Annons

Bilder som man trycker på och förstorar med popen är mindre än originalbilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Lite överallt finns bilder som man kan trycka på för att för upp en större, under artiklar exempelvis.
När jag trycker på en bild på iOS, iPhone XS och senaste OS så blir den mindre än originalbilden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har också upplevt det.
Tänker att det beror på att popen visar bilden i sin fulla storlek (som faktiskt är ganska liten), medan bilden i artikeln visas med procent av sidbredd (vilket kan innebära förstoring)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
I vissa lägen kan det bli så. När skärmen är liten. Popupen har med en stängknapp och lite annat som tar plats. Det är därför bilden trycks ihop.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Stängknappen behöver inte ta plats, iaf inte med en sån jättemarginal till bilden.
Nu går det iofs att förstora bilden men det kunde lika gärna programmeras så att den fyller skärmen med bibehållna proportioner.

Här ett album som jag använder https://www.juicebox.net/demos/lite/full/#
Det hanterar de olika stora skärmar jag har provat. I fullskärm också. Som inspiration eller plug in ...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Stående mobil så blir det så på iOS. stängknappe. kan läggas i bilden i stället och utnyttja full bredd och då visa högre upplösning, gör det den ens nu? Upplever som att den visar exakt samma bild fast nerskakad. Annars ör det väl ingen vits med att ha en popup?

Har inte kollat koden men att ta bort marginalen och lägga stängknappen i bilden istället borde väl vara ganska simpel css-modifiering för iPhone eller rent av alla slump skärmar?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag provade att klicka på länken till juicebox. Om man klickar på förstora-knappen så går webläsaren över i fullskärmsläge men bilden blir inte större.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag provade att klicka på länken till juicebox. Om man klickar på förstora-knappen så går webläsaren över i fullskärmsläge men bilden blir inte större.
Jag har inte kollat bildstorleken, antal pixlar, i demon men bilden är nog mindre än din skärm.
Här ett album från mig, 1500pix längs långa sidan:
https://gwy.name/bil/2019-jun-AHK-SAAB/
Större än demon iaf

(kollade demon nu, 1024*680 är första bilden)
 

PMD

Aktiv medlem
Den fungerar ännu sämre.
På Mac (i Safari och Google Chrome) öppnas bilden i en ny flik, och bilden blir marginellt större, men fönstrets storlek ändras inte.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Symbolen med två överlappande rektanglar öppnar bilden i ny flik. Den med pilar i alla hörn ger fullskärm och den med tre små rektanglar under en stor togglar tumnaglarna. Ett klick på bilden togglar texter
 

PMD

Aktiv medlem
Aha! Jag ser bara två symboler, en som togglar visning av tumnaglarna nertill och den med två överlappande rektanglar.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Aha! Jag ser bara två symboler, en som togglar visning av tumnaglarna nertill och den med två överlappande rektanglar.
Ok. En utmaning då för FS att få till det för iOS om de väljer att följa designen från Juicebox. För mig fungerar det utmärkt på Android/Chrome och win10/Chrome
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan vara något som behöver konfigureras annorlunda i din installation av Juicebox, för på sidan som du länkar till i inlägg #4 ser jag tre symboler uppe till höger, inklusive en som gör att webläsaren går över till fullskärm (men bilden blir som sagt inte större där och din förklaring till det tycker är rimlig).
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har gratisversionen, de kör säkert själva med "pro". Där kan finnas en skillnad. Referensen till Juicebox var ändå menad som förslag eller inspiration till FS.
 
ANNONS