Annons

Canon A80, Ixus 430 eller Ixus 500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Najze

Aktiv medlem
Har länge gått och funderat på vilken digitalkamera jag ska köpa. Har skrivit trådar tidigare och jag har fastnat för tre stycken nu:

Canon A80 (2985 kr)
Canon Ixus 430 (3176 kr)
Canon Ixus 500 (3632 kr)

(Billigast enligt pricerunner)

Ixus-modellerna är små, smidiga och verkar ta bra foton. Tycker dock att det känns som om det ligger en dimma över bilderna, men det verkar bara vara jag som ser det (finkänslig, svar ja). Sägs att blixten och bilder inomhus inte blir jättebra med Ixus-modellerna. Laddningsbart batteri och laddare medföljer, ett stort plus!

A80 verkar vara stabil, stor och klumpig. Tar bra bilder, bra blixt, många som gillar denna kamera. Den är även billigast av de tre kamerorna. Dock så är det storleken och tyngden på kameran jag inte tycker om. Vill gärna kunna ha kameran i fickan. 4 AA-batterier, blir tvungen att köpa laddningsbara *extrakostnad*

Ixus 500: 5.0 megapixlar, 2592x1944 pixlar, smidig.
Ixus 430: 4.0 megapixlar, 2272x1704 pixlar, smidig.
A80: 3.9 megapixlar, 2272x1704 pixlar, sämre LCD än IXUS, bättre blixt än Ixus, klumpig & stor.

Ixus 500 är svårt att hitta recensioner på, har endast funnit den på TrustedReviews. Har inga direkta testbilder på den.

Vad har ni för erfarenheter av ovanstående kameror, vilken är prisvärdast och är A80 stor och klumpig? Hur är bildkvalitén på de olika kamerorna.
 
ANNONS