Annons

Canon 24-70 eller Tamron 24-70 med IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är Canon 24-70 2.8 ( första versionen) vs Tamron 24-70 2.8 med IS? Skiljer skärpa/bildkvalitet/fokus etc. Finns andra nackdelar med att inte köpa "original"? Någon som har koll? Tror inte min budget klarar version 2 av Canons nämligen.

Tänkte köpa en Canon 6D och då även nytt objektiv eftersom mitt motsvarande inte funkar till fullformat (har även 70-200 2.8 IS och 50 1.8). Jag fotar mest konserter, annars en del resor, naturbilder eller porträtt.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Hur är Canon 24-70 2.8 ( första versionen) vs Tamron 24-70 2.8 med IS? Skiljer skärpa/bildkvalitet/fokus etc. Finns andra nackdelar med att inte köpa "original"? Någon som har koll? Tror inte min budget klarar version 2 av Canons nämligen.

Tänkte köpa en Canon 6D och då även nytt objektiv eftersom mitt motsvarande inte funkar till fullformat (har även 70-200 2.8 IS och 50 1.8). Jag fotar mest konserter, annars en del resor, naturbilder eller porträtt.

Jag har inte testat Canons 24-70/2,8 men jag har en 6D och jag har Tamrons 24-70/2,8 med IS och kan intyga att det är en riktigt skarp och bra optik.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem

martinot

Aktiv medlem
Nu har jag Nikon DSLR, och inte Canon, men har exakt samma Tamron själv. Ett mycket bra objektiv!

Nu finns massor med olika skillnader, men på rak hand är Tamron i stort:

+ Mycket skarpt.
+ Mindre än halva priset jämfört med Nikons motsvarighet.
+ 10 års garanti (registrera hos Tamron efter köp)

- AF lite sämre och långsammare än Nikons original (tvekar lite mer)
- Inte lika gedigen byggkvalitet som motsvarande Canon och Nikon

Jag gillar objektivt väldigt bra sammantaget som kompromiss och i relation till det låga priset, men jag är bara amatör (inte ens frilans).

Hade jag jobbat professionellt (på heltid eller deltid) så hade jag nog personligen köpt Nikons mycket dyrare 24-70/2,8 VR (IS/VC) med vetskapen att det är mer gedigt byggt (mindre chans att fallera under jobb och mer tåligt vid slag och stötar), samt ett klart mycket större förtroende för AF (färre tappade bilder pga oskärpa).

Nu verkar det på andra kommentarer som att Canon tyvärr inte har något sådant objektiv, så har svårt att rekommendera vilken kompromiss som är minst dålig för dig.

Om du var ren amatör så hade jag klart rekommenderat dig Tamron (riktigt bra pris, och samtidigt väldigt skarpt och med bra VC/IS), men som yrkesfotograf hade jag varit betydligt mer tveksam.

Man kan ju hoppas att de får till säkrare AF med tiden om de släpper någon firmwareuppdatering, men vet faktiskt inte om det går och hur vanligt det är (Tamronet är mitt första tredjepartsobjektiv, och kör bara orginal annars).

Eftersom det är bra 10-årig garanti så kanske du dock kan se bort ifrån den klenare byggkvaliteten (eller iaf ett mindre problem).
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nu har jag Nikon DSLR, och inte Canon, men har exakt samma Tamron själv. Ett mycket bra objektiv i stort!

Nu finns massor med olika skillnader, men på rak han i stort:

+ Mycket skarpt.
+ Mindre än halva priset jämfört med Nikons motsvarighet.
+ 10 års garanti (registrera hos Tamron efter köp)

- AF lite sämre och långsammare än Nikons original (tvekar lite mer)
- Inte lika gedigen byggkvalitet som motsvarande Canon och Nikon

Jag gillar objektivt väldigt bra sammantaget som kompromiss, men jag är bara amatör (inte ens frilans).

Hade jag jobbat professionellt (på heltid eller deltid) så hade jag nog personligen köpt Nikons mycket dyrare 24-70/2,8 VR (IS/VC) med vetskapen att det är mer gedigt byggt (mindre chand att fallera under jobb och vid slag och stötar), samt ett större förtronde för AF (färre tappade bilder pga oskärpa).

Nu verkar det på andra kommentarer som att Canon tyvärr inte har något sådant objektiv, så har svårt att rekommendera vilken kompromiss som är minst dålig för dig.

Som ren amatör så hade jag själv gått på Tamron (riktigt bra pris, och samtidigt skarpt och med VC/IS), men som yrkesfotograf hade jag varit betydligt mer tveksam.

Man kan ju hoppas att de får till säkrare AF med tiden om de släpper någon firmwareuppdatering, men vet faktiskt inte om det går och hur vanligt det är (Tamronet är mitt första tredjepartsobjektiv, och kör bara orginal annars).

Eftersom det är bra 10-årig garanti så kanske du dock kan se bort ifrån den klenare byggkvaliteten (eller iaf ett mindre problem).
5 år för första ägaren om man registrerar köpet
 
ANNONS