Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Tvärt om. Att dollarpriset är samma är ju ett bevis på motsatsen. Att förhållandet mellan krona och dollar förändrats är möjligen Riksbankens fel.

Att priset kommer att sjunka under livscykeln är givet och normalt. Dels vill Canon få tillbaka utvecklingskostnaden snabbt och dels är det en anpassning efter tillgång och efterfrågan.

Jag är i alla fall beredd att betala mer för att få kameran två-tre år tidigare. Men visst är nästan 40 lakan mycket även om man är proffs.
Planerar inget nytt kamerahus förrän mars 2018 :), tills dess har nog 5D MK 4 eller kanske 6D MK 2 fallit till en nivå som passar oss med tunn plånbok och som inte jobbar som fotografer. Den som lever får se......................... :-O.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Ett snabbt och bekvämt sätt att ändra af-område är att använda M-fn-knappen för den finessen. Se inställning i vanliga AF-menyn (Valmetod för AF-område). Då kan du använda den nya knappen som Anders Persson föreslår.
Detta fungerade utmärkt på 70D. Då kunde man ändra fokusområde med M-Fn-knappen direkt, fungerade utmärkt. Problemet är att man ändrade detta i 7D2 och nu i 5D4. Man är först tvungen att trycka på den bakre övre högra knappen innan man får trycka på M-Fn. Alla extra knapptryckningar borde undvikas. Direktval är vad som behövs när man ska komma åt olika menyer för bästa resultat.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Första intryck av den nya kameran: sämre autofokus än 7D2. När man har alla autofokuspunkterna, hela området valt, då kan man i 5D4 inte välja startpunkt för fokus. Kameran väljer det som är närmast och fokuserar på det. I 7D2 startar man fokus med vald punkt och systemet följer den punkten automatiskt, punkten förflyttas och fokuserar hela tiden. Utmärkt vid till exempel fågelfoto.
Känns som ett nedköp vad gäller autofokus med nya 5D4 :(
 

ztenlund

Aktiv medlem
Första intryck av den nya kameran: sämre autofokus än 7D2. När man har alla autofokuspunkterna, hela området valt, då kan man i 5D4 inte välja startpunkt för fokus. Kameran väljer det som är närmast och fokuserar på det. I 7D2 startar man fokus med vald punkt och systemet följer den punkten automatiskt, punkten förflyttas och fokuserar hela tiden. Utmärkt vid till exempel fågelfoto.
Känns som ett nedköp vad gäller autofokus med nya 5D4 :(
Sid 146-147 i (den engelska) manualen?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Planerar inget nytt kamerahus förrän mars 2018 :), tills dess har nog 5D MK 4 eller kanske 6D MK 2 fallit till en nivå som passar oss med tunn plånbok och som inte jobbar som fotografer. Den som lever får se......................... :-O.
Fast när 5DIV kostar ca 25% mer än vad 5DIII kostade vid lansering (32" på Cyberphoto), finns det risk att 6DII också blir 25% dyrare än vad 6D kostade när den kom. Så om 6DII kommer att gå på runt 22" när den kommer lär den inte passa en tunn plånbok, trots normalt sjunkande priser fram till 2018..
Blir säkert så att dom behåller 6D när II:an kommer ut, för den tunna plånboken som suktar efter FF.

På ett sätt är det skönt att den nya 5DIV kostar 40". Då behöver jag inte fundera på om jag har råd att uppgradera eller inte..
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Jag går nog inte på det här snacket att kronan fallit 25%, då borde priserna all annan elektronik typ TV/Hifi/Dator höjts kraftigt men så är det INTE. Så några kameratillverkare försöker ta tillbaka förlusterna med kraftigt höjda priser, vilket gör att färre kommer ha råd att köpa det senaste, vi får se vad priserna ligger på kraftigt överpris satta kameror typ MK 4 och D500 om ett halvår.............................Nu sitter jag inte på "pottan" utan klarar mig bra med det jag har ett tag till.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Hej.

Denna fråga riktar jag till Alve Henricson.
Hur upplever du autofokusen för övrigt. Snabb? Mycket snabb och träffsäker?
Och serietagningen. Visst det är "bara" 1b per sekund mer, men ändå. Känns den snabb med den lilla ökningen också?

Mvh Johan
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Hej.

Denna fråga riktar jag till Alve Henricson.
Hur upplever du autofokusen för övrigt. Snabb? Mycket snabb och träffsäker?
Och serietagningen. Visst det är "bara" 1b per sekund mer, men ändå. Känns den snabb med den lilla ökningen också?

Mvh Johan
Har inte gjort någon riktig jämförelse ännu (ska testa kameran dagligen i en månad från och med den 15e).
Det jag kan nämna är att skillnaden i antal bilder per sekund är enorm när jag jämför med min 7D2, men det är ju väntat. Har inte ägt 5D2 eller 3 och kan därför inte jämföra med de kamerorna.
Ser för närvarande ut som om jag kommer fortsätta köra 7D2 på stora telen och 5D4 på "normalzoomen" 24-70 och 70-200.
Men, som sagt, jag får återkomma om några veckor med fler tester.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Fast när 5DIV kostar ca 25% mer än vad 5DIII kostade vid lansering (32" på Cyberphoto), finns det risk att 6DII också blir 25% dyrare än vad 6D kostade när den kom. Så om 6DII kommer att gå på runt 22" när den kommer lär den inte passa en tunn plånbok, trots normalt sjunkande priser fram till 2018.
Den kostar egentligen lika mycket, men den svenska kronan har blivit ungefär 25 procent mindre värd.
Och om det är svenska kronan som gjort att 5DIV är 25% dyrare, så är det väl ännu större risk att även 6DII blir 25% dyrare än sin företrädare (18" vid lansering 2012, så 22" när/om den kommer i början av nästa år).
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Hej.

Denna fråga riktar jag till Alve Henricson.
Hur upplever du autofokusen för övrigt. Snabb? Mycket snabb och träffsäker?
Och serietagningen. Visst det är "bara" 1b per sekund mer, men ändå. Känns den snabb med den lilla ökningen också?

Mvh Johan
Nu har jag gjort en snabbjämförelse, OBS! inget vetenskapligt test. Redogör endast för hur det ”känns”, men blir trots det lite oroad för att jag inte kommer att få det jag förväntat mig.

Autofokus med 7D2 och kalibrerad 200-400 med extender fungerar alldeles utmärkt. Snabbt ställer kameran om sig och det blir fokus på rätt ställe, framför allt när jag fotar fåglar. Vet inte, men känns som om fokus faktiskt söker upp ögonen, kanske bara en känsla och ett önsketänkande, men blir ofta väldigt positivt överraskad.

Nu har jag testat 5D4 och förväntade mig samma snabba låsning av autofokus. Kamera och objektiv är inte kalibrerade ännu. Men blev mycket förvånad över hur pass lång tid det tog att få fokus jämfört med 7D2. Inga problem att finna fokus om skillnaden i avstånd är liten, men om skillnaden är stor tar det en bra stund innan 5D4 hittar rätt, tillräckligt lång tid för att en fågel ska hinna flyga iväg.

Något jag hade sett fram mot var att ha samtliga fokuspunkter tillgängliga vid f/8. Och ja, det fungerar så länge mitt 200-400 är ”för-fokuserad” på det som ska bli skarpt. Om jag först har fokus på ett objekt nära mig och ändrar till ett objekt långt bort, då händer ingenting för än jag först hjälpt kameran/objektivet med att fokusera manuellt till det nya läget. Då som först fungerar autofokus vid f/8 igen.

Nu kan detta vara barnsjukdomar och det kan behövas kalibrering/inställningar, men jag är enormt glad att jag inte bara har en 5D4 med på min kommande enmånadsresa, det hade kunnat sluta i katastrof rent fotomässigt sett.

OBS igen, bara första intryck och det är möjligt att allt kommer att fungera bättre efter det att utrustningen använts och justerats allt efter som.
 
Senast ändrad:

Johan.76

Aktiv medlem
Nu har jag gjort en snabbjämförelse, OBS! inget vetenskapligt test. Redogör endast för hur det ”känns”, men blir trots det lite oroad för att jag inte kommer att få det jag förväntat mig.

Autofokus med 7D2 och kalibrerad 200-400 med extender fungerar alldeles utmärkt. Snabbt ställer kameran om sig och det blir fokus på rätt ställe, framför allt när jag fotar fåglar. Vet inte, men känns som om fokus faktiskt söker upp ögonen, kanske bara en känsla och ett önsketänkande, men blir ofta väldigt positivt överraskad.

Nu har jag testat 5D4 och förväntade mig samma snabba låsning av autofokus. Kamera och objektiv är inte kalibrerade ännu. Men blev mycket förvånad över hur pass lång tid det tog att få fokus jämfört med 7D2. Inga problem att finna fokus om skillnaden i avstånd är liten, men om skillnaden är stor tar det en bra stund innan 5D4 hittar rätt, tillräckligt lång tid för att en fågel ska hinna flyga iväg.


Något jag hade sett fram mot var att ha samtliga fokuspunkter tillgängliga vid f/8. Och ja, det fungerar så länge mitt 200-400 är ”för-fokuserad” på det som ska bli skarpt. Om jag först har fokus på ett objekt nära mig och ändrar till ett objekt långt bort, då händer ingenting för än jag först hjälpt kameran/objektivet med att fokusera manuellt till det nya läget. Då som först fungerar autofokus vid f/8 igen.

Nu kan detta vara barnsjukdomar och det kan behövas kalibrering/inställningar, men jag är enormt glad att jag inte bara har en 5D4 med på min kommande enmånadsresa, det hade kunnat sluta i katastrof rent fotomässigt sett.

OBS igen, bara första intryck och det är möjligt att allt kommer att fungera bättre efter det att utrustningen använts och justerats allt efter som.
Tack för ditt snabba svar.
Som sagt detta kan ju eventuellt vara barnsjukdomar. Får hoppas på det i alla fall.
Den ska ju som sagt enligt beskrivning ha ett delvis lånat autofokussystem från 1D X Mark 2.

Ska bli spännande att höra vad du tycker efter din resa och rejält användande (får vi hoppas) utav kameran.

Må gott
/ Johan
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det går att konfigurera knapparna på en mängd sätt på Canons pro-kameror, och det är lätt att missa vilka kombinationer som är möjliga.

Den nya knappen på 5D Mark IV har beskrivits som ett snabbt sätt att skifta AF-punkt, och visst jämfört med M.Fn-knappen så slipper du att samtidigt trycka ner knappen för AF-punktval. Men det finns ett ännu snabbare sätt som fungerar med flera pro-hus.

Det går att programmera stjärnknappen så att ett tryck skiftar till en annan valfri kamerainställning. Det går då att ställa in sport-AF och One shot om man vill som alternativ till AI Servo med flera punkter. Det krävs alltså bara att flytta tummen några millimeter i sidled för att anpassa för stillastående motiv där man vill sätta skärpan på ögat på säkraste sätt.

Exponeringslås kan man istället sätta med en annan knapp. Själv använder jag bara nästan aldrig exponeringslås, utan bara exp. komp och FEL.
 

Björkman_M

Medlem
Om jag först har fokus på ett objekt nära mig och ändrar till ett objekt långt bort, då händer ingenting för än jag först hjälpt kameran/objektivet med att fokusera manuellt till det nya läget. Då som först fungerar autofokus vid f/8 igen.
Har du obj.drift när AF är omöjlig på off? I så fall ändra till on så borde det fungera.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det går då att ställa in sport-AF och One shot om man vill som alternativ till AI Servo med flera punkter. Det krävs alltså bara att flytta tummen några millimeter i sidled för att anpassa för stillastående motiv där man vill sätta skärpan på ögat på säkraste sätt.
Jo, vist finns flera olika metoder och preferenser, men av någon underlig anledning blir vi som använder kamerorna aldrig riktigt, riktigt nöjda ;) Personligen tycker jag att allt är bra vad gäller knappar på de nya pro-kamerorna med ett undantag. Hade velat ha bättre tillgång till exponeringskompensation vid auto-ISO (med risk för att bli tjatig ... :)

Nu när de lagt in så många nya möjligheter till anpassning i kameran fokuserar mycket på autofokus. Och det kan jag förstå i och med att Canon överlever tack vare bra autofokus, framför allt med stora objektiv (Nikon är förmodligen lika bra). Men om det inte vore för deras försprång med snabb autofokus, då får de börja se upp för konkurrenter ...

Till din kommentar: Stjärnan använder jag mycket ofta på *H. Riktar in objektivet mot till exempel ett ljust parti och trycker stjärna. Då vet jag att exponeringen är låst på det ljusa partiet och inte tar hänsyn till ett mörkt parti bakom till exempel ett ansikte.
One shot har jag slutat använda nästan helt i och med att jag kör med Al Servo, AF-On-knappen och ingen fokus på avtryckaren. Behöver inte flytta på fingret för att få One-Shot, räcker med att lyfta fingret/tummen.

Det enda jag önskade, det var att de ersatte justering av blixtstyrka med exponeringskompensation när man trycker på ISO-knappen. Blixtstyrkan kan de lägga in någon annan stans. Nu när man har möjlighet att använda M-Fn-knappen till att ändra ISO, då skulle hela problemet vara löst och man skulle ha snabb direktåtkomst till auto-ISO med exponeringskompensation. (Ursäkta om jag blivit lite tjatig och långrandig vad gäller detta ämne: exponeringskompensation och auto-ISO ;) (Snart har jag inte tillgång till Internet under en tid ... och lovar då sluta ta upp detta ämne ;)
 
Senast ändrad:

Alve Henricson

Aktiv medlem
Har du obj.drift när AF är omöjlig på off? I så fall ändra till on så borde det fungera.
Stort tack för detta!!! Gjorde en fantastisk skillnad. Nästan lika snabb som 7D2 ;) Allt blir bara bättre. Snart kanske den blir ännu snabbare än 7D2 :) :) :)

(Hoppas de ändrar informationen de ger när man trycker på info-knappen under Menyn så att man gör rätt från början ...)
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Sid 146-147 i (den engelska) manualen?
STORT tack! Detta borde jag kommit ihåg från när jag programmerade 7an. Att man kan ställa in kameran så att man kan välja startpunkt för autofokus när alla punkter är aktiverade. Denna funktion är mycket användbar för rörliga motiv.

Allt blir bättre!!! :) Känner mig ganska nöjd och förhoppningsfull nu. 5D4 kanske kommer att få ersätta min 7D2 trots allt ;)
 

Johan.76

Aktiv medlem
STORT tack! Detta borde jag kommit ihåg från när jag programmerade 7an. Att man kan ställa in kameran så att man kan välja startpunkt för autofokus när alla punkter är aktiverade. Denna funktion är mycket användbar för rörliga motiv.

Allt blir bättre!!! :) Känner mig ganska nöjd och förhoppningsfull nu. 5D4 kanske kommer att få ersätta min 7D2 trots allt ;)
Låter lovande!
:)
 
ANNONS