Annons

Har spegelöst gått om DSLR vid af även för sport?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så sant, men det finns ju olika fotografer med olika behov. Jag skulle givetvis föredra en kamera som alltid visste vad jag tyckte att jag ville fokusera på, men nu är inte världen perfekt.
Det är sant att allt inte är perfekt men det har skett så stora framsteg med de senaste modellerna från flera tillverkare att man med fördel kan fundera på att helt tänka om. Det är ju inte bara jag som upptäckt att det faktiskt är en fördel med en dynamisk låsning på fokusområdet istället för att ha en statisk.

Ja, men pekskärm är ju även ett praktiskt hjälpmedel i t.ex. studiosituationer. Sen att du väljer att inte använda kamerans hela potential innebär ju inte att andra inte tycker att det är en fiffig finess. :)
Nä jag avstår ju från den "finessen" eftersom jag inte tycker den tillför något för mig som jag fotar. Den metoden är bara långsammare och mindre flexibel som jag använder kameran. När det gäller pekskärm så finns det ju en annan invändning att avstå den och det är ju att många med mig har svårigheter att använda en sådan i dagsljus. Jag är aldrig i studio men jag förstår att det kan vara användbart med både statiska fokuspunkter och pekskärm i fasta situationer i en studio om man har kameran på stativ. Det är nog enda gången jag skulle se en poäng i statiska fokuspunkter.

Jag tycker att joysticken kommer till nytta framförallt i situationer där man har dåligt med tid. Fotar man landskap så finns det minst lika bra alternativa metoder.
En del är säkert jättebra på att hantera en joy-stick men jag har ändå svårt att se att det skulle gå fortare än vad en smart kamera som exv. A9 med FW a la A6400 presterar. Det gäller ju exv. både tracking av superirrationella småbarn och foto av snabba sporter. Jag har själv aldrig haft en chans att fota småbarn förrän nu. Skulle jag vara tvingad att förlita mig på att ställa in fokuspunkter med joy-stick så skulle jag nog avstå som jag gjort tidigare från att ta den typen av bilder. Jag klarade helt enkelt inte av det förrän jag fick följande Eye Focus med A6300. Nu har den tekniken fått ytterligare ett lyft i A7 III redan innan vi fått en chans att uppgradera FW.

Det här med hanteringen av fokuspunkter har ju dessutom ändrats lite nu av ett annat skäl och det är ju att den yta som nu täcks av fokuspunkter i exv. A7 III och i Z7 är mycket större än förr i en typisk DSLR som exv. i D750 som jag sist såg demad när det gällde Nikons Eye Focus. Det fokusområdet är ju väldigt litet i det sammanhanget. En av de saker som jag hört folk gnällt på när det just gällt joy-stickhanteringen är att man nu ibland vill flytta fokuspunkterna mycket längre åt sidorna eftersom man plötsligt kan det nu i exv. Nikons nya Z7 och då tar det betydligt längre tid än man tidigare varit van med.

Mina Sony-hus har ju inte haft joy-stick förrän i det senaste jag köpt (A7 III) och det jag reagerade över är att det är lite sent att införa något sådant när de flesta faktiskt kommer upptäcka att man inte längre behöver den med det nya fokussystemet. Jag tycker det gott hade kunnat vara som förr med navigationshjulet med mittknapp. Det har väl folk använt i minst 10 år i studio.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är ingen halmgubbe utifrån vad du påstod, nämligen att det skulle vara svårare att hitta än skärmen. Eftersom det bara är D850 i den serien som har styrpinne, förutom det vanliga styrkorset, är det förstås inte relevant om du har hållt i andra modeller i serien.
Jag kommenterade ett inlägg av Flash Gordon som mig veterligen inte använder Nikonkameror, så varför du raljerade över om jag någonsin har hållit i en Nikon är ett mysterium.
 

mapem

Aktiv medlem
Det har funnits Eye Focus länge nu - ända sedan de första A7:eek:rna kom. Vi pratar tidigt 2014 - det är fem år och en evighet i dessa sammanhang. ...
- - -
Min Olympus E-M5 från 2012 har Eye Focus - man kan till och med välja mellan om den ska fokusera på vänster eller höger öga.

Tydligen har till och med min gamla Canon 5DII ansiktsigenkänning, i Live View, enligt tidigare inlägg här i tråden. Det är något jag aldrig ens märkt! Kanske för att jag aldrig använder live view. Men där ser man. Man lär sig alltid något nytt i dessa trådar.
 

nivas

Aktiv medlem
Det är ju inte bara jag som upptäckt att det faktiskt är en fördel med en dynamisk låsning på fokusområdet istället för att ha en statisk.
På Canon 7DmkII, som jag kör mycket med, så flyttar jag startpunkten med joysticken, varefter AF jobbar dynamiskt med fokuspunkterna. Beroende på utsnitt och komposition så vill man ibland hjälpa kameran på traven.
 
ANNONS