Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

barq83

Aktiv medlem
Har köpt en Canon F-1 med 85mm 1.8 från en " Alf Bengtsson " i Uppsala området ( bor i Almunge enligt ratsit) Har betalat men har inte hört något från denna person eller fått något paket. Ringer man till telefonnr som står på annonsen kommer man till telefonsvarare.. Vill bara varna er andra från att handla med denna person, annonsen är fotfarande kvar på fotosidan. Om någon annan handlat så ber jag denna att skriva här också.

Alf Bengtsson med telenr 0700962728

Länk till annonsen är http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=255084
 

ippe

Medlem
Hur mkt kontakt hade ni innan köpet ? Mejl eller telefon ? Känns inte som en typisk bedragare om man utgår ifrån medlemskapet, varan & summan.
Antingen bortrest eller sjuk.
Men jag håller tummarna för att det löser sig !
Mvh /Patrik
 

barq83

Aktiv medlem
Hur mkt kontakt hade ni innan köpet ? Mejl eller telefon ? Känns inte som en typisk bedragare om man utgår ifrån medlemskapet, varan & summan.
Antingen bortrest eller sjuk.
Men jag håller tummarna för att det löser sig !
Mvh /Patrik
Ringde och pratades vid sedan swishade jag pengarna och mailade min adress... Det var det enda, alltså ett samtal på ett par minuter bara. Jag håller med om att personen verkade seriös och inte den typen man tror ska luras.. Får se hur det går. Har inte hört något alls från personen och det är det som gör mig lite misstänksam.
 

ippe

Medlem
Min magkänsla säger att du inte blivit lurad, men det betyder ju ingenting, bara att avvakta så får vi se, har själv köpt betydligt dyrare prylar som har landat efter en vecka utan ytterligare kontakt med säljaren, men som sagt det återstår att se, du får återkoppla oavsett hur det går.
Bedragare tycks det ju bli fler av i alla möjliga & omöjliga sammanhang.
 

WilliamE

Aktiv medlem
Surfade runt på jakt efter ett 300mm AFS till Nikon. Hittade ett på amazon som såldes som "used item" av en säljare med 4.9 av 5 stjärnor. De ville att man mailade dem innan man köpte det och detta svaret fick jag på om objektivet fanns kvar.

Hello,
Thanks for your enquiry - Nikon AF-S NIKKOR 300mm f/4D IF-ED Lens is Brand New, original box, sealed, never used, not scratches or any problems, comes in the manufacturer packaging with 1 Year Nikon full International warranty and all manufacturer supplied accessories. The total price is £407.47 (3 - 5 business days delivery).
If you want to buy, please confirm your full name and shipping address and I will place an order on Amazon for you; and then you receive the order confirmation from them with all details about the next steps to complete your purchase. Return policy is full money back or replace the product, you can return it for any reason at all within 30 days.

Many Thanks,
Mark James Hodson
ClimbEurope/Computer4u

Vad tror ni? Magkänslan säger att det är lite för bra för att vara sant...
 

hbengtsson

Aktiv medlem
"If you want to buy, please confirm your full name and shipping address and I will place an order on Amazon for you; and then you receive the order confirmation from them with all details about the next steps to complete your purchase."

Tjena...
 

ippe

Medlem
Skulle nog inte beställa säger min magkänsla.
Då känns ändå Ebay en bättre plats att hitta likvärdigt, från en säljare med många eller bra omdömmen.
 

Mr B

Medlem
Endast betalande medlemmar på annonsmarknaden?

Med tanke på att det tyvärr förekommer en hel del oseriösa individer på Fotosidans annonser borde man kanske vara betalande medlem för att få annonsera? Inte helt säkert, men borde hålla en del oseriösa borta.

Dessutom borde man kunna ge omdöme på både säljare och köpare (typ Blocket), vilket hade underlättat en del för oss seriösa.
 

Photocon

Aktiv medlem
Med tanke på att det tyvärr förekommer en hel del oseriösa individer på Fotosidans annonser borde man kanske vara betalande medlem för att få annonsera? Inte helt säkert, men borde hålla en del oseriösa borta.

Dessutom borde man kunna ge omdöme på både säljare och köpare (typ Blocket), vilket hade underlättat en del för oss seriösa.
Det har jag pläderat för så länge det funnits bedrägeritrådar här. Fast med en modifikation. Tycker att det borde räcka med att medlemmen har en längre historik på FS och lagt upp bilder och deltagit i forum om medlemmen nu inte är betalande.

I annat fall kanske en karenstid innan man får tillgång till "Köp och Sälj". Omdöme kanske är bra, men det förutsätter att folk som handlar verkligen fyller i ett omdöme.

I grunden är jag enbart för att att betalande medlemmar ska få tillgång till köp och sälj. Vad är en sketen hundring att hymla om när man vill sälja varor för riktigt stora belopp.

Det är ju ett moment 22 som uppstår. "Betala aldrig en vara i förskott" vs " Endast förskottsbetalning eller hämtning på plats".

Det är synd och skam att kriminella typer ska få besudla FS som historiskt varit ett tryggt köp-och-säljställe.

Jag vet inte vilka eventuella besvär det ställer till för FS-ledningen att införa dessa regler, men det vore välkommet.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Är inte det en skenbar trygghet?
Jag menar, om man kan svindla till sig några tusenlappar är väl medlemsavgiften en baggis?
Det ligger naturligvis något i det. Men, jag håller ändå med Lennart. Ju besvärligare det blir för bedragarna ju större sannolikhet är det att de söker sig till "enklare" köp- och säljsajter.

Och Fotosidan är ju bra med det att man (oftast) kan få lite koll på säljaren/köparen via deras historik på sidan.

När det gäller köp från utlandet så tillämpar jag två metoder. Det ena är att jag använder PayPal när det går. I andra fall så har jag ett "extrakort" som är kopplat till ett separat konto, alltså inte till mitt lönekonto, som normalt är tomt. I samband med köp så går jag bara in och för över det aktuella beloppet. Ok, det kostar en extra kortavgift att ha det men det är i princip idiotsäkert.
Jag lämnar ALDRIG ut mina kortuppgifter för mitt lönekonto.
 

MikSwe

Aktiv medlem
... Tycker att det borde räcka med att medlemmen har en längre historik på FS och lagt upp bilder och deltagit i forum om medlemmen nu inte är betalande..
Det är absolut ingen garanti att någon har varit medlem länge, aktiv i forum och grupper. Jag blev lurad av en medlem på FS vintern 2013/14. Han hade just varit aktiv, lagt ut bilder mm. Rättegången var nu i vinter, men jag har fortfarande inte sett någon ersättning. Det enda finns inget säkert sätt att handla begagnat, bara mer eller mindre riskfyllt.
 

ippe

Medlem
Så är det, men det skall vara lite " livrem & hängslen "
Omdömmen måste så klart på ngt sätt räknas in samt aktivitet historik.
Det skulle i alla fall hjälpa till att decimera antal oseriösa säljare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det är absolut ingen garanti att någon har varit medlem länge, aktiv i forum och grupper. Jag blev lurad av en medlem på FS vintern 2013/14. Han hade just varit aktiv, lagt ut bilder mm. Rättegången var nu i vinter, men jag har fortfarande inte sett någon ersättning. Det enda finns inget säkert sätt att handla begagnat, bara mer eller mindre riskfyllt.
Kanske tillhör "undantaget som bekräftar regeln". Har gjort c:a 50 transaktioner på FS. Både köpt och sålt och så länge jag följt min regel att i princip aldrig göra affärer med folk utan historik har jag aldrig blivit lurad på något sätt.

Har t o m handlat med icke betalande medlemmar som bara varit med ett kort tag, men då har det antingen gällt mycket små transaktioner (typ filter) eller att jag haft möjlighet att träffas ansikte mot ansikte och besiktiga varan.

Men du har rätt: Det finns inga garantier. Jag anser ff att betalande medlem med längre historik i alla fall minimerar riskerna för att bli lurad.

Enda gången jag blivit blåst skedde via Blocket. Blev av med 20.000:-. Ändå var det ansikte mot ansikte. Vi satt i min bil med kameran jag skulle köpa emellan oss. Säljaren satt och räknade mina pengar. Plötsligt skulle han visa något på kameran, men så snart han fick den i nävarna öppnade han bildörren och sprang iväg med såväl kamera som mina pengar. Dagen innan julafton till råga på allt. Skedde i Lund. Polisanmälan- falsk identitet-kontantkortstelefon. Fortfarande ouppklarat trots att flera år förflutit.

Efter det har jag alltid en kompis med mig om jag ska göra en liknande transaktion.

//Lennart
 

ippe

Medlem
Vidrigt att höra, men som sagt det finns inga garantier.
Men som sagt så kan man bara försöka minimera riskerna utan att det blir för krångligt.
Det du råkade ut för i bilen lät inte alls bra.
Vad fick du för känsla innan när du träffade honom ?
Vi kommer aldrig att slippa bedragare, utan snarare tvärtom.
Får väl starta en sluten köp/sälj grupp för noga utvalda individer.
 
ANNONS