Annons

Nån som läst Kamera&Bild recension av Canon 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Är ganska nära (kanske redan i kväll då Japanphoto har ett intressant erbjudande) att beställa en Canon 6D och såg att Kamera&Bild recenserade den. Jag sitter tyvärr på vischan väldigt långt ifrån en pressbyrå eller kiosk. Nån som läst nuvarande nummer av K&B och kan berätta något om vilket omdöme kameran får?
 

easyrider

Aktiv medlem
Den fick ett bra omdöme. Kommer tyvärr inte ihåg vad som var respektive för och nackdelar. Hursomhelst så bör du ta recensionen med en nypa salt. Dels är tidningarna beroende av annonsörena och sedan är de beroende av att förkunna att alla nyheter är fantastiska. Mk2 var fantastisk, D200, D3x, Mk3 alla är fantastiska. Sällan man läser i någon tidning att en Nikon eller Canon modell skulle vara dålig ;-)

Hursomhelst kan det ändå vara meningsfullt att läsa recensionen, jag tror att de gjorde en liten jämförelse med D600 också.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Tänkte hjälpa genom att slå upp 6D i Kamera&Bilds "Allt om Canon", men tyvärr är betyget "blankt". Denna tidningen trycktes innan de testade 6D, så där kan jag inte hämta mycket :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Den fick ett bra omdöme. Kommer tyvärr inte ihåg vad som var respektive för och nackdelar. Hursomhelst så bör du ta recensionen med en nypa salt. Dels är tidningarna beroende av annonsörena och sedan är de beroende av att förkunna att alla nyheter är fantastiska. Mk2 var fantastisk, D200, D3x, Mk3 alla är fantastiska. Sällan man läser i någon tidning att en Nikon eller Canon modell skulle vara dålig ;-)
Det är inte hållbart för en tidning att gynna en annonsör eftersom det missgynnar en annan. Den enda linjen som håller i längden är att skriva som det är.

Det finns knappt några usla kameror idag. Jag har givit låga betyg till Avant och några systemkameror från Sigma. Överlag är kamerorna bra idag, men det finns ibland funktioner som inte är så lyckade. Exempelvis har Canon EOS M genomgående fått kritik för långsam autofokus.

Jag tycker att en test ska tydliggöra skillnader mellan olika modeller. Visa på vilka funktioner som är användbara och vilka som mest är reklam. Hitta detaljer som kan förbättras och tala om vem kameran passar bäst. mm.
Vissa tester handlar mest om att beskriva kamerans funktioner, men det är liksom bara att göra halva jobbet.

Jag vet att testet av 6D i K&B kritiserade att AF-ON-knappen var lite liten.

Mitt test av 6D kommer i Fotosidan Magasin nr 2/2012.

Dpreview är halvvägs i sitt test: http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/
 

easyrider

Aktiv medlem
Det är inte hållbart för en tidning att gynna en annonsör eftersom det missgynnar en annan. Den enda linjen som håller i längden är att skriva som det är.

Det finns knappt några usla kameror idag. Jag har givit låga betyg till Avant och några systemkameror från Sigma. Överlag är kamerorna bra idag, men det finns ibland funktioner som inte är så lyckade. Exempelvis har Canon EOS M genomgående fått kritik för långsam autofokus.

Jag tycker att en test ska tydliggöra skillnader mellan olika modeller. Visa på vilka funktioner som är användbara och vilka som mest är reklam. Hitta detaljer som kan förbättras och tala om vem kameran passar bäst. mm.
Vissa tester handlar mest om att beskriva kamerans funktioner, men det är liksom bara att göra halva jobbet.

Jag vet att testet av 6D i K&B kritiserade att AF-ON-knappen var lite liten.

Mitt test av 6D kommer i Fotosidan Magasin nr 2/2012.

Dpreview är halvvägs i sitt test: http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/
"Det är inte hållbart för en tidning att gynna en annonsör eftersom det missgynnar en annan. Den enda linjen som håller i längden är att skriva som det är. "

Intressant men det är väl ändå skillnad på hur mycket annonspengar som kommer in från de olika tillverkarna. I vissa fototidningar har jag sätt bredvid en superpositiv recension finns det en stor annons från samma tillverkare som recenseras. Lite tveksamt tycker jag. Borde förtydliga att jag avsåg recensioner på DSLR. Och där har lovorden bara haglat de senaste åren från diverse fototidningar på de två stora giganterna. Men visst kamerorna har blivit fantastiska och det är dumt att kritisera något bara för sakens skull.

Jag tycke ändå att det är märkligt att man aldrig får läsa i någon recension om problem som existerar för användare. Ex: D800 AF, D600 sensorsmuts etc. Jag upplever många av dessa recensioner som lovsånger utan slut. Den här tidningen tycker jag ger hyfsat avvägda recensioner ibland:

http://www.bjp-online.com

Jag syftade på recensioner i största allmänhet även om jag skrev recension i bestämd form eftersom jag inte lusläst k&b recension vill jag inte uttala mig. K&B är också en tidning som utvecklas mycket positivt och som snart ska läggas ner vilket jag tycker är tråkigt. Gillar tidningar av alla dess slag, men särskilt fototidningar så jag tycker att tidningsdöden är tråkig.
 
Senast ändrad:

Kiboko

Aktiv medlem
När man under kort tid testar en kamera är det inte säkert att man märker alla fel.
Dessutom om felen förekommer i en viss procent av alla kamerorna så kanske tillverkaren inte skickar en otestad kamera till en testredaktör, de har kollat att den fungerar. Så fel som smuts på sensorn kanske aldrig dyker upp, fokus problem som en del D800 sägs ha kanske man inte heller stöter på.

Jag vet inte hur tillverkaren gör urvalet av kameror de skickar, det jag vet är att jag sällan fått ha kamerorna mer än någon/några vecka/veckor.

/jonas
 

ziggys

Aktiv medlem
Sitter du på en smartphone eller en surfplatta kan du ju alltid ladda ner en digital version av tidningen. Kanske funkar det även på vanliga datorer också. Kolla.
 

easyrider

Aktiv medlem
När man under kort tid testar en kamera är det inte säkert att man märker alla fel.
Dessutom om felen förekommer i en viss procent av alla kamerorna så kanske tillverkaren inte skickar en otestad kamera till en testredaktör, de har kollat att den fungerar. Så fel som smuts på sensorn kanske aldrig dyker upp, fokus problem som en del D800 sägs ha kanske man inte heller stöter på.

Jag vet inte hur tillverkaren gör urvalet av kameror de skickar, det jag vet är att jag sällan fått ha kamerorna mer än någon/några vecka/veckor.

/jonas
Det är nog så. Men varför inte ta upp vad som sägs på div forum? Recensionerna brukar ändå komma ganska sent i relation till när de kommer ut i butikerna (eller när de släpps i andra delar av världen). Tidningarna behöver inte ta ställning till sanningshalten men kanske ändå nämna det?
 

bach7617

Aktiv medlem
Det är inte hållbart för en tidning att gynna en annonsör eftersom det missgynnar en annan. Den enda linjen som håller i längden är att skriva som det är.


Mitt test av 6D kommer i Fotosidan Magasin nr 2/2012.

Dpreview är halvvägs i sitt test: http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/
Ser fram emot detta… jag nappade just på ett prenumerationserbjudande från Fotosidan efter några års uppehåll!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Intressant men det är väl ändå skillnad på hur mycket annonspengar som kommer in från de olika tillverkarna.
Canon och Nikon annonserar rätt lite i fototidningar. De går mer i dagspress idag. De flesta annonser står fotohandlarna för. Sen ska man komma ihåg att två tredjedelarna av pengarna till en tidning kommer ifrån läsarna.

Jag tycke ändå att det är märkligt att man aldrig får läsa i någon recension om problem som existerar för användare. Ex: D800 AF, D600 sensorsmuts etc. Jag upplever många av dessa recensioner som lovsånger utan slut.
Nu jobbar jag inte på K&B längre, så det är inte min roll att försvara dem specifikt. Jag gillar inte heller om en test är för inställsam.
Men jag lovar att jag fått skäll av alla tillverkare under åren som jag gjort tester. Det innebär att jag skrivit saker som de inte gillar. Ofta är felen fixade till efterkommande modell... :)

Det finns naturligtvis problem med fototester i tidningar. Ett är att man vill göra testet så tidigt så möjligt pga den långa pressläggningen. Därför testas ofta kamerorna innan det finns manualer klara och innan man kan fånga upp kvalitetsproblem som den stora allmänheten upptäckt.

Ett annat problem att det inte går att testa kamerorna under längre tid och lägga ner jobba på att testa alla funktioner.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad jag reagerade på, både vad gäller recensionen och jämförelsen med D600 var inte att den gav fel omdöme - kameran är säkert bra, men att man slätade över skillnader dememellan. Det rör sig sannolikt inte bland dessa instegsfullformatsköpare om en kamera är bra eller inte. Dessa köpare har idag kanske ingen kamera eller sitter på en hög EF-S eller DX objektiv som ändå måste göras av med vid ett byte. Vad blir mest för pengarna om man är fri att välja? Ingen kamera existerar i ett vakum. De diskuterar att 6D har välfungerande wifi - vad bra. Ingen kommentar om att detta finns som tillbehör till Nikon eller att bildöverföring kan lösas med eyefi kort. Däremot kan inte autofokusen hos 6D plötsligt bytas ut till flera korsformiga sensorer t ex.

Tidningen roll är inte bara att förmedla att en kamera är bra och skrapa på ytan, det är att inte mer tydligt poängtera att båda är bra och på olika saker, men för gemene man så just nu är nog xxx bäst sett till pris/prestanda - sedan visst spelar objektivparken stor roll. Det är på denna punkt som jag undrar om tidningen inte är rädd om sina reklampengar.

Det hade också varit av värde att ha tagit en diskussion om 6D mot 5DII som båda finns att köpa nya.

Jag har ingen stor investering i någotdera av systemen, men om jag äger något är det faktiskt Canon, men jag ser inte att 6D har något betydande övertag mot Nikon D600 som Nikon inte kan ha som tillbehör, men D600 har egenskaper som 6D inte kan ha - som kamera betraktat ser jag inte att, specifikationsmässigt, 6D kan matcha D600. Dpreview tycker jag är mycket mer rakt på, som de skriver att 6D är säkert en bra kamera i sig, men köpare som tar steget upp till FF och ändå måste byta objektiv, varför skall de välja Canon 6D?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Dpreview tycker jag är mycket mer rakt på, som de skriver att 6D är säkert en bra kamera i sig, men köpare som tar steget upp till FF och ändå måste byta objektiv, varför skall de välja Canon 6D?
Ja, om man ändå måste byta alla objektiv kan det vara värt att titta även på vad Nikon har att erbjuda. Jag har läst lite tester och som jag skulle sammanfatta det hela är Canon 6D bättre än Nikon på att ta brusfria bilder vid höga iso (tyvärr har kommer jag inte ihåg url:er till bildexempel). I allt annat känns det som om Nikon D600 har fördel. Bättre autofokus, bätre sökare, två minneskortplatser, bakre bildskärm i glas istället för plast,...

Dessutom såg ergonomin på 6D lite halvbra ut. Visserligen finns alla knappar så när som "på" och "av" på högersidan så att man i stort sätt kan använda den med en hand, men den saknade också den lilla "joysticken" i lagom tumhöjd för att flytta fokuspunkt m.m. som finns på andra Canon modeller. Denna kontroll satt istället längre ned och det såg ut som om man skulle behöva sträcka sig för att nå den. Men jag har inte hållit i huset så jag kan ha fel.

Med tanke på hur ofta minneskort strular hade jag nog funderat på något annat än 6D med mer än en kortplats ifall jag inte var väldigt beroende av lågljusegenskaperna.. Antingen Canon 5DmkIII eller D600/D800 om jag hade kunnat tänka mig Nikon.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja, om man ändå måste byta alla objektiv kan det vara värt att titta även på vad Nikon har att erbjuda. Jag har läst lite tester och som jag skulle sammanfatta det hela är Canon 6D bättre än Nikon på att ta brusfria bilder vid höga iso (tyvärr har kommer jag inte ihåg url:er till bildexempel). I allt annat känns det som om Nikon D600 har fördel. Bättre autofokus, bätre sökare, två minneskortplatser, bakre bildskärm i glas istället för plast,...

Dessutom såg ergonomin på 6D lite halvbra ut. Visserligen finns alla knappar så när som "på" och "av" på högersidan så att man i stort sätt kan använda den med en hand, men den saknade också den lilla "joysticken" i lagom tumhöjd för att flytta fokuspunkt m.m. som finns på andra Canon modeller. Denna kontroll satt istället längre ned och det såg ut som om man skulle behöva sträcka sig för att nå den. Men jag har inte hållit i huset så jag kan ha fel.

Med tanke på hur ofta minneskort strular hade jag nog funderat på något annat än 6D med mer än en kortplats ifall jag inte var väldigt beroende av lågljusegenskaperna.. Antingen Canon 5DmkIII eller D600/D800 om jag hade kunnat tänka mig Nikon.
vad har du för kort? jag har så gott som aldrig problem med några kort o jag tar väldigt mycket bilder på ett år. Hur överför du bilderna från korten till datan?
Jag har en gång lyckats korsluta ett kort när jag stressade o stoppade in det lite snett i kortläsaren alla bilder försvann o som tur var det jobb i sverige o inte så mycket bilder.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja, om man ändå måste byta alla objektiv kan det vara värt att titta även på vad Nikon har att erbjuda. Jag har läst lite tester och som jag skulle sammanfatta det hela är Canon 6D bättre än Nikon på att ta brusfria bilder vid höga iso (tyvärr har kommer jag inte ihåg url:er till bildexempel). I allt annat känns det som om Nikon D600 har fördel. Bättre autofokus, bätre sökare, två minneskortplatser, bakre bildskärm i glas istället för plast,...

Dessutom såg ergonomin på 6D lite halvbra ut. Visserligen finns alla knappar så när som "på" och "av" på högersidan så att man i stort sätt kan använda den med en hand, men den saknade också den lilla "joysticken" i lagom tumhöjd för att flytta fokuspunkt m.m. som finns på andra Canon modeller. Denna kontroll satt istället längre ned och det såg ut som om man skulle behöva sträcka sig för att nå den. Men jag har inte hållit i huset så jag kan ha fel.

Med tanke på hur ofta minneskort strular hade jag nog funderat på något annat än 6D med mer än en kortplats ifall jag inte var väldigt beroende av lågljusegenskaperna.. Antingen Canon 5DmkIII eller D600/D800 om jag hade kunnat tänka mig Nikon.
jag har sällan hållit i en kamera från canon som inte har bättre än Nikons dito.Har du provat att hålla tex5D mark 3 o jämfört med tex D800? canons åker åttor runt min Nikon på den punkten. Ang testen så tycker jag alltid att kamera o bild är ska bara vara snabbast ut o sätter kvaliten på testet i andra hand. Att dom inte mäter objektiv med mtf mätning som visar hur skarp optiken är, att dom missar uppenbara saker som att Nikons 14-24 har usla motljusegensakper.
Sedan en sak som det pratas väldigt mycket o vilket som syns tydligt i dxo tester är att canon har en förlegad sensorteknik som gör att senosrerna har ett betydligt sämre dynamiskt omfång än tex Nikon där är alltid fröderberg väldigt tyst om oavsett vem han skriver för sedan att han oftast fått kritik för att vara canon vänlig är ingen nyhet o oftast ligger det något bakom sådant.
ang hörsägen ska man skriva om allt som folk skriver om på nätet i deras egen tester så blir det rätt snett dels med tanke på att dom dom den inte funkar skriver inte lika mycket som dom som har fel på kameran. Jag har har 2 st D800 ingen har haft skit eller olja på sensorn men jag har lyckats få samma fel på en D800 som på föregångaren på blixtskon-kablarna o det drabbar typ bara dom som kör väldigt mycket blixt o länge.Så att skriva att Nikon alltid har fel på blixtskon stämmer antagligen om man klämmer av mycket bilder annars inte.
Det jag kan hålla med fröderberg om är att dom flesta kameror idag ger en väldigt bra bildkvalitet o ingen kamera är bäst på allt utan mer en smak av man föredrar men om man ska avsluta så tycker jag att tex Nikon har bättre,modernare sensor kvalitet o bättre blixtegensakper än Canon medans canon har lite vassare optik inom många plan o bättre ergonomi på husen. Det är vad jag tycker efter att kört bägge märkena samtidigt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
vad har du för kort? jag har så gott som aldrig problem med några kort o jag tar väldigt mycket bilder på ett år. Hur överför du bilderna från korten till datan?
Jag har en gång lyckats korsluta ett kort när jag stressade o stoppade in det lite snett i kortläsaren alla bilder försvann o som tur var det jobb i sverige o inte så mycket bilder.
Sandisk Secure Digital 32GB Extreme Pro UHS-1 SDHC 95MB/s
Sandisk Compact Flash 32GB Extreme Pro 90MB/s (UDMA6)

Jag tar alldrig bort eller redigerar bilder i kameran, när kortet är fullt tar jag ut SD kortetet och stoppar in det i SD kortläsaren i min dator och läser in bilderna i Lightroom, När jag förvissat mig om att bilderna hamnat i Lightroom samt backupats till ytterligare en hårddisk, sätter jag tillbaka minneskortet i kameran och formatterar om båda korten i kameran.

När det strular kan korten varken läsas av kamera eller dator. Det är bara SD korten som strular,

Jag har 2st Nikon D800 hus, och vad jag kan minnas har problemet inträffat för båda husen. Jag vill inte påstå att det går snett varje gång eller ens var 100:e gång, men ett par gånger på mindre än ett år. är lite för mycket . Tack vare att jag har två kort i kameran har jag dock aldrig blivit av med några bilder.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Börjar med att säga att jag är Canon användare redan innan jag länkar till denna test av en mycket duktig fotograf, som bytt från Canon till Nikon. Nu hängde mycket på CPS servicen, har dock hört att Nikon har börjat få liknande problem?!?
"Tråkig" läsning för Canonister när man tittar på test bilderna, men jag är ändå nöjd med minna val. =)


http://www.tristanshu.com/Blog/En/2012/10/16/why-i-switched-from-canon-to-nikon/

Test bilder:
http://www.fredmiranda.com/5DIII-D800/index_controlled-tests.html
 

unoengborg

Aktiv medlem
jag har sällan hållit i en kamera från canon som inte har bättre än Nikons dito.Har du provat att hålla tex5D mark 3 o jämfört med tex D800? canons åker åttor runt min Nikon på den punkten. Ang testen så tycker jag alltid att kamera o bild är ska bara vara snabbast ut o sätter kvaliten på testet i andra hand. Att dom inte mäter objektiv med mtf mätning som visar hur skarp optiken är, att dom missar uppenbara saker som att Nikons 14-24 har usla motljusegensakper.
Sedan en sak som det pratas väldigt mycket o vilket som syns tydligt i dxo tester är att canon har en förlegad sensorteknik som gör att senosrerna har ett betydligt sämre dynamiskt omfång än tex Nikon där är alltid fröderberg väldigt tyst om oavsett vem han skriver för sedan att han oftast fått kritik för att vara canon vänlig är ingen nyhet o oftast ligger det något bakom sådant.
ang hörsägen ska man skriva om allt som folk skriver om på nätet i deras egen tester så blir det rätt snett dels med tanke på att dom dom den inte funkar skriver inte lika mycket som dom som har fel på kameran. Jag har har 2 st D800 ingen har haft skit eller olja på sensorn men jag har lyckats få samma fel på en D800 som på föregångaren på blixtskon-kablarna o det drabbar typ bara dom som kör väldigt mycket blixt o länge.Så att skriva att Nikon alltid har fel på blixtskon stämmer antagligen om man klämmer av mycket bilder annars inte.
Det jag kan hålla med fröderberg om är att dom flesta kameror idag ger en väldigt bra bildkvalitet o ingen kamera är bäst på allt utan mer en smak av man föredrar men om man ska avsluta så tycker jag att tex Nikon har bättre,modernare sensor kvalitet o bättre blixtegensakper än Canon medans canon har lite vassare optik inom många plan o bättre ergonomi på husen. Det är vad jag tycker efter att kört bägge märkena samtidigt.
Håller med dig Canon 5DmkIII är en mycket bra kamera, mycket bättre än 6D som vi talar om här. Vad det gäller sensorteknik så må Canon ha hur gamla sensorer som helst, 6D ger brusfriare bilder än mina D800 vid höga iso. Kanske inte jättestora skillnader, men klart märkbara. Resten av 6D verkar dock inte lika imponerade få korsställda autofokus sensorer och inte alltför rapp autofokus om vi ska tro vad vi kan se om vi söker lite på youtube. Om jag skulle bytt till Canon hade det definitivt blivit en 5DmkIII absolut inte en 6D.
 

snap01

Aktiv medlem
Sandisk Secure Digital 32GB Extreme Pro UHS-1 SDHC 95MB/s
Sandisk Compact Flash 32GB Extreme Pro 90MB/s (UDMA6)

Jag tar alldrig bort eller redigerar bilder i kameran, när kortet är fullt tar jag ut SD kortetet och stoppar in det i SD kortläsaren i min dator och läser in bilderna i Lightroom, När jag förvissat mig om att bilderna hamnat i Lightroom samt backupats till ytterligare en hårddisk, sätter jag tillbaka minneskortet i kameran och formatterar om båda korten i kameran.

När det strular kan korten varken läsas av kamera eller dator. Det är bara SD korten som strular,

Jag har 2st Nikon D800 hus, och vad jag kan minnas har problemet inträffat för båda husen. Jag vill inte påstå att det går snett varje gång eller ens var 100:e gång, men ett par gånger på mindre än ett år. är lite för mycket . Tack vare att jag har två kort i kameran har jag dock aldrig blivit av med några bilder.
jag kör mest cf kort o en del sd kort alla utav märket sandisk. Jag har aldrig haft strul med något sd kort men jag undviker att ta på baksidan på det. För mig som jobbar med bilder o i vissa fall så går det inte att ta om dom så är det oroväckande att det strular för dig. och det kan inte vara datarelaterat eftersom det inte funkar från kameran heller.
Jag är stennoga med att formatera korten i kameran gör du det alltid? Enda fördelen med sd är priset men är det inte stabilt så kommer jag inte använda korten. Jag köpte mina mest till mina fuji kameror.
 
ANNONS