Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behandling av kvinnliga kamerakunder

Produkter
(logga in för att koppla)

photoboy

Aktiv medlem
Gammal tråd, men jag måste svara ändå :)

Att man inte svarar den person som ställer en fråga kan inte handla om 'erfarenhet' eller att man gör ett misstag, eller agerar omedvetet. ALLA normala människor vet att det är oförskämt, så gör man det ändå så är man bara korkad eller har en skev människosyn.

Jag har arbetat ungefär 10 år i fotobutik och visst, ofta är män mer pålästa än kvinnor, men det gäller främst tekniska prestanda som man läst i testernas faktarutor. Kvinnor går oftare efter vad en kompis har för kamera och vilken typ av bilder man vill fotografera. Då har de oftast sett bilder tagna med just den kameran och är bilderna bra så vet de ju att kameran är bra.

Män erkänner nästan aldrig när de inte har koll på en teknisk term, utan de tror sig ofta veta bättre än försäljaren. T.ex. alla män som kommer in i fotobutiken bara för att påpeka att deras gamla analoga Leica är det bästa som finns, och att manuellt fokuserade objektiv alltid är bättre än moderna objektiv med autofokus.

Samtidigt går kvinnor ofta efter hur en kamera ser ut, men det är väl egentligen inget fel att vilja ha en kamera som samtidigt är bra och snygg? De flesta män skulle nog inte köpa en ful bil.

Men, trots vissa stereotypiska beteenden så är 80% av köparna ganska lika. De kommer in i butiken för att få råd, diskuterar lite och frågar om för- och nackdelar mellan olika märken och modeller innan de beslutar sig. Har kompisen en kamera som verkar bra blir det ofta den eller en nyare variant av samma modell.

För övrigt så är det väldigt varierat på säljarsidan också, många säljare (oavsett branch) testar ju aldrig själv de produkter de säljer, utan går bara på informationen i faktabladen - eller säljer de modeller som de får högst provision på.

Nästa gång ni besöker en fotobutik, fråga om säljaren fotograferar något själv :)







Var idag iväg och köpte en ny kamera med lite tillbehör.
Min man var med, mest som sällskap och kanske
bärhjälp.

Inne i butiken så talade jag om att jag var intresserad av den speciella kameran och expditen, en relativt ung kille, plockade fram en demomodell.
JAG plockade upp kameran och började testa den lite, ställde en fråga och då till min förvåning
så vänder sig expediten till min man och svarar.

Nästa fråga från mig och samma sak händer han tittar över mig och svarar till min man.
Vi håller väl på så i några frågor, tills han plötsligt börjar komma underfund med att det är nog JAG som ska köpa kameran och vet vad jag pratar om.

Då blir expediten osäker och blicken börjar flacka mellan mig och min man när han svarar
och äntligen så blir det till mig han vänder sig.

Då som först uppfattade han MIG som kund???

Ganska så förvånad över att det är så och har då inte blivit behandlad så på något annan butik, förutom någon bilverkstad då...men det var länge sedan.

Maggan
 

peranders

Aktiv medlem
Varför blir det så här?

När man klickar på senaste inlägg så kommer starten på tråden. Det är lätt att man missar hur gammalt ett inlägg är. Ändra forum har det tvärtom, nyaste först.
 

peranders

Aktiv medlem
För övrigt så är det väldigt varierat på säljarsidan också, många säljare (oavsett branch) testar ju aldrig själv de produkter de säljer, utan går bara på informationen i faktabladen - eller säljer de modeller som de får högst provision på.
)
Media Markt i Västra Frölunda har en säljare (lite äldre, invandrare(?)) som är oerhört slipad när det gäller kameror och han säger själv att han plåtar. Han kunde förklara skillnaden på Canons kameror som jag tallade på.
 
ANNONS