Annons

Canon 5d mark IV el. 5DS R ev EOS R?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag gick från Nikon DSLR till Z7. Det finns ingen väg tillbaka efter det!

Man kan dividera i evigheter om vad som är bäst vad gäller autofokus osv., men de nya objektiven och det mindre och lättare formatet har gjort min fotografering så mycket roligare.

Jag tror det är samma sak med Canon och om jag vore i din situation skulle jag inte tveka om en RM-modell.

Som sagt ovan så ligger det nog en ny generation sensorer i pipeline, så varför inte vänta lite?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har ni verkligen testat hur bra eller dåligt telefonens GPS fungerar utan möjlighet att hämta data? Att föra över information till kamerna är en sak och att positionera en annan.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Slog fel här på 75 meter med bilen som störtat ned. Den skulle vara på samma ställe som de andra bilderna. Övriga bilder från samma område satte sig korrekt.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Slog fel här på 75 meter med bilen som störtat ned. Den skulle vara på samma ställe som de andra bilderna. Övriga bilder från samma område satte sig korrekt.
Positionering bli bättre ju fler källor till information telefonen har, men kontakt med jag tror minst 4 satelliter räcker för en ungefärlig positionering. Fler satelliter = bättre!

Uppkoppling till nätverket ger möjlighet till triangulering som är bra om man är inomhus, i en tunnel eller i en stad men många skyskrapor.

Även uppkoppling mot internet via wifi och Bluetooth kan förbättra noggrannheten.

Jag ska inte uttala mig om Canon men min iPhone hittar positionen utan uppkoppling mot internet och för över den till min Z7.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Stort tack till er som svarat
Just nu lutar det mest åt eos r framför allt eftersom den verkar ha bättre fokus och att skärmen går att vinkla men eftersom det är första varianten av Canons spegellösa så.......
Största nackdelen med R tycker jag är adaptern
Är lite skeptisk till denna på grund av tillför både vikt och storlek till kameran samt skulle vara rädd att den går sönder, har inte pengar att köpa upp en ny sats objektiv utan vill ha dom jag har samt att jag tänkte behålla min markIII
Även om jag tycker att det är en bra grej med adaptrarna som att kunna sätta filter i dom

5D mark IV har gps fast skillnaden i pris gör ju att man kan köpa en lös till R
Kamerorna i sig verkar som om dom är ganska likvärdiga
Fotar aldrig i serier ( nästan) så hastigheten och antal spelar inte så stor roll även om det kan vara bra att ha
Använder alltid bara ena kortet i kameran trots att det alltid sitter 2 i om det första skulle bli fullt vilket inte hänt ännu


Men jag tycker att jag fått en hel del bra synpunkter på dessa så just nu är det bara att fundera vidare och se om något kommer på rea :)
Tillbaka igen:). Jag tror du tänker klokt om du inte behöver fler bilder per sekund i servo än vad R ger. Du såg säkert att jag testat lite bilder på fåglar i flykt och att det går utmärkt. En utpräglad fågelfotograf/sportfotograf skulle nog inte vara nöjd dock.

Gällande adaptern så valde jag den med ring. Den sitter alltid på eftersom jag bara har ef-objektiv. Den bygger på ungefär som ett pannkaksobjektiv men väger väldigt lite. Tänker inte på den längre utan den har blivit kamerans bajonett helt enkelt. Tror det blir mer kännbart när den måste av och på beroende av RF eller EF lins. Jag valde ringadaptern då jag gillar att få ett hjul till. Den sköter ISO och de två övriga på huset såklart tid och bländare. Kanske blir det lite förvirrande framöver när ringen på RF-objektiven sitter framtill istället. Hellre lite förvirring på det sättet än att ibland ha hjulet och nästa gång inte. Med vanlig adapter hade jag nog valt att inte använda ringen på RF-objektiven heller. Kan vara bra att tänka igenom om du tror ringen tillför något för dig innan du beställer.
 
ANNONS