Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur synka externt ljud med D90-video?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Ljudet från den inbyggda mikrofonen i min D90 duger inte för mina behov så jag funderar på att köpa en liten separat ljudupptagare av typen Zoom eller Olympus för att ta upp ljudet med. Är det besvärligt att synka efteråt? Finns det mjukvara till Linux som fixar jobbet någorlunda enkelt?

Jag vill inte gärna börja med en klappa, men det kanske behövs även i amatörsammanhang?

Per.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Går det inte bra att bara klappa med händerna när du börjar filma så du får ett "distinkt" ljud att synka mot?
 

AnteVante

Aktiv medlem
Jovisst, det heter ju "klappa"!

Men det tekniska då, hur gör man i datorn?

Per.
I linux har jag ingen susning vad det finns för program
Men i Premiere Elements så tar du bara in videon med kamerans ljud på spår 1, lägger ljudfilen som du spelat in med den externa ljudkällan på ljuspår 2 och flyttar tills dessa två synkar varandra.
Skall du sen inte ha kamerans interna ljud så är det bara att antingen "muta" ljudkanalen eller plocka bort ljudet totalt.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
i Premiere Elements så tar du bara in videon med kamerans ljud på spår 1, lägger ljudfilen som du spelat in med den externa ljudkällan på ljuspår 2 och flyttar tills dessa två synkar varandra.
Skall du sen inte ha kamerans interna ljud så är det bara att antingen "muta" ljudkanalen eller plocka bort ljudet totalt.
Vilket program ska man använda om man vill ha TVÅ separata ljudspår (musik + extern mick) som ska läggas ovanpå videospåret med referensljudet från kameran. Windows movie maker som jag brukar använda har bara ETT ljudspår till förfogande. Vilket program klarar två ljudspår?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Alla

Vilket program ska man använda om man vill ha TVÅ separata ljudspår (musik + extern mick) som ska läggas ovanpå videospåret med referensljudet från kameran. Windows movie maker som jag brukar använda har bara ETT ljudspår till förfogande. Vilket program klarar två ljudspår?
Alla "köpeprogram" klarar minst 2 ljudspår. Har Sony Vegas och där har jag använt 3 eller 4 samtidigt. Tror det går att använda fler. Ladda ner demoversioner och kolla.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Samma med Premiere elements, även där kan du köra flera ljudspår (även videospår) men satsa i såna fall på PSE9
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Hur är det med demoversioner, funkar de bara en viss tid, 30 dagar? Och sedan kan man ladda ner dem igen? Eller ligger de kvar och man kan använda hur länge som helst (men det saknas en massa funktioner jämfört med ett köpt program?)
Jag kanske klarar mig med en demoversion av Premiere elements/PSE9
 

Karl R

Aktiv medlem
Har just provat att lägga nytt ljud på en filmsnutt från en D90 med Movie Maker. Det gick ju att tysta originalljudet och lägga på ett annat (från Zoom H1). Men filmens upplösning ändrades! Nu har jag spanat in Sony Vegas och då vill jag gärna ha klarhet i om upplösningen på filmen ändras även av Vegas. Jag är inte beroende av att få små filmfiler, jag håller inte på med långfilmer. Ljudet från H1:an blir bra, manuell nivåreglering ett måste. Saknar dock strumpa men ska skaffa en. Mikrofonerna är känsliga. Använder också en parabolförstärkare som H1:an sitter i. Näbbsynkront ljud behövs inte. Ljudfilen jag använde var lite längre än filmen så jag klippte lite i början och slutet så ljudet då man startar och stoppar inspelningen klipptes bort.//K
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ändras inte

Har just provat att lägga nytt ljud på en filmsnutt från en D90 med Movie Maker. Det gick ju att tysta originalljudet och lägga på ett annat (från Zoom H1). Men filmens upplösning ändrades! Nu har jag spanat in Sony Vegas och då vill jag gärna ha klarhet i om upplösningen på filmen ändras även av Vegas. Jag är inte beroende av att få små filmfiler, jag håller inte på med långfilmer. Ljudet från H1:an blir bra, manuell nivåreglering ett måste. Saknar dock strumpa men ska skaffa en. Mikrofonerna är känsliga. Använder också en parabolförstärkare som H1:an sitter i. Näbbsynkront ljud behövs inte. Ljudfilen jag använde var lite längre än filmen så jag klippte lite i början och slutet så ljudet då man startar och stoppar inspelningen klipptes bort.//K
Ljudspåren påverkar inte filmen i Sony vegas.
 

Karl R

Aktiv medlem
Ljudspåren påverkar inte filmen i Sony vegas.
Tack för svaret. Bara ett klargörande. Jag menar inte att det nya ljudspåret påverkade filmen. Men att då filmen gjordes klar, sparades, i Movie Maker ändrades upplösningen och bildkvaliteten sjönk märkbart. Det jag vill ha klart för mig är att bildkvaliteten inte påverkas av Sony Vegas om man inte väljer att göra det förstås. Det innebär ju att filstorleken inte minskas och det är mycket OK för mig. Annars var det roligt att byta ljudspåret på filmen, det blev ju stereoljud också. Kan berätta vidare att parabolen köpte jag för flera år sedan av Clasan. Ljudinspelningsgrejorna skall med till Frankrike i sommar. Ny inspelning av cikador och annat hoppas jag.//K
 

j2^

Aktiv medlem
Men att då filmen gjordes klar, sparades, i Movie Maker ändrades upplösningen och bildkvaliteten sjönk märkbart.
Det där är helt upp till användaren VMM kan exportera i ungefär vilken kvalisort som helst.
Du kan välja en fördefinierad i "spara som" eller spara en egen profil. Om du inte anger något så väljer VMM en inställning som den anser är vettig.
 

Jingcheng

Medlem
Det finns ett program som heter DualEyes som synkar ljudet automatiskt. Använder det dagligen. Funkar suveränt :)
 
ANNONS