Annons

Capture One Pro - Likt hur LR hanterar filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Står och velar lite vilket program att använda för mina Fuji raw och jpg-filer. Har testat LR 6, Alien Skin Exp 4.5, Luminar 2018 m fl - men känner att inget kommer i närheten av hur smidigt LR6 kändes (innan jag gick över till Fuji). Tycker att många program hanterar Fujis filer på ett dåligt sätt: Det blir skitslö redigering och ibland tycker jag färger blir knepiga.

Jag HAR vid ett tillfälle redan nosat på Capture One Pro, men jag kom aldrig riktigt under fund med hur den hanterar filer osv. Jag önskar att det är som i LR6 - dvs att jag har mina mappar med filer färdiga och att jag kan jobba direkt därifrån, och LR sparar ändringarna i en fil. Inte att jag ska behöva imporertera igen (såvida vi inte pratar materia från minneskortet såklart) - utan att jag direkt ska kunna scrolla och ändra bilderna i katalogstrukturen som redan existerar.

Har jag missat något? Berätta gärna om det går att få det på detta vis, för då blir mitt val enkelt: COP Fujifilm. Eller kanske t o m stora versionen då jag har gamla bilder från mina gamla kameror.

Någon som förresten vet om nya Ryzen 3000-serien är snabbare när det kommer till bildredigering än låt säga första generationen? Har även ett Asus GTX 1070 som INTE verkar användas särskilt mycket när jag redigerar. CPU'n har ju ingen grafik i sig, så jag förstår inte varför jag inte får bättre användning av GPU'n Blir inte klok...

Må gott!
 

alfin

Aktiv medlem
Jag HAR vid ett tillfälle redan nosat på Capture One Pro, men jag kom aldrig riktigt under fund med hur den hanterar filer osv. Jag önskar att det är som i LR6 - dvs att jag har mina mappar med filer färdiga och att jag kan jobba direkt därifrån, och LR sparar ändringarna i en fil. Inte att jag ska behöva imporertera igen (såvida vi inte pratar materia från minneskortet såklart) - utan att jag direkt ska kunna scrolla och ändra bilderna i katalogstrukturen som redan existerar.
Om du importerar till databasen i CO fungerar det likadant som med LR. Du kan importera eller rättare sagt länka till din befintliga katalogstruktur. Med CO Pro kan du dessutom köra sessions. Läs på CO:s hjälpsidor.

Någon som förresten vet om nya Ryzen 3000-serien är snabbare när det kommer till bildredigering än låt säga första generationen?
Det lär det ju vara med högre klockfrekvenser.

Har även ett Asus GTX 1070 som INTE verkar användas särskilt mycket när jag redigerar. CPU'n har ju ingen grafik i sig, så jag förstår inte varför jag inte får bättre användning av GPU'n Blir inte klok...

Må gott!
Styrs av applikationen. Capture One kommer att använda ditt grafikkort och alla extra processorkärnor.
 
ANNONS