Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tagen bild från Hashtag Instagram

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-j

Medlem
För några dagar sedan valde ett företag att posta min bild på sin företagsprofil på Instagram
De hade hittat bilden genom att jag hashtagat deras företagsnamn.

Min uppfattning är att detta är intrång på upphovsrätten då de inte tagit kontakt med mig och frågat om de får använda bilden.

Det jag undrar över är vad man skulle kunna kräva i ersättning för detta?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår är det juridiskt okej att återpublicera någons instagrambild så länge det sker på instagram. Men det vore ju rimligt att ange upphovsmannens signatur.
 

Martin-j

Medlem
Såvitt jag förstår är det juridiskt okej att återpublicera någons instagrambild så länge det sker på instagram. Men det vore ju rimligt att ange upphovsmannens signatur.
Det är inte min uppfattning. Allt material som läggs upp på instagram skall man ha upphovsrätt till.
Därav finns det ingen "repost" funktion på instagram.

Från Instagrams användarvillkor :

Dela enbart foton och filmklipp som du har tagit eller har rätt att dela.
Som alltid gäller att du äger innehållet du publicerar på Instagram. Tänk på att publicera autentiskt innehåll och publicera inget som du har kopierat eller hämtat från internet och som du inte har rätt att publicera. Läs om immateriella rättigheter.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det är inte min uppfattning. Allt material som läggs upp på instagram skall man ha upphovsrätt till.
Därav finns det ingen "repost" funktion på instagram.

Från Instagrams användarvillkor :

Dela enbart foton och filmklipp som du har tagit eller har rätt att dela.
Som alltid gäller att du äger innehållet du publicerar på Instagram. Tänk på att publicera autentiskt innehåll och publicera inget som du har kopierat eller hämtat från internet och som du inte har rätt att publicera. Läs om immateriella rättigheter.
Jag har sett en sådan där inbakning hos Expressen från Instagram.
https://www.expressen.se/noje/tv4-profilens-snabba-svar-till-nyarsfrieriet/

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2110875
 
ANNONS