Annons

Slow motion för golfsving

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag vill ha en kompaktkamera som jag kan ha med mig i golfbagen. Jag vill kunna fota på golfbanan och även kunna filma golfsving i slow-motion.

Jag har idag en Fujifilm X10 och den funkar väl OK men i slow-motion läget så är upplösningen på filmen väldigt låg.

Jag vet att många tränare använt/använder Casio till att filma golfsving. Är det fortfarande bästa alternativ? Jag har väldigt dålig koll på deras utbud.

Jag ser att Panasonic Lumix DMC-FZ200 verkar erbjuda slow motion i HD-kvalitet! Någon som har erfarenhet av den?

Jag skulle egentligen föredra en mindre kamera. Några förslag?

Säsongen närmar sig! :)
 

M_N

Medlem
Jag har kikat lite på Panasonic Lumix LX7 och den kan filma i slowmotion, finns en bunt exempel på Youtube och Vimeo som du kan kolla in!
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Den är väl inte superkul att plåta med kan jag tycka.
Men om man redan har en fuji x10 så ser jag inget problem där faktiskt. Annars kan jag instämma med herr Norman om att LX-7 verkar vara mycket trevlig, hela den serien sen LX-3 har verkat vara väldigt kompetenta och roliga kompakter.
 

ArneB

Aktiv medlem
Canon Powershot S100 och S110 är små och kompetenta kameror med slowmotion. GoPro är visserligen liten men inget för detta ändamål.
 

flossy666

Aktiv medlem
Det är skillnad på slow motion. "Kan filma i slow motion" säger inte ett dyft om man inte får reda på ruthastigheten. Casio hade en kamera som kunde filma i upp till 1000 fps för konsumentmarknaden. På bekostnad av upplösning. Jag gissar att det det pratas om nu är kanske 60 fps. Hur "mycket" slow motion behöver du för en golfsving? Att filma när en golfboll smetar ut sig på klubban t ex blir nog svårt i ynka 60 fps. Letade efter den där Casio-kameran för några år sen, men den hade gått ur produktion utan ersättare. Och dom som hade höll stenhårt i dom. Kanske kommit något liknande bättre nu.
Taofledermaus är en snubbe på youtube som filmar mycket kul med just en sån kamera. Det ser för jävligt ut.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tanken är att byta ut X10 så det måste vara en kamera som klarar både film och foto.

Kraven är inte att kunna se när golfbollen trycks ihop och grässtråna yr (som de riktiga höghastighetskamerorna klarar) utan "bara" att få en juste slow-motion av svingen.

X10 klarar 120 fps vilket är OK men upplösningen är så klen med 320 x 240.

Vad är specen på slow-motion i Powershot S100/S110?, jag kunde inte hitta det på Dpreview eller Cyberphoto. Men jag tror inte alls den hänger med.

LX7 kan vara intressant. Jag hittar dock inte heller där den exakta specen på upplösning och fps. Kan den möjligen vara samma som i FZ200? Den klarar tydligen 200 fps i 640 x 480 vilket låter mycket bra. Om jag kan få samma från LX7 är. den mycket intressant.

Jag tycker det är svårt att få exakta uppgifter om slow-motion talen.

När jag köpte X10 så kollade jag på Nikon 1-serie, de utlovade jus super-slow-motion med 1000 fps - men upplösningen var ju något heltokigt super-super-wide format i minimal upplösning, togalt oanvändbart för mitt syfte.

Jag har försökt kolla Casio men de verkar inte ha kommit med några uppföljare.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Hittade spec på S110 och den klarar tydligen 120 fps i 640 x 480 vilket är bra! Jag gillar ju Powershot. Längden på slow-motion klipp är dock tydligen bara max 30 sekunder??? Lite irriterande om man vill filma sig själv med kameran på stativ.
 

niiiik

Ny medlem
Hej!

Jag jobbar som friidrottstränare och använder den första Casion som hade höghastighetsvideo med t.ex. 300 fps i 512x384 (Den varianten använder vi mest). Gjorde just en marknadsundersökning åt en av ungdomarna som ville ha en egen kamera och kom fram till att Panasonic Lumix DMC-FZ200 verkar vara det bästa på marknaden just nu. 100 fps i 1280x720 eller 200 fps i 640x480. Speciellt det senare borde räcka bra för att studera tekniken i en golfsving. 100 fps borde också räcka gott för att se vad som sker med kroppen, men klubbans huvud kanske blir suddig så det kanske blir svårt att exakt se när klubban träffar bollen. Svårt att veta förrän man har provat.

Ett annat alternativ är en ny videokamera från JVC: JVC GZ-EX515 som filmar med 250 fps i 720×576. Min elev ville ha en bra stillbildskamera som bonus så för honom passar Pansonic bättre. Men om det är video som är det mest intressanta för dig så kanske JVCn passar bättre.

http://manual3.jvckenwood.com/c3a/lyt2565-014sw/JEAWSYsimkdxwx.php
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GZEX515

/Niklas

EDIT: Nya Panasonic Lumix DMC-TZ40 har samma höghastighetsvideo som den andra Panasonicmodellen
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ40sv
 

Irie Micke

Aktiv medlem
GoPro3 Black ED. Spelar in 120fps @ 720P NTFS (100 fps @ 720 PAL)
Låter som det kan vara ett alternativ, fungerar riktigt bra. Kör man sedan Twixtor på det så.... =)
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag jobbar som friidrottstränare och använder den första Casion som hade höghastighetsvideo med t.ex. 300 fps i 512x384 (Den varianten använder vi mest). Gjorde just en marknadsundersökning åt en av ungdomarna som ville ha en egen kamera och kom fram till att Panasonic Lumix DMC-FZ200 verkar vara det bästa på marknaden just nu. 100 fps i 1280x720 eller 200 fps i 640x480. Speciellt det senare borde räcka bra för att studera tekniken i en golfsving. 100 fps borde också räcka gott för att se vad som sker med kroppen, men klubbans huvud kanske blir suddig så det kanske blir svårt att exakt se när klubban träffar bollen. Svårt att veta förrän man har provat.

Ett annat alternativ är en ny videokamera från JVC: JVC GZ-EX515 som filmar med 250 fps i 720×576. Min elev ville ha en bra stillbildskamera som bonus så för honom passar Pansonic bättre. Men om det är video som är det mest intressanta för dig så kanske JVCn passar bättre.

http://manual3.jvckenwood.com/c3a/lyt2565-014sw/JEAWSYsimkdxwx.php
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GZEX515

/Niklas

EDIT: Nya Panasonic Lumix DMC-TZ40 har samma höghastighetsvideo som den andra Panasonicmodellen
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ40sv
Tack Nicklas för input!

Jag är som sagt ute efter en kamera som klarar att ta vettiga stillbilder också så JVC:n går nog bort.

Panasonic förefaller vara det klart mest intressanta alternativet. Förutom bra alternativ för video har de snabb seriebildstagning vid vanligt foto också. Det är alltid användbart om man vill fota lite snygga bunkerslag mm.

TZ40 var intressant - storleken är betydligt mer tilltalande. Tyvärr verkar den inte alls ha samma ljusstyrka på objektivet. Dessutom saknar den sökare och kan inte fota i RAW. Saker som inte är jätteviktiga på den här kameran men åndå trevligt att ha. Så det verkar som om FZ-200 fortfarande är det bästa valet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nikons 1-kameror fixar 1200fps. Dom kan man byta objektiv på också.

Saxat från Nikons hemsida för den billigaste varianten S1

HD-filmer (bildförhållande 16:9) 1920 x 1080/60i (59,94 fält/s*) 1920 x 1080/30p (29,97 bps) 1280 x 720/60p (59,94 bps) 1280 x 720/30p (29,97 bps) Filmer i slow-motion (bildförhållande 8:3) 640 x 240/400 bps (spelas upp med 30p/29,97 bps) 320 x 120/1200 bps (spelas upp med 30p/29,97 bps) Rörligt foto (bildförhållande 16:9) 1280 x 720/60p (59,94 bps) (spelas upp med 24p/23,976 bps) * Sensorutdata är ca 60 bps.

/Karl
 

AFJ

Aktiv medlem
Som jag skrev i inägg #8 har jag redan kollan Nikon 1-serien men avfärdat den.

Det framgår ju ganska klart av Joakims länk att slow-motion effekten är perfekt men formatet tokigt och upplösningen låg.

För en golfsving är det bättre med ett format som är ganska "kvadratiskt". Detta superwide format gör ju att den faktiska upplösningen på själva golfaren handlar om väldigt få pixlar.

Joakim, du som har koll, vad kan anledning vara till att Nikon valt det udda 8:3 formatet? Vem vill ha detta?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det är nog helt och hållet pga hastigheten. Hur snabbt de kan "svepa" över pixelraderna och ändå hinna få ut tillräcklig information ur varje pixel. Då är det ju lättare att ha en bred men låg bild.

Det är ganska kört att kombinera höghastighetsfilmning med bra stillbild, de två grenarna av bildinfångst har helt olika prioriteringar och kvalitets-kompromisser som måste till för att man ska göra det riktigt bra. Vill man ha båda-i-en kommer ingen av applikationerna bli "riktigt bra".
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är nog helt och hållet pga hastigheten. Hur snabbt de kan "svepa" över pixelraderna och ändå hinna få ut tillräcklig information ur varje pixel. Då är det ju lättare att ha en bred men låg bild.

Det är ganska kört att kombinera höghastighetsfilmning med bra stillbild, de två grenarna av bildinfångst har helt olika prioriteringar och kvalitets-kompromisser som måste till för att man ska göra det riktigt bra. Vill man ha båda-i-en kommer ingen av applikationerna bli "riktigt bra".
Tack för svar.

Jag inser att en sådan är kamera är en kompromiss. Jag försöker bara hitta den bästa kompromissen! :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Bumpar min egen fyra år gamla tråd!

Något inköp av kamera för att fota golfsving blev det inte då men behovet kvarstår.

Söker alltså en kamera som alltid kan ligga med i golfbagen:

- Kunna filma slow-motion, minst 120 fps, gärn mer, vettig upplösning, typ 1280 x 720

- Kunna ta hyfsade stillbilder

- Optiken bör åtminstone sträcka sig från ca 28 mm till ca 100 mm (motsvarande småbild) utan byte av optik.

- Pris runt 5.000

Har det hänt något på marknaden på fyra år?
 

stenor

Medlem
Olympus Tough tg-5 är väl det som närmast uppfyller dina krav. Har den själv och tycker att den är trevlig. Vattentät, stötsäker, tar bra stillbilder, har slow-motion enligt nedan.

High-Speed Recording
640 x 360 (SD) / 480fps
720P / 240 bps
1080P / 120 bps
 
ANNONS