Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Från

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/E1DMK3A6.HTM

Synd att det inte var mätt om man bara fotar RAW, buffer clearing time.


Jag fotar inte RAW + jpg, aldrig haft behovet av + jpg och tyckt det fyller minneskortet onödigt fort och slöar ner kameran.

Finns ju redan liten jpg (embedded jpg) i RAW, ser man i tex DPP, photoshop etc.

Men vissa kan ha behov av stor jpg.

mvh

Omar
 

fn76

Aktiv medlem
DPP = Digital Photo Professional, Canons RAW-program, följer med när du köper en Canon systemkamera.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Har ni inte läst alla inlägg i tråden???:):):)

länken till DPP 3.0 finns längre bak någonstans, gratis om man har tdigare utgåva.

mvh

Omar
 

rogge

Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej

Har ni inte läst alla inlägg i tråden???:):):)

länken till DPP 3.0 finns längre bak någonstans, gratis om man har tdigare utgåva.

mvh

Omar
Jo jag såg det då men var så inne i en massa annat med optik o annat så jag hade glömt det. vill minnas att länken inte funkade då eller hur de var
/Rogge
 

wolken40

Aktiv medlem
jaha

Någon som sett en test av autofokusen på den nya Mark3:an?


Klart nyfiken då jag använder Mark2N och är nöjd med resultatet.

Kan man bli mer än nöjd?
Noterar i specen att man kan ställa in fokus individuellt för varje objektiv.
= klar förbättring

Min Mark2N var inne med 70-200/2.8 för justering.
Visade sig att både kamera och objektiv fokuserade fel.
Tack Intervisdion i Malmö för snabb service.
Kanske vi slipper dylika problem i framtiden?
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Ej sett någon riktig test

Alfred Forns (http://avianscapes.com/) som fick testa en av Arthur Morris kameror, skriver på Naturescapes.net

"The weight seems to be from the lighter battery Alex !!!! Did you noticed a difference in AF When got my hands on one after they were announced it was the first thing that impressed me !!!! It was a pre-production camera Did you get a production camera? Big Congrats !!!"

Så AF verkar ju bättre än mark2

http://www.naturescapes.net/phpBB2/viewtopic.php?t=97793

mvh

Omar
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Kommer i slutet av maj, i USA ???

Tydligen skickat från Canon till en fotoaffär

"Dear Canon Dealer,


The highly anticipated EOS-1D Mark III is poised to hit the market. Features like a 10.1 megapixel CMOS sensor, 10fps, and Dual “DiG!C III” Image Processors are just the start. This revolutionary product was virtually rebuilt from the ground up and with features like highlight priority control and a 3 inch live view monitor, it is perfectly suited for a variety of professional photographers. With shipping slated for the end of May, the Mark III is sure to add some sizzle to your Spring sales. Orders will be accepted starting April 16th, 2007."


Läs mer här

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=22890728&page=1

Lite mer

http://www.outdoorphotographer.com/content/2007/may/fl_canon.shtml

"As you glance through them, keep in mind that these improvements all come at the same list price as the Mark II when it debuted: $4,499!"

Kan tänka mig att vi skall vara glada över dollarkursen. Mark2 kostade runt ca 42-44 tusen i butik, men nya mark3 finns för ca 36 500kr och texten ovan visar att Canons listpris var det samma för båda kamerorna (i USA i alla fall).


Canon borde planera in släppet lite tidigare så tex naturfotografer inte missar våren med nya kameran, samt det tar ju ett tag att lära sig den.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Omar skrev:
...
Canon borde planera in släppet lite tidigare så tex naturfotografer inte missar våren med nya kameran, samt det tar ju ett tag att lära sig den.
...
Jovisst, det suger som ungdomarna säger att tänka sig att missa bästa fågelsäsongen pga att kameran kommer senare än man hoppats... själv planerar jag att fota en hel del sport/motorsport i sommar också så jag får väl se fram emot det istället. :)
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Sedan kom detta, April 26, 2007 - May 3 från Amazon

(urbahn wrote:
amazon.com opened pre-order for $4499

the shipping date was moved from april 20 to now june 20.)

"Well, hopefully I won't get blasted for just adding another "date" post, but since someone quoted amazon.com I thought I'd share this.

I've been watching amazon for months waiting for it to become available through them. I didn't want to preorder months ago and wanted to wait for the first reviews. Now I'm ready to jump in, so I've been trying to catch amazon when it first opened so that I'd be toward the top of their list.

I noticed that you could preorder starting last night. I ordered it even though it said "arriving June 20th". Well I got this email this morning:

Hello from Amazon.com.

We are pleased to report that the following item will ship
sooner than expected:

"Canon EOS 1D Mark III 10.1MP Digital SLR Camera (Body Only)"
[Electronics]

I checked my order status and it says:

Items not yet shipped:
Delivery estimate: April 26, 2007 - May 3, 2007 1 of: Canon EOS 1D Mark III 10.1MP Digital SLR Camera (Body Only)
Sold by: Amazon.com

I paid for next day shipping. Who knows if this will change again, but I'm hopeful. By the way, the order page still says June 20th. My guess (hope) is that they have a limited supply coming in so they are leaving the June 20th date so they don't get complaints about backorders. I've seen amazon do this many times before - I've used them for years and never had any complaints.

Ken"

Från http://www.fredmiranda.com/forum/topic/511277/149

mvh

Omar
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Isarfoto, tysk fotobutik (www.isarfoto.com) lade ut följande information i går

Canon hat uns gerade darüber informiert, dass mit der Erstauslieferung der neuen Kamera wohl nicht vor Mitte Mai zu rechnen ist. Die Markteinführung war ursprünglich für Ende April vorgesehen.

Översatt med babelfish

Canon informed us straight about the fact that on the initial delivery of the new camera before in the middle of May is probably not to be counted. The introduction on the market was originally intended for at the end of of April.

Källa https://www.isarfoto.com/cms.php/de/0/Home/News/Neuheiten/unbenannt_1176731176.html

mvh

Omar
 

Photocon

Aktiv medlem
Ska bli spännande att se FS-recension av kameran när den använts av några som beställt den. Verkar ju var rätt många på FS som gjort det.

Kameran verkar väldigt bra och genomtänkt, men som vanligt förskjuts tiden för leverans. Börjar undra för vilka förfarandet är lönsamt.

För kunden: Nja, den som verkligen vill komma igång får vänta ett antal månader för länge.

För återförsäljaren: Rena döden för de som har 1DMkIIn i lager. Dessutom ett försäljningsstopp i pro-kategorin.

För Canon: man "låser" faktiskt, under rätt många månader, kanske upp till ett halvår, försäljningen till proköpare som kanske hade tänkt sig att köpa en 1DmKIIn och varit nöjda med det. Å adra sidan låser man upp en del andra fabrikanters modeller också. I alla fall för de som inte är totalt märkestrogna. Och det är ju en fördel för Canon.

Men jag anser inte att tiden som går mellan avsiering av ny modell och leverans ut till kund på något sätt är av godo för slutanvändaren.

Skulle jag ha behovet att skaffa en 1DMkIII får det bli framåt hösten-vintern. Har tidigare alltid ställt mig i kö, men det ger jag katten i denna gång.

Men bra för mig är ju att det verkar så många "testpiloter" på gång.
 

rogge

Aktiv medlem
ja där fanns det grejer, gissar att en hel del av er sitter o kollar igenom sidan som verkar ändlös
/R
 
ANNONS