionsspärren som brukar vara en plastfilm i våra väggar innanför isoleringen. Relativ fukt är ångmolykyler och alla som känner till principen för Goretex vet också att ångmylokyler är betydligt mindre än vattendroppar. Dessa ångmolykyler som slipper igenom kondenseras lätt mot yttertegel eller kalla brädor och kommer när orsaka frostsprängningar eller fuktskador när de tinar.

Så detta med luftfuktare tror jag inte på. Jag tror inte att Stefans luftfuktare gör stor skillnad mot normal inomhusluft under kalla dagar. Tekniken som beskrivs verkar för simpel för att kunna tillföra tillräckligt med vatten.

Själv kör jag utan luftfuktare och tycker detta med igensatta munstycken är mycket av en historia.
Både vinter och sommar med hög luftfuktighet måste jag ibland köra rent munstycken. Märker ingen direkt skillnad på vinter och sommar.
Däremot märker jag en enorm skillnad mot hur det var när bläckstråletekniken var ny. Då fick man nästan köra rent munstyckena inför varje ny omgång av utskrifter.

Jag har all respekt i världen för Stefan och hans kunnande på printer området. Fast detta med luftfuktare får han allt bevisa och även om han har rätt skulle jag inte installera en i mitt rum.
Frysskador i tegelväggen eller mögel vill jag inte ha. Då får hellre munstyckena torka igen.
 

alfin

Aktiv medlem
Själv kör jag utan luftfuktare och tycker detta med igensatta munstycken är mycket av en historia.
Både vinter och sommar med hög luftfuktighet måste jag ibland köra rent munstycken. Märker ingen direkt skillnad på vinter och sommar.
Jag märkte skillnad på min gamla 3800 för några veckor sedan då det var så varmt och fuktigt. Ett av skrivarens 360 munstycken har varit igensatt länge, utan att märkas på utskrifterna.

Före varje print brukar jag köra en nozzle check och detta enda munstycke har varit igensatt under lång tid. Nu hade jag inte använt printern på hela semestern, så när jag startade den körde den en längre rengöring än vanligt.

Voilá! Munstycket var rensat! Jag tillskriver det sommarens värme och fuktighet, eftersom alla tidigare rengöringar varit till ingen nytta.
 

stefohl

Aktiv medlem
Så detta med luftfuktare tror jag inte på. Jag tror inte att Stefans luftfuktare gör stor skillnad mot normal inomhusluft under kalla dagar. Tekniken som beskrivs verkar för simpel för att kunna tillföra tillräckligt med vatten.
Vår hygrometer visar i alla fall en fuktighet på 60% under vintern. Stänger vi av den sjunker det ner till 25%.

Stefan
 

BennyB

Ny medlem
Hej Martin.
Du är inte ensam om detta problem. Har sedan en tid tillbaka samma problem med min R3000. Tjocka bläckplumpar eller bläckränder på framförallt fotoutskrifter. Har provat att byta alla bläckpatroner så att det bara sitter nya överallt och naturligtvis bara orginalpatroner och Epsons eget papper.
Jag har också som du svart inblandning i den gula färgen men kan också få svart inblandat i dom andra färgerna också. Däremot så finns alla linjer där när man kör munstyckeskontrollen även fast dom som sagt var kan ha fel färg.
Om jag låter skrivaren stå en dag så blir oftast första utskriften bra men sen blir det bara värre och värre. Det tyder väl på att den pumpar på för mycket färg eller inte stänger av i tid och att färgen inte kan ta vägen någonstans utan hamnar som droppar på pappret.

Benny
 

vifra

Aktiv medlem
För att öka på den relativa fuktigheten till cirka 60% så krävs stora mängder vatten.
Minns jag rätt från fysiken i skolan, så har mättnad (100% relativ luftfuktighet) inträtt när luften innehåller
c:a 20 gram vatten i en kubikmeter luft som är 20 grader. Så i normala rum på en 40-50 kubikmeter är inte vattenåtgången särskilt stor.

Jag har aldrig hört att byggindustrin VARNAR för att fukten kan gå igenom diffusionsspärren. Det är väl känt att under vissa omständigheter släpper spärren igenom små små mängder. Men det påverkar inte rekommendationen att försöka hålla 50-60% relativ luftfuktighet inomhus.
 

marwo

Aktiv medlem
Hej Martin.
Du är inte ensam om detta problem. Har sedan en tid tillbaka samma problem med min R3000. Tjocka bläckplumpar eller bläckränder på framförallt fotoutskrifter. Har provat att byta alla bläckpatroner så att det bara sitter nya överallt och naturligtvis bara orginalpatroner och Epsons eget papper.
Jag har också som du svart inblandning i den gula färgen men kan också få svart inblandat i dom andra färgerna också. Däremot så finns alla linjer där när man kör munstyckeskontrollen även fast dom som sagt var kan ha fel färg.
Om jag låter skrivaren stå en dag så blir oftast första utskriften bra men sen blir det bara värre och värre. Det tyder väl på att den pumpar på för mycket färg eller inte stänger av i tid och att färgen inte kan ta vägen någonstans utan hamnar som droppar på pappret.

Benny
Skönt att höra att man inte är ensam :) Jag hittar ännu inte något riktigt system i när detta händer, ibland med första bilden, ibland efter att några har funkat bra. Men det hänger ofta samman med att jag tvingats till ännu en dyrbar rengöring. Jag funderar på ett tips: Att dränka ett papper i isopropanolalkohol och sedan köra en enkel utslrift, så att skrivarhuvudet s.a.s. tvättas rent. Undrar om det finns risker med det?
Jag har googlat vidare, men tyvärr är det som så ofta att folk måste försvara eller angripa ett visst märke. Vissa hävdar att Epson minsann aldrig har problem och är driftsäkerheten själv, medan andra menar att det är väl känt att Epson alltid har problem med munstyckena och att Canon är mycket bättre. Jag kommer nu att traggla på tills mitt förråd av färgpatroner börjar ta slut. Sedan får jag fundera på om jag ska våga mig på Epson en gång till (en 3880 i så fall) eller om jag ska satsa på en Pixma Pro-1. De verkar jämförbara i driftskostnad/bläckpris, och det största problemet verkar vara att Canonen är en sådan best rent fysiskt. Jag vet inte om jag har plats.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tänkte väcka liv i denna tråden igen. Jag tycker att min R3000 uppför sig annorlunda sedan jag uppgraderade till Yosemite och ficka nya drivrutiner till denna version av Epson.
Skall nämnas att jag länge kört med Yosemite beta och Epson gamla drivrutiner utan att uppleva tt något var annorlunda än med Mavericks.

Sedan jag fått de nya drivrutinerna från Epson upplever jag att skrivare mycket oftare vill köra rengöringar. Ny vill den gärna köra något varv också mellan två utskrifter.
Den kör gärna en ordentlig rengöring när man slår igång den och ibland också mellan utskrifter.
Det gjorde den inte tidigare.
Spoolfunktionen verkar också fungera annorlunda. Förr läste den över till skrivaren och jobbet låg i skrivaren, Nu verkar den skicka över det bit för bit.

Dessa frekventa rengöringar gör att problemet med svarta bläckplumpar på utskrifterna blir ändå värre och händer oftare.
Har fler än jag upplevt detsamma?
Jag kastar snart ut min skrivare genom fönstret.
 
ANNONS