Annons

Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaze

Aktiv medlem
Jag har ett problem med oskarpa bilder och undrar om någon kan hjälpa mig att förklara varför det blir så här.

Denna uggla har jag fotat från bilen, objektivet ligger mot fönsterrutan så stöd finns. Kameran är en Canon eos 760D och objektivet är Tamron 150-600 G2. Fullt inzommat på 600mm. Här är bilden väldigt beskuren för att det ska synas bra. Bilderna är tagna direkt efter varandra med samma inställningar och samma fokuspunkt. Jag har inte rört kameran och ugglan har heller inte rört sig. De flesta bilderna jag tar med detta objektiv blir som bild 1. Men plötsligt blir det mycket skarpare och några bilder blir riktigt bra. Men det känns mer som ett lotteri.

Inställningarna på båda dessa bilder är iso 400 och F6,3 1/640. Det spelar ingen roll om jag höjer isot för att få ner slutartiden längre. Då jag även har bilder med 1/4000 som oxå ser ut som bild 1
 

Bilagor

Jag har ett problem med oskarpa bilder och undrar om någon kan hjälpa mig att förklara varför det blir så här.

Denna uggla har jag fotat från bilen, objektivet ligger mot fönsterrutan så stöd finns. Kameran är en Canon eos 760D och objektivet är Tamron 150-600 G2. Fullt inzommat på 600mm. Här är bilden väldigt beskuren för att det ska synas bra. Bilderna är tagna direkt efter varandra med samma inställningar och samma fokuspunkt. Jag har inte rört kameran och ugglan har heller inte rört sig. De flesta bilderna jag tar med detta objektiv blir som bild 1. Men plötsligt blir det mycket skarpare och några bilder blir riktigt bra. Men det känns mer som ett lotteri.

Inställningarna på båda dessa bilder är iso 400 och F6,3 1/640. Det spelar ingen roll om jag höjer isot för att få ner slutartiden längre. Då jag även har bilder med 1/4000 som oxå ser ut som bild 1
Har du VC (stabilisering) påslaget?
Det jag tänker är att stabiliseringen kanske spökar, och därför skapar suddiga bilder.

Testa att ta bilder utan VC påslaget och jämför resultaten.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du en punkt och kontinuerlig AF eller låst med avtryck? Nu har jag Nikon och har haft Tamrons G1, men jag kunde uppleva att den ibland låste med en fokus som var helt fel det såg man redan i sökaren. Jag upplevde också att jag kunde få ännu mer slumpartade resultat när jag hade kontinuerligt på stillastående objekt.

Mina råd är testa AF mot en sedel som sitter på en plan vägg så att det inte är någon tvekan vad fokus är, blir det i majoritet OK, testa både med fix och kontinuerlig fokus samt en punkt

Om du har haft objektivet mot fönsterkarmen som i detta fall kan det bero på VR, enligt inlägget ovan
 

andreaze

Aktiv medlem
Ja jag hade VR på. Så det skulle kunna vara boven Jag var ut en snabb sväng och testade lite med att ha både av och på men det var svårt att se nån skillnad. Ska försöka få till ett bättre test med och utan VR framöver.

Går det att se i metadatan om bildstabilisatorn var på? Funderar mest för att kunna gå tillbaka och titta på äldre bilder.


Jag körde med en-punkt kontinuerlig AF kanske kan det vara det som blir fel? Får prova att välja något annat nästa gång. Men efter lite koll på äldre bilder så skulle det kunna stämma att de är sämre med detta val än andra.
 

hne

Aktiv medlem
Vid kontinuerlig fokusering, AI Servo AF, väljer Canon-kameror ibland att ta en bild även om fokus inte hittats, ifall fokuseringen tar för lång tid. För att åtminstone få en bild. Prova längre tid med slutarknappen halvtryckt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Att fota fåglar genom öppen sidoruta är lurigt, är det varmare inne i bilen än utanför så strömmar varm luft ut och sätter luften i dallring framför objektivet. Har sett samma problem varma dagar, vet inte om det är AC:n som är boven eller kanske varmluft från motorutrymmet som bygger upp en orolig zon runt bilen..
 

Svarfvar

Aktiv medlem
1. Kolla som redan är föreslaget i tidigare inlägg att kolla med sedel på vägg om objektivet t.ex. bak eller front-fokuserar (vilket av de två felen det är ser du inte om du tar mot en plan vägg). Testa på både 150 och 600mm även på olika avstånd från sedeln. Jag hade ett kamerahus en gång som fungerade riktigt dåligt på längre avstånd med 150-600 på 600mm
2. Ai servo (canon) med tamron 150-600 g2 tycker jag av erfarenhet fungerar sämre på stilla motiv. Vid flygande fågel fungerar det mkt bättre. Testa att fota utan AI servo och jämför. Håller med om lotterikänslan. Vet inte om det beror på canon eller tamron eller kombon av dessa.
 

Vao79

Medlem
Kanske inte alls är problemet. Men på min Tamron (24-70) är det så att efter att jag tryckt ner avtryckarn halvvägs måste jag invänta ett litet maskinellt ljud från objektivet. Vet inte om det är stabiliseringsmotorn som måste aktivera sig eller något annat. Alla bilder jag tar lite för snabbt blir något suddiga, inväntar jag däremot ljudet från objektivet blir bilderna underbart krispiga. Allt som allt behöver jag en knapp sekund extra efter att kameran hittat fokus till det att jag kan trycka av för att det ska bli skarpt. Mycket irriterande, men vet man om det går det att leva med.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag Nikon och har bytt mitt Tamron 150-600 G1 mot Nikon 200-500, men båda objektiven beter sig ganska lika. För Nikon iaf så brukar man ställa att man har avtryckarprioritet vid AF-C AI-Servo och fokusprioriter på AF-S

Min erfarenhet är att tar man i sämre ljus och motljus (dvs inte medljus) och har kontinuerlig fokus på stillasittande så får man mer den där lotterikänslan. Vet inte om det beror på att den hela tiden försöker att finjustera fokus och att det blir generellt suddigt, för jag är inte säker på att det är skarpt någonstans som fokusfel. Jag har inte satt AF-ON utan den fokuserar så länge jag håller nere avtrycket. Jag brukar skifta till AF-S eller ibland håller jag inne knappen för låsning av fokus, dvs en inverterad AF-ON knapp
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske inte alls är problemet. Men på min Tamron (24-70) är det så att efter att jag tryckt ner avtryckarn halvvägs måste jag invänta ett litet maskinellt ljud från objektivet. Vet inte om det är stabiliseringsmotorn som måste aktivera sig eller något annat. Alla bilder jag tar lite för snabbt blir något suddiga, inväntar jag däremot ljudet från objektivet blir bilderna underbart krispiga. Allt som allt behöver jag en knapp sekund extra efter att kameran hittat fokus till det att jag kan trycka av för att det ska bli skarpt. Mycket irriterande, men vet man om det går det att leva med.
Kan mycket väl vara något sådant, ska tänka på det. Kör man på flygande då tar man ju en serie bilder åt gången och då har ju allt ställt in sig iaf på de efterföljande men tar man på stillasittande så tar man nog mer enbild med kanske uppehåll några sekunder. Tar man AF-S på Fokusprioritet så väntar man ju på konfirmeringen att bilden kan tas
 

tocar

Aktiv medlem
Kanske lite dum kommentar, men när du fotograferar från bilen så är väl motorn inte igång. Det ger ju vibrationer.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det kan finnas en förklaring till, den vill ingen höra :)
Jag och min kompis fotade i flera år med 500D och EF70-300. Det blev skarpa bilder ibland men väldigt ofta fick man front- eller backfokus på max brännvidd, det spred från bild till bild. Dålig repeternoggrannhet med andra ord. Slutsatsen blev att Canons 3-siffriga kameror förmodligen är tänkta för att fotografera med måttliga brännvidder. Nu fotar vi med 5D3 och 7D och de har en helt annan precision..
Nu är det fullt möjligt att Canon har höjt ambitionsnivån på 760D, det har jag ingen aning om.
Angående termisk distorsion när man fotar genom sidorutan, kan det vara så enkelt att om man fotar på lovartsidan så går det bra men om man fotar på läsidan så kommer ett moln av varmluft från motorrum och avgassystem att lägga sig framför kameran. Jag ska notera vindriktningen nästa gång jag försöker :)
 

iSolen.se

Guest
Jag har ett problem med oskarpa bilder och undrar om någon kan hjälpa mig att förklara varför det blir så här.

Denna uggla har jag fotat från bilen, objektivet ligger mot fönsterrutan så stöd finns. Kameran är en Canon eos 760D och objektivet är Tamron 150-600 G2. Fullt inzommat på 600mm. Här är bilden väldigt beskuren för att det ska synas bra. Bilderna är tagna direkt efter varandra med samma inställningar och samma fokuspunkt. Jag har inte rört kameran och ugglan har heller inte rört sig. De flesta bilderna jag tar med detta objektiv blir som bild 1. Men plötsligt blir det mycket skarpare och några bilder blir riktigt bra. Men det känns mer som ett lotteri.

Inställningarna på båda dessa bilder är iso 400 och F6,3 1/640. Det spelar ingen roll om jag höjer isot för att få ner slutartiden längre. Då jag även har bilder med 1/4000 som oxå ser ut som bild 1
Prova att fokusera manuellt. Du fotade väl med öppen ruta? Bilmotorn självklart av. Får du samma problem med stativ?
 

AnanasJimmy

Medlem
Jag har föregångaren till det objektivet (Tamron 150-600 G1) och har upplevt samma problematik, speciellt på de längre brännvidderna. Jag lyckades få mer skärpa genom att ställa bländaren på F/8 (enligt tester så är det lite av sweet-spoten). Kör jag på F/6.3 så blir det suddigare, speciellt på 600mm.

Du nämnde också att du använde bilen som stöd, var motorn igång? Det kan skapa vibrationer som fortplantar sig ut i hela bilen.
 

andreaze

Aktiv medlem
Jag fotade från bilen denna gång men det var ingen värme från bilen. Det blir samma sak om jag inte sitter i bilen. Och bilen var avstängd så det beror inte heller på vibrationer från motorn.

Även om jag har stativ så blir det väldigt många som är oskarpa.

Testade lite idag och Kanske kan det ha med zoomningen att göra. De blev bättre när jag inte zoomade max. Även när När jag kollar tillbaka på gamla bilder så är det fler som är skarpare vid mindre zoom.

Vid full zoom är det dock väldigt sällan det blir någon som är skarp. Testade även både Oneshot , AI Focus och AI servo med olika fokuspunkter och grupper och tyckte inte det var nån större skillnad. Allafall inte vid 600mm


Ska försöka testa imorgon med f8 och se om det blir någon skillnad.

Frågan är om inte objektivet är bättre eller om det kan bli bättre om jag köper ett annat hus. Ska byta hus ändå så småningom, men tänkte att 90D skulle dyka upp först
 

andreaze

Aktiv medlem
Tror att det kan ha hjälpt en del att köra på f8 vid full zoom. Dock var det lite grått väder och fick höja iso en hel del istället med mer brus.

Om jag skulle byta kamerahus vad skulle ni rekommendera då, jag vill inte byta alla objektiv.

Har som sagt funderat på 80D. Är det värt att byta upp sig till den från min 760D?

Frågan är när 90D kommer om den kommer? Känns lite stiltje hos Canon för tillfället.

Har oxå funderat på nån Sony med nån adapter men då är ju frågan hur bra det fungerar med mina objektiv....

Har ni något tips, fotar nästan bara landskap, fåglar och lite makro
 

larjo

Aktiv medlem
Kan vara bildstabiliseringen som spökar när du kör på stativ/fast underlag.
Har du provat att ställa skärpan i live-view med stativ och 2 sekunders fördröjning på stillastående föremål. Då utesluter du om AFen är dåligt kalibrerad.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
uppgradering firmware

Det ar ett valkant problem for det objektivet pa Canonhus. Lamna in till Tamron for uppgradering av firmware.
 
Jag fotade från bilen denna gång men det var ingen värme från bilen. Det blir samma sak om jag inte sitter i bilen. Och bilen var avstängd så det beror inte heller på vibrationer från motorn.

Även om jag har stativ så blir det väldigt många som är oskarpa.

Testade lite idag och Kanske kan det ha med zoomningen att göra. De blev bättre när jag inte zoomade max. Även när När jag kollar tillbaka på gamla bilder så är det fler som är skarpare vid mindre zoom.

Vid full zoom är det dock väldigt sällan det blir någon som är skarp. Testade även både Oneshot , AI Focus och AI servo med olika fokuspunkter och grupper och tyckte inte det var nån större skillnad. Allafall inte vid 600mm


Ska försöka testa imorgon med f8 och se om det blir någon skillnad.

Frågan är om inte objektivet är bättre eller om det kan bli bättre om jag köper ett annat hus. Ska byta hus ändå så småningom, men tänkte att 90D skulle dyka upp först
Jag har ett Sigma 150-600 och för mig blev det en klar skillnad att gå från 5.6 till 8.0. Skärpan gick från att vara halvdan till imponerande skarp. På stillasittande motiv använder jag aldrig en annan fokusmetod än One Shot. AI-metoderna fungerar aldrig lika bra på stilla motiv, enligt min erfarenhet.
 
ANNONS