Annons

Sensorrengöring på 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)

ollebroksten

Aktiv medlem
Jag får mycket svarta prickar på bilderna pga dammig sensor. Jag provade att rengöra med en gammal negativborste/blåsa men det blev till och med värre!
Någon som vet vilket verktyg man behöver och vart man isf får tag på ett?
 

mmmikael

Aktiv medlem
Hur bra funkar det egentligen? Har funderat på att testa, funkar inte att blåsa bort dammet längre.

Är inte risken ganska stor att man skadar sensorn?
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Det är inte sensorn som du rengör utan en liten behandlad glasbit som sitter framför och som filtrerar bort ir och uv-ljus, så det är nog mycket tåligare än vad man kan tro.
 

defiant

Aktiv medlem
jag har hört (vet inte själv) att det sitter ett ömtåligt filter framför sensorn som e jätteömtåligt.

jag köpte en gummiblåsa på Scandinavianphoto för en hundring ungefär som har funkat hittils...
 

Diiva

Avslutat medlemskap
Blåsa bort kan funka tillfälligt, men man blåser dammet runtomkring, så det kommer tillbaka oftare (kanske). Förr eller senare får man rengöra det lite ordentligare, då är det bäst och köpa det Kim länkade där uppe (eller liknande produkt) och göra rent.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Eclipsevätskan avdunstar omedelbart, den lämnar inga som helst spår.
mmmikael skrev:
Hur bra funkar det egentligen? Har funderat på att testa, funkar inte att blåsa bort dammet längre.

Är inte risken ganska stor att man skadar sensorn?
Det fungerar hur bra som helst, jag har rengjort ett stort antal gånger med den metoden och det på flera olika sensorer (kamerahus), både canons cmos och nikons ccd...resultatet blir hur bra som helst.

Det finns ingen som helst risk att man skadar sensorn om man följer instruktionerna.
 
Senast ändrad:

Highweiss

Aktiv medlem
Förde min 300D till Canons tekniker för rengöring - kostade sketna 38 euro... Annars försöker jag klara mej med öronspolarblåsaren från apoteket, men nån gång i året kan man kanske kosta på sig en grundlig rengöring.

Och det som dom gjorde var ingalunda bara att rengöra sensorn - dom "avdammade" hela kameran. Det är tydligen så att dammet kryper in genom att tänkbara springor och hål. Bland annat är det viktigt att putsa batteriluckan och minneskortluckan, sa dom. Så det är kanske inte så stor idé att putsa sensorn varje vecka - bättre då att själv göra en total översikt av hela kameran en gång i månaden. Dom använde nån form av bensin, tryckluft (sån som garanterat inte spottar vätska ur sej) och en liten borste. Å så gjorde dom också ett före/efter foto av ett vitt papper - och det stod rätt klart att 99% av skiten var borta!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag kan inte se varför man skulle behöva rengöra luckan till minneskortet och batteriet..inte 17 kan de ge smuts på sensorn heller :D

Jag rengör sensorn (och enbart sensorn) ungefär en gång i månaden, det brukar räcka fint.

Japp, jag använder samma metod, plåtar ett vitt papper med f/32, före och efter rengöring.
 

TonyCtz

Medlem
Har precis varit på posten och hämtat "Sensor brush" som Niklas nämner ovan. Tog tre veckor att få den från Kanada. Lovar att testa den i veckan och höra av mig hur det fungerar.

mvh
Tony
 

TonyCtz

Medlem
Hej igen,

Det var inget att dra på, så jag testade "Sensor brush" på min 10D. "Tyvärr" var inte min sensor speciellt smutsig, men renar än den blev efter två drag med "Sensor brush" har den aldrig varit.
Se FÖRE och EFTER bilderna nedan. Jag har "skruvat" upp känsligheten i PS för att göra skillnaden tydlig även om sensorn var relativt ren från början.

FÖRE



EFTER


Det verkar som den faktiskt fungerar lika bra som de lovar.

mvh
Tony
 

Helgesson

Aktiv medlem
En tanke bara...passa sig för att rengöra själv med tryckluft. Det du blåser bort runt knappar och dyl åker in i kamerans ädlaste delar. Lämnade in min D70 på mässan och fick plötsligt fläckar stora som tennisbillar på mina bilder. Nu fuxade dom till det efteråt...men ändå. Man ser ju f_n inte dammet! dessutom finns det ett skyddsglas framför sensorn...får man damm emellan glaset och sensorn..(om det finns ett glapp) så blir det krångligt. Kör enligt dom instruktioner som finns....Apotekets gummiblåsa funkar fint...men ta det försiktigt!
 

niklasl

Aktiv medlem
TonyCtz skrev:
Har precis varit på posten och hämtat "Sensor brush" som Niklas nämner ovan. Tog tre veckor att få den från Kanada.
Hur mycket betalade du? Har du testat någon annan sensorrengöring och kan jämföra? Skulle du rekommendera Sensor Brush?
 

Highweiss

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag kan inte se varför man skulle behöva rengöra luckan till minneskortet och batteriet..inte 17 kan de ge smuts på sensorn heller :D
Ja alltså inte direkt luckorna utan närmast facken där man trycker in kortet och batteriet då...! :-D

Men visst, åtminstone på 300D kan jag väl tänka mej att dammet kryper in lite över allt. Först rejält på med tryckluft så att "allt" samm är borta (eller har fastnat på sensorn...) och sen en rejäl putsning av sensorn på det. Äh, va fan vet jag, men så gjorde Canon-killarna i alla fall. Och det lät övertygande...! :)
 

TonyCtz

Medlem
niklasl skrev:
Hur mycket betalade du? Har du testat någon annan sensorrengöring och kan jämföra? Skulle du rekommendera Sensor Brush?
Jag har provat gummiblåsa förut. Det fungerar ganska bra men det blir alltid lite smådamm kvar. "Sensor brush" var definitivt inte billig, runt 100 Canadensiska dollar. Om det är värt priset eller inte är väl upp till var och en (det är åtminstone en engångskostnad), men utifrån det lilla jag testat hittills så verkar den göra ett utmärkt jobb.

mvh
Tony
 
ANNONS