Annons
Gammal 2017-11-08, 19:57
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Det är det jag frågade Elmfeldt om.
Inte i det inlägg jag kommenterade.
Gammal 2017-11-08, 20:38
Ventures

Hoppas Nikon får sälja många kameror nu. :) Tyvärr är jag en dålig kund och har bara bidragit med ett eller två nyköp någonsin. Men jag ser till att andrahandsmarknaden snurrar. Till det behövs ingen reklam.
Reklamen kan man f.ö. navigera runt om man alltid undviker förstasidan.
Gammal 2017-11-08, 20:38
elmfeldt
Redaktör

Sten-Åke Sändh skrev:
Det är det jag frågade Elmfeldt om.
Annonsören har uttryckligen sagt att de inte vill att den skall synas för ofta och vi jobbar på att styra dess mekanism för att det skall bli lagom. En gång per dygn max är det nu satt. Frekvensen kommer dras ner ännu mer.
Gammal 2017-11-08, 20:59
Christer2

Läser någon av de, i denna tråd, "reklamindignerade" någonsin "kvällstidningar" på Internet?

Hur gör, och reagerar, ni när dessa tidningar börjar sejouren med en stor reklamblaffa för SAS, något bilföretag eller (väldigt ofta) för något spelbolag?
Klickar ni er vidare för att läsa nyheter och skandaler utan att tänka på reklamen eller är ni alla SAS-kunder och spelar ni på de spelbolag som erbjuder er alla dessa stora chanser att vinna och därför ser reklamblafforna som vänliga meddelanden från vänner?

Eller är kvällstidningarna alltför stora för att börja bråka med - och skulle dom bry sig?
Gammal 2017-11-08, 21:04
froderberg
Administratör

Mike H skrev: Dessutom tycker JAG att fotosidan är köpta av nikon. Det är bara att läsa "testerna".
Om så vore fallet skulle alla andra annonsörer överge oss. Det finns bara en hållbar linje och det är att hålla sig neutral.

Hela branschen uppskattar att det inte går att köpa testresultat utan att de får ros när de gör något bra och ris när de underpresterar.
Gammal 2017-11-08, 21:54
Ventures

Christer2 skrev: Läser någon av de, i denna tråd, "reklamindignerade" någonsin "kvällstidningar" på Internet?

Hur gör, och reagerar, ni när dessa tidningar börjar sejouren med en stor reklamblaffa för SAS, något bilföretag eller (väldigt ofta) för något spelbolag?
Klickar ni er vidare för att läsa nyheter och skandaler utan att tänka på reklamen eller är ni alla SAS-kunder och spelar ni på de spelbolag som erbjuder er alla dessa stora chanser att vinna och därför ser reklamblafforna som vänliga meddelanden från vänner?

Eller är kvällstidningarna alltför stora för att börja bråka med - och skulle dom bry sig?
Tyvärr är det inte bara "kvällstidningarna" som använder detta format. DN tycks, trots att de påstår sig vara "seriösa", använda samma hemsida som *bladet. Bara namn och adress utbytta.
Pga min kraftiga "allergi" mot reklam undviker åtminstone jag att titta på annonserna utan fokuserar på det jag är ute efter. Jag kan inte ens nämna varumärkena jag inte sett. Mobilen verkar ha någon inbyggd tröghet så de flashiga annonssjoken hinner inte ens visa sig innan jag bläddrat vidare :).
Gammal 2017-11-08, 23:17
Sten-Åke Sändh

elmfeldt skrev: Annonsören har uttryckligen sagt att de inte vill att den skall synas för ofta och vi jobbar på att styra dess mekanism för att det skall bli lagom. En gång per dygn max är det nu satt. Frekvensen kommer dras ner ännu mer.
Det olyckliga med att ha den liggandes innan pålogget är ju att alla väl får se den som inte är påloggade vare sig de kunnat välja bort den som PLUS-användare eller hur? Det kan man väl inte komma runt vad jag vet. Även de som rensar sin historik frekvent eller varje dag för att inte ha exv. logins liggandes kommer ju att behöva logga in igen.
Gammal 2017-11-08, 23:29
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Så det förstås, men hur hade du tänkt att man skulle välja bort visningen av stora reklamytor utan att vara inloggad?

När man väl är inloggad så är man det ända tills inloggningskakan upphör att gälla, så man behöver knappast logga in speciellt ofta.
Jag förtydligar mig kring detta.

Man ska ju inte behöva välja bort reklamen i sin användarprofil mer än en gång eller hur och det tror jag inte man behöver heller ? Men oavsett om man gjort detta eller ej så kommer blaffan att visas när du surfar till FS och inte är inloggad och det är i alla fall inte jag alltid.

Visst finns det kakor men det finns även folk som jag som inte vill att sådana ska vara aktiva jämt och ständigt av olika skäl. Det är säkert fler än jag som rensar cookies när man stänger sin webbläsare. För mig är det en del av mitt säkerhetstänk. Men det är ju ett val man får kompromissa med om man stör sig för mycket och tycker det är värt det.
Gammal 2017-11-08, 23:51
PMD

Jag har också min webläsare inställd på att ta bort alla kakor när jag stänger den, men jag stänger i stort sett aldrig webläsaren, utom när jag startar om datorn förstås. Det senare händer inte speciellt ofta heller eftersom moderna datorer kan försättas i viloläge och då inte dra speciellt mycket ström.

Ja, man får välja om man vill stå ut med att behöva logga in ofta eller inte. Jag kan inte komma på något sätt för Fotosidan att hjälpa till här om de inte vill avsäga sig ett som jag förmodar ganska bra avtal med Nikon för annonsen. Du får nog stå ut med att se den om du inte är oinloggad. När du är inloggad behöver du inte se den alls om du är plusmedlem.
Gammal 2017-12-20, 08:47
Tomasz

Idé Snart slut med irritationen?
Om jag tolkar det här rätt: https://www.idg.se/2.1085/1.695166/c...ckera-annonser
Så kommer vi att slippa irriterande helskärmsannonser snart, förutsatt att man surfar med chrome på datorn alltså.
Gammal 2017-12-20, 09:02
elmfeldt
Redaktör

Vi följer såklart vilka nya regler och standarder som kommer och vi försöker rekommendera annonsörerna de annonser som uppskattas mest. Helsidor som besökaren direkt kan hoppa förbi räknas inte just nu som störande enligt https://www.betterads.org/standards/ som är den organisation som Google är med i. Jag tycker att alla de annonstyper de tycker skall stoppas är bra annonser att stoppa.

Paradoxalt, angående att Google gått med, är att de enda riktigt störande annonser vi haft (enligt organisationens definitioner) är annonser som serverats av Google (annonser som spelar ljud och/eller är filmer). Så de lär vi slippa nu.

Sen kan ju Plus-medlemmar sen i höstas även markera bort helsidor på framsidan.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	plus.png
Visningar:	18
Storlek:	55.2 KB
ID:	145119  

Gammal 2018-01-15, 21:19
Oförbätterlig

Glad
Jaha, då var vi igång igen!
Gammal 2018-01-15, 21:22
elmfeldt
Redaktör

Jag citerar mig själv från 20/12;

"Sen kan ju Plus-medlemmar sen i höstas även markera bort helsidor på framsidan."
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	plus.png
Visningar:	9
Storlek:	55.2 KB
ID:	145272  

Gammal 2018-01-15, 22:43
Tomasz

elmfeldt skrev: Jag citerar mig själv från 20/12;

"Sen kan ju Plus-medlemmar sen i höstas även markera bort helsidor på framsidan."
Det förutsätter ju att man loggar in först, och innan man kan logga in så...
Gammal 2018-01-15, 23:31
Sten-Åke Sändh

elmfeldt skrev: Jag citerar mig själv från 20/12;

Jag skrev förra gången om samma sak. En del rensar ju sina kakor och vill inte ha passwords sparade heller så då är man ju där i alla fall.

Nikon har väl fått in lite pengar nu när D850 säljer bra, så de har väl råd att köpa lite reklam nu igen. Det har ju varit lugnt ett bra tag på den fronten men nu är de igång igen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.