Annons

Akut studifoto hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Christo

Medlem
Hej kamrater,

som halvsnurrig AD ska jag i em fotografera några modeller, och har fått låna lite utrustning.

-EOS 20d
- 3st elin chrome style 400fx

Var börjar jag på för inställningar? ISO? Slutare & bländare. Jobbar i mörkt rum.

Inställningar på blixtarna? Ska ha ett bakgrundsljus (retouchar in en ljuskälla bakifrån senare bla) som plockar ut motivet fr bg, sen en skönt ljus frammifrån.

Hilfe!
 

matlep

Aktiv medlem
Kameran på Manuellt läge, iso:100, bländare: 8, tid 1/125 eller 1/250 beroende på hur du löser ut blixtarna.

Börja med att placera ut ditt huvudljus och ställ styrkan på blixten till hälften, prova dig sedan fram till en lämplig styrka genom att studera histogrammet på kameran när du tar en bild. Efter du fått en rimlig exponering så placerar du ut övriga ljus efter smak och justerar styrkan på dessa tills du uppnått den ljussättning du önskar.

Kör hårt!
/M
 

photoboy

Aktiv medlem
Hej kamrater,

som halvsnurrig AD ska jag i em fotografera några modeller, och har fått låna lite utrustning.

-EOS 20d
- 3st elin chrome style 400fx

Var börjar jag på för inställningar? ISO? Slutare & bländare. Jobbar i mörkt rum.

Inställningar på blixtarna? Ska ha ett bakgrundsljus (retouchar in en ljuskälla bakifrån senare bla) som plockar ut motivet fr bg, sen en skönt ljus frammifrån.

Hilfe!
Kör i manuellt läge
ISO 100
Slutartid 1/125 sekund (eller snababre om du vet vad din kamera har för blixtsynktid)
Bländare 11
Vitbalans blixt

Om det är vit bakgrund kan du köra med vanliga reflektorer på bakgrunden , en blixt på varje sida, och se till att ljuset inte faller för mycket på modellen bakifrån. Sen kör du paraply eller softbox lite ovanifrån ca 35-45 grader från sidan mot modellen. Ljussättning är ju en smaksak, så testa ltie olika :)

Om det är vit bakgrund kör jag de två bakom på full effekt, sen anpassar jag frontljuset på lägre effekt och bländaren i kameran så att allt samspelar bra :)
 
ANNONS