Annons

17 st 40D säljes...

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Aftonbladetrubriker här på FS?

Kollade idag på FS annonsmarknad. Klockan 14.00 fanns 17 st till salu och de flesta relativt lite körda och med garanti kvar. På Blocket, Tradera och i andra nätannonser finns också ett rejält antal 40D utlagda till försäljning.

Fenomenet som sådant är inte nytt, men denna gång tycker jag det gått ovanligt snabbt.

Har vi fotografer blivit så prylfixerade att det gått till överdrift? Annonserna började komma momentant efter att 50D aviserats. (---)

Mjae, det finns 1 348 st här på FS som har EOS 40D i sin kameraväska. Om då 17 st av dem vill sälja sin så tycker inte jag att det är något anmärkningsvärt, det är ju midre än 2 % av kamerainnehavarna.

Siffran 17 visar mera att det är över 98 % som inte håller på att sälja sin 40D och det ligger då nära till hands att misstänka att de är tämligen nöjda med sin kamera.


Edit: Staffan, du fick tydligen samma tanke medan jag skrev mitt inlägg. :)
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag behåller min 40D som blir andrahus när 50D anländer. Däremot har jag precis sålt min 30D till en ny lycklig? ägare. Jag är däremot mer osäker på om mina bilder blir bättre i och med detta, troligtvis blir så inte fallet, men det är i alla fall himla kul med nya prylar. Dessutom har jag bidragit till att förbättra världsekonomin som uppenbarligen behöver lite hjälp på traven just nu. Min egen privata ekonomi har tyvärr försämrats något, men det får man ta:) :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag behåller min 40D som blir andrahus när 50D anländer. Däremot har jag precis sålt min 30D till en ny lycklig? ägare. Jag är däremot mer osäker på om mina bilder blir bättre i och med detta, troligtvis blir så inte fallet, men det är i alla fall himla kul med nya prylar. Dessutom har jag bidragit till att förbättra världsekonomin som uppenbarligen behöver lite hjälp på traven just nu. Min egen privata ekonomi har tyvärr försämrats något, men det får man ta:) :)
Det är människor med med osjälviskt global-ansvar som dig världsekonomin vilar på. Tycker fler skall följa i ditt ansvarsfulla fotspår och inhandla 50D så kanske räntorna sjunker så småningom.
 

Curt L

Aktiv medlem
Tack för det, Paul om alla hjälps åt vänder det snart uppåt igen. Och det går lika bra att köpa en D700 eller A900 eller någon annan onödig pryl.
 

Photocon

Aktiv medlem
Mjae, det finns 1 348 st här på FS som har EOS 40D i sin kameraväska. Om då 17 st av dem vill sälja sin så tycker inte jag att det är något anmärkningsvärt, det är ju midre än 2 % av kamerainnehavarna.

Siffran 17 visar mera att det är över 98 % som inte håller på att sälja sin 40D och det ligger då nära till hands att misstänka att de är tämligen nöjda med sin kamera.
Allting beror på hur man räknar. Som jag skrev ovan så var det väldigt många på andra annonsställen också. Fast då ofta till fantasipriser. Så jag tycker trenden är klar.

Sen, som Paul också skrev, är det anmärkningsvärt många D300 också till försäljning. Varför kan man ju spekulera i. Tror det beror på att många Nikonägare varit sugna på ett FF-hus och D700 ligger relativt billigt till. Om det är så är det inte så konstigt eller anmärkningsvärt att folk vill sälja nästan nya prylar. Där finns ju en orsak som är riktigt godtagbar.

Förresten kan 40D-försäljningen inte bara bero på 50D. Många kanske vill gå över till FF och köper inte 5D utan avvaktar och ser vilken efterföljare som kommer. Och den kommer troligen att aviseras snart.

Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Det är människor med med osjälviskt global-ansvar som dig världsekonomin vilar på. Tycker fler skall följa i ditt ansvarsfulla fotspår och inhandla 50D så kanske räntorna sjunker så småningom.
Åh fasiken, givetvis ligger det till på det viset. Det handlar alltså inte om våta kameradrömmar utan internationell solidaritet. Ja men då så! Upp till kamp!

Får mig att tänka på en gammal skämtteckning på ledarsidan i DN. Det var när en stor del av spritskatten gick till försvaret. Utanför systemet är det lång lördagskö och en överste står och vrålar: Kamrater, er försvarsvilja är föredömlig!

Senare följdes den av en annan teckning där de hårda grabbarna i parken snäste av några Östermalmsdamer:
Faen, vi gör vår schamhlliga pli(hick)kt och schka schupa ihop till ett Viggenplan innan påschk!

Gonatt/Lennart
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tack för det, Paul om alla hjälps åt vänder det snart uppåt igen. Och det går lika bra att köpa en D700 eller A900 eller någon annan onödig pryl.
Jag funderar på att köpa mig två-tre st D3 till och ge bort de till människor som har noll fotointresse. På så sätt berövar jag inte fotomarknaden och globalekonomin intäkter från presumtiva D3-köpare. Det är mitt sätt att få ner de uselt dyra räntorna.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Åh fasiken, givetvis ligger det till på det viset. Det handlar alltså inte om våta kameradrömmar utan internationell solidaritet. Ja men då så! Upp till kamp!

Får mig att tänka på en gammal skämtteckning på ledarsidan i DN. Det var när en stor del av spritskatten gick till försvaret. Utanför systemet är det lång lördagskö och en överste står och vrålar: Kamrater, er försvarsvilja är föredömlig!

Senare följdes den av en annan teckning där de hårda grabbarna i parken snäste av några Östermalmsdamer:
Faen, vi gör vår schamhlliga pli(hick)kt och schka schupa ihop till ett Viggenplan innan påschk!

Gonatt/Lennart
Det var bättre förr då människor brydde sig och tog ansvar för vårt lands säkerhet.
 

photoboy

Aktiv medlem
Allvarligt, vad har en stor skärm med hög upplösning att göra på en DSLR EGENTLIGEN? Särskilt som vi inte ens vet om den klarar att visa bilderna med pixeldata från originalfilen (Troligen men ex. 30D gjorde det inte)
Jag inser att pocketkamerorna ofta används som ett slags fotoalbum, men en DSLR...?
Självklart bör ändå kamerorna ha så bra display som det går att få, men det låter i mina öron extremt konstigt att en seriös fotograf skulle byta hus för en sån 'skitsak'.

Anledningen till att 40D inte har bättre display beror till 99% sannolikhet på att displayen inte fanns tillgänglig på det sätt Canon önskade vid tidpunkten för konstruktion.
Det är (var åtminstone) Sony som gör displayerna. De kanske bokat upp tillverkningen för sina egna kameror i första hand....vem vet?.
Jag håller med om att skärmarna på en kamera inte nödvändigtvis är bättre om de har högre upplösning och är större, men oftast hänger det ju ihop med att de även återger bildens färger och nyanser bättre, med vidare betraktningsvinkel och bättre kontrastdynamik.

Det är något man definitivt kan ha stor nytta av som 'seriös fotograf. Det är t.ex. stor skillnad på skärmens kvalité på en Canon 20D och en Nikon D300.
Med bättre skärmkvalité kan man lättare och snabbare se om man råkat över- eller underexponera, och använder man manuell fokusering live-view så kan man fokusera lättare med en bättre skärm.

Jag som fotograferar mycket i studio, uppskattar också möjligheten att under plåtningen kunna visa tjejen eller killen som agerar modell lite av bildresultatet, och då är en större skärm med bättre bildkvalité guld värd. Det blir dessutom t.ex. lättare att upptäcka skuggor som inte ser bra ut i bilden ,eftersom man inte måste zooma in lika mycket för att granska bilden.

Jag skulle nog inte byta kamerahus bara för att få en bättre skärm ,men det kan helt klart vara en finess som avgör i slutändan, tillsammans med de andra uppgraderade specifikationerna :)
 

Bokeh

Aktiv medlem
Är inte shoppa den sanna vägen till personlig lycka i dagens samhälle, man får ju det intrycket via media i alla fall, mammon vinner mer och mer mark :)

/kent
 

elbe

Avslutat medlemskap
Jo, här skymtar jag med säckpipan på ett foto taget 1240 ;)
Ja men se där! En fläkt från medeltidens gyllene okunskap då prästerskapet styrde under herrens tukt och förmaning och tog rikedomarna av folket för egen vinnings skull och lustar. Lyd så blir du lycklig. Korstågen gick som pendeltåg i österled och vår egen Arn-Jan Hamilton kom hem som slagen hjälte med både vis- och rikedom från österlandet, precis som andra slagna hjältar återvände från korstågens förluster och befriade Europa med österlänsk kunskap. Gustav befriade Sverige från bikten och boktryckarkonsten med informationssamhället växte fram i Europa och prästerskapet satt där med Svarte Petter i hand...

Idag, under informationstidens gyllene okunskap, är det ett annat prästerskap som styr under Mammons tukt och förmaning och befriar folket och från rikedom för egen vinnings skull och lustar. Köp så blir du lycklig. Korstågen i österled har återuppstått i fåfänga försök att behålla den ekonomiska makten och profiten över folket. Förhoppningsvis återvänder några "korsfarare" åter inom kort som slagna hjältar men med ny vis- och rikedom från österlandet. Den nya resurstiden föds och skogarna blir gröna igen, haven får liv och i floderna simmar åter fiskar medans direktörerna sitter där med Svarte Petter i hand inför nästa giv.
 
Senast ändrad:

solvargen

Aktiv medlem
Hmm, man börjar bli lite nödig när et snackas om en D4, men den här gången tänker jag knipa ordentligt.
Jaja...så värst mycket snack är det väl inte Paul..6st. inlägg i 2trådar!!! säger inte mycket fast man kan aldrig veta. Tänk vad skoj det skulle vara om alla kamera-tillverkarna kom ut samtidigt med sina nya kameror...låt oss säga en gång om året. Fan, nu kommer de ut titt som tätt med nya kameror samtidigt som de annonserar ut olika modeller hela tiden...man blir faktiskt lite trött att försöka hänga med i utvecklingen. Mvh Thomas
Edit: Kanske har jag missat något från annan sajt??
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jaja...så värst mycket snack är det väl inte Paul..6st. inlägg i 2trådar!!! säger inte mycket fast man kan aldrig veta. Tänk vad skoj det skulle vara om alla kamera-tillverkarna kom ut samtidigt med sina nya kameror...låt oss säga en gång om året. Fan, nu kommer de ut titt som tätt med nya kameror samtidigt som de annonserar ut olika modeller hela tiden...man blir faktiskt lite trött att försöka hänga med i utvecklingen. Mvh Thomas
Edit: Kanske har jag missat något från annan sajt??
Jag tänkte mer på den där modellen som skall ligga i linje med Sonys nya värsting. Om den nu kommer heta D4 eller D3X. Oavsett så är jag just nu rätt så mätt på fotoprylar. Tänkte göra mig proppmätt genom att skaffa mig Zeiss 50 1,4 och en soligor konverter till min 180 2,8. Men sen är det verkligen bra tills lottokupongen ger storvinst.
 
ANNONS