Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Investera i ett nytt system ( Nikon)

Bengf

Aktiv medlem
Vifta som en tok med handen framför linsen, nej då vill jag nog se andra tester.


Har dom inte filmat av skärmen i slow motion med DSLR värstingar som kör max bps och blackouter framträder, om man skall hårddra, är det inte känt där med DSLR att det blir liksom ingen autofokus under mikro sekunder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vifta som en tok med handen framför linsen, nej då vill jag nog se andra tester.


Har dom inte filmat av skärmen i slow motion med DSLR värstingar som kör max bps och blackouter framträder, om man skall hårddra, är det inte känt där med DSLR att det blir liksom ingen autofokus under mikro sekunder.
Tror du att autofocus jobbar hos en spegelfri kamera när slutaren är stängd?
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror du att autofocus jobbar hos en spegelfri kamera när slutaren är stängd?
Det har varit diskussioner om det där, dslr har separat AF-modul, spegelfri har AF-sensorer på sensorn, hur som helst så fins det luckor även hos DSLR med OVF under bps körning. Men obs säger inte vad som är allra bäst, utan att det varit uppe till diskussioner under åren.
 

iSolen.se

Guest
Vifta som en tok med handen framför linsen, nej då vill jag nog se andra tester.


Har dom inte filmat av skärmen i slow motion med DSLR värstingar som kör max bps och blackouter framträder, om man skall hårddra, är det inte känt där med DSLR att det blir liksom ingen autofokus under mikro sekunder.
Du behöver inte vifta som en tok, det räcker med att röra handen framför så ser man att det är fördröjning.

Säg att du följer något. Inget problem, du får det du ser. Motivet svänger eller vänder, då märker ett "lagg" senare att motivet vänt och ditt motiv är inte längre i mitten.

Du behöver ingen EVF för att observera detta , det räcker med live view, man får en tuggummikänsla, det är segt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det har varit diskussioner om det där, dslr har separat AF-modul, spegelfri har AF-sensorer på sensorn, hur som helst så fins det luckor även hos DSLR med OVF under bps körning. Men obs säger inte vad som är allra bäst, utan att det varit uppe till diskussioner under åren.
Jag har heller ingen åsikt om vad som är bäst. Jag tycker att det är intressant att förstå skillnaderna.

Hos en DSLR så blir det en så kallad blackout när spegel är uppe, och all mätning upphör.

Hos en spegelfri kamera händer samma sak när slutaren är stängd. Att det inte upplevs som en blackout beror på att bilden i sökaren hänger kvar.

Givetvis så är "blackout"-tiden kortare hos en spegelfri kamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Du behöver inte vifta som en tok, det räcker med att röra handen framför så ser man att det är fördröjning.

Säg att du följer något. Inget problem, du får det du ser. Motivet svänger eller vänder, då märker ett "lagg" senare att motivet vänt och ditt motiv är inte längre i mitten.

Du behöver ingen EVF för att observera detta , det räcker med live view, man får en tuggummikänsla, det är segt.

Har sett ansiktsfokus med Z7 med snabba vridningar/vickningar av motivet, hittar ju förvånansvärt snabbt tillbaka, Eyefokus hos vissa kameror klarar också rörelser bra.


Äldre EVF så var det vid bilder/sek som var extra besvärligt, första bild låg kvar liksom, bilden var inte i realtid. när jag själv provat 12bps med äldre kamera så upplevde jag EVF:n bättre för det gick så jäkla snabbt, man blinkar med ögat också bort i mellan.
 

afe

Aktiv medlem
Du behöver ingen EVF för att observera detta , det räcker med live view, man får en tuggummikänsla, det är segt.
Det går inte att jämföra en snabb EVF med Live View (EVF:en är mycket snabbare på de nya kamerorna också jämfört med skärmen på samma kamera).

Visst finns det en fördröjning - det går förstås inte att helt komma från. I praktiken upplever jag det inte som ett problem över huvud taget. TV-fotografer har i många år kunnat filma sport med elektroniska sökare som är betydligt sämre än de som finns i de kameror vi har idag, så jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt som somliga vill göra det till.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det går inte att jämföra en snabb EVF med Live View (EVF:en är mycket snabbare på de nya kamerorna också jämfört med skärmen på samma kamera).

Visst finns det en fördröjning - det går förstås inte att helt komma från. I praktiken upplever jag det inte som ett problem över huvud taget. TV-fotografer har i många år kunnat filma sport med elektroniska sökare som är betydligt sämre än de som finns i de kameror vi har idag, så jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt som somliga vill göra det till.
Kan bara hålla med. Har inga problem att fota med varken Canon eller med Fuji X-T2. Tvärtom skulle jag önska att min Canon också hade en lika bra EVF som min Fuji. Att kunna se hur bilden blir innan man trycker av är guld värt
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Filmning inte samma

Vid filmning upplever man inte problemet på samma sätt. Möjligen att vingslagen upplevs som väldigt ryckiga i sökaren). Det är just under blackouterna och när inte processorn hinner med att processa alla information som laggen blir ett problem. Tänk ett snabbt föremål som rör sig t.ex. i sicksack (som en beckasin på uppflog) eller en vadarflock som kommer i 60 km/h och ändrar riktning hela tiden och du fotar den på 10-20 meters håll med kraftigt teleobkjektiv med 10-20 rawbilder per sekund. En handfull hundradels sekunder i fördröjning gör att man lätt t.o.m. tappar föremålet i sökaren när det "hänger sig" eller vid kort blackout. Har upptäckt att problemet blir mindre vid manuella inställning utan exponeringsautomatik (mer kraft över till processorn?). För oss som kanske tar 50-75% av alla bilder på flygande snabba objekt, ofta på nära håll med tele, så blir det faktiskt ett litet problem ibland. För andra är det inget problem alls. Finns ingen anledning att gå i skyttegravskrig om en sådan här sak men tycker ändå det är lite märkligt att man ännu inte upptäckt denna lilla nackdel (fast kanske egentligen inte så konstigt om man inte fotar på det viset). Fördelarna med EVF verkar nog alla ha upptäckt i alla fall.
 

iSolen.se

Guest
Det går inte att jämföra en snabb EVF med Live View (EVF:en är mycket snabbare på de nya kamerorna också jämfört med skärmen på samma kamera).

Visst finns det en fördröjning - det går förstås inte att helt komma från. I praktiken upplever jag det inte som ett problem över huvud taget. TV-fotografer har i många år kunnat filma sport med elektroniska sökare som är betydligt sämre än de som finns i de kameror vi har idag, så jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt som somliga vill göra det till.
Det behöver inte vara ett problem. Det var bara att det påstods vara ingen lagg alls. Nu var det ett tag jag provade xt3 men helt laggfri upplevde jag den inte. Det finns säkert test som mäter det för respektive kamera.

Tvfotografer, jag tycker de missar rätt ofta, kolla när det händer en oväntad vändning.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med.

Fotar absolut mest spegellöst, och för vanlig fotografering så är det normalt inget problem. Däremot så är det långt ifrån laggfritt. Enkelt att påvisa som sagt, även om de flesta inte normalt har ont av det.

För viss nischad fotografering (action, snabba sporter, djur/vilt) så tycker jag att det dock fortfarande kan vara en fördel med optisk sökare på DSLR:er.

Något som jag tror kommer att förbättras kraftigt (precis som AF) på spegellösa under de kommande åren.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tror inte det

Ni som använder det:
Skulle ni se lagg som ett problem med en Z7 med en hoppande skidåkare?
Jag tror inte att det skulle vara ett större problem. Dels för att hoppet kommer att ske i samma riktning som vid uthoppstillfället (en skidåkare kan knappast byta riktning i luften) och dels för att fotografen förmodligen är beredd på var hoppet ska ske.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror inte att det skulle vara ett större problem. Dels för att hoppet kommer att ske i samma riktning som vid uthoppstillfället (en skidåkare kan knappast byta riktning i luften) och dels för att fotografen förmodligen är beredd på var hoppet ska ske.
Precis, jämna rörelser påverkar inte lagg mer än stillastående. Det är när man ändrar riktning, startar eller stoppar som det spelar roll.

Nån får förklara varför displayen på baksidan är sämre än den i sökaren m a p lagg.
 
ANNONS