Annons

GIMP och Darktable.

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
... Ska man spara bilden i ett mera universellt format som PNG eller JPEG så ska man i stället välja funktionen "Exportera". Det är en liten egenhet som Gimp har att skilja på detta.
Och "Exportera" har dom dessutom gömt långt ner i första menykolumnen
- med en treknappars (!!!) snabbkommandokombination. Som om designern aktivt försökte försvåra just att "Exportera"!? Vad är det för fel med en två-knappars, åtkomlig inom vänster hands räckvidd mellan tumme och pekfinger?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Och "Exportera" har dom dessutom gömt långt ner i första menykolumnen
- med en treknappars (!!!) snabbkommandokombination. Som om designern aktivt försökte försvåra just att "Exportera"!? Vad är det för fel med en två-knappars, åtkomlig inom vänster hands räckvidd mellan tumme och pekfinger?
Exportera: Ctrl + E. Exportera som: Shift + Ctrl + E. Eget snabbkommando: Välj vilka knappar du själv önskar för att exportera.
 
Senast ändrad:

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ok. Tiff duger gott, då det går att redigera med de flesta (?) externa program. Problemet är storleken på filerna, men jag får väl ta det i de fall det blir aktuellt. Tack för hjälpen !
Om du gör någon redigering (alls) med Gimp så hade jag valt XCF (Gimps inbyggda filformat) för att spara bilderna. TIFF eller annat "standardformat" hade jag valt bara när bilden är färdigredigerad. Anledningen är enkel: med XCF-formatet sparas inte bara bildpunkterna, utan också lager, och en del annat.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du gör någon redigering (alls) med Gimp så hade jag valt XCF (Gimps inbyggda filformat) för att spara bilderna. TIFF eller annat "standardformat" hade jag valt bara när bilden är färdigredigerad. Anledningen är enkel: med XCF-formatet sparas inte bara bildpunkterna, utan också lager, och en del annat.
Jo, så blir det nog. Tiff för att (ev.) redigera i en extern programvara, (om det nu skulle visa sig bli nödvändigt), men det är väl osannolikt med tanke på hur kompetent Gimp är, (för mina behov).
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig. Får kolla upp om den är tillgänglig där.
Den finns där för £16.95 och de har även andra böcker om GIMP. Det är väl bra att välja en ganska ny bok som handlar om version 2.10 eftersom det finns en hel del skillnader jämfört med version 2.8.

Huvudkritiken mot boken verkar vara att den är i svartvitt trots att stora delar handlar om hur man hanterar färger.
 

Polar300

Aktiv medlem
Exportera: Ctrl + E. Exportera som: Shift + Ctrl + E.
Eget snabbkommando: Välj vilka knappar du själv önskar för att exportera.
Det är alltid "Exportera som" som jag är ute efter,
eftersom jag vill ha ett nytt namn på min .jpg-export...
Alt + Q hade varit drömmen, men den kombinationen är
säkert redan låst till något annat. I Gimp eller i Windows...
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det är alltid "Exportera som" som jag är ute efter,
eftersom jag vill ha ett nytt namn på min .jpg-export...
Alt + Q hade varit drömmen, men den kombinationen är
säkert redan låst till något annat. I Gimp eller i Windows...
Titta vad som finns under Redigera->Tangentbordsgenvägar. En liten reservation: jag använder Gimp under Linux, menyns placering kan vara annorlunda (liksom namnet) i Windows.
 

svartkonst

Ny medlem
Du kan även titta på RawTherapee (linux och Windows). Jag kör det för RAW-behandling, sedan använder jag Affinity för ev. bildbehandling.
 
ANNONS