Annons

Läsfel från minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag tankade in dagens bilder i datorn (RAW från CF-kort via kortläsare) och upptäckte en bild som uppenbarligen inte såg frisk ut.
Det har varit diskussioner att det är slut med minneskortet osv. när liknande uppstått. Jag kollade först om SD-kortets jpg-backup såg konstig ut. Det gjorde den inte. Inget fel på bilden på CF-kortet som visas i kameran heller så jag läste in RAW-bilden igen från CF-kortet. Nu såg den hel ut.
Så den som råkar ut för detta. Kasta inte minneskortet direkt utan testa att läsa in skadade filer igen. Problemet måste ha skapats av datorn som kanske gjorde något annat som krockade med filöverföringen. Jag var inne på en webbshop medan filerna tankades. Jag tror inte det har något med minneskortet att göra öht (ett Lexar Professional CF 32GB UDMA7).
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Jag tankade in dagens bilder i datorn (RAW från CF-kort via kortläsare) och upptäckte en bild som uppenbarligen inte såg frisk ut.
Det har varit diskussioner att det är slut med minneskortet osv. när liknande uppstått. Jag kollade först om SD-kortets jpg-backup såg konstig ut. Det gjorde den inte. Inget fel på bilden på CF-kortet som visas i kameran heller så jag läste in RAW-bilden igen från CF-kortet. Nu såg den hel ut.
Så den som råkar ut för detta. Kasta inte minneskortet direkt utan testa att läsa in skadade filer igen. Problemet måste ha skapats av datorn som kanske gjorde något annat som krockade med filöverföringen. Jag var inne på en webbshop medan filerna tankades. Jag tror inte det har något med minneskortet att göra öht (ett Lexar Professional CF 32GB UDMA7).
Det där är inte bra, när man läser in några hundra bilder kan man ju inte gå igenom varje bild. Tänk om det är något mindre fel som inte syns lika tydligt?

Kolla att du inte har glapp eller dålig kabel, kortläsare måste man kunna lita på.

Var det samma filstorlek?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det där är inte bra, när man läser in några hundra bilder kan man ju inte gå igenom varje bild. Tänk om det är något mindre fel som inte syns lika tydligt?

Kolla att du inte har glapp eller dålig kabel, kortläsare måste man kunna lita på.

Var det samma filstorlek?
Kortläsare. Alla bilder (ett 100-tal, inte bara på hunden förstås) var i samma härad. Så det var ingen skillnad där. Möjligen var den skadade bilden lite mindre (39 mp istf 40), men jag glömde att jämföra med den skadade efter att jag läst in den igen.
Men så länge det visar sig med färgskiftningar är det lätt att upptäcka fel.
Förr när man t ex skulle bränna en cd stod det att det var en "känslig process" och att man inte skulle göra något annat med datorn samtidigt. Man kanske inte ska röra datorn när man läser över backuper eller tankar bilder heller.
 

iSolen.se

Guest
Kortläsare. Alla bilder (ett 100-tal, inte bara på hunden förstås) var i samma härad. Så det var ingen skillnad där. Möjligen var den skadade bilden lite mindre (39 mp istf 40), men jag glömde att jämföra med den skadade efter att jag läst in den igen.
Men så länge det visar sig med färgskiftningar är det lätt att upptäcka fel.
Förr när man t ex skulle bränna en cd stod det att det var en "känslig process" och att man inte skulle göra något annat med datorn samtidigt. Man kanske inte ska röra datorn när man läser över backuper eller tankar bilder heller.
Du ska kunna göra vad du vill med datorn (utom att dra i sladdar etc förstås då), det är vanlig filkopiering från enhet till enhet. Det ska inte kunna gå fel, lika lite som det går fel när du kopierar mellan diskar, du ska kunna räkna med att det blir rätt varje gång och blir det fel ska operativsystemet lösa det åt dig eller i värsta fall säga till att kopieringen misslyckades. Självfallet ska du inte behöva kontrollera kopieringen.
 

martinot

Aktiv medlem
Oroande att det skett tycker jag, men iaf gott att du hade backup i form av JPEG i den andra kortplatsen. Smart att jobba så (när det är möjligt).
 

Ventures

Aktiv medlem
Oroande att det skett tycker jag, men iaf gott att du hade backup i form av JPEG i den andra kortplatsen. Smart att jobba så (när det är möjligt).
Ja. Men den här gången måste felet ha skett i datorn. Båda minneskort verkar ha intakta filer. Backup är annars bra. :)

Jag hade något liknande med min d2x (samma dator) Men som jag minns det var filen på CF-kortet skadad den gången. Men det kanske var likadant som nu?
 

iSolen.se

Guest
Ja. Men den här gången måste felet ha skett i datorn. Båda minneskort verkar ha intakta filer. Backup är annars bra. :)

Jag hade något liknande med min d2x (samma dator) Men som jag minns det var filen på CF-kortet skadad den gången. Men det kanske var likadant som nu?
Jag tror inte på att något "har hänt i datorn", det sannolikaste är att minneskortet har en halvdålig sektor. Möjligen dålig kontakt/kortläsare men det brukar man märka antingen genom längre tid eller att det inte går alls. Man får inte skadade filer.

Formattera kortet och kör på, sektorer pajar hela tiden och kortet ska helt enkelt sluta använda den sektorn.

Du formatterar väl kortet ibland? Var det väldigt varmt? Jag har en SSD här på skrivbordet som är så het att jag knappt kan röra den, man kanske ska vara orolig :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja. Men den här gången måste felet ha skett i datorn. Båda minneskort verkar ha intakta filer. Backup är annars bra. :)
Troligast är nog att det var en glitch i kortläsaren, eller ett intermittent fel på minneskortet. Filsystemet i moderna datorer har knappast buggar som ger den där effekten.

Jag skulle nog byta kortläsare och skaffa ett nytt minneskort. Eller göra som Ola föreslog: formatera om kortet (i kameran!). Håll sen lite koll på om problemet uppstår igen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Troligast är nog att det var en glitch i kortläsaren, eller ett intermittent fel på minneskortet. Filsystemet i moderna datorer har knappast buggar som ger den där effekten.

Jag skulle nog byta kortläsare och skaffa ett nytt minneskort. Eller göra som Ola föreslog: formatera om kortet (i kameran!). Håll sen lite koll på om problemet uppstår igen.
Jag håller koll. Formaterar i kameran gör jag varje gång korten töms. Minst en gång i månaden.
Minneskortläsaren är visserligen ingen supergrej. En internt kopplad USB i datorn som inte borde kunna göra så mycket fel. Som sagt var filen intakt på minneskortet. Storleken är exakt lika på både den felaktiga och korrekta filen i datorn.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men låter som att antingen ditt minneskort eller din kortläsare inte är helt okej. Jag hade börjat med att byta minneskortet, inte så kul att stå där den dagen bilden är korrupt på kortet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När jag läser om dessa problem på nätet så är det vanligaste felen kabelberoende och kortläsare.
Ngn enstaka gg en trasig port.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag tycker att ett hårdvarufel borde visa sig oftare. Senast var ju för snart fyra månader sedan och jag för ju över bilder var och varannan dag. Men det kan ändå vara något med kortläsaren som ibland krävt omstart av datorn för att fungera.
 

iSolen.se

Guest
Tack för svar. Jag tycker att ett hårdvarufel borde visa sig oftare. Senast var ju för snart fyra månader sedan och jag för ju över bilder var och varannan dag. Men det kan ändå vara något med kortläsaren som ibland krävt omstart av datorn för att fungera.
Bilderna kan ha skador som du inte ser initialt. Den inbäddade jpegbilden kan vara ok.

För att vara säker måste du göra en diff.

Jag hjälpte en kollega i USA nyligen och han tvingade mig att jämföra alla hans filer på kort med de som överförts till disk innan han vågade formattera korten.

Han förlorade inga bilder trodde han men i verkligheten var det tvärt om, vi bägge förlorade tid som vi skulle fotat på, för min del kostade backuppnojan ungefär 1000 bilder.

Inlägg i två-kort-i-kamerandebatten: Ovan visar att det inte räcker med två kort i kameran, man måste även ha två separata kortläsare som ska sättas i två separata portar på datorn. Helst två separata diskar eller datorer.
 
ANNONS