Annons

Mingelfotograf lön

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Jag jobbar som mingelfotograf på en krog i Karlstad varje torsdag. Jag är där i ungefär 2 timmar, redigerar i en ungefär. För detta får jag 300 per gång. Det är alltså 100kr i timmen, vilket jag vet är dåligt men jag står ut. DOCK så funderar jag på om man inte som fotograf brukar ha "rätt till" (eller brukar få kanske är bättre ordval) några kronor för slitaget på kameran också? För slits gör den verkligen..

Min chef ska förhandla med sin chef om löneförhöjning, men innan han gör det tänkte jag höra vad som är standard, vad man KAN kräva och vad andra brukar få?
Har hört om en annan här som får 2000 per gång, det sved kan jag säga..
 

ErlandH

Aktiv medlem
2000 låter som en mer rimlig betalning för tre fyra timmars kvällsjobb.

Slitaget får nog anses inräknat i ersättningen.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag jobbar som mingelfotograf på en krog i Karlstad varje torsdag. Jag är där i ungefär 2 timmar, redigerar i en ungefär. För detta får jag 300 per gång. Det är alltså 100kr i timmen, vilket jag vet är dåligt men jag står ut. DOCK så funderar jag på om man inte som fotograf brukar ha "rätt till" (eller brukar få kanske är bättre ordval) några kronor för slitaget på kameran också? För slits gör den verkligen..

Min chef ska förhandla med sin chef om löneförhöjning, men innan han gör det tänkte jag höra vad som är standard, vad man KAN kräva och vad andra brukar få?
Har hört om en annan här som får 2000 per gång, det sved kan jag säga..
Det är väldigt låg lön, speciellt som du står för utrustningen själv.
 

Nessima

Aktiv medlem
Ja alltså om jag skulle få 2000 skulle jag självklart tycka att slitaget ingick, men nu var det ju inte jag som fick det haha..
 

snap01

Aktiv medlem
Är du anställd där? Så du får 300 kr efter skatt eller betalar du det själv på dina 300 kr?

Oavsett det är ingen lön det är ett ett slavkontrakt jag skulle aldrig ta ett sådant uppdrag. Du borde ligga på minst 2000 kr o det är lågt även det. Beställ ut en prislista från tex blf eller sff så ser du mer verklighets baserade priser.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag jobbar som mingelfotograf på en krog i Karlstad varje torsdag. Jag är där i ungefär 2 timmar, redigerar i en ungefär. För detta får jag 300 per gång. Det är alltså 100kr i timmen, vilket jag vet är dåligt men jag står ut. DOCK så funderar jag på om man inte som fotograf brukar ha "rätt till" (eller brukar få kanske är bättre ordval) några kronor för slitaget på kameran också? För slits gör den verkligen..

Min chef ska förhandla med sin chef om löneförhöjning, men innan han gör det tänkte jag höra vad som är standard, vad man KAN kräva och vad andra brukar få?
Har hört om en annan här som får 2000 per gång, det sved kan jag säga..
Fotograf är ett låglönejobb, fotografer går det tretton på dussinet.
När du får ett jobb med så här låg lön, varför tar du det?
Ställ dig frågan om kunden anlitar dig för att du är bra eller billig?
Att få ¨rätt¨betalt är inte lätt som ¨fotograf¨ idag.
Det gäller att vara duktig eller lite unik, annars får du ofta dåligt betalt :-(
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Det hade jag inte bemödat mig att gå till jobbet för. Ledsen men det är oerhört (extremt) dåligt betalt. Du måste vara bättre än så, mycket bättre, tro på dig själv! Inget illat menat, jag tror verkligen du är oerhört mycket bättre än för det här....
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Vist ligger du lite i underkant men...vimmel fotografering ÄR dåligt betalt.
Visst kan 2000.- kännas som en "rimlig2 ersättning för 3-4 timmars arbete, problemet är bara att det finns inga (nästa inga) kan räkna hem en sådan kostnad för vimmel fotograf.
Öppet två dagar i veckan gånger fyra veckor (4,3 för att vara exakt) är 17.200 i månaden eller 200k per år
Skäligt eller inte...
Fundera på vilka nattklubbar/restauranger/barer har dom budgeterna?!

Du får räkna hem det genom att ta flera uppdrag per kväll, tyvärr..



Är fotograf och nattklubbsägare...
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vist ligger du lite i underkant men...vimmel fotografering ÄR dåligt betalt.
Visst kan 2000.- kännas som en "rimlig2 ersättning för 3-4 timmars arbete, problemet är bara att det finns inga (nästa inga) kan räkna hem en sådan kostnad för vimmel fotograf.
Öppet två dagar i veckan gånger fyra veckor (4,3 för att vara exakt) är 17.200 i månaden eller 200k per år
Skäligt eller inte...
Fundera på vilka nattklubbar/restauranger/barer har dom budgeterna?!

Du får räkna hem det genom att ta flera uppdrag per kväll, tyvärr..



Är fotograf och nattklubbsägare...
Och med oppositionens kommande kostnadschocker så lär det knappast bli mer över till sådant..... men som sagt 600 i timmen för mingelbilder är få som kan betala då det måste resultera i mycket högre intäker. För att dra in 17 200 så måste du kanske sälja extra käk eller så för det 3 dubbla, kanske 50 000 för att det ska löna sig med mingelfotografen, det är oerhört mycket kostnader som "vanligt folk" inte ser.

Det går nog mot att folk fixar sina egna vimmelbilder tyvärr, så du får nog leta andra uppdrag om du vill komma upp i de summorna.
 

Rutquist

Aktiv medlem
Med 100 kr i timmen är du garanterat sämst betald av alla på den nattklubben, inklusive svartanställda städare. (Men städning behövs, till skillnad mot vimmelbilder.)

Kanske räcker det med att du går dit i 15 minuter och knäpper några bilder? Då blir timarvodet mer rimligt, och klubben får ändå några nya bilder till sin facebook-sida varje vecka.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Hur många bilder levererar du per kväll?

När jag fotade vimmel så gjorde jag iofs ofta 4 klubbar per kväll. Var på varje ställe 15-30 minuter, sedan macro i PS och upp på hemsidan.

Ca 30 bilder per ställe, och då brukade jag ta 2-5 överblicksbilder.

Fakturerar du 300:- eller får du lön?

Iaf, höjs inte arvodet så stanna högst 30 min och redigera högst 30 min. Då ökar ju ditt arvode från 100kr/Tim til minst 300
 

iSolen.se

Guest
Hur många bilder levererar du per kväll?

När jag fotade vimmel så gjorde jag iofs ofta 4 klubbar per kväll. Var på varje ställe 15-30 minuter, sedan macro i PS och upp på hemsidan.

Ca 30 bilder per ställe, och då brukade jag ta 2-5 överblicksbilder.

Fakturerar du 300:- eller får du lön?

Iaf, höjs inte arvodet så stanna högst 30 min och redigera högst 30 min. Då ökar ju ditt arvode från 100kr/Tim til minst 300
Det här låter som en bra idé, dra ner på tiden jobbet.

En variant kan vara att fota med klubbägarens systemkamera istället. Då tar TS bara bilderna och lämnar över till klubbägaren att sålla bland bilderna och ladda upp. Fota 15 minuter ger tillräckligt bilder för reklam och man sliter inte på / riskerar sin egna utrustning.
 

Nessima

Aktiv medlem
Är du anställd där? Så du får 300 kr efter skatt eller betalar du det själv på dina 300 kr?

Oavsett det är ingen lön det är ett ett slavkontrakt jag skulle aldrig ta ett sådant uppdrag. Du borde ligga på minst 2000 kr o det är lågt även det. Beställ ut en prislista från tex blf eller sff så ser du mer verklighets baserade priser.
Anställd! Tur det haha.. Men jaa får hoppas på att löneförhöjningen är ganska stor.
 

Nessima

Aktiv medlem
Hur många bilder levererar du per kväll?

När jag fotade vimmel så gjorde jag iofs ofta 4 klubbar per kväll. Var på varje ställe 15-30 minuter, sedan macro i PS och upp på hemsidan.

Ca 30 bilder per ställe, och då brukade jag ta 2-5 överblicksbilder.

Fakturerar du 300:- eller får du lön?

Iaf, höjs inte arvodet så stanna högst 30 min och redigera högst 30 min. Då ökar ju ditt arvode från 100kr/Tim til minst 300
Du är smart du! Är anställd så får ut 300 iallafall. Men grejen är att jag ändå har ganska svårt att få ihop tillräckligt många bilder på så kort tid eftersom det inte är väärldens drag där borta..
 

Nessima

Aktiv medlem
Det hade jag inte bemödat mig att gå till jobbet för. Ledsen men det är oerhört (extremt) dåligt betalt. Du måste vara bättre än så, mycket bättre, tro på dig själv! Inget illat menat, jag tror verkligen du är oerhört mycket bättre än för det här....
Mja, känner väl lite så jag med. Blev dock utlovad löneförhöjning redan när jag tog jobbet men nu har det gått 4 månader och inget har hänt..
 

Krisiun

Aktiv medlem
Mja, känner väl lite så jag med. Blev dock utlovad löneförhöjning redan när jag tog jobbet men nu har det gått 4 månader och inget har hänt..
Tråkigt, men inte ovanligt med sådana "gör-det-här-jobbet-för-mig-gratis/billigt-nu-så-får-du-betalt-sen"-dealer. Likaså löften om att du kan använda bilder/erfarenheter/kontakter/...som språngbräda i din karriär som motivation till en dålig ersättning.

Vet inte vad vimmelfotografer tjänar men om du gick in på 100 kronor/timme kommer antagligen inte löneförhöjningen/justeringen vara på 500% (eller vad som nu kan anses vara skäligt).
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Tänk också på att kameror och andra grejer som du använder slits, Om din kamera, objektiv eller likande slits ut/går sönder så har du i princip jobbat gratis.
 

snap01

Aktiv medlem
Vist ligger du lite i underkant men...vimmel fotografering ÄR dåligt betalt.
Visst kan 2000.- kännas som en "rimlig2 ersättning för 3-4 timmars arbete, problemet är bara att det finns inga (nästa inga) kan räkna hem en sådan kostnad för vimmel fotograf.
Öppet två dagar i veckan gånger fyra veckor (4,3 för att vara exakt) är 17.200 i månaden eller 200k per år
Skäligt eller inte...
Fundera på vilka nattklubbar/restauranger/barer har dom budgeterna?!

Du får räkna hem det genom att ta flera uppdrag per kväll, tyvärr..



Är fotograf och nattklubbsägare...
Jaha och? Att ge 300 kr för 3 timmars jobb o sedan betala skatt etc så blir det en makalös timlön på 45 kr ungefär. Finns inget yrke i Sverige som har den lönen. Sedan så betalar du fotografen som en kostnad som dras rakt från intäkterna så det är inte speciellt stora pengar. Finns många klubbar som går bra o drar in massor o varför ska fotografer köra röda kors verksamhet för att vissa inte kan driva en klubb med lönsamhet.

Nej det är bara att säga nej o låta klubben ta sina egna bilder. Att tycka 45 i timmen är ok är skrämmande. Du kan få redigera bilder åt mig för den summan sugen? Är man bra får man betydligt mer min prislista börjar på 1100 + moms o jag är jämnt fullbokad.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att ge 300 kr för 3 timmars jobb o sedan betala skatt etc så blir det en makalös timlön på 45 kr ungefär. Finns inget yrke i Sverige som har den lönen.
Nja, timlönen är ju 100 kr. Och det är nog en hel del yrken som ligger på den nivån. (Men visst är det ynkligt lite.)

Sen måste man förstås gratulera dig som drar in över två miljoner om året (plus moms). Det är nog få fotografer som är så framgångsrika i dagens Sverige.
 
ANNONS