Annons

Live-view-fokusera på en knapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

photoboy

Aktiv medlem
Jag ägde en 450D en kort tid, mest för att kunna använda Live-view för att kunna komponera bilder om man t.ex. behöver fotografera över folks huvuden på evenemang o liknande.

Tyvärr så måste man först fokusera genom att trycka på en knapp, sedan byta grepp för att ta bilden med avtrycket, vilket gör att det är lätt att råka komponera om bilden av misstag.

(Dessutom vet man inte om fokuseringen låst om man inte har det jobbiga pipljudet på.)

Är det någon som vet om det fungerar likadant på andra Canon-modeller med Live-view?

Jag hade även en Olympus E-3 ett tag, och där kunde man fokusera 'som vanligt' genoma tt trycka ner avtryckarn till hälften, dvs fokusera och ta bilden med samma knapp.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är åtminstone likadant på 40D. Men man behöver inte byta grepp. Fokuseringsknappen AF-ON (på den påvrare 450D är det väl * som används) trycker man på med tummen, så det är bara att trycka av sedan.

40D har ju tre programplatser för olika sorters inställningar. Jag hade ett tag, när jag faktiskt använde Live view lite mer, en inställning där Live view var tillslaget, centrala fokuspunkten vald och pipljudet på. Det är också enda gången jag funnit någon vettig nytta av tutet. Genom att välja den programplatsen fick jag detta i ett nafs, men slapp pip och sånt i vanliga fall.

Senare modeller, som 450D, kan ju även fokusera på sensorn, men det var kanske inget som passade dig?
 

wfrank

Aktiv medlem
Senare modeller, som 450D, kan ju även fokusera på sensorn, men det var kanske inget som passade dig?
Märkligt nog har man löst det med samma tumknapp (*) och inte nog med det, man ska dessutom hålla in den. SEN kan man trycka på avfyrningsknappen. Mycket märkligt eftersom man vad jag förstår lika gått kunde haft funktionen på avtryckarens halvpress.

Trådskaparen bör köpa en superzoom el möjligtvis en Sony SLR tycker jag det låter som.
 

photoboy

Aktiv medlem
Det är åtminstone likadant på 40D. Men man behöver inte byta grepp. Fokuseringsknappen AF-ON (på den påvrare 450D är det väl * som används) trycker man på med tummen, så det är bara att trycka av sedan.

40D har ju tre programplatser för olika sorters inställningar. Jag hade ett tag, när jag faktiskt använde Live view lite mer, en inställning där Live view var tillslaget, centrala fokuspunkten vald och pipljudet på. Det är också enda gången jag funnit någon vettig nytta av tutet. Genom att välja den programplatsen fick jag detta i ett nafs, men slapp pip och sånt i vanliga fall.

Senare modeller, som 450D, kan ju även fokusera på sensorn, men det var kanske inget som passade dig?
Jag var nog lite otydlig :) Menade inte direkt att man måste byta grepp, men man blir mer ostadig när man ska använda tummen på AF-ON-knappen, speciellt om man har armen uppsträckt :) Det kan ju ifo också bero på hur stora händer man har, 450D är ju lite liten.

Låter ju kanon med ett läge där den bara piper just i Live-view, AF med sensorn testade jag, men kände att det var lite för långsamt i jämförelse med att låta spegeln fällas upp. Jag hittade tyvärr inget sådant läge på 450D.

Eftersom man på Olympus E3 kan fota i Live-view med en knapp, undrar jag varför Canon valt en annan lösning. Funderar på att köpa 5D Mark II, och det vore skönt om man kunde fota med en knapp där :)
 

photoboy

Aktiv medlem
Märkligt nog har man löst det med samma tumknapp (*) och inte nog med det, man ska dessutom hålla in den. SEN kan man trycka på avfyrningsknappen. Mycket märkligt eftersom man vad jag förstår lika gått kunde haft funktionen på avtryckarens halvpress.

Trådskaparen bör köpa en superzoom el möjligtvis en Sony SLR tycker jag det låter som.
Precis min tanke. Tänkte först att de gjort så på 450D för att kunna göra det bätttre på 40D, men där hade jag fel :)

Situationen jag tänkte på var när man måste vinkla kameran lite nedåt också, när man bara har ett fåtal rader människor mellan det man vill fota och sig själv :) Man vinklar lite för mycket för att det ska vara bekvämt att byta knapp för att fota, men man kan fortfarande se kompositionen på skärmen.

Iof är LiveView så seg, så oftast kanske det ändå är lättare att köra seriebildstagningen o chansa :)
 

apersson850

Aktiv medlem
40D kom ut med Live view före 450D, så utvecklingen har gått på det andra hållet. 450D har fler funktioner för Live view än 40D, som i sin tur är "bättre" än 1D Mark III, i det avseendet.
 
ANNONS