Annons

Gatufotografi - vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

ntz

Aktiv medlem
På förekommen anledning så ställer jag mig frågan vad som är gatufotografi.



U
Hej Ulf.

Jag vet inte om jag har tolkat din avsikt med diskussionen här rätt men efter att ha läst samtliga inlägg och mellan raderna, har jag kommit fram till följande (rätta mig om jag har missförstått något):

Det du egentligen efterlyser här är instrument för att kunna hantera din uppgift som moderator för poolen. Istället för att själv och på ett godtyckligt sätt ange gränserna för vad som kan betraktas som gatufoto i det konkreta sammanhanget vill du ha andras åsikter. Om det är så då är det mycket lättare att gemensamt komma fram till någon slags operationell definition som kan användas i poolsammanhanget och på Fs än att komma fram till vad som kan och får betraktas som gatufoto överhuvudtaget. Jag tror inte en sådan allmän diskussion kan leda till något konkret som kan användas utan att det skapar frustrationer och missnöje.
Jag tror att ett försök att komma fram eller snarare skapa ett exakt regelverk som både är diakront och universellt är ganska utsiktslöst. På samma sätt som om man en gång för alla försökte bestämma vad konst är. Däremot är en operationell definition både möjlig och fruktbar. Den behöver inte vara exakt utan bara ange ramarna för vad som kan laddas upp i poolen. Jag tror att det är mycket begränsande om man använder de ”stora klassiska” fotograferna som analogier när man skall klassificera moderna foto eftersom många förutsättningar har förändrats radikal sedan deras tid. De får gärna användas snarare som milstolpar, referenser och startpunkter än normativa analogier.
Du, Alf, Mikael och även många andra här på Fs, har gett en hel del viktiga och givande synpunkter angående gatufoto vilka kan vara till hjälp för att komma fram till en operationell definition.
För min del, det är min ytterst amatörmässiga åsikt, är det viktigt att gatufoto återger någon form av icke iscensatt interaktion mellan människor (kanske även andra varelser?) och/eller omgivningen i en urban miljö.

Mvh Nikolaos
 

Artificiell

Aktiv medlem
Det du egentligen efterlyser här är instrument för att kunna hantera din uppgift som moderator för poolen. Istället för att själv och på ett godtyckligt sätt ange gränserna för vad som kan betraktas som gatufoto i det konkreta sammanhanget vill du ha andras åsikter.
Exakt.

Och jag tror att många nybörjare gärna ser en gripbar förklaring. Kanske den befintliga ingressen i gatufotopoolen är bra nog? Men jag ville ändå bolla frågan i den här tråden. Tyvärr visade det sig att ämnet inte var öppet för diskussion utan endast (med undantag för Affe och Chasid) öppet för raljerande.
U
 
Senast ändrad:

rofr

Aktiv medlem
Hursomhelst, jag skulle värdesätta många åsikter i den här frågan. Alltså - ös på med åsikter i ämnet!
U
Tyvärr visade det sig att ämnet inte var öppet för diskussion utan endast (med undantag för Affe och Chasid) öppet för raljerande.
U
Med detta menar du då att alla andra som bidragit i tråden varit oseriösa och raljanta. Vi kanske behöver en instruktion över vilka åsikter och hur de ska formuleras som kan tänkas vara acceptabelt i forumet. Bra att veta innan vi öppnar oss och gör bort oss.
Takhöjden imponerar.
 
ANNONS