Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Mjukare, men det framgår inte att det är ett brott som "upphovsrättsbrott m a p bild" och "bildstöld" gör. Det finns lagliga sätt att använda andras bilder på som då slinker med.
Men samma gäller ju åt andra hållet också då. Lagliga ”bildstölder”. Som slinker med.
Det är ju inga större problem att få fram att man inte vill att någon ska använda ens egen bild utan att behöva hittepå-termer som bildstöld.
”Någon har använt/publicerat min bild på... vad gör jag?”
T.ex.
Då tänker du att det är svårt för någon att förstå vad som menas här på FS?
 

iSolen.se

Guest
Men samma gäller ju åt andra hållet också då. Lagliga ”bildstölder”. Som slinker med.
Det är ju inga större problem att få fram att man inte vill att någon ska använda ens egen bild utan att behöva hittepå-termer som bildstöld.
”Någon har använt/publicerat min bild på... vad gör jag?”
T.ex.
Då tänker du att det är svårt för någon att förstå vad som menas här på FS?
De flesta använder utrycket bildstöld och av det framgår att det gäller bild, det är mot fotografens vilja och att det är inte är olaglig användning av egen bild.

De flesta tycker att utrycket är lätt att förstå och numera är det sällsyntare med diskussioner om själva uttrycket. När de ändå uppstår så är det inte om vad TS egentligen menat.
 

martinot

Aktiv medlem
Om vi ska avgränsa oss till juridisk terminologi kan vi inte använda andra ord än vad som står i lagen.
Men om vi ska använda ord som funkar i svenska språket i allmänhet så går det bevisligen att använda orden stjäla och stöld.
Tycker du har en viktig poäng att det är lite skillnad på kraven för utsagor och texter som skall vara juridiskt korrekta, och på det vardagsspråk som vi "vanliga" människor använder oss av dagligdags i vår kommunikation.

Finns massor av vetenskapligt faktamässiga felaktigheter i mycket dagligt språk gällande inkorrekt terminologi inom tex. datorteknik, kemi, nationalekonomi, medicin och fysik, men som jag oftast inte upplever att dess fackpersoner normalt blir speciellt upprörda över att "allmänheten" använder sig av (och inte jag själv heller för den delen, i förekommande fall).
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns svenska fall med 5 miljoner i skadestånd. Det är jämförbara brott.
Skadestånd är inte ett straff. Skillnaden mellan straff och skadestånd tycks vara svår att förstå av rätt många och de båda begreppen blandas ofta ihop. Jag rekommenderar Wikipedias artikel om skadestånd för en rätt bra genomgång. Det är en ganska bra artikel, för att vara på Wikipedia, med rätt bra källhänvisningar.

Man kan förstås jämföra vilka brott man vill med varandra, och om man jämför stöld med upphovsrättsbrott så finner man att de skiljer sig åt rätt mycket. T.ex. så är upphovsrättsbrott ett angivelsebrott medan åtal om stöld kan väckas av en åklagare på eget initiativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Om vi ska avgränsa oss till juridisk terminologi kan vi inte använda andra ord än vad som står i lagen.
Men om vi ska använda ord som funkar i svenska språket i allmänhet så går det bevisligen att använda orden stjäla och stöld.
Det går att använda "låna" också, men bara för att det går att använda ett ord så är det inte nödvändigtvis det bästa i ett sammanhang.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det går att använda "låna" också, men bara för att det går att använda ett ord så är det inte nödvändigtvis det bästa i ett sammanhang.
Bildstöld har (åtminstone på FS) fått en innebörd av olovligt nyttjande av annans upphovsrättsligt skyddade bild. Så det funkar.

Bildlån verkar inte ha fått samma innebörd. Låna kan man väl inte göra olovandes? Så det funkar nog inte.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag googlade ordet ”bildstöld” och fick massor av träffar även utanför FS. Bland annat SVT, Aftonbladet, Bildleverantörernas Förening, Bildombudsmannen, ...
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Moderatorer – snälla stoppa PMD

Ytterligare en tråd som spårar ur här på Fotosidan....
Tack vare PMD

En bra och intressant tråd som blivit nedsvärtad och föstörd av PMDs barnsliga provokationer ("jag har mer rätt än du och har så mycket fritid att jag kan hålla på och skriva inlägg till jag vinner en utmattningsseger").

Jag är övertygad om att 99,9% av fotosidans läsare förstår vad trådskaparen menade och håller med om att bildstöld är ett vedertaget begrepp.

När 50% av inläggen består av provokationer istället för den faktiska sakfrågan så tröttnar man tyvärr.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Ytterligare en tråd som spårar ur här på Fotosidan....
Tack vare PMD

En bra och intressant tråd som blivit nedsvärtad och föstörd av PMDs barnsliga provokationer ("jag har mer rätt än du och har så mycket fritid att jag kan hålla på och skriva inlägg till jag vinner en utmattningsseger").

Jag är övertygad om att 99,9% av fotosidans läsare förstår vad trådskaparen menade och håller med om att bildstöld är ett vedertaget begrepp.

När 50% av inläggen består av provokationer istället för den faktiska sakfrågan så tröttnar man tyvärr.
Detta var den klart bästa kommentaren i denna tråd//Biffen
 

zootallures

Aktiv medlem
Detta var den klart bästa kommentaren i denna tråd//Biffen
Jag tycker att det finns ett helt gäng som ägnar sig åt detta. Alltid hittar de något som är möjligt att feltolka. Därför är jag väldigt inaktiv här. Jag har pratat med minst ett dussin andra medlemmar om det och de tycker detsamma . Jag tycker det är konstigt att moderatorerna inte gör något åt det. För det finns medlemmar som sitter med mycket kunskap och erfarenhet som nu låter bli att svara eftersom man blir "rättad" för minsta möjliga sak av dessa medlemmar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Bildstöld har (åtminstone på FS) fått en innebörd av olovligt nyttjande av annans upphovsrättsligt skyddade bild. Så det funkar.
Ordet "bildstöld" är nog lika etablerat i vardagsspråket som "bilstöld", trots att båda (som redan påpekats i tråden) rent juridiskt inte är korrekta. Det är nog sällsynt att någon har svårt att förstå vad ordet betyder. Imho helt enkelt två exempel på utmärkta vardagsord som ersätter juridiskt komplicerade resonemang.
 

zootallures

Aktiv medlem
Ordet "bildstöld" är nog lika etablerat i vardagsspråket som "bilstöld", trots att båda (som redan påpekats i tråden) rent juridiskt inte är korrekta. Det är nog sällsynt att någon har svårt att förstå vad ordet betyder. Imho helt enkelt två exempel på utmärkta vardagsord som ersätter juridiskt komplicerade resonemang.
And here we go again...

Snälla, kan ni inte flytta ert bråk om semantik till en annan tråd? Det är väldigt svårt att hitta de inlägg som faktiskt handlar om det frågeställaren undrade över.

Mvh
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Kanske dags att införa max antal kommentarer per dag

Jag gillar ju inte förbud, men än mindre gillar jag det rättshaveristiska beteende som PMD med flera (som också påpekats), förstör intressanta trådar på fotosidan med.

Moderatorer: Vad har ni för tankar...



And here we go again...

Snälla, kan ni inte flytta ert bråk om semantik till en annan tråd? Det är väldigt svårt att hitta de inlägg som faktiskt handlar om det frågeställaren undrade över.

Mvh
 

afe

Aktiv medlem
I princip är det bara rapporterade inlägg om spam och personangrepp (och liknande) som modereras nu för tiden. Det är bara redaktionen själva som modererar. De som förstör trådarna tycker förstås detta är utmärkt när de nu får härja fritt ...
 

Sonysege

Aktiv medlem
Man skulle kanske införa en regel att man var tvungen att lägga upp en bild för varje kommentar, som bevis på att man gillar att fotografera, inte bara att ha synpunkter. Det är snarast en regel att den här klicken som tvunget måste hoppa in i varje tråd med synpunkter och tycks veta allt har väldigt sparsmakat med upplagda bilder.
Men med tanke på att en del har lagt in över 20 000 kommentarer så kan det inte finnas mycket tid till fotografering antar jag.

Ut och plåta istället, det är väl det Fotosidan skall handla om!
Med vänlig hälsning, Biffen
 

PMD

Aktiv medlem
Jag googlade ordet ”bildstöld” och fick massor av träffar även utanför FS. Bland annat SVT, Aftonbladet, Bildleverantörernas Förening, Bildombudsmannen, ...
Att många använder felaktig terminologi gör inte automatiskt att den blir korrekt.

En gång i tiden var den allmänna uppfattningen att jorden var platt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ytterligare en tråd som spårar ur här på Fotosidan....
Tack vare PMD

En bra och intressant tråd som blivit nedsvärtad och föstörd av PMDs barnsliga provokationer ("jag har mer rätt än du och har så mycket fritid att jag kan hålla på och skriva inlägg till jag vinner en utmattningsseger").

Jag är övertygad om att 99,9% av fotosidans läsare förstår vad trådskaparen menade och håller med om att bildstöld är ett vedertaget begrepp.

När 50% av inläggen består av provokationer istället för den faktiska sakfrågan så tröttnar man tyvärr.
Det vore ju trevligt av dig att förklara varför tråden har blivit förstörd av mig, men det kanske vore för mycket begärt?

Trådens ämne är "Bildstöld (allmänt)". Hur menar du att det inte är att hålla sig till ämnet att diskutera terminologi om upphovsrätt med ett sådant ämne?

Bleve du gladare om jag skapade en ny tråd för att fortsätta så att denna tråd kunde dö ut? I så fall skulle du ju själv kunna skapa en ny tråd för fortsatt diskussion (med samma ämne!) istället för att gnälla på den här.

Ett till tips till dig är att inte följa trådar som du ogillar.
 
ANNONS