Annons

Displayskydd (hårt) till Nikon D3300?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Det ser jag som en självklarhet att sätta på ett displayskydd på kameran redan från början. Har krossat ett utan ytterligare skador och lätt att byta till ett nytt.
GGS är ett bra märke som finns på Ebay och på baksidan finns en tunn självhäftande tejp längs kanten som håller glaset på plats.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varför displayskydd?

Frågan i tråden verkar ha fått sitt svar.
Låt mig då komma med en närliggande fundering - varför ska man ha displaysskydd?

Jag har aldrig haft displayskydd på varken kamera eller smartphone. Förrän nyligen när arbetsgivaren ”tvingade på mig” ett till mobilen.

Mina kameror har, trots rätt så hård användning, aldrig fått några störande skador på displayen. Faktum är att det nog är på displayen som årens slitage syns minst.

En enda gång sedan min första telefon med pekskärm för tio år sedan har jag fått krossad telefondisplay. Ingen aning om ett displayskydd skulle gjort någon nytta den gången.

Det displayskydd jag nu ”tvingas” ha på telefonen är gjort i något super duper exklusivt glas som klistras på originalskärmen. Trots sitt exklusiva utförande har det börjat lossna lite i kanterna och några flisor har gått i ett hörn. Så nu finns en obehaglig vass kant man kan skava sig mot. Något sådant har jag aldrig varit med om utan detta tillbehör.

Andra utsatta glasytor har jag dock funderat på ifall man borde ha skydd på - bilens framlyktor och vindruta. Det är dyra grejor som är extremt utsatta för stenskott och annat.
 

Ventures

Aktiv medlem
Utan att ha kollat vad Nikon tar gissar jag att displayen är relativt billig att byta om den går sönder eller repas så bilden inte går att skönja osv. Sist jag kollade på e-bay kostade inte displayen särskilt mycket.
Jag har inte hört talas om någon som lyckats paja sin på kameran heller men det verkar vara möjligt:

https://www.youtube.com/watch?v=6qtVenH4Hek
https://www.youtube.com/watch?v=JbETOkKwkvY

Två exempel på hur enkelt man byter displayen på D3100.

Men det verkar vara ett yttre glas och det sitter väl med dubbelhäftande utan att kameran behöver öppnas och är ännu billigare på e-bay.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Men det verkar vara ett yttre glas och det sitter väl med dubbelhäftande utan att kameran behöver öppnas och är ännu billigare på e-bay.
Ja nu kollade jag också på youtube. Helt klart verkar det vara standard att yttre glaset är limmat. Lätt att byta. Det ökar ju inte min lust att ha ett annat glas utanpå.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ja nu kollade jag också på youtube. Helt klart verkar det vara standard att yttre glaset är limmat. Lätt att byta. Det ökar ju inte min lust att ha ett annat glas utanpå.
https://www.youtube.com/watch?v=oigLtXrES3w

Men jag skulle inte låta den här mannen byta glas på min kamera...
Och varför klipper han till egna bitar av dubbelhäftande tejp när det redan finns på den nya displayen? I skarvarna mellan hans egna tejpbitar kommer vatten att tränga in.
 
ANNONS