Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

pictorhayes

Aktiv medlem
Jodå, och jag rapporterade annonsen direkt till Tradera - men dom agerar ju inte så fort...


Inte nu längre, jag brukar rapportera om jag ser något misstänkt. Det går alltså att anmäla för granskning om man ser något som ser suspect ut ;-)

Fasen trist att någon åkte dit på den på riktigt :-( Jag hade en fundering på att köpa auktionen för att få bort den från Tradera, men såg att han hela tiden la ut dom på nytt, och då kändes det ju mindre meningsfullt...
Ett påpekande där - Om man vinner/köper något på Tradera, så betala inte Direkt (speciellt inte på kväll-natt, till skillnad från Blocket, så försvinner ju auktionen och om det är en ÄRLIG säljare så läggs den ju givetvis inte utt på nytt direkt, så då kan man kolla upp lite dagen efter innan man betalar!
 

Mashavet

Aktiv medlem
Ofta behöver nog inte bedragarna vara speciellt fiffiga. Folk är i många fall väldigt godtrogna.
Jag har annonserat ut grejor (inte foto) på Blocket för 3-4 000:- och fått meddelande "Jag sätter in pengarna på ditt konto och sen skickar du grejen". Inga försök att ta reda på vad jag är för en, inget telefonsamtal, ingenting... Visst, pengarna kom och jag skickade den utannonserade prylen, men jag hade ju lika väl kunnat skicka en tegelsten eller ett vedträ eller inget alls.
 

hne

Aktiv medlem
Och jag åkte på det...

Jag har aldrig råkat ut för bedrägeri förr, men nu har jag bitit i det sura äpplet. Jag har letat efter en 5D Mark III länge nu och när denna dök upp (då fanns det inte en massa andra annonser under samma namn) så kollade jag upp säljaren. Bra omdömen, personen existerade på hitta, telenr stämde osv.

Skickade då ett mail och frågade om allt var i sin ordning med kameran och hur det kommer sig att den säljs till fastpris. Fick ett trevligt svar tillbaka att personen hade ekonomiska bekymmer (inkasso) och var tvungen att sälja sin kamera. Allt verkade legitimt och jag köpte kameran igår kväll, förde över pengar och meddelade säljaren via mail. Fick tillbaka att den skickas under morgondagen. Sen gick jag och lade mig glad över ett riktigt klipp!

8975kr senare fick jag ett sms på morgonen från den RIKTIGA kontoägaren (på tradera) att kontot var kapat och att bankuppgifterna hade ändrats. Polisanmälan är gjord och jag har spårat betalningen som gick till Swedbank. Ringde dels min egen bank och fick till svars att de inte kan göra någonting. Ringde då betalningsmottagarens bank och fick samma svar.

Hela dagen har jag försökt luska reda på så mycket jag kunnat, och har till och med lyckats spåra mailkonversationen jag hade med bedragaren så att jag börjar närma mig ett telefonnummer. Det hänger lite på Microsoft just nu. Dessvärre när jag kontaktade polisen för bara en liten stund sen låter intresset väldigt svalt.

Så mina 8975kr lär jag aldrig se igen.
Råkade ut för bra nära samma sak för ett år sedan: kapat konto på tradera och personkonto under falskt namn. Ungefär ett dussin personer blev avlurade i storleksordningen sammanlagt 50000kr på under ett dygn. Det har börjat gå bättre för polisen att utreda sånt sen nån omorganisation ungefär då och jag fick faktiskt tillbaka 80% av pengarna efter 7 månader.
 

Cambo

Aktiv medlem
ingen resposn

ingen bedragare men slött bemötande. Jag blev intresserad av en lenscal och skickade svar till annonsören här på FS. Inget svar och jag skickade ett till utan respons. Gammal medlem i fråga men ser ingen anledning att besvara på mitt intresse.
 

peranders

Aktiv medlem
Någon som vet hur man kapar ett Tradera-konto? Det verkar ganska vanligt. Var med om en "köpare" som hade kapat konto = vann min auktion men jag såg inga pengar.

För mig var det bara irriterande och tappade tid i min försäljning.
 

Winrar

Aktiv medlem
Vad jag reagerar mest på är hur det kan vara så förbannat svårt för polisen att bara begära uppgifter från banken. Jag har ju fört över pengar till ett personkonto i Swedbank, ingen utländsk bank eller konstigt konto. Det måste ju vara enkelt att bara ta reda på vem idioten är, frysa alla tillgångar och väcka åtal. Jag tänker göra allt i min makt för att lösa detta, med förhoppningen att jag kan få tillbaka åtminstone något. Men sanningen är nog tyvärr att det blir svårt..

Sen är väl troligtvis mina pengar uttagna från det kontot för längesen. Det är dock fortfarande retligt när man sitter och pratar med en bankman som med några knapptryckningar skulle kunna föra tillbaka mina pengar, men jag förstår givetvis att det inte är så enkelt. De ger mig inte en enda uppgift om denna personen. Därför vill jag att polisen agerar så snabbt som möjligt, nu när det finns klara ledtrådar.

Beklagar! :(

Polisen lär inte göra något...bankerna kommer nog inte heller lyfta ett finger i onödan...I och med det så tycker jag polisen/banken uppmanar att man kan komma undan med dessa brott ganska lätt. Tycker det är väldigt fel!

Nu när du har lite bevis m.m så lär dom inte orka bry sig direkt.

Hoppas för din skull att det går bra!
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Sådana här brott är ganska lågt prioriterade hos polisen, de hinner helt enkelt inte med allt. Läser man några år tillbaka i denna tråd så ser man att jag själv blev av med några tusenlappar på ett objektiv som aldrig kom. Det var en målvakt som blåste cirka 70 personer på diverse olika saker. Det bedrägeriet jag råkade ut för tog åklagaren inte ens med i åtalet. Efter en kort dialog med åklagaren så höll jag med om att det inte var någon mening med att ta med mitt 'case' samtidigt, det tillförde inget.
 

daniellantz

Ny medlem
Personen som lurade mig har idag blivit spårad av polisen och jag fick idag beröm för min egna lilla "förundersökning" som har gjort att personen kunnat bli identifierad. Jag fick nu på eftermiddagen höra att de har starka bevismaterial och att åtal kommer att väckas.

Förhoppningsvis kommer mina pengar att kunna krävas tillbaka, men de lär dröja några månader innan dess.

Känns väldigt bra att äntligen ha fått prata med en "bra polisman" som tar brott på allvar. Jag kan säga att jag blivit duktigt förbisedd av tidigare utredare på Ekobrottsmyndigheten som jag varit i kontakt med.

Så det finns hopp!
 

beetle

Aktiv medlem
Jag blev lurad på en båtaffär på blocket. Förövarna blev dömda till fängelse men mina pengar (50tkr) ser jag nog aldrig skymten av igen, finns inte några utmätningsbara tillgångar och kommer nog aldrig att finnas heller :(
 

easyrider

Aktiv medlem
Personen som lurade mig har idag blivit spårad av polisen och jag fick idag beröm för min egna lilla "förundersökning" som har gjort att personen kunnat bli identifierad. Jag fick nu på eftermiddagen höra att de har starka bevismaterial och att åtal kommer att väckas.

Förhoppningsvis kommer mina pengar att kunna krävas tillbaka, men de lär dröja några månader innan dess.

Känns väldigt bra att äntligen ha fått prata med en "bra polisman" som tar brott på allvar. Jag kan säga att jag blivit duktigt förbisedd av tidigare utredare på Ekobrottsmyndigheten som jag varit i kontakt med.

Så det finns hopp!
Gott att höra! Berätta gärna sedan hur det gick!
 

henk2055

Ny medlem
Tja, 2.850:- billigare än helt ny enl dagens Prisjakt, Såvida inte ägaren har ångerrätt och kan lämna tillbaks den samt få sina pengar tillbaks kan det ju ifrågasättas med Varför?

Annars är väl priset inte så konstigt.
Det är väl egentligen inte priset jag hängt upp mig på utan blir alltid lite skeptisk mot folk som säljer helt nya produkter i kartong som dom inte verkar ha använt.
 

Seb68

Aktiv medlem
samtidigt säger alldeles för många att de vunnit. Antalet tävlingar där man kan vinna en kamera är inte många och i del fall de faktiskt vunnit kameran har det stått var den vunnits.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Det finns många fler tävlingar än som vi känner till. Många är interna tävlingar inom företaget osv osv... Köpte en sådan kamera, inget konstigt med det.
 
ANNONS