Annons

Urusel information av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Man kan ju ställa sig samma fråga till er som är yreksfotografer, vad klarar inte DIN gamla kamera av som har funkat till alla uppdrag hittils? Jag anser nog inte att en yrkesfotografs bilder är mer viktiga än mina privata, kanske tvärtom. Det är väl snarare det att yrkesfotograferna (priokunder) får sitt först oavsett hur länge vi andra har köat, vi betalar samma pris men puttas bara ned i kön.

Sedan är det väl ingen panik, men det är faktiskt dåligt att inte kunna få besked. Nikon skyller på butikerna att det är de som får svara på det, butikerna skyller på Nikon eftersom de inte får några besked, det är ju en jävla fars.
En yrkesfotograf kan ju ha andra behov pga större slitage, leasingavtal, krav från arbetsgivare eller kunder på ökad bildkvalitet m.m. som gör att man behöver byta. Större krav på att kameran också fungerar varje dag, och då man kör dom hårdare behöver man kanske byta oftare för att kunna lita på prylarna.

Det är ju också ett verktyg för att få bröd på bordet, det är klart att dom har större verkligt behov av kameran än en hobbyfotograf har. I den meningen är yrkesfotografens bilder definitivt viktigare än att mina hobbybilder blir några procent tekniskt bättre. Att byta prylar för mig är oftast "vill ha" snarare än "behöver".
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Chat med Nikon idag

Daniel U: Hej jag heter Daniel U. Hur kan jag hjälpa dig?
Calle Camp: Vill veta leveranstid på D800, mao när den kommer att finnas i butik
Daniel U: Tyvärr har jag ingen datum på när leveranser sker och vet ej vilka butiker som fått eller inte.
Calle Camp: Vem kan man fråga för att få ett svar
Daniel U: När det gäller butikernas lager så har vi ej tillgång till deras saldo.
Calle Camp: Det vet jag, men någon hos er måste veta när det kommer in och när de distribueras
Daniel U: Det kommer in kameror hela tiden och de skickas så fort de kommer.
Calle Camp: Till vem skickas de till
Daniel U: De skickas till de återförsäljare som har lagt ordrar.
Calle Camp: OK, vilka har fått den senaste veckan i Gbg-området
Daniel U: Den informationen är konfidentiell information och den informationen kan vi inte ge ut.
Calle Camp: OK, tala då om var jag kan köpa en
Daniel U: Det är bara att gå in till vilken fotobutik som helst och beställa en.
Daniel U: Det är stor efterfrågan på dem så man får nog räkna med att stå i kö.
Calle Camp: Min huvudfråga är om ett fysiskt exemplar
Calle Camp: Jag har haft Nikonsystem i 40 år och tycker att detta är fruktansvärt dåligt
Daniel U: Vilken butik som har en att leverera direkt vet vi inte och är inget som vi kan ta reda på. Många butiker har beställningar som de vill tillgodose först.
Calle Camp: Sålde D700a i Mars för byte, så kan ni inte leverera
Daniel U: Det är tråkigt att du känner så men vi har en stor efterfrågan på denna kamera modellen och vi har inte haft möjlighet att tillgodose hela världsmarknaden.
Calle Camp: Nej det förstår jag, men information borde ni ha ang tillgång och leveranser. Jag vet ingenting ska jag behöva byta system?
Daniel U: Vi levererar så fort vi får in i lager. Sedan hur stor efterfrågan vi får är svårt att bedömma innan. Vår fabrik tillverkar så många D800 som de bara kan och skickar så ofta de kan.
Calle Camp: Har ni ingen logistik över huvud taget
Calle Camp: Jag vill bara ha ett besked när jag kan påräkna ett köp
Daniel U: Jo det har vi och vi levererar så fort vi har i lager till de återförsäljare som har lagt order och dessa i tur ordning. Jag har ingen information om hur många eller har ingen möjlighet att ge dig ett datum för leverans.
Calle Camp: Kan jag erhålla en D800 före Maj månads utgång?
Daniel U: Det är omöjlig att säga om du kan få den innan dess. Jag skulle rekommendera att du sätter upp dig på en D800 i någon butik. Butikerna har säkert många i kö.
Calle Camp: Jag sitter redan uppsatt på en men funderar på att avbeställa
Daniel U: Det är något du själv får ta ställning till.
Hej! Tråkigt att du behövt ödsla tid på ett så intetsägande samtal. Jag tycker att medarbetare hos i detta fall Nikon bär ha bättre besked att ge till en kund på dennes förfrågningar, än de du fått. Men var vid gott mod, Nikon klarar nog att leverera de också !!??
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tycker Nikons svar var helt ok.

Några månader hit och dit spelar väl egentligen ingen roll, även om man såklart gillar nya grejer. Ni kan ju utveckla ert fotograferande med er gamla utrustning under väntetiden?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tycker Nikons svar var helt ok.

Några månader hit och dit spelar väl egentligen ingen roll, även om man såklart gillar nya grejer. Ni kan ju utveckla ert fotograferande med er gamla utrustning under väntetiden?
Det spelar ganska stor roll, speciellt när man har en sommar i antågande med en massa fotande planerat. Det är under all kritik att inte kunna få någon information som helst när man får produkten man beställer.
 

snap01

Aktiv medlem
Man kan ju ställa sig samma fråga till er som är yreksfotografer, vad klarar inte DIN gamla kamera av som har funkat till alla uppdrag hittils? Jag anser nog inte att en yrkesfotografs bilder är mer viktiga än mina privata, kanske tvärtom. Det är väl snarare det att yrkesfotograferna (priokunder) får sitt först oavsett hur länge vi andra har köat, vi betalar samma pris men puttas bara ned i kön.

Sedan är det väl ingen panik, men det är faktiskt dåligt att inte kunna få besked. Nikon skyller på butikerna att det är de som får svara på det, butikerna skyller på Nikon eftersom de inte får några besked, det är ju en jävla fars.
Till att börja med så är det väl mer än rätt att yrkesfotografer får förtur. Dels så behöver du ett gäng kameror/ objektiv för att få bli medlem o vi har oftast köpt betydligt mer än vad amatörer gör. Inte mina bilder viktigare än dina? Om jag lever på att sälja bilder så tror jag att jag har större nytta av en bättre kamera än vad du har för privata bilder däremot så kan jag hålla med om nikon borde kunna få fram lite mer leverans datum eller i alla fall prognoser till som som väntar.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Säger han som sitter med en D3s? Själv ska jag uppgradera från en d300s till d800 och fullformat, vilket självklart är mer angeläget än D3s till d4.
Vet inte riktigt vad du menar. Steget från D3s till D4 är också ganska stort. Har förståelse för de som väntar men inte är det något problem av större inrikes / utrikes dignitet. Jag har ju skrivit tidigare i tråden att informstionen känns bristfällig.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Till att börja med så är det väl mer än rätt att yrkesfotografer får förtur. Dels så behöver du ett gäng kameror/ objektiv för att få bli medlem o vi har oftast köpt betydligt mer än vad amatörer gör. Inte mina bilder viktigare än dina? Om jag lever på att sälja bilder så tror jag att jag har större nytta av en bättre kamera än vad du har för privata bilder däremot så kan jag hålla med om nikon borde kunna få fram lite mer leverans datum eller i alla fall prognoser till som som väntar.
Många fotografer ligger inte speciellt långt efter "proffsfotograferna" i att spendera pengar på sin utrustning. Större nytta? hmmm.. jag tycker nog mina privata bilder, porträtt på barn, släkt med mera som ska finnas för mig och mina efterlevande är viktigare än mycket av det som "proffsfotograferna" fotograferar, så det är ganska töntigt att påstå att bara för att vissa har en registrerad firma och tar betalt så är deras bilder viktigare, det är trams, det beror helt på.

. Dessutom så är det rätt så många "amatörfotografer" dvs personer utan org nummer som fotar bröllop, porträtt med mera, med mera, och inte på något sätt är sämre än så kallade

Ps, du behöver inte ett gäng kameror för att bli medlem, du behöver minst 2 hus och en firma, jag och många andra kan inte bli medlem pga av att man inte har registrerad firma.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Att yrkesfotografer prioriteras är väl helt i sin ordning. Vad som är att betrakta som viktiga bilder kan ju tolkas subjektivt. Men som amatörfotograf har man ju sällan någon press på sig i sitt fotande, annat än den man lägger på sig själv. Som yrkesman har man kunders deadlines och övriga önskemål att ta hänsyn till.
 

PMD

Aktiv medlem
Det spelar ganska stor roll, speciellt när man har en sommar i antågande med en massa fotande planerat.
Fungerar inte den kamera du har?

Det är under all kritik att inte kunna få någon information som helst när man får produkten man beställer.
Ja, det är förvisso lite dåligt, men om du inte fick något leveransbesked när du beställde så accepterade du ju att beställa i ovisshet.
 

snap01

Aktiv medlem
Många fotografer ligger inte speciellt långt efter "proffsfotograferna" i att spendera pengar på sin utrustning. Större nytta? hmmm.. jag tycker nog mina privata bilder, porträtt på barn, släkt med mera som ska finnas för mig och mina efterlevande är viktigare än mycket av det som "proffsfotograferna" fotograferar, så det är ganska töntigt att påstå att bara för att vissa har en registrerad firma och tar betalt så är deras bilder viktigare, det är trams, det beror helt på.

. Dessutom så är det rätt så många "amatörfotografer" dvs personer utan org nummer som fotar bröllop, porträtt med mera, med mera, och inte på något sätt är sämre än så kallade

Ps, du behöver inte ett gäng kameror för att bli medlem, du behöver minst 2 hus och en firma, jag och många andra kan inte bli medlem pga av att man inte har registrerad firma.



så du tycker att amatörfotografer utan org nummer som plåtar bröllop svart ska prioteras före yrkesfotografer? Finns flertal på fs som har mängder med bröllopsbilder men ingen f skatt ingen firma.
ingen hindrar dig att regga en firma är gratis bara att köra på.
Så du har en så krävande släkt att bilder på dom inte duger med en D300s?
Du har inte mycket utrustning från Nikon om man ser till (kameraväskan) en glugg o ett hus från NIkon. Jag som alltid uppgraderar o köper flera hus räknas som en bra kund o får alltid kameran tidigt o många gånger även öron märkt från tillverkaren. Ska jag hamna bakom dig i kön då menar du? jag har köpt bla 4st D700, 1 D3x o mängder med optik,blixt etc. Jag hade hamnat före dig oavsett Nps eller ej för att jag är en bra kund.

Jag förutspådde dessa köer med D800 för länge sedan o skrev det på fs o det var samma sak när 5D mark 2 kom det var canons första kamera med mer pixel som inte kostade 70000 kr. Nu är Nikon användarna samma möjlighet att komma över ett hus med högre upplösning för 25000 o inte pynta 60000 för D3x.
Att du anser att en privat person har mer nytta av en D800 än en yrkesfotograf är rätt korkat tycker jag rent
TRAMS.
Sedan har jag fått ett billigare pris på D800 oxå, det är inte heller rättvist du ska ha samma eller?
Du måste tycka det är fel att Nps medlemmar får kameror etc lagade snabbare o fria låne prylar under tiden?
Om du tex skaffar ett kundkort på ica så premieras du med högre rabatt o får tex en tårta gratis när du fyller år o dom bästa kunderna bjuds på resor etc. Det handlar mycket om hur bra kund man är för att få fördelar med vip inbjudan etc. Är du duktig fotograf o kan leva på att ta bilder så kan du oxå få fördelar. Jag har fått låna nya kameror,objektiv för vissa utlandsjobb i utbyte mot bilder till mässor etc.
Ska även klum få sin kamera efter dig? Var går gränsen? Vilka kriterier tycker du att du uppfyller som gör att du ska få din kamera snabbare?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
så du tycker att amatörfotografer utan org nummer som plåtar bröllop svart ska prioteras före yrkesfotografer? Finns flertal på fs som har mängder med bröllopsbilder men ingen f skatt ingen firma.
ingen hindrar dig att regga en firma är gratis bara att köra på.
Så du har en så krävande släkt att bilder på dom inte duger med en D300s?
Du har inte mycket utrustning från Nikon om man ser till (kameraväskan) en glugg o ett hus från NIkon. Jag som alltid uppgraderar o köper flera hus räknas som en bra kund o får alltid kameran tidigt o många gånger även öron märkt från tillverkaren. Ska jag hamna bakom dig i kön då menar du? jag har köpt bla 4st D700, 1 D3x o mängder med optik,blixt etc. Jag hade hamnat före dig oavsett Nps eller ej för att jag är en bra kund.

Jag förutspådde dessa köer med D800 för länge sedan o skrev det på fs o det var samma sak när 5D mark 2 kom det var canons första kamera med mer pixel som inte kostade 70000 kr. Nu är Nikon användarna samma möjlighet att komma över ett hus med högre upplösning för 25000 o inte pynta 60000 för D3x.
Att du anser att en privat person har mer nytta av en D800 än en yrkesfotograf är rätt korkat tycker jag rent
TRAMS.
Sedan har jag fått ett billigare pris på D800 oxå, det är inte heller rättvist du ska ha samma eller?
Du måste tycka det är fel att Nps medlemmar får kameror etc lagade snabbare o fria låne prylar under tiden?
Om du tex skaffar ett kundkort på ica så premieras du med högre rabatt o får tex en tårta gratis när du fyller år o dom bästa kunderna bjuds på resor etc. Det handlar mycket om hur bra kund man är för att få fördelar med vip inbjudan etc. Är du duktig fotograf o kan leva på att ta bilder så kan du oxå få fördelar. Jag har fått låna nya kameror,objektiv för vissa utlandsjobb i utbyte mot bilder till mässor etc.
Ska även klum få sin kamera efter dig? Var går gränsen? Vilka kriterier tycker du att du uppfyller som gör att du ska få din kamera snabbare?
Vilket trams, ja om du ställer dig i kö efter mig så tycker jag du ska stå efter. Det är inte rätt att jag te x köat i 4 månader och så kommer priokunder in efteråt på en räkmacka och ständigt puttar ned mig i kön, och Nikon inte ens kan ge mig ett besked när jag får mina grejor.

Gällande utrustning så har jag mer än vad som har lagts in på fotosidan, lägger nästan aldrig in varken bilder eller utrustning, men det är egentligen inte relevant i frågan.

Det är lätt tramsigt när såna som dig anser sig "förmer" än andra. Jag kan vända på dina frågor, så dina kunder ä så krävande att det inte längre duger med dina gamla hus bara för att d800 har släppts? Så är det knappast, de flesta kunder skiter nog fullständigt i vilket kamera du använder. Om du har kunnat leva på dina bilder tidigare så kan du nog göra det i några månader till utan D800, så det argumentet går åt båda hållen i så fall.

Jag har aldrig sagt att en D800 är viktigare för en privatfotograf än yrkesfotograf, det jag sagt är att det inte nödvändigtvis är tvärtom heller. Vem fan avgör vilka bilder som är viktiga och för vem? Du? för att du har en reggad firma?

Om du tittar runt på fotosidan så ser du nog många "amatör fotografer" som är precis lika duktig och seriösa med sitt fotande som "proffs fotografer". Därför är det trams med kommentarer från yrkesfotografer om att amatörfotograferna kan klara sig med sina gamla kameror ett tag till och utvecklas med dom istället, det gäller nog tusan i lika hög grad yrkesfotograferna.

Och återigen, denna tråd handlade om att Nikon inte kan ge besked till oss "vanliga" kunder när vi får våra grejor, trots att de vet hur många orders dom har, trots att dom vet sin produktion, det är under all kritik. Sedan att vissa "yrkesfotografer" med mindervärdighetskomplex inte kan låta bli att komma med tramsiga fotografer att alla andra förutom dom klarar sig lika bra med sina gamla kameror, att för alla amatörfotografer är det bara "vill ha senaste prylen begär" är inget annat än trams och skitsnack.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det är klart att en yrkesfotograf måste lavera kvalitet varje gång. Det jag vänder mig mot är när vissa yrkesfotografer här inne tar sig friheten att bestämma att deras bilder är viktiga och andras inte. Att alla andra kan klara sig med sina gamla kameror, men inte dom. Tycker det är så jävla självgott så det finns inte.

Men det är hur som uselt av Nikon att inte kunna ge något besked, dom vet ju exakt hur många orders dom har, så ett ungefärligt besked borde man kunna kräva, mycket märkligt.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Om Nikon skulle vänta med att offentliggöra kameran tills det att man kan säkra leveranserna skulle det gnällas över att det dröjer med nya modeller.
 

angelcom

Aktiv medlem
Calle - Nikon: 1 - 0.

I ditt inlägg ligger svaret. Man har inte "råd" att inte släppa ett nytt hus (3 st egentligen) utan kliver på och låter folk få beställa någon som de (enligt min begränsade erfarenhet) vet att de inte kommar att kunna leverera under lång tid.....
 

iSolen.se

Guest
Det är klart att en yrkesfotograf måste lavera kvalitet varje gång. Det jag vänder mig mot är när vissa yrkesfotografer här inne tar sig friheten att bestämma att deras bilder är viktiga och andras inte. Att alla andra kan klara sig med sina gamla kameror, men inte dom. Tycker det är så jävla självgott så det finns inte.

Men det är hur som uselt av Nikon att inte kunna ge något besked, dom vet ju exakt hur många orders dom har, så ett ungefärligt besked borde man kunna kräva, mycket märkligt.
Det är väl ingalunda yrkesfotografernas bilder i sig som är det viktiga utan den detaljen att de är beroende av kamerorna för sitt uppehälle. Kamerorna kan dessutom vara en konkurrensfördel.

I övrigt är väl knappast fotobranchen den enda som premierar storkunder, här görs det med förtur, på andra ställen fås det rabatt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Att Nikon grovt underskattat efterfrågan på D800 ställer väl kamerabranchens arbetssätt lite på sin spets.
Det lager man tillverkat innan försäljningsstart var sorgligt litet.

Att man släpper modellen globalt och inte på specifika marknader (USA)
gör det inte enklare.

Alla som gnäller kan ju skriva till Nikon och säga följande:
1:vänta ytterligare 6 månader innan ni börjar sälja en ny modell.
2: strunta i Sverige tills marknaden lugnat ner sig i USA.

Problemet löst :)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Alla som gnäller kan ju skriva till Nikon och säga följande:
1:vänta ytterligare 6 månader innan ni börjar sälja en ny modell.
2: strunta i Sverige tills marknaden lugnat ner sig i USA.
Eller så tar man ett djupt andetag; tänker lite och konstaterar att det inte är så jäkla viktigt:-.)
 

Gården

Aktiv medlem
Jösses vad mycket gnäll det är här !

Klart som fan att proffsen ska ha förtur på en ny proffsprodukt. Och varför allt gnäll på Nikon, dom levererar så gott dom kan, det är jag övertygad om.

Visst, lite bättre info hade ju inte skadat. Men titta runt lite på forum över världen, det är samma brist på D800 överallt. Bara att gilla läget, och göra vad man kan för att hitta ett ex.
Man lär ju inte hitta någon kamera, om man sitter här och gnäller hela dagarna !

Själv har jag letat sen i början på mars, står även på kö hos några butiker.

Idag missade jag ett hus från Experets webshop med bara några sekunder, låg i varukorgen, men var slut innan jag hann betala. Shit !

Skam den som ger sig ! Hittade ett ex hos en fotohandlare i göteborgstrakten. Jävla flyt !
Anländer i morgon eller på onsdag !

Tar man ledigt på fredag, blir det långhelg. Gissa vad jag ska göra ? !
 
ANNONS