Annons

Kamerahus eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

shphotography

Ny medlem
Nytt hus eller objektiv?

Jag undrar vad som är mest värt att köpa, ett nytt kamera hus eller ett objektiv?
Jag fotar snabba sporter, innebandy och enduro/motocross.
Jag har en Nikon D3100 och har ett Tamron sp 70-300mm f/4-5.6
Min ekonomi är inte den bästa bara för att jag är 15 år.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med tanke på att du fotar sport så är ju autofokusprestanda viktigt. Sedan finns ett vägskäl vad gäller brus då du fotar innebandy - ljusstarkt objektiv vs kamera med bättre sensor.

Kan du hålla dig till mittersta fokuspunkten kan D3100 duga för sport. Sensorn är lite brusig men på det stora hela skulle jag tro att du kommer längst på en begränsad budget med en begagnad Sigma 70-200/2,8 HSM finns som makro Version ett och II om jag minns rätt. Men någon Sigma 70-200/2,8 med HSM borde du klara dig med 3000-4000:-. Ett kliv upp torde vara Nikkor AF-S 80-200/2,8 men dessa brukar kosta 6000:-. Sedan då du har mer pengar kan du fundera på att byta ut kameran mot en D7000/300/300s begagnad men detta kan du vänta med - kamerahus faller mer i pris med tiden än objektiven.

Du borde kunna få ca 3000:- för D3100+18-55 (som du säkert har) och 70-300 (utgår ifrån att det inte är VC versionen). Detta kommer att falla med kanske 500:- om något år. Kanske har du råd att byta upp även kamerahuset då.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag undrar vad som är mest värt att köpa, ett nytt kamera hus eller ett objektiv?
Jag fotar snabba sporter, innebandy och enduro/motocross.
Jag har en Nikon D3100 och har ett Tamron sp 70-300mm f/4-5.6
Min ekonomi är inte den bästa bara för att jag är 15 år.
Du behöver ett ljusstarkare objektiv, speciellt om du ska fota inomhus. Hade du itne haft den kamera du har utan istället en D90, som väl inte är dyrare idag, så hade jag kunnat rekommendera dig att köpa en begagnad skjut- eller vridzoom 80-200 AF. Då hade du kunnat komma undan med 4-5000. Nu måste du ha en version med AF-S och då blir det dyrare, men den billigaste är denna: http://www.kenrockwell.com/nikon/80200afs.htm , vet inte vad den går för nu, men kanske 7-8000 med lite tur?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du behöver ett ljusstarkare objektiv, speciellt om du ska fota inomhus. Hade du itne haft den kamera du har utan istället en D90, som väl inte är dyrare idag, så hade jag kunnat rekommendera dig att köpa en begagnad skjut- eller vridzoom 80-200 AF. Då hade du kunnat komma undan med 4-5000. Nu måste du ha en version med AF-S och då blir det dyrare, men den billigaste är denna: http://www.kenrockwell.com/nikon/80200afs.htm , vet inte vad den går för nu, men kanske 7-8000 med lite tur?
Tror inte det hade hjälpt mycket. Äldere objektiv som fokuseras via klokoppling till kamerahuset fokuserar ofta ganska långsamt speciellt på icke pro kamerahus. (TS kamerahus har inte stöd för detta överhuvudtaget). Så den lösningen hade förmodligen inte löst så mycket i vilket fall när man fotograferar snabba sportmotiv.

Jag tror att du tog i lite vad det gäller priset för ett begaganat 80-200 af-s. Skulle inte bli förvånad om man kan få ett för under 7000.

Ett annat objektiv att hålla utkik efter för TS kunde vara ett begagnat 70-200/2.8 från Sigma.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Inte för att vara en negativ jävel, men med liten budget är det nog sporten du behöver byta ut ;-)

Att köpa grejer som ger dig vettiga sportbilder blir rejält dyrt, det är ett av de dyraste områdena inom foto. Mitt tips är att du fotar annat som intresserad dig tills du får en större budget om du inte får tillräckligt bra bilder med det du har.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Håller inte med om att byta objektivet först och främst.

Om du behöver räckvidden på 300 mm så är det absolut ingen billig historia att byta till ett ljusstarkare och så himla mycket ger det inte.

Tamron SP 70-300 är riktigt bra och med ISO 800-1600 borde du kunna köra på så korta tider du behöver för att frysa och med en annan kamera kan du absolut få rena och fina bilder, speciellt om de ska skalas ner till webbstorlek eller så. Kanske ISO 3200 behövs och det funkar faktiskt det med om du har en 5100 eller 5200.

Alltså, bättre att uppgradera kameran i ditt fall.

Nikon D5100 har den mycket fina 16 megapixel-sensorn och den blir ett rejält lyft.
D5100 kostar nu bara 3500 kr att köpa sprillans ny!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863635
(med kit-objektiv 200 kr mer)

D5200 kostar c:a 5400 om du beställer den från Tyskland.
Superenkelt och tryggt och med EU-garanti, så det är precis som om du köper den i Sverige.
http://www.fotokoch.de/57751.html?redirect=57751&partnerid=10331

Märkligt det där att vissa modeller är billigare i Sverige och andra betydligt dyrare.

Du kan säkert få en slant för din 3100 på Tradera, gissar 2000 eller så och då får du en riktigt bra uppgradering för under 2000 kr! Det kan du aldrig på "bbjektiv-vägen".

Rimligtvis borde det vara billigare att hitta en begagnad D5100, men folk verkar inte ha riktig koll på läget. Här är t.ex. en som vill ha 4000 kr för en beg 5100.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=194360
Om du upplyser henne om att kameran faktiskt kostar en femhundring mindre än så sprillans ny så kan du kanske pruta en hel del...

Här är en annan till rimligare pris med 18-105, men också där borde det finnas prutmån med tanke på det låga nypriset.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=194856

(Jag köpte precis min D600 ny från Tyskland för 12800 kr och de kostar över 15000 här och folk tror att de de kan få hur mycket som helst för begagnade...Finns de som vill ha 14500 för ett halvår gamla flitigt använda D600or. Begmarknaden funkar inte om inte säljarna har nån koll.).

Sen kan du vad det lider kika på ljusstarkare objektiv också.
70-200/2,8 finns det flera av och om du ska köra korta tider så klarar du dig utan stabilisering.

Då kan Tamron vara ett bra alternativ, deras 70-200 är knallskarpt och kostar under 5000 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276175&c=all

Lite ovan med Nikon, så jag har inte satt mig in i om det har inbyggd AF-motor. Tror att D5100 kräver det då kameran inte har någon. Sigmas 70-200/2,8HSM har en fin AF-motor och finns med stabilisering. Mycket fint objektiv, kostar knappt 8000 nytt.

Leta beg här på FS och Tradera, men kolla som sagt med prisjakt för det sätts ofta fantasipriser av säljare.

Lycka till!

Och strunta i såna råd som du får från Helmetrock här ovan. Bara nedslående och trist.
Du kan nå förvånansvärt långt med relativt billiga grejer.

Fotografera i RAW och lär dig lite bildbehandling, t.ex. via moderskeppet så om du jobbar lite med bilderna kan du få riktigt rena och fina bilder. Med en D5100 och ditt 70-300/5,6 eller ännu hellre en 70-200/2,8 och bra bearbetning kan du få awesome bilder!

Sen KAN man såklart köpa sig en D4 för 50 000 kr och en 300/2,8 för 40 000 osv och självklart få bättre förutsättningar, men om du kämpar på och lyckas med dina grejer få bättre bilder än de med sina hundratusenkronors-grejer så är det klart att du klampar på en öm tå :). Kanske därför du får sådana "råd"...


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tillägg till ovanstående.

Välkommen till Fotosidan!!!
Ser att du just hittat hit och då är det extra trist att få nedslående råd. Mina söner är 14 och 16 år och och jag vet hur kreativa de är och kan göra underverk med det man har, så låt dig inte nedslås!

Ett exempel:
Min ena son fick för sig att göra en Clay animation-film i en tävling Hade aldrig gjort det förr och vi åkte till ICA och handlade modellera och sen gjorde han allt med en NEX-5N i en hemmagjord ministudio med en green-screen.
Så här såg "studion" ut:
fotostudio_400.jpg

Så här blev resultatet:
http://www.youtube.com/watch?v=Z9wbonB0YD8

Inomhus för innebandy kanske du klarar dig med kortare brännvidder och kan då satsa på riktigt ljusstark fast optk, typ Nikkor AF-S 85/1,8 G. Kostar runt 3800 nytt.

Du kommer säkert få råd att du "måste" ha supersnabb AF med följande fokusering osv och hellre ett begagnat pro-hus som har sämre sensor.

Jag tycker inte det. Satsa istället på den bästa sensorn för höga ISO, kör med snabba tider och fokusera rätt, förfokusera på action-platser osv. Kanske inte lika många keepers men bilderna du tar håller hög kvalitet.

D5100 är mitt råd att uppgradera till och sedan komplettera med ljusstarkare optik, en 2,8-zoom eller ljusstarkare fasta primes.


/Mats
 

Dragoen

Aktiv medlem
Det första du bör fråga dig själv; Är det kamerahuset eller objektivet som sätter gränserna för den typ av fotografi du vill utföra?

Det man får som fördel med att köpa nyare/bättre kamerahus brukar vara att man får lite bättre autofokus, lite mindre brus i bilderna vid högt ISO, lite högre upplösning.

Det man får som fördel med att köpa nya objektiv är att man kan ta helt andra typer av bilder med olika typer av objektiv. Helt klart hade jag satsat på nytt objektiv i din situation för att utforska andra typer, lite beroende på vad du fotograferar, men för innebandy t.ex. så brukas det rekommendera fast objektiv med stor bländare då det oftast inte är mycket ljus i hallarna de spelar.
Objektiv med stor bländare kan du också använda när du vill isolera objektet du fotograferar från bakgrunden.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag undrar vad som är mest värt att köpa, ett nytt kamera hus eller ett objektiv?
Jag fotar snabba sporter, innebandy och enduro/motocross.
Jag har en Nikon D3100 och har ett Tamron sp 70-300mm f/4-5.6
Min ekonomi är inte den bästa bara för att jag är 15 år.
Vad är det du vill uppnå med ditt inköp? Vad är det som du inte kan fota eller får dåligt resultat med den utrustning du har idag?

För innebandy som ju spelas inomhus skulle ett ljusstarkare objektiv antagligen fungera bättre, men 70-200mm f/2,8 brukar vara jättedyra oavsett märke.

För motorsport utomhus brukar ljuset oftast vara fullt tillräckligt. Då kanske en kamera med snabbare seriebildtagning kan vara mer användbar.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tilläg ang Tamron 70-200/2,8-
Det har inbyggd AF-motor för Nikon så det funkar fint med D5100.

D5100 + Tamron 70-200/2,8 får du alltså nytt för 8500 kr.
Om du säljer din D3100 och Tamron 70-300 får du kanske 4000 kr.

Blir ett utlägg på c:a 4500 kr och sen bör du nog skaffa en ljusstark kortare zoom också, t.ex. Tamron 17-50/2,8 för drygt 3000 kr, men borde kunna hittas beg för drygt 2000.

De här prylarna har bra andrahandsvärde sen och om du senare vill byta upp dig eller sälja så har du igen det allra mesta, så det är därför jag skrev utlägg istället för kostnad.

Om de pengarna ligger inom din budget så får du ett rejält lyft jämfört med din nuvarande utrustning och extremt mycket bang for the buck och grejer som verkligen funkar till det du ska ha dem till. Helt nya saker med garanti och allt gör det också roligare. Var rädd om prylarna och spara alla kartonger och kvitton så kan du sedan få igen nästan allt. Om man är lite noga och smart behöver foto inte alls kosta knappt något i långa loppet, men man måste ligga ute med lite pengar.

Det här är väl bra argument att visa för dina föräldrar för att få lite sponsring också :)


/Mats
 

unoengborg

Aktiv medlem
Och strunta i såna råd som du får från Helmetrock här ovan. Bara nedslående och trist.
Du kan nå förvånansvärt långt med relativt billiga grejer.

Fotografera i RAW och lär dig lite bildbehandling, t.ex. via moderskeppet så om du jobbar lite med bilderna kan du få riktigt rena och fina bilder. Med en D5100 och ditt 70-300/5,6 eller ännu hellre en 70-200/2,8 och bra bearbetning kan du få awesome bilder!

Sen KAN man såklart köpa sig en D4 för 50 000 kr och en 300/2,8 för 40 000 osv och självklart få bättre förutsättningar, men om du kämpar på och lyckas med dina grejer få bättre bilder än de med sina hundratusenkronors-grejer så är det klart att du klampar på en öm tå :). Kanske därför du får sådana "råd"...


/Mats
Ömma tår eller inte, ska man fotografera snabb sport inomhus behöver man ljustark optik såvida man inte utvecklar rörelseoskärpa till en bildstil. Helt klart har du rätt i att större delen av bildresultatet sitter i fotografen och inte i kameran. Vet man hur sporten fungerar och kan förutse skeenden och vet var man ska placera sig kommer man få mycket bättre bilder än den som går dit med D4 och 300/2.8 utan att ha en susning, men till sist måste man ju ändå ta bilden och finns inte ljuset där så finns det inte.

Att tro att du kan klara dig på iso 800 eller 1600 och fortfarande landa på slutartider runt 1/2000 som säkert kan behövas om man vill frysa en del snabba moment är nog lite väl optimistiskt.
Även om man byter till en D5200 så kommer den att vara tydligt brusig över iso 3200 och bruset kommer att vara kraftigt vid 6400. Fotograferar man i RAW kan man efterbehandla och brusreducera men den information som doldes i bruset kommer till stor del att vara försvunnen, bilden blir kanske brusfriare men förlorar i skärpa och sting, även sådant som färgdjup kommer att påverkas om man tvingas upp på för höga iso. Så visst kan man säga att man klarar sig med enklare utrustning, och det gör man säkert också om målet är att lägga upp en bild på facebook. Vill man därimot kunna sätta upp en A2 kopia på väggen fordras något annat. Nu gör man väl inte A2 kopior så ofta, men det är hemskt irriterande att inte kunna göra det p.g.a. tekniska brister när man tagit den där rikigt kanonbra bilden.

Som jag ser det skulle TS ha glädje av att både uppgradera kamerahus och objektiv
Vilket ska byta först har att göra med om han vill prioritera inomhus eller utomhussport.. En D5200 kommer direkt att ge bättre bilder på motorkross utomhus, men inte göra så mycket för innebandyn. Om jag vore i hans kläder skulle jag också fundera på hur ofta han använder 300 läget på sin zoom. Kan han klara sig med 200 behöver det inte bli så blodigt dyrt. Ett begagnat Sigma 70-200/2.8 kan man nog komma över för rimliga summor. Behöver man bländare 2.8 på brännvidder däröver börjar det dock bli riktigt dyrt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ömma tår eller inte, ska man fotografera snabb sport inomhus behöver man ljustark optik såvida man inte utvecklar rörelseoskärpa till en bildstil..
:)

Jovisst, men det finns ju olika grader och jag tycker det är så trist att ge råd att "det är ingen idé grabben, om du inte har råd att handla utrustning för många tiotusentals kronor är det bara att lägga ner". Så är det inte, utan med det som jag föreslagit kan han komma mycket långt.

Min erfarenhet av inomhushallar, typ gymnastiksal och snabba sporter, karate visar att det går med just detta och att för att köra på 1/800s till 1/1250s, vilket oftast räcker anser jag, så hamnar man på ISO mellan 800 och 1600 och med lite möda i efterbehandling kan det bli riktigt bra, även för utskrifter och för publicering på web så är det inget problem alls.

Ett Tamron 70-200/2,8 är ruskigt bra med sylvass skärpa och kostar som sagt bara 5000 kr och en D5100 bara 3500 för helt nya grejer. Det räcker mycket långt! Går möjligen att hitta beg ytterligare lite billigare, men begmarknaden fungerar ju tyvärr inte riktigt. Det är i alla fall väl investerade pengar som han til absolut största delen får igen när han vill byta upp sig.

Långsam AF invänder säkert någon och hänvisar säkert till gamla beg pro-grejer som D300S och Nikkor AF-S 70-200. Bortkastade pengar anser jag. Antalet lyckade bilder minskar säkert utan det och en massa träning, men kvaliten blir bättre med modernare prylar.

D5100 är så bra att det går utmärkt att köra manuellt på ISO 800, 1/1000s och F/2,8 och sedan i efterhand justera exponering precis som man har lust i raw-konverteraren och hantera brus osv. där. Går absolut att få till superbra resultat, men ingen yrkesfotograf skulle såklart tolerera det utan satsar på säkerhet och ordentlig (=dyr) utrustning.

Killen är 15 år och man ska definitivt inte undervärdera vad ungdomar kan åstadkomma med enkla medel. Lär han sig dessutom att få till det bra med dessa prylar så blir han grym sen när han har råd med bättre grejer och ytterligare nån generation när prestandan ökar och blir billigare, eller skaffar en beg D3S.

Simon! Låt dig inte nedslås av förståsigpåarna, uppgradera kameran och objektivet till en 2,8-zoom och kämpa på så kan du göra underverk! Go for it!


/Mats
 

pechblande

Aktiv medlem
Håller med Mats om i stort sett allt, känns otroligt synd att skrämma bort alla nybörjare genom att påstå att man MÅSTE börja med utrustning för 30k för att över huvud taget kunna få en bild. Visst blir det svårare utan bra prylar, men inte är det bättre att folk bara lägger ner än att de åtminstone försöker?

Dessutom verkar många tro att det behövs betydligt kortare slutartider än vad det egentligen behövs. Kollade just på den Bildbyrån-fotograf jag följer som lägger upp mest innebandy och i hans (Carl Sandin) senaste blogpost (HÄR) ligger tiderna på actionbilderna på mellan 1/400 och 1/640.
Känns onödigt att, som vissa, lura i nybörjare att de måste använda tider som inte ens Bildbyråns (som väl ändå måste "duga" som referens?) anställda är i närheten av att nå ner till.
I realiteten, om man lär sig jobba efter sina förutsättningar (och inte har hundraprocentiga leveranskrav på sig) går det på lägre nivåer ofta att jobba med 1/250 och få goda resultat.


Uppgradera så mycket du har råd till (helst lite mer, vi är inte Lyxfällan här) och lär dig utnyttja din utrustning till max. Ett ljusstarkt objektiv känns som ett måste, och om det finns någon möjlighet alls känns den föreslagna husuppgraderingen till D5100 som otroligt prisvärd, mer sensorkvalitet per krona lär vara svårt att hitta.

Min erfarenhet av inomhushallar, typ gymnastiksal och snabba sporter, karate visar att det går med just detta och att för att köra på 1/800s till 1/1250s, vilket oftast räcker anser jag, så hamnar man på ISO mellan 800 och 1600 och med lite möda i efterbehandling kan det bli riktigt bra, även för utskrifter och för publicering på web så är det inget problem alls.
Håller som sagt med om det mesta meeeen.... måste fråga var i helsefyr du plåtar då?

Här i Växjö har vi 3-4 nybyggda/nyrenoverade "sporthallar" (något glorifierade gympasalar), en i höstas splitter ny SSL- och landskamspsgodkänd innebandyarena och en knappt två år gammal hockeyarena byggd för Elitserien med det bästa inomhusljus jag jobbat med bilder från.

I VIDA (hockeyarenan) kan man förvisso hamna på 1/1250, 2.8 på ISO2000, men det är extremt. I SSL-arenan Fortnox ligger det snarare på 1/400-1/640, 2.8, ISO2500 och i de mindre hallarna (med nyanlagd belysning) får man vara väldigt nöjd med 1/400-1/500 på 2.8 och ISO3200 (4000 är nästan alltid ett naturligare val, särskilt på D600n som inte bryr sig).

Bilderna i bloggen ovan är från en hall där det spelas SM-kvartsfinal och ligger på 1/400-1/640, 2.8 och ISO5000 - så att hoppas på de inställningar du nämner tror jag tyvärr inte många kan göra. =(
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Bilderna i bloggen ovan är från en hall där det spelas SM-kvartsfinal och ligger på 1/400-1/640, 2.8 och ISO5000 - så att hoppas på de inställningar du nämner tror jag tyvärr inte många kan göra. =(
Stämmer nog som du säger att det är lite mindre ljus. Det var ett tag sen och jag hittar inte bilderna direkt på rak arm. Vet bara att jag fick mycket bra resultat i bl.a. Eriksdalshallen med den kameran jag hade då, Sony A580, som har samma sensor som D5100 och är i princip identisk i prestanda.

Hade iofs då mitt fina Zeiss 135/1,8ZA som är ännu lite ljusstarkare, men brukade blända ner till F/2-3,5 för att få lite mera skärpedjup.

Den här bilden är tagen i Globen på F/3,2 1/1000s och ISO800
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/326014/2572101.htm

Och så lite tajming förstås att frysa pucken exakt när den passerar mållinjen :)


Janne Rönnlund har plåtat en del från vår karate-träning som är i en gymnastiksal med högt i tag och lysrör i taket, jakligt besvärligt ljus. Fast han har ju just en D3S och en D4, så det är lite fusk, men man kan ju kolla hans exponering i EXIF.

Den här fryser ett hyggligt snabbt förlopp med bara 1/640s med F/2,8 och ISO 4000 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/342584/2838567.htm

Så dina tider stämmer helt klart bätttre, så det är på gränse, men det är absolut ingen omöjlighet att få till med en D5100 och en 2,8-glugg. D5100 levererar ok på ISO 3200 om man efterbehandlar bra, särskilt för webpublicering. Så korta tider som 1/2000s som någon skrev tidigare behövs inte. F/2,8 1/500s så hamnar man på ISO mellan 1600-3200 = Funkis!

Finns ingen anledning att ge upp och så småningom kan han kanske uppdatera kamerahuset till en D600 eller liknande och då är all träning guld värd.


/Mats
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns en hel del bra tips i denna tråden, jag vet inte vad du har för budget men jag hade nog bytt ut det har nu mot en D3200/D5200 (ger extra pixlar att jobba med) och ett 85f1,8G om budgeten tillåter det.

Med den kombinationen kommer du kunna med lätthet kunna medels beskärning få bra resultat 85-200 och f1,8 ger över ett stegs extra ljus mot vad en f2,8-zoom ger. Det kommer bli mer jobb i bildbehandling men det är nog bara bra i början.

/Karl
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför folk tycker att han ska köpa en D5100 i stället. Jag har en D5100 och skillnaderna mot D3100 är den vikbara skärmen samt en del finesser som HDR och gaffling.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag förstår inte varför folk tycker att han ska köpa en D5100 i stället. Jag har en D5100 och skillnaderna mot D3100 är den vikbara skärmen samt en del finesser som HDR och gaffling.
Den bättre sensorn i D5100 gör att man får mycket renare bilder på de högre ISO-tal som behövs för att kunna ha korta slutartider inomhus.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/698|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/664|0/(brand2)/Nikon


/Mats
 

Chril

Aktiv medlem
Då jag var 15 år hade jag inte 5000-6000kr över.

Jag gissar att en begränsad budget kanske är en par tusen?

Jag hade gärna vetat lite mera vilka bilder du gillar? Är de närbilder?
Eller mera miljö runt omkring?
Viktigt med att få en bakgrund som är suddig eller inte?
 
ANNONS