Annons

Fuji X100s

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert L.

Aktiv medlem
Fujifilm verkar arbeta hårt med uppdateringar. Nu finns ver. 1.03 tillgänglig:

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/x100s/index.html

"The firmware update Ver.1.03 from Ver.1.02 incorporates the following issues:
1.The phenomenon is fixed that in rare cases a grainy image like TV fuzz could appear on LCD under a certain shooting condition."

Jag hoppas det tar bort problemet att kameran hänger sig/slutar fungera i vissa situationer. Det har hänt mig vid två foto tillfällen. Allt slutar fungera och då har jag varit tvungen att ta ur batteriet en kort stund sedan har den fungerat som vanligt igen. Precis som i denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=SGakCWW2XOc&feature=player_embedded
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Du tror inte bara att det beror på att den har väldigt bra dynamiskt omfång? HDR-bilder brukar ex. se lite "plastiga" ut på grund av det stora omfånget, det är kanske relaterat till det. I sådana fall är det bara en fördel, du kan ju justera kontrasten i efterhand. Eller fota i JPEG.

Efter att ha tröttnat på att min Pentax-DSLR alltid ligger hemma, via att ha tänkt köpa en OM-D alt. NEX-6, så har jag nu bestämt mig för en X100s. Ska på resa i USA i en månad och jag åker om ca. tre veckor så det vore perfekt.

Frågan är bara om jag får tag i en i tid. Det finns inga i Sverige och inga i USA, och ingen vet när de kommer. Jag kan beställa från Hong Kong/Taiwan genom Ebay och det verkar vara det bästa alternativet egentligen. Det bör dessutom bli billigare. Är det någon i den här tråden som har gjort det? Och ni som beställt fotoutrustning från Asien förr: vad tror ni risken är att den fastnar i tullen?
Japanphoto har att beställa och de finns även på Sveavägenbutiken tror jag!
 

J.Paul

Aktiv medlem
Japanphoto har att beställa och de finns även på Sveavägenbutiken tror jag!
Tack! Jag gick in dit eftersom jag vill se och gärna prova kameran, men naturligt nog gick det inte att göra, då de hade alla sina ex bokade.

Tydligen hade de bara fått 10% av det antal de hade beställt från Fuji! Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa den i USA istället, det blir billigare och kanske lättare att hitta en då.
 

J.Paul

Aktiv medlem
FYI så köpte jag en på Dixons Travel medan jag mellanlandade på Heathrow. Jag är fruktansvärt nöjd med den. Det är en fantastisk kamera, men det bästa är att folk är så toleranta när man fotograferar med den, det är en helt annan upplevelse än när jag fotograferar med min systemkamera.
 

vanhaniemi

Aktiv medlem
Det är verkligen surt att när man väl bestämmer sig för att beställa kameran så går den inte att få tag på.
Jag föredrar cyberphoto för mina inköp men dom har inte ens något preliminärt datum. Lade en beställning hos komplett men väntan är olidlig.
Är verkligen efterfrågan så stor på en rätt dyr entusiastkamera?
Det finns väl inga indikationer på tillverkningsproblem. Jag har då inte hört av några buggar eller mekaniska fel så det borde vara ett leverantörsproblem. Någon som lyckats snappa upp något?
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Jag har haft samma dilemma med att få tag på ett exemplar. De talar om leveranser i September...

Budade på en begagnad köpt i Malaysia på Tradera men missade den 1 sekund innan auktionen stängde. Den såldes för 7400 kr...grrrr

Så gick jag in på Japanphoto i fredags, tänkte "är det ens idé att fråga?". Men jag förnedrade mig en sista gång och frågade. De hade en undanlagd till en kund !! Han hade inte svarat på telefon så nu ringde de upp honom en andra gång. Säljaren kom tillbaka med ett ansikte helt utan uttryck. Hjärtat bultade. Så slet han bort bokningslappen och sprack upp i ett leende. Varsågod. Jag blev helt paff så jag gick och hämtade pengar men glömde att lägga undan den. Klockan var då 16. När jag kom tillbaka en timme senare hade någon varit och ryckt iden men fått beskedet ”kom tillbaka två minuter i sex”

Nu var kameran min!!

Sedan dess har den gått varm. Jag har återupplevt och fotograferat en massa objekt som jag tagit med min gamla X100, som jag sålde. Tyckte den var seg och strulade. Visade sig vara ett känt fel där bländarbladen klibbar ihop.

Nåväl, de bilder jag tagit är inget annat än helt otroliga, vad gäller skärpa, färg, kontrast, ljus mm. Aldrig trodde jag att det skulle vara möjligt att ta sådana bilder med denna kamera. Förbluffande bra är det enda rätta ordet. Nu säljer jag av min 5D MkII med tillhörande prime´s...

Här finns lite bilder http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/2954841.htm?_p=2954842
 
Senast ändrad:

oscarv

Avslutat medlemskap
Även "mer lyhörd fokusring"

och

"Om du beställer denna produkt före 15h00 CET idag, SE kan du förvänta leverans inom 10 arbetsdagar."


Expansys är inte direkt kända för att ha koll...
 

oscarv

Avslutat medlemskap
FYI så köpte jag en på Dixons Travel medan jag mellanlandade på Heathrow. Jag är fruktansvärt nöjd med den. Det är en fantastisk kamera, men det bästa är att folk är så toleranta när man fotograferar med den, det är en helt annan upplevelse än när jag fotograferar med min systemkamera.
Det är en av det stora fördelarna med den, folk tror inte att det är mer än en gammal kamera man hittat i en låda på vinden.

Ack vad de bedrar sig :)
 

filip.hermelin

Aktiv medlem
Fujifilm verkar arbeta hårt med uppdateringar. Nu finns ver. 1.03 tillgänglig:

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/x100s/index.html

"The firmware update Ver.1.03 from Ver.1.02 incorporates the following issues:
1.The phenomenon is fixed that in rare cases a grainy image like TV fuzz could appear on LCD under a certain shooting condition."

Jag hoppas det tar bort problemet att kameran hänger sig/slutar fungera i vissa situationer. Det har hänt mig vid två foto tillfällen. Allt slutar fungera och då har jag varit tvungen att ta ur batteriet en kort stund sedan har den fungerat som vanligt igen. Precis som i denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=SGakCWW2XOc&feature=player_embedded
Hur kan man kolla att den är uppdaterad när man väl har uppdaterat den? Alltså, någon bekräftelse där man kan se vilken version den har, så det har funkat.
 
ANNONS