Annons

Glossy eller anti glare på skärmen??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Åh jag har så mycket frågor & funderingar....

Googlar en hel del men där hittar jag oftast fakta, jag vill ju ha svar från de som verkligen provat....

Så vad är bra/dåligt med de olika alternativen, någon som provat båda?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Åh jag har så mycket frågor & funderingar....

Googlar en hel del men där hittar jag oftast fakta, jag vill ju ha svar från de som verkligen provat....

Så vad är bra/dåligt med de olika alternativen, någon som provat båda?
Glossy - Bättre upplevelse av kontrast/skärpa, hemska reflektioner från lampor, sol osv

Anti glare - Sämre upplevelse av kontrast/skärpa, minimerar reflektioner från lampor, sol osv

Personligen skulle jag vilja ha båda men det finns tyvärr inte ;)
 

Melmis

Aktiv medlem
Glossy - Bättre upplevelse av kontrast/skärpa, hemska reflektioner från lampor, sol osv

Anti glare - Sämre upplevelse av kontrast/skärpa, minimerar reflektioner från lampor, sol osv

Personligen skulle jag vilja ha båda men det finns tyvärr inte ;)

Vad har du då? Jag ska jobba i Photoshop, InDesign & Illustrator.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vad har du då? Jag ska jobba i Photoshop, InDesign & Illustrator.
På min bärbara har jag anti glare, vilket jag tycker funkar bäst för fältbruk.

Min externa skärm på kontoret är glossy, vilket funkar okej då jag kan styra var jag får reflektioner.

På min mobil och surfplatta har jag glossy skärm (enda som fanns) och den kan vara svår att se ibland utomhus pga reflektioner.

Kan berätta att jag var och tittade på en MacBook Pro då jag behöver ny bärbar och funderar starkt på att prova en MBP. I butiken så var det första som slog mig att jag inte kunde se skärmen, då alla lysrör i taket blänkte över hela skärmen. Då slog det mig att jag hade ju anti glare på min egen ;)

PS. Har sett att MBP även finns med anti glare, men MBP Retina endast som glossy :( DS.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Förvisso har MBP Retina glossy skärm men det speglas ungefär lika mycket i den som i en anti glare skärm, MED bibehållen kontrast mm. Kolla på tester så får du se.
På min tidigare MBP så körde jag glossy och tyckte att det fungerade bra
Kan starkt rekommendera MBP Retina....! Rykten finns ju även att det kommer en 13" modell snart
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag skulle inte välja glossy på en bärbar dator. Även om kontrasten är bättre så försvinner ju den med alla reflektioner. Även orolig ljus intedning speglar ju sig i skärmen då. Hemma skulle det kunna fungera med glossy om jag hade en mjuk och lugn belysning, men jag skulle nog ändå föredra anti glare. Har 24" anti glare nu och trivs bra med det. Fast 32" hade ju också varit trevligt... :O)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Förvisso har MBP Retina glossy skärm men det speglas ungefär lika mycket i den som i en anti glare skärm, MED bibehållen kontrast mm. Kolla på tester så får du se.
Hmm, om MBP med anti glare reflekterar lika mycket som en glossy skärm så uppskattar jag min HP desto mer. Den har iaf fungerande anti glare ;)
 

Irie Micke

Aktiv medlem
"Hmm, om MBP med anti glare reflekterar lika mycket som en glossy skärm så uppskattar jag min HP desto mer. Den har iaf fungerande anti glare ;)"

Ja, man väljer läsa det man vill läsa. Men jag kan förtydliga om du vill: MBP retina med glossyskärm (och anti glare behandling) är typ reflekterande som din HP med ett suddig anti glare behandling, fast med bättre upplösning mm.

Kort och gått minna 2 cent är att det är en bra dator med en bra skärm... finns fler av dessa!
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Kör MBP med Matt skärm.
Väldigt behaglig då jag ofta befinner mig på flygplatser och andra diverse ställen.

Retinan är långt ifrån lika glansig som den vanliga med kontrastglas.
Själv väntar jag bara på 13" retina.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ja, man väljer läsa det man vill läsa. Men jag kan förtydliga om du vill: MBP retina med glossyskärm (och anti glare behandling) är typ reflekterande som din HP med ett suddig anti glare behandling, fast med bättre upplösning mm.
Ursäkta, men har du sett min HP? Jag har iaf provat båda och det är himmelsvid skillnad där min HP inte reflekterar mer än bråkdelen av MBP Retina!
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Kör MBP med Matt skärm.
Väldigt behaglig då jag ofta befinner mig på flygplatser och andra diverse ställen.

Retinan är långt ifrån lika glansig som den vanliga med kontrastglas.
När jag var i butik och jämförde nya MBP med MBP Retina så kunde varken jag eller säljaren se någon skillnad mellan skärmarna och då ställde vi dem sidan om varandra och tog upp exakt samma bild. Kan det ha varit en anti glare på den "vanliga" MBP då om Retinan nu är jämförbar?
 

ante_77

Avslutat medlemskap
När jag var i butik och jämförde nya MBP med MBP Retina så kunde varken jag eller säljaren se någon skillnad mellan skärmarna och då ställde vi dem sidan om varandra och tog upp exakt samma bild. Kan det ha varit en anti glare på den "vanliga" MBP då om Retinan nu är jämförbar?
Var det en grå ram eller svart ram på den skärmen?

Grå ram = Anti Glare
Svart ram = Glossy
 

Parsi

Aktiv medlem
Tydligen en personlig fråga, vilket är vad jag alltid trott.

Kruxet, tror jag, är hur känslig man är för reflektioner i skärmen.

Enligt min erfarenhet har priset en del med det att göra, om man köper en laptop.
Billig laptop -> då är det väldigt bra om man inte är allergisk mot blanka skärmar, ty glossy tenderar då att vara mycket bättre.

Betalar man för en exlusivare skärm däremot, kan jag tänka mig att skillnaden är mindre.
Det kvarstår dock att så länge man inte är störd av reflektioner, så är blank bättre. Men om reflektionerna är störande, pga arbetsplats, spelar det ju knappast nån roll om den blanka "egentligen är bättre". Det blir ju ändå ett h*te.

Mina fyra stationära skärmar är lite grand åt antiglare hållet. De har inga reflexer men är lika mustiga som blanka skärmar, *känns* som blank.

Mina två omsorgsfullt utvalda, privata laptops har glas-blanka, jättebra skärmar. Min jobb-laptop, som utan moms kostade fyra ggr så mycket som min privata med moms, har en jättekass antiglare skärm som jag innerligen hatar (dåligt ljusomfång/kontrast, ljussvag, kassa färger).
 
ANNONS