Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom H1 inhandlad

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Nu har jag fallit för frestelsen att införskaffa en zoom H1 till min Eos550D
Har tidigare kört med en Sonystereomick inkopplad i kameran, bättre ljud än kamerans interna mick men ser det som en fördel att nu ha en "trådlös" mick.
Ska bli spännande att testa denna.
Första intrycket är dock att den är väldigt plastig, man får nog ta det lite försiktigt med skruvgängan som är på baksidan av zoomen så man inte drar sönder denna.

Någon fler som kör med zoomen och vad har ni fått för intryck av den?
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Min fru har en, men aldrig fått tiden att räcka till att testa den.

Det lär finnas en plug-in till FCP så du slipper synka ljudet själv, om du klipper i FCP, då ´rå...

Verkar var hur smart som helst!
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Köpte också en H1 nyligen. Väldigt nöjd med ljudet. perfekt inomhus. Vilken fin stereobredd och djup i ljudet! Man behöver inte filma längre, endast ljudet blir tillräcklig upplevelse. Försöker hitta rätt inspelningsnivå, testat lite mellan 50-90 tror att normalt läge kan vara 60. Low cut , när använder man den? hör ingen skillnad nu. Kanske om det är mycket högt ljud som ska spelas in - eller om man använder hög input. Hur ska man tänka när man väljer mellan mp3 & wav. Köra på max kvalitet wav eller mp3 192-320, det blir kanske väl stora filer med wav?
Nackdelen med H-1: Vindkänslig och tar man i H1 hörs det direkt. Skulle inte tro att jag vill ha den på kameran heller, inte handhållet iaf, snurrar man runt med kameran ändras stereobilden och allt man gör på kameran registreras tydligt av H1:s känsliga mikrofoner. På kamera & stativ ok. Jag kommer mest ha den på ett mini stativ för sig själv och så stereobilden blir lugn.
Ett fantastiskt komplement till H1 är att plugga in (i Zoom H1 line ingång) en EM-016 från teknikmagasinet för 149:- http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=170213
Det är en mini mikrofon som tål både vind och handhavande, mono ljud, perfekt till att använda nära, spela in tal, gå runt med den på kavajslaget, H1 i fickan, ingen stereobild att ta hänsyn till, den är raka motstsen till H1 vilket gör den till ett perfekt komplement. EM-016 är identisk med Audio Technica ATR-3350, men EM-016 använder AAA batterier istället för knappcellstyp, sedan har den steglös output istället för on/off knappen på ATR-3350.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Det Lo-cut filtret gör är att skära i basen (tror det är en linjär skärning från 80Hz och neråt), t.ex om du spelar in en liveorkester och vill få bort lite av det bumliga som kan uppstå .

Självklart skall du spela in i wav och inte i MP3, minneskorten är såpass billiga idag så ladda hellre på ett lite större minneskort och få bättre ljud.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
H1

Jag köpte H1 direkt när den släpptes och jag är supernöjd. Köpte även "extrapaketet" som innehöll "vindmuff", stativ ,batterielemenator och andra saker för knappt hundralappen. Totalt gav jag 1095 via scandinavianphoto för allt.

Har använt den vid konserter, intervjuer,filminspelningar (för A-ljud) , ja allt möjligt och kvaliteten är skrämmande. På konserter tar den bla upp ljudet så bra att man blir rädd.
Jag spelade in en polares konsert med den, stod 50 meter från scenen.
Han hörde inspelningen och köpte därefter en egen H1.

Microfånerna (ha ha ha ) är otroligt bra och känsliga, även för vind, men bara på med en vindmuff (strumpa) så går det bra. Att köpa en extern mic är bra, men inte en för 149 kr, välj hellre en från Röde Orm, annars är det slöseri med pengarna då microfånerna på H1 är bättre än de flesta externa jag vet.

Det enda negativa med H1 ' är batterikraften. Du får ca 2-3 timmar på ett batteri.
Men det blir bättre med ett starkare batteri, jag körde med batterier från ikea.

Mvh

Niklas af Wibom
Känd från Tv3 och Tv4
 

Aldalfo

Aktiv medlem
http://vimeo.com/21494072
Jag tycker man kommer ganska långt med en 149:- mic på H1. Värt att prova. De inbyggda microfonerna är ju överlägsna och kommer användas mest såklart, men i vissa situationer, kan en monomic, med ett torrt, nära, ljud , vara ganska nice.
Niklas, kör du också på högsta wav kavlitet jämt? Skillnaden från mp3/ 320 mb/s är inte så jätte enorm.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Niklas, kör du också på högsta wav kavlitet jämt? Skillnaden från mp3/ 320 mb/s är inte så jätte enorm.
Ohörbar, utom i mycket extrema fall. Jag skulle vilja påstå att även 192kb/s är ohörbhart för de allra flesta.

Basfiltret kan vara påslaget för jämnan, om man inte vill spela in musik. Det mesta annat, inklusive vind och trafik, låter trevligare med basfiltret inkopplat.

Jag har också köpt en, men inte specifikt för fotobruk, utan för att kunna spela in ljudscener ungefär som nr man grabbar tag i kameran för att föreviga en vardaglig händelse i bild. Plastigheten stör mig inte, däremot knapparna storlek. De är rackarns små! Och knapptexten är nästan oläsbar i allt annat än fullt dagsljus, för en man i min ålder...

Ljudkvalitén är däremot helt utan anmärkning.

Per.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Missljud upptäckt i H1 !
Testa om ni har samma.... I ett tyst rum, slå på H1, koppla in hörlurar på max volym, inspelnings volymen ca 70, lyssna live eller spela in - just när displayen slocknar (efter 14 sekunder) uppstår ett svagt, pulserande ljud, som ett alarm långt i bakgrunden. I mp3 läge är det mest framträdande och pulserande, i wav inte lika framträdande men det finns där.
Hör ni detta också ?
Annars funderar jag på att fixa ett bättre vindskydd till H1, skumbollen i tillbehörspaketet är bra men inte perfekt, behöver en ide' på material som kan funka så jag kan hejda vindbruset helt.
 

Karl R

Aktiv medlem
Jag köpte en för ett par veckor sedan. Hustrun fick överta Sonygrejen som mp3-spelare (utmärkt bra till det). Sedan flera år har jag en parabol som jag köpte av ClasO. Hittade den förra vintern och svarvade till en "mutter" så att parabolen kunde sättas på stativ. Svarvade till ett fäste för Sonyinspelaren och spelade in fåglar, bl a en stor flock med grönsiskor, cikada i södra Frankrike 2009 m m. Nu har svarven varit igång igen och ett fäste till H1:an fixades. Man får rejäl ljudförstärkning av parabolen och även stereo. Det har varit väldigt blåsigt nu ett tag och vindbruset blir kraftigt. Filtret ger ingen effekt värd namnet. Så en strumpa måste skaffas. Det som vore intressant att prova är att lägga ljud från H1:an till film från kameran. Stereoljud av hög kvalitet. Finns någon enkel programvara, gärna fri, att använda till detta? Ljudet behöver inte vara läpp(näbb)synkront.//K
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Vad har du för kulled på kameran om du nu fäster H1 på kameran?


Jag köpte H1 direkt när den släpptes och jag är supernöjd. Köpte även "extrapaketet" som innehöll "vindmuff", stativ ,batterielemenator och andra saker för knappt hundralappen. Totalt gav jag 1095 via scandinavianphoto för allt.

Har använt den vid konserter, intervjuer,filminspelningar (för A-ljud) , ja allt möjligt och kvaliteten är skrämmande. På konserter tar den bla upp ljudet så bra att man blir rädd.
Jag spelade in en polares konsert med den, stod 50 meter från scenen.
Han hörde inspelningen och köpte därefter en egen H1.

Microfånerna (ha ha ha ) är otroligt bra och känsliga, även för vind, men bara på med en vindmuff (strumpa) så går det bra. Att köpa en extern mic är bra, men inte en för 149 kr, välj hellre en från Röde Orm, annars är det slöseri med pengarna då microfånerna på H1 är bättre än de flesta externa jag vet.

Det enda negativa med H1 ' är batterikraften. Du får ca 2-3 timmar på ett batteri.
Men det blir bättre med ett starkare batteri, jag körde med batterier från ikea.

Mvh

Niklas af Wibom
Känd från Tv3 och Tv4
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
På TV4:s morgonprogram idag söndag hade dom ett inslag om att filma med DSLR som reporter. TV4 reportern använde även en Zoom H1 och då nämnde dom att det fanns ett program som automatisk synkade ljud med bild, någon som vet vilket programmet är?
 

MattiasL

Aktiv medlem
På TV4:s morgonprogram idag söndag hade dom ett inslag om att filma med DSLR som reporter. TV4 reportern använde även en Zoom H1 och då nämnde dom att det fanns ett program som automatisk synkade ljud med bild, någon som vet vilket programmet är?
Final Cut Pro X, som en del Final Cut-rävar visserligen ogillar, men som jag anser är ett kap för sina 2300 eller vad det blir, synkar på ett kick. Importera videoklipp (med ljud), och separata ljudspår från t ex en Zoom, markera båda och välj Clip -> synchronize clips, så är det klart.
 
ANNONS