Annons

Varumärkesfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
Vad är fördelen för fotografen att ha ett eget namn på något som andra fotografer kallar "boudoir"..?
Vad är fördelen för kunden?
Hej Pelle!
Den frågan skall du nog ställa till Birgitta Grenfeldt, för uppenbarligen har hon tyckt att hennes varumärke är viktigt för henne. Du har kanske adressen ?
 

David G

Aktiv medlem
Brukar inte företagen komma överenss om hur liknande namn ska delas? 745 finns ju både hos volvo och BMW, och nog tror jag att barockängeln BMW 502 har lika mycket rätt till sin mitt-nolla som Peugeot 307.
 

lumor_

Aktiv medlem
Apples produkter är kända över hela världen, och har en unik design osv...
Birgitte gör en sak som andra fotografer också gör, hennes grej är inte annorlunda...

Om jag startar som frisör, och kallar min hårklippning för haircut, och blir ensam i världen om att kalla det haircut, och sätter en R-logo efter haircut, kommer jag få mer kunder då?
(ironi fast ändå inte.. eller.. vet inte)
Saken är den att hennes grej nog visst var ganska annorlunda när hon började, sedan har många tagit efter och lånat orden. Hennes benämning har blivit så stor i Sverige så att många, jag också, trodde att det var så morgongåva-fotografering hette på engelska. Hennes varumärke har blivit nästan synonym med företeelesen.
Säkerligen jagar Apple ipodkopior med blåslampa och jag tycker inte att ipod är bättre eller mer unik än deras konkurrenters musikspelare.

Jag undrar mest vad trådskaparen får ut av att smutskasta fotografen.
 

jennyk

Medlem
Saken är den att hennes grej nog visst var ganska annorlunda när hon började, sedan har många tagit efter och lånat orden. Hennes benämning har blivit så stor i Sverige så att många, jag också, trodde att det var så morgongåva-fotografering hette på engelska. Hennes varumärke har blivit nästan synonym med företeelesen.
Säkerligen jagar Apple ipodkopior med blåslampa och jag tycker inte att ipod är bättre eller mer unik än deras konkurrenters musikspelare.

Jag undrar mest vad trådskaparen får ut av att smutskasta fotografen.
Jag hoppas att det här inte urartar sig, smutkasta henne är det sista jag vill. Jag beundrar verkligen hennes verk - absolut. Men det här anser jag är viktigt att diskutera om vad som är rätt och fel. Jag hoppas att Birgitte får möjlighet att skriva hennes version så vi får veta hur det hela ligger till - det är som sagt viktigt att vi respekterar varandra utan att det hela går för långt. Men att "copyrighta" SecretBox och vägra andra använda namnet har jag fortfarande lite svårt för att förstå , därför anser jag att den här diskussionen är viktig. Men fortfarande är det mycket som är luddigt som jag behöver få klarhet i vissa saker
 

jorgene

Aktiv medlem
Jag undrar mest vad trådskaparen får ut av att smutskasta fotografen.
Om du läser hans original-inlägg...

http://www.danielnorin.com/index.php/ris-och-ros/brigitte-grenfeldt-en-fotograf-som-inte-vet-hur-man-gor.html

...en gång till, så tycker jag det ganska klart framgår vad trådskaparen ifrågasätter -- t.ex. att gå så pass hårt åt ganska unga personer (av språket i dennes mail att döma), att de blir rädda och ledsna över att tro sig "behöva ta bort alla fina kommentarer jag fått". Jag vidhåller att det behöver man inte göra, bara för att ett begrepp är varumärkesskyddat. Att blogg-innehavaren inte får benämna sin egen, liknande, produkt "Secret Box" är en helt annan sak.

Som om Adobe skulle jaga livet ur mig för att jag i en bildkommentar skriver: "Snyggt Photoshop-arbete!" -- när fotografen i själva verket efterbehandlat med Capture NX...
 

Liax

Aktiv medlem
Jag var en av dom som inledningsvis uttryckte mig lite hetskt utan att ha läst på ordentligt och satt mig in i just det här fallet. Dock var jag rätt så generell och riktade mig inte specifikt mot personen Birgitte Grenefeldt, utan mot den kultur av kraftiga överreaktioner som jag tycker mig se bland allt för många fotografer.

Men - det jag kan säga nu när jag har läst de efterföljande inläggen är att Birgitte Grenefeldt självklart har helt rätt. Om hon har kommit på begreppet själv, etablerat det, och dessutom har det varumärkesskyddat så finns helt enkelt inget att diskutera.

Därför är det bara för de fotografer som använder ordet i sin marknadsföring att låta bli, acceptera gällande lagar, sluta tjafsa , be Birgitte om ursäkt och som någon annan skrev; tänka ut ett eget namn.

DÄREMOT - bör Birgitte kanske gå lindrigare fram när hon kontaktar bloggägare och andra på nätet. Man behöver inte vara otrevlig och burdus (om hon nu har varit det) bara för att man har rätten på sin sida.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag hoppas att det här inte urartar sig, smutkasta henne är det sista jag vill. Jag beundrar verkligen hennes verk - absolut. Men det här anser jag är viktigt att diskutera om vad som är rätt och fel. Jag hoppas att Birgitte får möjlighet att skriva hennes version så vi får veta hur det hela ligger till - det är som sagt viktigt att vi respekterar varandra utan att det hela går för långt. Men att "copyrighta" SecretBox och vägra andra använda namnet har jag fortfarande lite svårt för att förstå , därför anser jag att den här diskussionen är viktig. Men fortfarande är det mycket som är luddigt som jag behöver få klarhet i vissa saker
Hej Jenny!
Jag vet inte om du läste min inlägg om att BG faktiskt har detta varumärke. Det finns en lag ,Varumärkeslag (1960:644) som reglerar detta ,här kommer den första och viktiga delen:
Allmänna bestämmelser
1 § Genom registrering enligt denna lag förvärvas ensamrätt till ett
varumärke såsom särskilt kännetecken för varor som tillhandahålls i
en näringsverksamhet.
Ett varumärke kan bestå av alla tecken som kan återges grafiskt,
särskilt ord, inbegripet personnamn, samt figurer, bokstäver, siffror
och formen eller utstyrseln på en vara eller dess förpackning,
förutsatt att tecknen kan särskilja varor som tillhandahålls i en
näringsverksamhet från sådana som tillhandahålls i en annan.
Vad som sägs i denna lag om varor skall gälla även tjänster.
Om kollektivmärken finns särskilda bestämmelser.
Med gemenskapsvarumärken avses varumärken enligt rådets för-ordning
(EG) nr 40/94 av den 20 december 1993 om gemenskapsva-rumärken.
Lag (1995:1277).

Här är länken till lagen www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1960:644
Så jag kan inte förstå varför denna långa tråd. Det är bara så att hon har detta varumärke, vad vi än säger.
Sedan måste man bara beklaga alla dom hetsiga inlägg som gjort i denna tråd.
Varför inte bara konstatera att hon har rätt.Sedan håller jag med om att hennes metod att hävda sin rätt är lite väl hård. Men det tror jag grundar sig i att det fullkomligt flödar likt en vårflod av Brölloppsfotografer med denna lilla box i sin reklam i Sverige idag. Och mindre blir inte denna vårflod med anledning av det "kungliga" dito. Alla vill ha av den söta kakan.
Så Jenny och andra vad är det som är luddigt.Ring PRV kundtjänst 08-782 28 00 dom är väldigt trevliga och svara vänligt och korrekt.
Själv skall jag sitta på min kammare och fundera på olika bra ord som motsvarar hennes produkt. Kanske man kan göra sig en hacka ?
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Själv skall jag sitta på min kammare och fundera på olika bra ord som motsvarar hennes produkt. Kanske man kan göra sig en hacka ?
På vilket sätt kommer du att tjäna pengar på det?
Alltså du, eller jag, eller nån annan, kommer på ett ord, registrerar det.. och sen, på vilket sätt ger det pengar?
 

Walle

Aktiv medlem
Hej Jenny!
Jag vet inte om du läste min inlägg om att BG faktiskt har detta varumärke.
..
Att det är ett registrerat varumärke har nämnts åtskilliga gånger i tråden långt före ditt inlägg om det, men återigen så betyder inte det att man inte får nämna varumärket i en diskussion, som hon (BG) ju verkar försöka hindra i tid och otid. Att man inte får använda ett registrerat varumärke för sin egen tjänst/produkt har väl slagits fast minst 10 gånger (troligen fler) i tråden, och det är det väl knappast någon som protesterar mot heller.

Det som är värt att reagera över är väl snarare hetsjakt på bloggare där varumärket nämns bland kommentarerna. Ska varumärket enbart få skrivas och uttalas av ägaren samt av de som vill köpa produkten av ägaren till varumärket? Ska det vara ok att säga "Jag vill göra en Secret Box-fotografering" till BG själv, men kosta skjortan, brallan, villan och bilen bara för att någon nämner varumärket?

Om jag lägger in en bild på min Pizzaräser (Pontiac) i min blogg, och någon skriver "Den är ju mycket snyggare än en gammal ful Volvo", eller om någon rentav inte kan ett dugg om bilar och skriver "Snygg Saab!", ska jag då attackeras av Volvos eller SAABs jurister, med hot om enorma viten? För det är ju EXAKT det som det handlar om i ett av exemplen i denna tråd. Bloggägaren har inte skrivit ett dugg om "Secret Box", utan någon/några är förvirrade i kommentarerna och skriver det.
 

millhouse

Aktiv medlem
På vilket sätt kommer du att tjäna pengar på det?
Alltså du, eller jag, eller nån annan, kommer på ett ord, registrerar det.. och sen, på vilket sätt ger det pengar?
Pelle, det är ju just så Birgitta gjort eller har jag missat något. Hon har ett varumärke som nu har fått en massa uppmärksamhet. Det är kopplat till henne som fotograf.Om jag kom på något som jag registerade hos PRV (läs vad som gäller) så kanske, jag säger kanske, får jag också gott av det. Detta är väl inte så märkligt. Jag tycker att det är enkelt att förstå. Hennes varumärke är inte märkligare än alla andra dito som finns. Efter att dom blir till så vill alla innehavarna stärka dom. Skit samma om det är en fotograf som har detta varumärke.
Jag tycker allt jämnt att denna tråda blivit lite överflödig.Hon har sitt varumärke och hon har lagen på sin sída. Det är ännu en gång upp till var och en om dom vill försöka registera ett varumärke.Huggade kan vända sig till PSV.
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Hon har ett varumärke som nu har fått en massa uppmärksamhet.
Du slog nog huvudet på spiken där.. Jag funderade på om det fanns andra faktorer att ta med i beräkningen som jag inte kunde komma på, men det är så som du säger.. uppmärksamheten räknas, och det ger i slutändan kunder...
Jag har fått svar på frågan
 

millhouse

Aktiv medlem
Att det är ett registrerat varumärke har nämnts åtskilliga gånger i tråden långt före ditt inlägg om det, men återigen så betyder inte det att man inte får nämna varumärket i en diskussion, som hon (BG) ju verkar försöka hindra i tid och otid. Att man inte får använda ett registrerat varumärke för sin egen tjänst/produkt har väl slagits fast minst 10 gånger (troligen fler) i tråden, och det är det väl knappast någon som protesterar mot heller.

Det som är värt att reagera över är väl snarare hetsjakt på bloggare där varumärket nämns bland kommentarerna. Ska varumärket enbart få skrivas och uttalas av ägaren samt av de som vill köpa produkten av ägaren till varumärket? Ska det vara ok att säga "Jag vill göra en Secret Box-fotografering" till BG själv, men kosta skjortan, brallan, villan och bilen bara för att någon nämner varumärket?

Om jag lägger in en bild på min Pizzaräser (Pontiac) i min blogg, och någon skriver "Den är ju mycket snyggare än en gammal ful Volvo", eller om någon rentav inte kan ett dugg om bilar och skriver "Snygg Saab!", ska jag då attackeras av Volvos eller SAABs jurister, med hot om enorma viten? För det är ju EXAKT det som det handlar om i ett av exemplen i denna tråd. Bloggägaren har inte skrivit ett dugg om "Secret Box", utan någon/några är förvirrade i kommentarerna och skriver det.
Hej!
Om du läser mitt inlägg/-en så skriver jag att jag tycker att BG gått lite väl hårt fram. Hon skulle säkert kunna hanterat detta bättre. Men som du säkert håller med om så har hennes varumärke används av väldigt många som en del i sin marknadsföring av brölloppsfotografering. För denna är inte helt olönsam precis. Jag står fast vid att denna tråd nu har blivit urvattnad.
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Mattz!

Hon hade stöd av bildombudsmannen så detta var helt ok för henne att göra då hon har skyddat namnet!
Stöd av "bildombudsmannen" han vill gärna få människor att tro att han har ett officiellt ämbete, han är en helt vanlig person som kallar sig för bildombudsmannen, jag kan kalla mig för fotoombudsmannen om jag vill. Han är inte ens advokat men han tjänar bra på att folk tror att han är mer än vad han är och blir rädda och betalar saltade fakturor.
 

KGS

Aktiv medlem
Brukar inte företagen komma överenss om hur liknande namn ska delas? 745 finns ju både hos volvo och BMW, och nog tror jag att barockängeln BMW 502 har lika mycket rätt till sin mitt-nolla som Peugeot 307.
Helt i enlighet med vad vi tidigare kommit fram till i tråden så kan någon som tidigare använt en beteckning som senare blivit registrerad få fortsätta med det, parallellt med varumärkesinnehavaren. BMW hade möjligen kunnat protestera mot Peugeots tilltag om de varit vakna, men det gjorde de uppenbarligen inte. Det gjorde däremot Peugeot när Porsche försökte göra samma sak.
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Hur detta ser ut går bra att se via denna länk brigitte.minportfolio.se/pricelist-and-more-362849. Klicka på "varumärke " i denna mening SecretBox® är Brigitte Grenfeldts egent varumärke .
Har nämt det ett otal gånger Brigitte har INTE varumärket Secretbox® det är ett företag i frankrike som har ensamrätt på att använda detta för klass 16 däribland fotografier. Att Brigitte begår varumärkes intrång själv samtidigt som hon hotar andra är konstigt, men hon verkar inte förstå att hon har registrerat ordet med ett mellanslag, Brigittes varumärke är "Secret Box®" och inte "Secretbox®"

Kanske ska skicka ett mail till fransmännen och uppmärksamma på att Brigitte gör intrång i deras varumärke samt hotar och skickar saltade fakturor för detta.
 

prylbög

Avslutat medlemskap
På vilket sätt kommer du att tjäna pengar på det?
Alltså du, eller jag, eller nån annan, kommer på ett ord, registrerar det.. och sen, på vilket sätt ger det pengar?
Hade hon varit en smart entreprenör kunde hon ha tjänat massor med pengar på detta, betydligt mer än att skicka lite saltade fakturor. Hennes problem är att hon är en "One-girl-Show" hon säljer ingen produkt utan en tjänst. Hade hon varit smart så hade hon förfinat konceptet och licensierat ut konceptet till utvalda fotografer och på så sätt täckt in hela Sverige och förmodligen även utanför Sverige och tjänat pengar på varenda "Secret Box" fotografering som sker under hennes koncept. Människor gillar varumärken och vill gärna veta vad man får. Att dessutom förpacka det som en lyxprodukt med ett starkt varumärke kunde blivit en succé

Hennes problem idag är att hon snarare svärtar ned varumärket, det är idag ett vedertaget uttryck, risken är då att hon kommer förlora det helt om det blir en prövning. En annan risk är att någon annan kommer på ett nytt ord för tjänsten och är smartare och säljer in konceptet till fler, samtidigt som hon fortsätter att hota alla som nämner Secret Box tillslut använder alla det nya ordet och ingen minns eller nämner hennes uttryck längre.
 

millhouse

Aktiv medlem
Har nämt det ett otal gånger Brigitte har INTE varumärket Secretbox® det är ett företag i frankrike som har ensamrätt på att använda detta för klass 16 däribland fotografier. Att Brigitte begår varumärkes intrång själv samtidigt som hon hotar andra är konstigt, men hon verkar inte förstå att hon har registrerat ordet med ett mellanslag, Brigittes varumärke är "Secret Box®" och inte "Secretbox®"

Kanske ska skicka ett mail till fransmännen och uppmärksamma på att Brigitte gör intrång i deras varumärke samt hotar och skickar saltade fakturor för detta.
Läs mitt inlägg #77 så finns det en länk till PRV där du kan se att det finns ett varumärke registerat och godkänt av PRV något annat har inte jag.Om du tycker att det är fel så ring PRV vet jag. Att det finns ett varumärke i annat land hindrar tydligen inte att ett liknanden finns i ett annat land.Men som sagt prylbögen, ring du PRV vi väntar på klara och tydliga besked via dig.
Jag personligen tycker att denna tråd börjar bli enfaldig.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Stöd av "bildombudsmannen" han vill gärna få människor att tro att han har ett officiellt ämbete, han är en helt vanlig person som kallar sig för bildombudsmannen, jag kan kalla mig för fotoombudsmannen om jag vill. Han är inte ens advokat men han tjänar bra på att folk tror att han är mer än vad han är och blir rädda och betalar saltade fakturor.
Är Bildombudsmannen ett registrerat varumärke...
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Läs mitt inlägg #77 så finns det en länk till PRV där du kan se att det finns ett varumärke registerat och godkänt av PRV något annat har inte jag.Om du tycker att det är fel så ring PRV vet jag. Att det finns ett varumärke i annat land hindrar tydligen inte att ett liknanden finns i ett annat land.Men som sagt prylbögen, ring du PRV vi väntar på klara och tydliga besked via dig.
Jag personligen tycker att denna tråd börjar bli enfaldig.
Jag vet inte hur jag ska få dig att förstå att Secretbox och Secret Box är 2 helt olika varumärken!
Biltema och Bil Tema är två olika varumärken, man kan inte lägga till lite egna mellanslag för att skapa nya ord här och där i sitt varumärke, man får skydd för exakt det ord man skyddat. Brigitt har alltså två ord som blir "Secret Box" NOTERA MELLANSLAGET!, Det franska företaget har "SECRETBOX" NOTERA INGET MELLANSLAG!

Dvs Brigitte kan inte hota konkurrenter och skicka saltade fakturor om någon skriver "SECRETBOX" Du kan inte skydda ett varumärke i Sverige om det finns i ett annat EU land, det franska företaget har ensamrätt på SECRETBOX i EU i de klasser man ansökt i bland annat klass 16. Brigitte har ensamrätt på de två orden med ett mellanslag i mitten dvs "SECRET BOX" hoppas du förstår skillnaden nu.
 
ANNONS