Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO-tal, exponering...?

Produkter
(logga in för att koppla)

noxangelus

Medlem
Har nyss skaffat en Canon Powershot A40, och tänkte försöka lära mig att fotografera lite. Jag har inte alls varit insatt i fotografering tidigare, och vet därför inte mycket om vad många olika uttryck är. Är det någon som skulle kunna förklara dessa saker, eller som kan skicka en länk till någon sida där man kan läsa om detta?

ISO-tal
Exponering
Vitbalans
Slutartid
t.ex...

Hur använder man blixten rätt?

Det finns autoläge för allt detta på kameran, men jag skulle jättegärna vilja lära mig att ställa in själv för att kunna ta fina bilder.

/Camilla
 

kaw

Aktiv medlem
noxangelus skrev:
[...] och vet därför inte mycket om vad många olika uttryck är.
Är inte det enklaste sättet att lära dig uttrycken att fota med olika inställningar? Då ser du ju direkt vad som blir skillnaden.

Med högre ISO-tal kan du t.ex. fota med kortare tid i svagt ljus utan blixt. Nackdelen är att bilden blir brusigare (prickigare).

Blixten använder du helst inte alls (min subjektiva åsikt), men om du ändå vill det bör du lära dig inställningen för att få den lite svagare för att slippa de för ljusa partier i bilden som ofta blir när kameran bestämmer själv.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nätet är bra när det gäller fortbildning, det är lätt att hitta information att suga åt sig som kompletterar den man redan har. Men när det gäller att sätta sig in i ett helt nytt ämne tycker jag böcker är oslagbara. Varför inte gå till biblioteket och låna en grundbok i fotografering? Det mesta stämmer i dem ävem om de riktar sig till gammeldags fotografer och sånt som vitbalans och dylikt är ju en perfekt kandidat att komplettera med t ex här i forumet.
 

SunKi

Aktiv medlem
Håller med Jim, böcker är guld. Kan rekomendera en bok som heter "Foto, min hobby" Kommer dessvärre inte ihåg vilken författare som skrivit den.

Sök på biblioteket så hittar du säkert.
 

noxangelus

Medlem
Självklart prövar jag själv med de olika inställningarna och man märker vad som blir skillnaden. Men det kan ju vara bra att få lite tips av en mer erfaren fotograf när det lämpar sig att använda olika inställningar.
 

noxangelus

Medlem
Tack för tipset, ska söka upp den nästa gång jag kommer till ett bibliotek. Ingen som har fler boktips eller tips på internetsidor? Hur gjorde ni för att lära er ta bra bilder? Jag antar att ett av de bästa sätten är att pröva sig fram och hitta sin egen stil, och det som man själv trivs med att fota.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
"Foto - Min hobby" är skriven av Per Lundqvist.
Det finns två bra författare till som du kan leta efter på biblioteket: John Hedgecoe och Ulf Sjöstedt. Den senare har dock mest skrivit om ren bildlära (komposition, färger, osv) men det är inte heller helt fel...

Annars är ett bra tips för att hitta bra fotosidor på webben att kolla länkarna här på Fotosidan.
 
ANNONS