Annons

Färg som flyter ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

MalZon

Aktiv medlem
Hej!

Är helt ny både här och bland fotande.
Har en Canon Eos 550D, EFS 18-55mm 3.5-5.6 IS men märker på större bilder att färg vill flyta ut.

Nu är dessa bilderna tagna från orörda JPEG filer i 18mpix direkt ur kameran, men ändå?




Nåt som jag missat att ställa in eller kalibrera eller liknande? Eller är det sånt man får leva med?
Och om detta är en dum fråga så ber jag om ursäkt!

Mvh Jonas
 

timlu

Aktiv medlem
Det du ser beror på objektivet. Glas bryter olika färger olika mycket. Dyrare objektiv korrigerar bättre för detta men ditt 18-55 är ett relativt billigt objektiv.

Det finns plug-in till de flesta RAW-konverterare eller bildredigeringsprogram som minskar den visuella effekten av detta fenomen men vill du slippa det helt så finns bara alternativet att satsa på högkvalitativa (och dyra) ovjektiv.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Om du fotograferar i RAW-format och använder Canon Digital Photo Professional raw-konverterare som följer med kameran, finns det en funktion i programmet för att ta bort eller åtminstone minska effekten av kromatisk abberation.
 

MalZon

Aktiv medlem
Ok, funderade på om det kan ha med objektivet oxå ja..
Har ett annar relativt billigt Sigma DC 50-200mm 4-5.6 HSM, har dock inte fotat mycket med det än..

Mvh Jonas
 

gorse

Aktiv medlem
Mja, man kan slingra sig undan en smula även med billigare objektiv och även råka illa ut med dyrare objektiv med.

När jag försöker fotografera fåglar försöker jag i möjligaste mån unvika att stå på marken (vilket förefaller naturligast) och sikta uppåt mot fåglarna som sitter på en gren med ljus himmel som bakgrund. Starka kontraster i ljusstyrka verkar ofelbart skapa mer färgfel än annat. Grenarna blir inte bara röd-gröna i kanterna, de kan i värsta fall bli till och med dubbla i olika färger.

Detta är inget onormalt utan ett helt normalt fysikaliskt beteende hos linser som beror på att olika frekvenser bryter olika mycket. För att komma tillrätta med dettta fenomen blandar man linser så två felbrytningar blir ett rätt, dvs bryts tillbaka, helst så det inte syns alls. Men det är inte så lätt att göra. Därför är objektiv som lyckas bättre väldigt dyra.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag antar att det där är utsnitt i 100% ur originalfilerna, eller? Om det inte syns vid normalt betraktningsavstånd för hela bilden (förminskad så den ryms på skärmen) tycker jag inte att det är så stor sak att bry sig om, om man nu inte ska göra riktigt stora utskrifter av bilderna. Dessutom ställer 18 megapixlar väldigt höga krav på objektiven, då en så hög upplösning synliggör varje lilla optiska "fel" som objektivet kan tänkas uppvisa. Hursomhelst kan man i viss mån korrigera felet i råkonverterare, men hur väl det går att fixa på färdiga jpeg-filer vet jag inte, har inte provat.
 

gorse

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att se en bra tutorial på hur man fixar brytningsfel med programvara, antingen rå-konverterare eller photoshop. Jag har googlat på det förut och inte hittat nån mirakelkur.

Jag tycker det är galet svårt faktiskt. Min approach är att justera bit för bit i photoshop genom att trimma färgerna bit för bit med just de verktyg och internetguider som finns och maska fram där det blev lyckat och börja om för andra delera av bilden. Brytfelen är ju knappas konsekventa över hela bilden. Kör man bara nått repairfilter rakt över blir ju resten av bilden skit? Desatuerar man bara kanterna får man ju bara väldigt suddigt intryck av bilden, typ kameraskakoskarp, tycker jag. Hm, kanske dags att googla igen?
 
Senast ändrad:

timlu

Aktiv medlem
http://creativebits.org/photography/how_to_get_rid_of_purple_fringing
http://www.great-landscape-photography.com/remove-purple-fringing.html
http://www.nykopingsfotoklubb.se/fotowiki/ChromaticAberrationAndPurpleFringing

Det skulle vara intressant att se en bra tutorial på hur man fixar brytningsfel med programvara, antingen rå-konverterare eller photoshop. Jag har googlat på det förut och inte hittat nån mirakelkur.

Jag tycker det är galet svårt faktiskt. Min approach är att justera bit för bit i photoshop genom att trimma färgerna bit för bit med just de verktyg och internetguider som finns och maska fram där det blev lyckat och börja om för andra delera av bilden. Brytfelen är ju knappas konsekventa över hela bilden. Kör man bara nått repairfilter rakt över blir ju resten av bilden skit? Desatuerar man bara kanterna får man ju bara väldigt suddigt intryck av bilden, typ kameraskakoskarp, tycker jag. Hm, kanske dags att googla igen?
 

gorse

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Fast, om man skall vara petig var det kanske inte så bra tutorial som jag hade hoppats på. Den svenska länken var inte ens bra. Förvisso var felet reducerat och det är inte så dumt det, men borta var det inte. Länken med palmerna har ju fått alla purplefärger borttagna över hela bilden. Säg att man skulle göra bilden svartvit. Då är gråtonerna likförbaskat inte i match om man inte på nått vis lyckas göra dem samma grå.
Creative bits hade bästa resultatet, men det kräver ju att som sidan säger, att bilden lider av färgfel som beror på starka kontraster som gör att färgerna blöder över.

Själv har jag ingen riktigt bra metod. Jag försöker göra nått som liknar nån röra av tipsen och sen måla bort felen med lagermask. Perfekt blir det inte.

Jag försöker också använda lenscorrectionfiltret under filter och flytta runt färgerna, men det hjälper bara ett fel i taget om man sen maskar...

Om nån är intresserad kan jag försöka beskriva hur jag gör, men jag tycker själv att det är inte tillräckligt bra för att göra nån tutorial.
 

Renet

Aktiv medlem
Lightroom från Adobe har en bra funktion för korrigeringar av ljusbrytningar. Men helt perfekt blir det inte. Och priset styr inte kromatisk abberation på olika objektiv. Beror på hur man lyckades.
 
ANNONS