Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

joey76

Medlem
Bedragare på Tradera - Canon 5D III & 24-70 11.900:-

Hittade en annons igår http://www.tradera.com/item/340230/250775365/canon-eos-5d-mark-iii-24-70mm-f-2-8-mkii-slr-22-3-megapixels-24-70mm-x-oz#view-item-main

Fånigt billigt, endast banköverföring. Inte en transaktion på flera år, nu sålt ett gäng frimärken på kort tid för att få ett aktuellt och klockrent omdöme.

Anmälde den igår, men den fick en köpare.

Såg nu denna http://www.tradera.com/item/340230/250904990/canon-eos-5d-mark-iii-24-70mm-f2-8-mkii-slr-22-3-megapixel-24-70mm-x-o-zoom

Exakt samma annons, fast en annan användare som märkligt nog har 5/5 i betyg efter att ha sålt frimärken.. Nu uppmanas man dock att betala inom 12 timmar om man inte ska få negativt betyg..
 

afe

Aktiv medlem
Solklar bluff. Bilder är tagna från olika ställen på nätet, och texten är märklig. Förmodligen samma bluffare som har flera kapade konton.
 

easyrider

Aktiv medlem
Det är väl egentligen inte priset jag hängt upp mig på utan blir alltid lite skeptisk mot folk som säljer helt nya produkter i kartong som dom inte verkar ha använt.
Behöver absolut inte varit något konstigt. Har själv sålt nytt i kartong för jag ändrat mig tex.

Jag inbillar mig att många skojare råkar ange att de bor i en avlägsen by i Norrland men jag kan ta fel ;-)
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Det är väldigt illavarslande att Tradera inte stängt av det första kontot trots att du anmält det och det har gått ett dygn :-(
Tradera börjar bli alltmer sunkigt.



Hittade en annons igår http://www.tradera.com/item/340230/250775365/canon-eos-5d-mark-iii-24-70mm-f-2-8-mkii-slr-22-3-megapixels-24-70mm-x-oz#view-item-main

Fånigt billigt, endast banköverföring. Inte en transaktion på flera år, nu sålt ett gäng frimärken på kort tid för att få ett aktuellt och klockrent omdöme.

Anmälde den igår, men den fick en köpare.

Såg nu denna http://www.tradera.com/item/340230/250904990/canon-eos-5d-mark-iii-24-70mm-f2-8-mkii-slr-22-3-megapixel-24-70mm-x-o-zoom

Exakt samma annons, fast en annan användare som märkligt nog har 5/5 i betyg efter att ha sålt frimärken.. Nu uppmanas man dock att betala inom 12 timmar om man inte ska få negativt betyg..
 

lonian

Aktiv medlem
Klickar man vidare på de andra köparna så möts man av rader av precis samma köpare gång på gång. Det verkar vara ett stort nätverk av konton som handlar av varandra.

Men vad vet jag. Kanske bara en slump att samma person köper flera aktioner samtidigt?
 

martinot

Aktiv medlem
Nu telefoner till grymt bra priser. Han har mycket nya oanvända prylar till fantastiska priser och med kvitton!

Enda haken är att det krävs och accepteras enbart banköverföringar (helst skall det också gå väldigt fort)... Synd.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Fast en auktion är det väl lite svårt att säga "för bra för att vara sant" angående priset i alla fall? Det bestäms ju av budgivarna...Fast det är kanske någon annan detalj du tänker på?
 

erdeljan

Aktiv medlem
Auktionen är avslutad, det står till vilken slutsumma och vem var högste budgivaren.

Jag kan ha fel men det såg ut som kapat konto. Magkänslan...
 

Roinew

Aktiv medlem
Den annonser skulle jag tro var riktig. Betalning via Klarna var ju angivet. Det innebär att du får en faktura från Klarna som inte behöver betalas förrän efter ett par veckor. Dvs du får hem varorna långt innan fakturan förfaller till betalning. Om inga varor kommer eller varorna inte är OK så är det bara att bestrida fakturan och returnera de felaktiga varorna (om man fått några).

Roinew
 

robsch

Medlem
Angående annonsen på Tradera på Canon eos 5D Mark III & 24-70mm F2.8 mkII så fullkomligt skriker den BLUFF långa vägar, kameran kostar 25500kr och objektivet 18000kr ute på marknaden och samtliga bilder är inte tagna av säljaren vilket syns låååååång väg. Och nu vill säljaren ha 11900kr, men hallå!!!!!
Sen så förekommer det bedragare överallt så även på Blocket, här på Fotosidan och på eBay:s alla sidor. Det är bara att använda sitt sunda förnuft.
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Om det är nära till "försäljningsplatsen" så man kan ta sig dit och syna produkten öga mot öga är det ju bra.
Fast om säljaren inte vill mötas är det bara att strunta i det hela.

Och även om de ställer upp öga mot öga när priset är misstänkt lågt kan man ju ändå riskera att köpa en vara som är stulen och därmed riskera åtal.

Blir alltmer trött på Tradera, Ebay, Blocket m fl. FS köp o sälj är i alla fall relativt rent.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har köpt rätt mycket på Tradera (och lite på Blocket och FS K&S), och aldrig blivit lurad.

Om man låter bli att chansa på försäljningar som verkar vara lite för bra, och håller sig till att göra upp affären mellan fyra ögon om det är saker som kostar mer pengar än man har lust att förlora så tror jag att man klarar sig bra.
 
ANNONS