Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Undrar vad hon skulle säga att du kunde komma förbi för att slippa betala i förskott?

efter 2 tim och inget svar från mej börjar hon bli otålig....


___________________________

Hej
Ursäkta att jag står på mig men jag har fått väldigt många svar på annonsen . Om du vill ha kamerautrustningen vill jag ha betalt idag. Annars säger jag ja till någon annan som gärna vill köpa .
Mitt telnr är 076-1852464 ( Ann-Charlotte Resare )

// Lotta


______________________
 

martinot

Aktiv medlem
Kände direkt att jag ville ha det här kittet.
https://www.blocket.se/orebro/Canon_systemkamera__hus___2_st_objektiv_66935685.htm?ca=7&w=2

Tog kontakt med säljaren och kunde pruta till 14k.
På frågor om kvitton så var det en gåva från en vän och säljaren tykte det var lite jobbigt att be om gåvokvitton.
På frågan om kartong och manualer fanns kvar så jag kunde kolla serienumren (bl.a här) så blev svaret att de heller inte fanns och att det fanns en annan köpare som hon valde att gå vidare med istället för mig.
Jo, har märkt att vissa säljare inte gillar att ge ut varken kvitto eller serienummer i förväg.

Kan säkert finnas helt legitima orsaker till det, men då brukar jag själv oftast avstå köp om det känns tveksamt i övrigt (säger inte att så är fallet här).

Kan absolut hända att detta är en helt OK säljare, och även helt legitimt och ärligt anskaffat varugods.

Bra för henne att hon snabbt fick en annan köpare av sitt kamerasystem (som förmodligen inte var lika krävande och "jobbig"). Hoppas att denne inte bara betalade i förskott, utan sedan sedemera även fick sina varor (alltid en rätt stor chansning).

Klart, och alla nöjda (förhoppningsvis)! :)

Edit: såg nu att försäljningen tydligen inte var fullt så klar.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Tror inte det är lur... Hon föreslog klockan 1830för mig att komma och se kameran och känna på den.
Priset är iaf inte orimligt lågt eller skumt tycker jag.

Se om du kan komma förbi och kika på den. Passa på att anteckna serienummrena på allt gods om du får möjlighet (brukar alltid själv checka upp detta).
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Tror ni är lite väl paranoida ;o)
Hur hade man känt om man var i säljarens skor?
Skulle nog mer vilja säga att vara på sin vakt. Faktum är att annonsen sammantaget uppfyller flera tecken på att vara misstänkt. På Blocket kan man inte vara försiktig nog. Senast i morse på nyheterna så tog de upp bluffannonser och varningstecken numero uno var att säljaren vill ha pengarna i förskott omgående för att "flera står på tur". Detta var visserligen lägenhetsbluffar men principen bör vara samma.

Men nu verkar det ju trots allt som att säljaren är seriös som erbjuder köpare att komma förbi. Så annonsen borde snart försvinna tänker man då.
 

martinot

Aktiv medlem
Men nu verkar det ju trots allt som att säljaren är seriös som erbjuder köpare att komma förbi. Så annonsen borde snart försvinna tänker man då.
Såvida hon inte har fler uppsättningar att sälja?

Är ju inte helt extremt omöjligt. Hon kan ju trots allt ha fått flera stycken ifrån hennes mycket givmilde vän/kompis (skall inte uteslutas helt). Konstigare saker kan ju hända.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Om kameran är stulen så finns oftast inga kartonger. Därför är kartonger inte helt ointressant.
Förvisso, men är den stulen så finns oftast inte heller kvitto - och kvitto är något man oftast sparar men kanske inte kartongen då det tar en massa plats.

Många verkar vilja ha kartongen för att det känns bra. Den är fin att titta på liksom. Känns kanske som man köpt den ny litegrann (?).
 

Karmacoma

Aktiv medlem
blocket

VIll varna för den här annonsen där allt känns shady, har varit i kontakt med säljare som skickar mig namn och adress som inte lirar, ett telefonnummer som är oregistrerat och ett falskt mail till en paysongaranti betalning där man ska direktbetala in pengar på ett konto i landshypotek bank.

Erbjudandet kändes väl lite bra för att vara sant också.

Blocket alltså,

http://www.blocket.se/vi/67226165.htm
 

Karmacoma

Aktiv medlem
VIll varna för den här annonsen där allt känns shady, har varit i kontakt med säljare som skickar mig namn och adress som inte lirar, ett telefonnummer som är oregistrerat och ett falskt mail till en paysongaranti betalning där man ska direktbetala in pengar på ett konto i landshypotek bank.

Erbjudandet kändes väl lite bra för att vara sant också.

Blocket alltså,

http://www.blocket.se/vi/67226165.htm

Då annonsen blur borttagen nu så rörde detta en nikon d800 med massa tillbehör. Om någon har kontakt med säljaren så köp INTE!
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag laddade ner bilden som fanns med. Den gav ingen träff med google bildsök. Ett lock var däremot märkt med en sticker med namnet P*t*r Or*vi, en stockholmsfotograf.
Ingen säljare man skulle skicka förskottsbetalning till.
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Jag laddade ner bilden som fanns med. Den gav ingen träff med google bildsök. Ett lock var däremot märkt med en sticker med namnet P*t*r Or*vi, en stockholmsfotograf.
Ingen säljare man skulle skicka förskottsbetalning till.
Jag tänkte inte på att ta screen. Har bett om det från blocket nu.
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Det skulle kanske vara bra att ta ett skärmavbild dvs printscreen?
Nedan följer iaf hur annonsen såg ut, har även två bilder som jag tänkte bifoga till polisanmälan. Det gör nog varken till eller från för hen har en kontantkortstelefon som ingen svarar i och uppgett ett namn och adress som inte matchar så ...har ingenting att gå på. Hoppas ingen föll för det den här gången bara.

"

Nikon d800 + objektiv och filmrigg

Erik

Pris:

8000
:-

Nikon d-800 hus, ca 6.000 exponeringar enligt myshuttercount, håller för 200.000. Batteriladdare, extra batteri, orginalkartong, sökarlupp för filmning. 3 st 32 gb minneskort, kortläsare. 8.000 kr

AF Nikkor 20-35 mm 1:2.8 D 3.500 kr
AF Nikkor 50 mm 1:1.4 D 1.800 kr

Manuella linser, bra för filmning:
Nikon Serie E 135 mm 1:2.8 1.000 kr
Nikkor 105 mm 1:2.5 1.500 kr
Bell & Howell 85 mm 1:1.4 (helt ny) 2.000 kr
Nikkor-O Auto 35 mm 1:2.0 1.000 kr
Nikkor 28 mm 1:2.0 2.000 kr
Kenko mellanringar 36+20+12 mm 500 kr
Nikon speedlight sb 600 blixt med diffusor och väska, 800 kr
Nikon trådutlösare MC-20 400 kr
Stativ Manfrotto 055proB med stativhuvud 488rc4 , 700 kr
Filmrigg med followfocus från Cinecity, billig men mycket funktionell och bra. Funkar för de flesta systemkameror har använts sparsamt till min Nikon. 1.500 kr

Älder lågkvalitetslinser för tex konstfoto, kan ge roliga effekter, mjuka linser:
Sigma 70-210 mm 1:4.5 400 kr
Nikkor 43-86 mm 1:3.5 400 kr

Paketpris för allt 13.500 kr
Allt fungerar utmärkt och är i gott skick. Jag har en äldre väska som kan följa med på köpet "
 
ANNONS