Annons

En del frågor och funderingar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Linderothe

Ny medlem
Hej!

Jag har fotat en del de senaste åren och blir sakta men säkert duktigare (inte bra) så jag är fortfarande nybörjare.

Just nu har jag en Nikon D3100 med standard objektivet 15-55 mm 1:3.5-5.6G VR (bra alround i guess).

Jag tycker om att vara ute i naturen och ta mycket foton där på landskap, både på dag och natten.

Jag har relativt dåligt koll på utrustning. Men jag skulle vilja uppgradera min utrustning lite dels ett macro-objektiv och någon form av vidvinkelzoom samt telezoom. Detta för att jag ska kunna "leka" runt lite och få en egen uppfattning om hur olika objektiv är osv. Detta kanske inte är inköps som kommer hända just nu men vill ge lite bakgrund.

Som jag förstår det så är min kamera kompatibel med AF-S vilket gör mig lite begränsad (?) när det kommer till olika objektiv. Är det så att jag kan använda alla objektiv med AF bara det att funktionen blir nedsatt?

Utöver det så är jag nöjd med Nikon och jag har lärt mig min kamera ganska bra.

Men säg nu att jag vill bli mindre begränsad av mitt kamerahus så jag tar och köper ett nytt.
En kamera som jag kan ha länge som är "tålig" då jag är ute i naturen mycket.
Finns inte direkt någon funktion jag saknar på min D3100, kanske en skärm man kan vrida på, möjlighet till ta bild med remote och ev. kunna gå upp på lite högre ISO.
Jag är inte i behov att kunna filma med den längre har jag insett.

Finns det något paket man kan köpa eller har ni några tips?

Tusen tack för hjälpen! :D
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en D3100.
Det jag är frustrerad över är AF-hastigheten.
Annars funkar den som den ska.

Är du nöjd med kameran så finns det ingen direkt anledning att köpa en annan.

I dag görs alla objektivkonstruktioner med AFS. Så du saknar inte någonting.
Jag skulle inte lägga pengar på ett AF-objektiv om jag inte råka ramla över ngt speciellt och billigt.
O i så fall kan man köpa ett hus som ger AF MED AF-objektiv.

Alla kameror går förr eller senare sönder.
En D3100 är billig o då svider det inte lika mycket i plånboken när det händer...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att se vad som passar.
Cyberphoto.se
Välj Nikon F
välj har inbyggd motor

Nu ser du allt som passar D3100

Personligen hade jag också valt har bildstabilisering

Väljer du Endast för APS-C så plockar du bort FF-objektiven som blir tyngre o dyrare pga större glasytor.
 

Linderothe

Ny medlem
För att se vad som passar.
Cyberphoto.se
Välj Nikon F
välj har inbyggd motor

Nu ser du allt som passar D3100

Personligen hade jag också valt har bildstabilisering

Väljer du Endast för APS-C så plockar du bort FF-objektiven som blir tyngre o dyrare pga större glasytor.

Men trots att objektivet är anpassad för AF-P "motor" fungerar de även med en AF-S kamera?
 

ztenlund

Aktiv medlem

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dessutom har väl en del fått uppleva att OM man uppgraderar till nyare SW så lägger AF av på objektiv från Sigma.
(Om jag kommer ihåg rätt)
 

Linderothe

Ny medlem
AF-P fungerar på de kameror som har stöd för det, antingen från början eller via mjukvaruppdatering. Vilka modeller som klarar AF-P med eller utan begränsningar framgår här:
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000035705&configured=1&lang=en_GB

D3100 här inte till kamerorna som är kompatibla med AF-P-objektiv.
Om vi vänder på det då? Om vi tar d3400 som exempel som har AF-P motor.
Hur är det med AF-S objektiv på den?
 

PMD

Aktiv medlem
Denna websida har en tabell över vilka objektivtyper som fungerar på Nikons olika kamerahus. (Samt kommentarer om hur mycket som fungerar om objektivet ger partiell funktionalitet på en viss kamera).
 

Ventures

Aktiv medlem
Tyvärr är det, förutom "kitobjektiven" och ev. AF-S 35/1,8G, relativt dyrt att skaffa objektiv till de sk "instegskamerorna".
Till makro finns AF-S 105/2,8 VR för mellan 4 och 5000 kr begagnat. Det finns AF-S makron med kortare brännvidder som gör att man måste vara väldigt (eller alltför) nära objektet.
Med "rätt" kamerahus kan man välja fritt mellan allt från manuella objektiv från 70-talet till de senaste. Dvs kunna komma undan med betydligt mindre kostnad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Just att du inte kan använda (bra) skruvfokusobjektiv eller Ai-objektiv som kan köpas billigt (och säljas för samma pengar). Bättre AF-S är inte billiga.
Det finns ETT som skulle få mig att byta hus. Tillverkades några få exemplar 1972 o det senaste sålda kostade ca 100 000 Euro. (Nej det skulle jag aldrig betala)

Jag påstår att de objektiv DU anser billiga är för MIG helt ointressanta.
Så du får nog precisera mer exakt vilka.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som makro så hade jag valt Tamron 10-24VC ett nytt objektiv som släpptes för ett år sedan, runt 6000:-,är det för mycket så finns det ett en hel motsvarande utan bildstabilisering för 2-3k från Tokina, Sigma.

Som makro hade jag valt Tamrons 90/2,8 VC finns ett nytt runt 6000 G2, det äldre generation 1 kan fås begagnat för runt 3500:-

Tele finns det en uppsjö, det billigaste men OK är nog Tamrons 70-300VC för en typ 2500:- begagnad, Nikon har ett snarlikt. Sedan så finns Tamrons 100-400 VC ett nytt objektiv. Det finns också kortare tele 70-200 i 2/8 från tex Sigma o Tamron, beror på vad man är ute efter, kanske ett 70-300 är en bra början?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns ETT som skulle få mig att byta hus. Tillverkades några få exemplar 1972 o det senaste sålda kostade ca 100 000 Euro. (Nej det skulle jag aldrig betala)

Jag påstår att de objektiv DU anser billiga är för MIG helt ointressanta.
Så du får nog precisera mer exakt vilka.
Lustigt att du använder versaler. Utgår från att du skriker dessa ord. Nej du får lista ut det själv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lustigt att du använder versaler. Utgår från att du skriker dessa ord. Nej du får lista ut det själv.
Du utgår från helt fel ståndpunkt. Det är för att vara tydlig i vad jag menar och att det inte existerar en sanning för OSS, utan att var o en har sitt behov. Hur du vet vilket behov TS har förstår jag inte.

Om nu vi som skriver i tråden skall lista ut vad dina vaga påståenden gäller för, varför skriver du överhuvudtaget en sådan text? Den saknar ju betydelse om det inte finns ngn substans i påståendet.

Märk väl att jag håller med dig att det finns betydligt mer att välja på om man väljer bland det äldre objektiven. Men om jag inte är intresserad av manuell fokus eller äldre o oftast sämre optisk kvalité så spelar det ingen roll om det finns 1000 manuella o de är hur billiga som helst när jag inte vill ha dem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu är D3100 rätt gammal och det gör det sannolikt att flera sigma funkar bra. Det är väl då man uppgraderat FW för att stödja AF-P objektiven som det blivit problem med AF. Mig veterligt finns inte denna FW till D3100. Jag skille tipsa om beg. Sigma 10-20/4,5-5,6 kostar bara lite över en tusenlapp beg. Sigma 105/2,8 OS (bildstab) ligger runt 3000kr ny och 2000kr beg. Det blir inte så dyrt. Båda tror jag har invyggd fokusmotor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såg idag på blocket Nikkor AF-S 10-24 3000kr. Så länge du håller dig till DX formatet (samma sensorstorlek som D3100) lär ju denna vara fullt kompatibel länge.
 
ANNONS