Annons

Sony A7ii eller a99?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grarre

Medlem
Hej!

Jag tänkte ge min trogna Sony a55 till min far och gå över till fullformat istället. Tänkte hålla mig till sony då jag stortrivs med mina objektiv Sony 50mm 1.4 och Tamron 90mm f2.8 samt 75-300 Sony. Min bror kan köpa kameran åt mig i USA så jag sparar en penning men jag har svårt att bestämma om jag ska välja Sony A7 mark II eller Sony a99 som lanserades 2012.

Gillar att fota människor i både mingelmiljö och utomhus. Gillar att experimentera med makrofotografering och ljusfotografering när jag är uttråkad hemma. Skulle vilja ha mölighet att fota djur och natur på en enkel nivå (inte så mycket att jag behöver gå över till nikon/canon som är bättre på den fronten vad jag förstått).

Min prisklass ligger runt 15 000 kr och mitt mål är att gå över till fullformat. Vad tror ni?

De två kamerorna ligger båda runt 15 000 och på A99:an ingår batterigrepp med 2 batterier. Köper jag A7ii har jag räknat in adaptern LA-EA4 som ligger på 2,5 i usa.

Håller a99:an måttet trots att det var 2 år sedan den lanserades eller är a7ii ett bättre val pga smidighet, ny bildstabilisator samt stabilare grepp än a7 version 1? Hur tror ni en a7ii klarar av en 150-600 zoom?

Tacksam för svar, det här är ett mycket svårt val för någon som mig som kan grotta ner sig i småsaker.
 

Grarre

Medlem
Att döma av denna hands-on på The Luminous Landscape så funkar Tamron 150-600 fint på a7ii:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_a7_mkii_hands_on.shtml
Tack för länken, otroligt givande. Nu när jag är lite mera påläst så känns det som det lutar mot en a7ii. Det som vägde emot förut var just hur mycket man tappade med en adapter/hur den hanterade stora objektiv, men ingen av de två verkar ju vara något problem!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Att döma av denna hands-on på The Luminous Landscape så funkar Tamron 150-600 fint på a7ii:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_a7_mkii_hands_on.shtml
Fast som stod där tydligt så kommuniceras inte brännvidden till kameran vilket är extra besynnerligt då det är en zoom. Så matar man in 600mm blir bildstab inte optimal vid 150-200mm. I det avseendet, om man ffa vill ha längre tele kan en crop kamera med Sony 70-400 vara ett bättre val - om just 600mm är målet. Jag är osäker på hur kommunikationen går till A99/A77II eller om det är adaptern emellan som strular till det med tredjepartsobjektiv.

Vet någon hur AF med LA-EA4 är funtad? Hur många AF punkter har den? Med LA-EA2 fick man samma AF system som med A65 medan A77 hade ett mer avancerat system.

Sedan inväntar jag tester på huruvida bildstab i A7II inducerar någon form av vignettering p g a den smala fattningen framför den rörliga sensorn.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Med en A-mountkamera, som t.ex. A99, är det inga problem med kompatibla A-mountzoomobjektiv - dessa kommunicerar med kameran och talar om att "just nu har jag (t.ex.) 175 mm brännvidd inställd". Samma sak sker med Sony eller Minolta AF-objektiv monterade med LA-EA2 eller LA-EA4-adapter på A7 II. Den fixar däremot inte tredjepartsobjektiv som inte kommunicerar på rätt sätt. Där får man gå in i menyn och ställa in närmaste brännvidd till dessa 175 mm (förmodligen 180 mm) så länge man använder denna, och gå in igen och ställa om ifall man zoomar in eller ut till någon annan brännvidd.

LA-EA4 har samma AF-system som LA-EA2.
A77, A77 II och A99 har mera avancerade AF-system än dessa båda adaptrar.

När det gäller ev. vignettering pga bildstabiliseringen vid användning av FE-objektiv så har jag inte sett några hårdare tester ännu. Det enda jag vet är att Sony innan de introducerade A7 II (och kanske ännu inte hade bestämt sig för ifall de skulle komma med IBIS till E-mountserien) sa att denna skulle bli "less effective". Jag uppfattade det som att de syftade på vinjettering med FE-objektiv. Men man kan väl också säga att VANLIGEN behöver sensorn röra sig mycket mindre än de flesta tror när man darrar kameran, bara kanske något 10-tal pixlar, vilket knappast skulle ge någon märkbar vinjettering. Men den KAN röra sig mer, kanske plus-minus 2 mm eller nåt sånt om det skulle behövas, och i sådana fall kan det bli viss vinjettering i hörnen pga detta (antagligen inte längs hela bildkanterna dock).
 

Faketastic

Aktiv medlem
Om man får tänka utanför boxen:

Om spegellöst är mest inressant så är en begagnad A7 på hemmaplan, en adapter och ett objektiv från USA en bra idé. Beg. priserna är löjligt bra nu.

Annars är A7xx med adapter en rätt tråkig lösning kan jag tycka så för egen del hade det blivit fler FE-gluggar efter tag (vilket gör investeringen dyrare).
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Fast som stod där tydligt så kommuniceras inte brännvidden till kameran vilket är extra besynnerligt då det är en zoom.
(...)
Så tolkade jag inte texten.
Som jag fattade det så fungerar det att välja Auto för brännvidden, men att det blev ytterligare bättre genom att manuellt sätta en brännvidd. Därav hans beslut: "My plan therefore is that if I'm working quickly and changing focal length frequently I'll set the camera to Auto selection. If working more slowly or at a fixed focal length for a while I'll set it manually."

Däremot förstår jag inte hur det kan komma sig att man får olika resultat beroende på om man matat in 600 mm manuellt eller om objektivet meddelat 600 mm. Undrar om han hade kollat i EXIF om det var den brännvidden som meddelats. Eller kanske olika antal stabiliseringsaxlar blir aktiverade beroende på Auto/Manuell. Eller kanske...
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
(...)
LA-EA4 har samma AF-system som LA-EA2.
A77, A77 II och A99 har mera avancerade AF-system än dessa båda adaptrar.
(...)
Om jag kommer ihåg rätt har adaptrarna samma fokuseringssystem som a55, a65 och a57. Antagligen samma även i a33, a37 och a58.
I varje fall vad gäller själva fasdetekterande fokusmodulen, antar att algoritmerna ingår i FW, så de kan vara annorlunda i olika kameror. Kanhända finns det någon optimering till FF-sensor i kod i A7:eek:rna som körs när LA-EA4 används.
 

Grarre

Medlem
Om man får tänka utanför boxen:

Om spegellöst är mest inressant så är en begagnad A7 på hemmaplan, en adapter och ett objektiv från USA en bra idé. Beg. priserna är löjligt bra nu.

Annars är A7xx med adapter en rätt tråkig lösning kan jag tycka så för egen del hade det blivit fler FE-gluggar efter tag (vilket gör investeringen dyrare).
Såg att det finns ett flertal a7:eek:r på marknaden nu för typ 7000 och A7r för 10000 på blocket, så de ligger ju bra. Tyvärr så tycker jag att a7:an är lite för liten i greppet och skulle vilja ha något stabilare. Känns som man vinner mycket med stabiliseringen om man använder 90mm objektiv i jämförelse med a7 som saknar stabilisatorn. Skulle ju vilja hålla i A7ii innan jag köper den för att se om det är bekvämt, men hittar inget datum för när den ska finnas i butik i Sthlm :/

Annars var det ett bra tips, mitt mål är ju att byta ut mitt 50 och 90 mm A-mount mot 24-70 eller 55 FE, bara att de kostar så mycket och andrahandsmarknaden är ju inte direkt jättestor.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fast som stod där tydligt så kommuniceras inte brännvidden till kameran vilket är extra besynnerligt då det är en zoom. Så matar man in 600mm blir bildstab inte optimal vid 150-200mm. I det avseendet, om man ffa vill ha längre tele kan en crop kamera med Sony 70-400 vara ett bättre val - om just 600mm är målet. Jag är osäker på hur kommunikationen går till A99/A77II eller om det är adaptern emellan som strular till det med tredjepartsobjektiv.

Vet någon hur AF med LA-EA4 är funtad? Hur många AF punkter har den? Med LA-EA2 fick man samma AF system som med A65 medan A77 hade ett mer avancerat system.

Sedan inväntar jag tester på huruvida bildstab i A7II inducerar någon form av vignettering p g a den smala fattningen framför den rörliga sensorn.
EA2 som kom tidigt tror jag nog fick A55:an autofokusmodul, mins att jag påpekade om inte Sony borde gradera upp EA2 när bland annat Nex7 kom in.
 

Bengf

Aktiv medlem
Så tolkade jag inte texten.
Som jag fattade det så fungerar det att välja Auto för brännvidden, men att det blev ytterligare bättre genom att manuellt sätta en brännvidd. Därav hans beslut: "My plan therefore is that if I'm working quickly and changing focal length frequently I'll set the camera to Auto selection. If working more slowly or at a fixed focal length for a while I'll set it manually."

Däremot förstår jag inte hur det kan komma sig att man får olika resultat beroende på om man matat in 600 mm manuellt eller om objektivet meddelat 600 mm. Undrar om han hade kollat i EXIF om det var den brännvidden som meddelats. Eller kanske olika antal stabiliseringsaxlar blir aktiverade beroende på Auto/Manuell. Eller kanske...
Inbyggd stab fungerar bäst upp till medel tele typ 135mm och något mera, på SAR har man testat 200mm med hyggligt resultat, längre ändå är optikstab bättre enligt gammal hävd.

Haka inte upp dig på yrkesfolket och längre tele och att kameran då måste vara i tungviktklass ala 1DX, dom sätter blixtsnabbt kameran på stativ i dom flesta fall. Med lite större tele så håller dom flesta med vänsterhanden under objektivet, även om det är en koloss till kamera med extragrepp..


//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Såg att det finns ett flertal a7:eek:r på marknaden nu för typ 7000 och A7r för 10000 på blocket, så de ligger ju bra. Tyvärr så tycker jag att a7:an är lite för liten i greppet och skulle vilja ha något stabilare. Känns som man vinner mycket med stabiliseringen om man använder 90mm objektiv i jämförelse med a7 som saknar stabilisatorn. Skulle ju vilja hålla i A7ii innan jag köper den för att se om det är bekvämt, men hittar inget datum för när den ska finnas i butik i Sthlm :/

Annars var det ett bra tips, mitt mål är ju att byta ut mitt 50 och 90 mm A-mount mot 24-70 eller 55 FE, bara att de kostar så mycket och andrahandsmarknaden är ju inte direkt jättestor.

A7II har bättre autofokus, Jpeg-bilderna är förbättrade vid höga Iso, den kör Jpeg-Fine tills minneskortet är fullt.



//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Haka inte upp dig på yrkesfolket och längre tele och att kameran då måste vara i tungviktklass ala 1DX, dom sätter blixtsnabbt kameran på stativ i dom flesta fall. Med lite större tele så håller dom flesta med vänsterhanden under objektivet, även om det är en koloss till kamera med extragrepp..


//Bengt.
Har du provat att köra ett supertele antingen handhållet eller på stativ med ett litet kamerahus? Det blir svårare att hantera ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag är förbryllad - varför byta till fullformat om man ändå skall skaffa f/4 zoom? Man tjänar inget i skärpedjup och marginellt i brus jf med att köra cropkamera med en f/2,8 zoom. Man får bättre autofokus bara lite sämre brus med en A77 med 16-50/2,8 SSM för bara 8500:- totalt. Till detta kan man köpa en Sigma 30/1,4 för en billig peng som bara ger lite större skärpedjup än 55/1,8 FE på A7 serien.

Skall man istället montera en A fattnings 24-70/2,8 på A7 så blir kombon med LA-EA4 nästan lika stor som A99 med samma glugg.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om jag vill vara petig så saknar jag även på A77 att greppet borde vara 5-6 mm längre så lillfingret fick bättre plats, och så är det på dom flesta som är i samma kameragrupp som A77, man vänjer sig och kör på. gamla KM5D var ännu mindre men lättare.


A7II ser läcker ut trots allt, och kamerakroppen blir aldrig tyngre oavsett objektiv, idealet är nog att äga tre kameror en FF, en APS-C och en kompakt.


//Bengt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har du provat att köra ett supertele antingen handhållet eller på stativ med ett litet kamerahus? Det blir svårare att hantera ;)
Ett batterigrepp kan hjälpa en del, speciellt om man tar bilder i höjdformat, speciellt om man är högerhänt och vänsterögd. Dessutom skadar det ju inte att ha lite mer ström med sig. Talar vi om att släpa med sig ett 150-600 spelar några gram extra under kamerahuset ingen större roll för släpbarheten av systemet totalt sett.
 

Grarre

Medlem
Tack för alla kommentarer! Ingen stress med att köpa den så jag tänkte gå till någon butik så man kan hålla och jämföra lite. Jag kör ju fasta objektiv mellan 30-90 så bildstabilisatorn ska nog inte vara något större problem. Blir det ett tredjeparts zoom i framtiden så får jag anpassa det då, men skönt att veta att den ändå fungerar någolunda bra.

Hoppas den finns i butikerna nu i veckan!
 
ANNONS