Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart åker 40d ut genom..

Produkter
(logga in för att koppla)

m1ri1

Aktiv medlem
För ca 4 år sedan köpte jag en 40d begagnad för 4000 kr och sedan ett Tamron nytt objektiv samt ett fast 50 mm (1,8). Jag har inte haft några större problem med 50 mm men har aldrig fått till skärpan med Tamron. Har inget annat std-objektiv som jag testat med.
Iaf. För ett år sedan lämnade jag in 40d på reparation, kände att jag inte kunde förstå vad det var fel, jag må vara amatör men detta verkade skumt. Killen i kameraaffären höll med om att det var dålig skärpa och det slutade med att kameran lämnades in och kostade 2000 kr och tog 3 v att fixa. Väl klar sa killen i kamerabutiken att detta var en bra kamera, en 40d var helt ok. Jaja, tänkte jag, det var ju bra då får vi testa med mitt Tamron nu. Fortfarande suddigt. Men bra och väldigt bra med macro-obj och 50 mm (nu hade jag köpt en 1,4 ist). Tamron såldes illa snabbt och jag klarade mig fint på mina andra obj ett bra tag.
Idag skulle jag fota en lgh inför visning och skulle då låna min pappas helt vanliga 18-55 obj som han fick till sin 600d. Samma skit med skärpan på min 40d men så bytte jag och simsalabim! Skärpa! Alla bilder togs sedan med pappas "vanliga" kamerahus och objektiv, min låg kvar i väskan. När jag satte 50 mm blev jag nästan överväldigad av skillnaden. Så snygga bilder!

Ja, vad gör jag nu? Min 40d är uppenbarligen kass men jag vill inte lämna in den och betala ännu mer pengar. Är jag helt väck, är det någon inställning som jag göra detta?? Jag ska än en gång ställa om till fabriksinställningar men jag tror inte det hjälper. Ni får väldans gärna komma med tips!

Här ser ni bild med min 40d och sedan pappas 600d. Båda tagna med samma obj (Canon 18-55).

Råd?

Tack!
 

Bilagor

Svarfvar

Aktiv medlem
Med så små bilder så är det svårt att säga något alls, ser tyvärr ingen skillnad förutom katten...
 

m1ri1

Aktiv medlem
Hur laddar jag upp så de syns bättre? Finns det något trix för att få de att bli större här på forumet eller måste jag hänvisa till en sida där jag lägger upp dem?
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Du kan säkert länka från vilken sida du än lägger upp de ifrån, här i ett album eller i full storlek från t.ex dropbox.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Är båda bilderna RAW?

För om du jämför JPEG direkt ur kamerorna så får du olika resultat beroende på vilka "picture styles" du valt på respektive kamera.
 

Smw

Aktiv medlem
För ca 4 år sedan köpte jag en 40d begagnad för 4000 kr och sedan ett Tamron nytt objektiv samt ett fast 50 mm (1,8). Jag har inte haft några större problem med 50 mm men har aldrig fått till skärpan med Tamron. Har inget annat std-objektiv som jag testat med.
Iaf. För ett år sedan lämnade jag in 40d på reparation, kände att jag inte kunde förstå vad det var fel, jag må vara amatör men detta verkade skumt. Killen i kameraaffären höll med om att det var dålig skärpa och det slutade med att kameran lämnades in och kostade 2000 kr och tog 3 v att fixa. Väl klar sa killen i kamerabutiken att detta var en bra kamera, en 40d var helt ok. Jaja, tänkte jag, det var ju bra då får vi testa med mitt Tamron nu. Fortfarande suddigt. Men bra och väldigt bra med macro-obj och 50 mm (nu hade jag köpt en 1,4 ist). Tamron såldes illa snabbt och jag klarade mig fint på mina andra obj ett bra tag.
Idag skulle jag fota en lgh inför visning och skulle då låna min pappas helt vanliga 18-55 obj som han fick till sin 600d. Samma skit med skärpan på min 40d men så bytte jag och simsalabim! Skärpa! Alla bilder togs sedan med pappas "vanliga" kamerahus och objektiv, min låg kvar i väskan. När jag satte 50 mm blev jag nästan överväldigad av skillnaden. Så snygga bilder!

Ja, vad gör jag nu? Min 40d är uppenbarligen kass men jag vill inte lämna in den och betala ännu mer pengar. Är jag helt väck, är det någon inställning som jag göra detta?? Jag ska än en gång ställa om till fabriksinställningar men jag tror inte det hjälper. Ni får väldans gärna komma med tips!

Här ser ni bild med min 40d och sedan pappas 600d. Båda tagna med samma obj (Canon 18-55).

Råd?

Tack!


Hej !

Några små saker:

1) Katter är skarpa.

2) Kontrollera fokusläget
-Sätt helst kameran ( inte Katten) på stativ el dyl.
- Aktivera liveview, fukusera manuellt med max förstoring.
- Ta en bild.
-Gör om fast med AF, ha bara lite pejl på vilken fokuspunkt som är aktiv, välj
helst en manuellt.

3) Bildstil, vilken använder du ?
- Hur är skärpan inställd i den aktiva ?
Prova att göra en egen, knappen med tårtbitarna. Läs ev manualen.

3) Ta lite bilder i RAW och exprimentera.

4) Tänk på att inte ha ihjäl någon nedanför, 40d´N är rejäla saker.

//MW
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Kan vara sensorn i din 40D som inte sitter 100 eller att ditt Tamron inte är 100 mot ditt hus.

Alla mina kameror och objektiv jag köper lämnas in för kalibrering
alternativt microjusteras anpassad för varje objektiv var för sig.

Att lämna in enbart huset för kalibrering/justering är inte tillräckligt
utan man ska även skicka med objektiven man har.

Därför kör jag endast original då Canon justerar alltihop tillsammans.

//Julle - http://www.bildeffekt.se
 

m1ri1

Aktiv medlem
Hej och tack för era svar. Jag har testat olika bildstilar, alla lika oskarpa. Antingen missar jag nåt väsentligt när jag fotar inredning eller så är 40d kass, trots att den varit inne för ett år sedan.
Vi kan bortse från de bilder jag visade tidigare, titta på denna och kom med råd om ni vill. Den är tagen med stativ och med fjärrutlösare, allt för att minska oskärpa, ändå är dörren inte ett dugg skarp :(

https://www.dropbox.com/s/ksdqo0ecl6dp6t2/IMG_0047.jpg


Jag vill kunna fota såsom bilderna i mäklarannonser, skärpa överallt. Vad är trixet?

/M
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Hej och tack för era svar. Jag har testat olika bildstilar, alla lika oskarpa. Antingen missar jag nåt väsentligt när jag fotar inredning eller så är 40d kass, trots att den varit inne för ett år sedan.
Vi kan bortse från de bilder jag visade tidigare, titta på denna och kom med råd om ni vill. Den är tagen med stativ och med fjärrutlösare, allt för att minska oskärpa, ändå är dörren inte ett dugg skarp :(

https://www.dropbox.com/s/ksdqo0ecl6dp6t2/IMG_0047.jpg


Jag vill kunna fota såsom bilderna i mäklarannonser, skärpa överallt. Vad är trixet?

/M
Skärpan ligger framför dörren, titta på taklampan, stolen och grenarna i fönstret som har bra skärpa. Med bländare 2.8 så får du inte mer i fokus.

Tips.
Välj bländare f16.
Fokusera manuellt med hjälp av Liveview, då troligen din autofokus missar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det lär inte hjälpa att byta kamera om du använder f/2,8 i alla fall, utan f/11 hade nog varit mer lämpligt om du vill ha det mesta skarpt. Alltså: stor bländare (t ex f/2,8) = kort skärpedjup och mindre bländare (t ex f/11) = längre skärpedjup. Dessutom presterar objektivet bättre nedbländat en bit, men bländar man ned tillräckligt mycket (t ex f/22) inträder istället diffraktion som börja stjäla skärpa. Det blir en avvägning, men f/22 hade nog sett bättre ut än din bild med f/2,8 i alla fall.

Har du ett sladdrigt stativ så kan det också bidra till lätt suddiga bilder på en sådan slutartid du använt (spegelrörelsen ger vibrationer som stativet inte klarar av att "stå emot").
 

m1ri1

Aktiv medlem
Ser att bländaren ofta är låg på mina bilder, kan nog vara autofokus som du säger men denna har bländare 32 och är väldans osnygg:

https://www.dropbox.com/s/nebvdz1sfpudmnk/IMG_7232.JPG

Jag jobbar mycket med fokuspunkter och sätter skärpan långt bak när jag ska ta översiktsbilder men det blir ändå inte bra. Tror du alltså att fotografering med Live-view kan fixa detta och ge mig knivskarpa bilder?

/M
 

ztenlund

Aktiv medlem
Se mitt inlägg. Dessutom lär ditt val av ISO-tal bidra till sämre bildkvalitet i den bilden. Har du ett vettigt stativ så är bas-ISO ett bättre förslag, särskilt på en äldre kamera. Välj bas-ISO, det vill säga 100 i 40D:s fall, om allting är stilla i bilden och du har ett stadigt stativ.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Bländare 8, ISO 400, slutartid 1/10- 1/200, blixtAR, och efter arbete... där har du lösningen ;)
Stativ så klart och taget med fjärrutlösare.

Glömde en sak.... RAW!!!
 

m1ri1

Aktiv medlem
Bländare 8, ISO 400, slutartid 1/10- 1/200, blixtAR, och efter arbete... där har du lösningen ;)
Stativ så klart och taget med fjärrutlösare.

Glömde en sak.... RAW!!!
RAW.. alltid detta RAW... nu är jag så mesig att jag laddar in bilderna i iPhoto, går det med RAW? (gillar att beskära och pula lite där innan PS). Vad är RAW eg??

Jag brukar ha ISO 200 el 400, tror inte det gör sååå oerhört stor skillnad på suddigheten. Mer bländaren då kanske. Stativ används alltid, det är ett stabilt sådant, men det hjälper inte heller som ni såg på hallbilden, där jag som sagt även hade fjärrutlösare.
Kan man inte använda sig av fokuspunkterna? Ställer de inte in rätt skärpa, dvs om man lägger fokus långt bak i bilden så blir det stort skärpedjup? Känner mig helt lost när det gäller inredningsfoto..
 

Castorian

Aktiv medlem
För ett stort skärpedjup, använd en mindre bländare (med 18-55 räcker det gott med f8-f11). Fokusera 1/3 in i bilden, då får du så stort skärpedjup som möjligt. Fokuserar du längst bak i bild, så kommer det som är nära kameran bli suddigt.

Det finns ingen som helst anledning att inte använda basISO (iso100) om du fotar statiska motiv med ett bra stativ. Iso 200 är bättre än Iso 400, men Iso 100 är bäst. Du får minst brus och bästa möjliga bildkvalitét. På en 40d försämras bildkvalitén förhållandevis fort jämfört med nyare kameror.

Lycka till med fotandet!
mvh
Daniel
 

ZinneD

Aktiv medlem
RAW.. alltid detta RAW... nu är jag så mesig att jag laddar in bilderna i iPhoto, går det med RAW? (gillar att beskära och pula lite där innan PS). Vad är RAW eg?
Det går utmärkt att hantera RAW-filer i iPhoto, dock har du ju inte lika stora modifieringsmöjligheter som i Aperture eller Lightroom.

Jag skulle rekommendera en snabb titt på följande länk > RAW-format
 

Smw

Aktiv medlem
Det går utmärkt att hantera RAW-filer i iPhoto, dock har du ju inte lika stora modifieringsmöjligheter som i Aperture eller Lightroom.

Jag skulle rekommendera en snabb titt på följande länk > RAW-format
Hej !

Även jag skulle vilja ha en eller flera Raw-bilder att kolla på, lite mera bestämt:

iso: 100 ELLER 200.
bländare: 5,6, oftast objektivets skarpaste
tid, egentligen ointressant : helst 250-500 del på stativ.
fokusering: Livewiev.

( Meny, kvaitet RAW eller Raw+jpeg) obs EJ sRAW.

//MW
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Ser att bländaren ofta är låg på mina bilder, kan nog vara autofokus som du säger men denna har bländare 32 och är väldans osnygg:

https://www.dropbox.com/s/nebvdz1sfpudmnk/IMG_7232.JPG

Jag jobbar mycket med fokuspunkter och sätter skärpan långt bak när jag ska ta översiktsbilder men det blir ändå inte bra. Tror du alltså att fotografering med Live-view kan fixa detta och ge mig knivskarpa bilder?

/M
För liten bländare (ex 32) kan också sabba skärpan. Läs lite eller kolla på youtube om diffraktion. Minns inte vad klippet jag såg hette..
 

Smw

Aktiv medlem
För liten bländare (ex 32) kan också sabba skärpan. Läs lite eller kolla på youtube om diffraktion. Minns inte vad klippet jag såg hette..
Hej !

Jovisst är det så, syns rätt tydligt om man kör liveview mot en dator
(ex Eos Utility)
och samtidigt ändrar bländaren.

Bäst brukar vara 5,6 ev 8.

//MW
 
ANNONS